|
|
|
התזמורת הפילהרמונית |
|
|
|
|
|
|
מאסטרו זובין מהטה בסדרת קונצרטים בחודשים פברואר-מרץ |
|
|
|
|
|
|
מועדי הקונצרטים:
תכנית ראשונה:
אמנים:
זובין מהטה, מנצח זרינה אבייבה, סופרן בתכנית: ורדי: הפתיחה לאופרה "כוחו של גורל" ורדי: ”שלווה, שלווה" מתוך האופרה "כוחו של גורל" ורדי: "הו מולדתי" "חזור כמנצח" מתוך האופרה "אאידה" ורדי: "אתה היודע את הבלי העולם" מתוך האופרה "דון קרלו" דבוז'ק: סימפוניה מס' 7 היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א, אולם הקונצרטים ע"ש לואי 21.02 (רביעי) בשעה 19:00 24.02 (מוצ"ש) בשעה 20:00 26.02 (שני) בשעה 20:00 תכנית שנייה: אמנים: זובין מהטה, מנצח פנחס צוקרמן, כנר בתכנית: מוצרט: הפתיחה לאופרה "נישואי פיגרו" מוצרט: קונצ'רטו מס' 5 לכינור ולתזמורת ברוקנר: סימפוניה מס' 4 אודיטוריום חיפה, מרכז ברוך ורות רפפורט לאמנות ותרבות, חיפה 22.2 (יום חמישי) בשעה 20:00 היכל התרבות ע"ש צ'רלס ברונפמן, ת"א, אולם הקונצרטים ע"ש לואי 01.03 (שישי) בשעה 14:00 04.03 (שני) בשעה 20:00 05.03 (שלישי) בשעה 20:00 תיאטרון ירושלים 3.03 (יום ראשון) בשעה 20:00
זובין מהטה
, מנצח
זובין מהטה, יליד בומביי שבהודו, גדל בסביבה מוזיקלית. אביו, מהלי מהטה, ייסד את התזמורת הסימפונית של בומביי והיה מנהלה המוזיקלי של תזמורת הנוער האמריקאית בלוס אנג’לס. למרות ההשפעה המוזיקלית, תחום לימודיו הראשון של זובין מהטה היה רפואה, אך בגיל שמונה עשרה נטש אותו והחל ללמוד באקדמיה למוזיקה בווינה. שבע שנים לאחר מכן ניצח על הפילהרמונית של וינה ועל הפילהרמונית של ברלין. עד מהרה היה לאחד המנצחים המבוקשים ביותר בעולם באולמות הקונצרטים ובבתי האופרה. הוא שימש כמנהל מוזיקלי של התזמורת הסימפונית של מונטריאול (1961-67), מנהל מוזיקלי של הפילהרמונית של לוס אנג’לס (1962-78), מנהל מוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית של ניו יורק (1978-91) ומנהל מוזיקלי של האופרה הממלכתית של בווריה במינכן שבגרמניה (1998-2006). הפילהרמונית הישראלית מינתה אותו כיועץ מוזיקלי ב־1969 וכמנהל מוזיקלי בשנת 1977, והאריכה את כהונתו בתפקיד זה לכל ימי חייו ב־1981. באוקטובר 2019, מקץ חמישים שנה, נפרד מהתזמורת והיה למנהל מוזיקלי אמריטוס. מאסטרו מהטה ניצח על הפילהרמונית הישראלית באלפי קונצרטים, הקלטות וסיורים בחמש יבשות. הוא היה גם יועץ מוזיקלי ומנצח ראשי של מג’ו מוזיקלה בפירנצה שבאיטליה (2017-1985), וב־2006 מונה שם למנצח בר כבוד לכל ימי חייו. זובין מהטה זכה בתארי כבוד רבים. בישראל הוענקו לו תארי דוקטור לשם כבוד מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת תל אביב ומכון ויצמן למדע, והאוניברסיטה העברית אף קראה על שמו ועל שם אביו המנוח, המנצח מהלי מהטה, אגף במחלקה למוזיקולוגיה. בשנת 1991 הוענק לו פרס מיוחד במסגרת טקס הענקת פרסי ישראל לשנת תשנ”א, הוא חתן פרס קרן וולף בתחום האמנויות לשנת 6-1995 וב־2012 העניק לו נשיא המדינה שמעון פרס את מדליית “עיטור הנשיא”. בשנת 2022 הממשלה האוסטרלית העניקה לו אות עמית כבוד של מסדר אוסטרליה. כמו כן קיבל אזרחות כבוד של תל אביב-יפו ושל פירנצה וכן חברות כבוד של האופרה הממלכתית של וינה (1997), האופרה הממלכתית של בווריה (2006) ואגודת ידידי המוזיקה בווינה (2007). התואר מנצח בר כבוד הוענק לו על ידי התזמורות הבאות: הפילהרמונית של וינה (2001), הפילהרמונית של מינכן (2004), הפילהרמונית של לוס אנג’לס (2006) והתזמורת הממלכתית של בווריה (2006). התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג’לס כיבדה אותו בתואר מנצח אמריטוס והתזמורת הפילהרמונית של ברלין העניקה לו חברות כבוד (2019). ב־2022 נקרא אולם הקונצרטים החדש של מג’ו מוזיקלה בפירנצה על שמו. פרסים ואותות כבוד נוספים כוללים את “חיים למען המוזיקה – פרס ארתור רובינשטיין”, אות הכבוד של מרכז קנדי בוושינגטון, פרס דן דוד, “הפרס הקיסרי” מטעם המשפחה הקיסרית היפנית, כוכב על שמו בשדרת הכוכבים בהוליווד, תואר דוקטור לשם כבוד של האקדמיה הרוסית לאמנויות ופרס טאגור היוקרתי. ב־2006 ראתה אור בגרמניה ובישראל האוטוביוגרפיה של זובין מהטה “הפרטיטורה של חיי – זיכרונות”. זובין מהטה תומך ללא לאות בגילויים ובקידומם של כישרונות מוזיקליים ברחבי העולם. יחד עם אחיו זארין הוא עומד בראשה של קרן המוזיקה ע”ש מהלי מהטה בבומביי, שם מקבלים למעלה מ־200 ילדים חינוך מוזיקלי מערבי. זרינה אבייבה, סופרן
לפי מבקרי המוזיקה, הסופרן הדרמטית זרינה אבייבה היא אחת מהאמניות המצוינות בדורה. מאז 2012 היא סולנית בתיאטרון האופרה והבלט של פרם, ומאז 2019 היא סולנית אורחת בתיאטרון האופרה נובאיה במוסקווה. בין האולמות בהם הופיעה ניתן למנות את הפילהרמוני בפריז, האלבפילהרמוני בהמבורג, הקונצרטהאוס בווינה, הפילהרמוני של קלן, כמו גם קתדרלת סן מרקו במילנו, בקונצרט שהוקלט ושודר בערוצי הטלוויזיה מצו ומדיצ’י. באותה שנה זרינה הוזמנה לפסטיבלי לוצרן ואקס־אן־פרובנס, הופיעה בביצוע מבריק עם התזמורת הפילהרמונית של ברלין ושרה בהופעות בכורה בניו יורק ובטוקיו. זרינה אבייבה השתתפה בהפקות רבות, בהן “ז’אן ד’ארק” מאת הונגר (בתפקיד הבתולה מריה), “לה בוהם” מאת פוצ’יני (בתפקיד מימי) בבאדן־באדן, ו”סיפורי הופמן” מאת אופנבאך (בתפקיד אנטוניה). היא הופיעה תחת שרביטם של מנצחים ידועים כמו תאודור קורנציס, מיכאיל פלטנב, אנטוניו פירולי, פבל קוגן, ולנטין אוריופין, אנדרס מוסטונן, מיצ’יושי אינווה, דניאל אורן וגרים ג’נקינס. הרפרטואר של זרינה אבייבה כולל תפקידים כמו צ’ו צ’ו סן (מדאם בטרפליי), מימי (לה בוהם), אאידה (אאידה), מיכאלה (כרמן), טטיאנה (יבגני אונייגין), יולנטה (יולנטה), מריה (מזפה), קטיה (הנוסעת), בלנש (הדיאלוגים של הכרמליטות), נינטה (אהבה לשלושה תפוזים), אנטוניה (סיפורי הופמן), ותפקידי הסופרן ברקוויאם של ורדי, בסטבט מאטר של רוסיני, בטה דאום של ברוקנר ובסימפוניה מס’ 14 של שוסטקוביץ’. בעונה הנוכחית אבייבה שרה את תפקיד צ’ו צ’ו סן באופרה “מדאם בטרפליי” בבית האופרה בולוניה בניצוחו של דניאל אורן. באביב 2023 היא הופיעה לראשונה בתפקיד דזדמונה ב”אותלו”, בהצלחה מרובה, במג’ו מוזיקלה פיורנטינו תחת שרביטו של זובין מהטה. זוהי הופעתה הראשונה עם הפילהרמונית הישראלית.
|
|