פסטיבל העוד: מארק אליהו משלב בין תורה מוזיקלית מזרחית עתיקה לבין הרמוניה מערבית
מרחב מוזיקלי חדש
השילוב בין המערב למזרח המתגלם אפילו בשמו של המוזיקאי מארק אליהו - בנם של אם פסנתרנית האמונה על מוזיקת העולם המערבי ואב שהוא מלחין נודע בתחום המוזיקה המזרחית האמנותית – מוצא את דרכו לעשייה האמנותית של אליהו, שעבר מהכינור הקלאסי עליו ניגן מגיל ארבע, אל כלים כמו קמנצ`ה (כלי קשת שנחשב לאבי הכינור ולאחד הכלים הקדומים שקיימים כיום), בגלמה, וכלי פריטה מזרחיים נוספים. אותו שילוב גם לוקח את אליהו לחלקים שונים בעולם על בסיס כמעט שבועי, כשבאמתחתו רשומות נקודות ציון ככתיבת מוזיקה ללהקת המחול "גלילי דאנס" ההולנדית, כתיבה והפקת מוזיקה לתיאטראות, לסרטים וללהקות מחול נוספות בכל העולם, הופעות על במות נחשבות כמו טקס פרסי נובל ופסטיבלים בינלאומיים, הפקה מוזיקלית לפרויקט השלום שעשו האיחוד האירופי ויונייטד קולורס אוף בנטון, וכן הוצאת אלבום סולו, וארבעה אלבומים עם אביו, המלחין פרץ אליהו. במסגרת פסטיבל העוד הקרוב בצוותא יקיים אליהו הבן את המופע "באשמורת אחכה לך" בו יארח את הזמרות מורין נהדר וז`נט רוטשטיין-יהודאי ואת הזמר ניסים לוגאסי, בערב שמוגדר בפי יוצרו כ"שילוב התורה המוזיקלית העתיקה של המזרח, השירה הפרסית ופיוטי התפוצות עם מרחב מוזיקלי חדש ורב אופקים", הגדרה שמבקשת הבהרות נוספות מפי אליהו. "הצורה המוזיקלית העתיקה היא בעצם תיאוריה שקוראים לה המקאם", מסביר אליהו, "נוסחאות מוזיקליות עתיקות וסולמות מוזיקליים שנשתמרו כתורה מוזיקלית במזרח, לעומת המערב שיש בו היום שני סולמות מוזיקליים מרכזיים, המינורי והמז`ורי, שעליהם מבוססת כל המוזיקה מאז ימי באך. "לפני באך היה גם במערב מגוון רחב של סולמות, שאת כל אחד מהם מאפיין צבע, מזל אסטרולוגי, עונה בשנה, זמן ביממה ותחושות ואופי משלו, אבל מאז שהם הוכנסו לתוך הקורל הגרגוריאני, שהוא בעצם הפיוטים הנוצריים, הוכחדה התורה שהייתה שם לפני כן וככה נעלמו סולמות ומרווחים מסוימים שהיו אסורים. "התורה הזאת הייתה נפוצה בעולם העתיק בפרס וביוון, שתי ציוויליזציות שהתבססו על המוטיבים האלה, והם נשמרו בתרבויות מוזיקליות של המזרח, של פרס, מרכז אסיה, המזרח התיכון, כלומר המוזיקה הערבית, טורקיה, וצפונה לכיוון הודו. גם בתרבות היהודית נפוצה תורת המקאם. התפילות שלנו, גם האשכנזיות, מכילות את הסולמות האלה, שלא נמצאים בעולם המערבי". נסיעה לאזרבייג`אן בגיל 16 ואיך אתה מתחבר לכל העולם הזה באופן אישי? "קודם כל, אבא שלי, פרץ אליהו, שגם משתתף במופע הזה וחלק מהיצירות שנבצע הן שלו, הוא מלחין מאוד ידוע בתחום הזה. אני נסעתי בגיל 16 ליוון ולאזרבייג`אן, עזבתי את התיכון ואת הארץ כדי ללמוד שם את הנוסחאות ואת התורה המוזיקלית הזו באופן יסודי". ואיפה באה לידי ביטוי העובדה שנולדת בכל זאת בעולם מערבי? "חונכתי על מוזיקה קלאסית מערבית והושפעתי מהמון המון סגנונות כולל רוק ופופ וכל מיני דברים שהשתרשו בתוכי והפכו לאחד. בערב בפסטיבל העוד, שהוא מופע חד פעמי על בסיס `באשמורות אחכה לך` - יצירה שכתבתי בשנת 2000 ונמצאת באלבום הסולו שלי `קולות יהודה` - יהיו יצירות מקוריות שלי ושל אבי, בתוספת שני שירים מסורתיים מפרס בעיבודים שלי, בליווי קמנצ`ה, בגלמה, שני עודים כמובן, טאר, גיטרה קלאסית, גיטרה אקוסטית וכלי הקשה, עם שילוב מערבי של הרמוניה, אסתטיקה של סאונד, אסתטיקה של הלחנה ומוזיקה ועיבוד. "במופע יש שלושה זמרים אורחים, מורין נהדר שהיא זמרת עם הרבה אופקים, אחת מהחוקרות של הפיוטים הפרסיים, זמרת עם קול עדין מאוד ובעלת יכולות אלתוריות מצוינות, ג`נט רוטשטיין שהיא השיא של הזמרות הוותיקות של התרבות המזרחית בארץ, וניסים לוגאסי, שהוא בכלל מרוקאי, והוא אחד המאסטרים בארץ לשירת המקאם". המופע "קסם המזרח – באשמורת אחכה לך" יעלה ביום שני, 24 באוגוסט 2009 ב-21:00 בצוותא תל-אביב במסגרת פסטיבל העוד.
12/08/2009
:תאריך יצירה
|