לאחר הקריירה הבינ"ל חיכתה ליאל קולט לפרויקט גדול באמת בארץ והוא הגיע בדמותה של עפרה חזה
רגע מאולתר עם קלינטון
בתחילת אוקטובר תעלה על הבמות "עפרה", דרמה מוזיקלית חדשה שכתב בצלאל אלוני, שבה תגלם את דמותה של עפרה חזה ליאל קולט בת העשרים, זמרת שכבשה את מקומה כקול מהוקצע ומקצועני מאז התגלתה בגיל 11 וחצי בתחרות הכישרונות הצעירים "בראבו", בה שרה – תחי סגירת המעגל – את שירה של חזה "לאורך הים". בין המשתתפים לצידה של קולט גברי בנאי בתפקיד בצלאל אלוני, אורי בנאי (בנו) בתפקיד אחיה ובעלה של חזה, ואפרת כהן בתפקיד אחותה. ההצגה, שבתוכה שזורים 25 שירים מהרפרטואר הידוע של חזה, מגוללת את סיפור חייה של הזמרת מתחילת הקריירה שלה ועד למותה הלא צפוי בשנת אלפיים, דרך עיניו של אלוני, מנהלה המיתולוגי, מי שגילה אותה בנעוריה והביא את הקריירה שלה לשיאים פנומנליים בישראל ובחו"ל, עוד נקודת השקה עם בת דמותה הבימתית, ליאל קולט, שבעקבות הקריירה שלה נעה על הקו ישראל-חו"ל, עם אלבומים ומופעים במדינות כמו גרמניה, שוויץ, מקסיקו, ובשאיפה להגיע גם לארצות הברית. "הייתי ילדת MTV", אומרת קולט, ילידת קיבוץ כינרת שמבלה את זמנה בארץ בין הקיבוץ לבין תל-אביב, "תמיד דמיינתי את עצמי שם בין האמנים הגדולים, ואחרי `בראבו` התמזל מזלי כשהכרתי את אירית טנהנגל, אישה מקסימה שמפיקה ומנהלת אותי עד היום, שעבדה 14 שנה בסוני אירופה, וידעה איך לקחת אותי החוצה לעולם הגדול. בארץ הקלטתי אלבום בעברית בגיל 13, אבל הפריצה שפתחה לי דלתות בכל העולם הייתה בעקבות ההופעה שלי ביומולדת שמונים של שמעון פרס, כשהזמנתי באופן ספונטני את הנשיא קלינטון להצטרף אליי בשיר `אימג`ן`. את ההופעה הזו חזרו ושידרו בכל התחנות בעולם, בסי.אן.אן., בבי.בי.סי., וזה היה בעצם רגע מאולתר ולא מתוכנן שפתח לי המון דלתות בחו"ל". אני רוצה להבין, את עומדת על הבמה בגיל כל כך צעיר, ופתאום מבזיק לך הרעיון להזמין את קלינטון לשיר איתך? מה היית עושה אם הוא לא היה מסכים? "בזמנו לא כל כך הבנתי את גודל העניין. עשיתי את זה בתמימות של ילדה בת 14, לא באמת חשבתי על האישיות הגדולה שתעמוד לצידי, אם בכלל. זה היה רגע מאולתר, והמחשבה שהדריכה אותי הייתה, אוקיי, אם הוא לא יעלה אני אחייך, אגיד תודה ואמשיך בהופעה. לא יקרה כלום, זה לא מה שיפיל את הערב. ואם הוא יעלה, אלה יהיו שלוש דקות התהילה שלי". בגיל 14 כבר ידעת לחשב מראש את שלוש דקות התהילה? "אפשר להגיד שהיו אנשים מאחוריי שהדריכו אותי, אבל זו הייתה הפתעה לכולם, כולל המפיקים של האירוע. זה היה משהו ביני לבין אירית שנעשה חמש דקות לפני העלייה לבמה, ובאמת ההופעה הזו פתחה לי המון דלתות בחו"ל, הוצאתי אלבום בגרמניה, הופעתי בגרמניה, שוויץ, מקסיקו ואני מתחילה לעבוד גם בארה"ב, ולאחרונה סיימתי אלבום שיצא בארץ בגרסה מיוחדת עם שני שירים בעברית והוא עומד לצאת בחו"ל בסוף השנה. מתחילת הקריירה שלי חלמתי לעשות את זה בחו"ל. אני בטוחה שכל אמן בארץ שתשאלי אותו יגיד לך שהחלום שלו זה להצליח בחו"ל, אבל ישראל תמיד הייתה ונשארה הבית שלי". "בעפרה היה משהו מאוד צח ונקי, שירה בלי מניירות" מה שמחזיר אותנו ל"עפרה" "בעצם הרבה שנים חיכינו לאיזה פרויקט באמת גדול שאני אוכל לעשות בארץ ולהיות גאה בו, כי עד היום תמיד היה משהו גדול, עיתונים, חדשות, וחזרתי לחו"ל, לא היה משהו שגרם לי להישאר פה ולעשות משהו שאני באמת אתחבר אליו, ופה באמת נכנס המחזמר. כשהמפיקים פנו אליי לשחק את עפרה, לא יכולתי לבקש משהו יותר גדול מזה". נדמה לי שאם את בת עשרים היום היית קצת צעירה מדי כדי לחוות את עפרה חזה בזמן אמת. עד כמה היית מחוברת אליה לפני המחזמר? "ההתחלה הייתה באמת ב`בראבו`, כשזכיתי עם `לאורך הים` וזה בעצם פתח לי את הדלתות לעולמה של חזה. הכרתי את השירים שלה, שמענו אותם בבית, אבל אין ספק שאחרי הזכייה התחלתי באמת להתעניין, לשמוע את השירים, לראות את הסרטים הדוקומנטריים, והוקסמתי מהפשטות שלה ומהקול שהיפנט כל כך הרבה אנשים. "היה בה משהו מאוד אמיתי ומאוד נוגע שגרם לי להרגיש אליה קרבה אפילו שהתוודעתי לעולמה רק אחרי שהיא כבר לא הייתה איתנו לצערי. תמיד נמשכתי לשירים שלה והמחזמר הוא בעצם סגירת מעגל מאוד גדולה בשבילי. לא דמיינתי שאני אשחק באיזה שלב בחיים שלי בתפקיד ראשי במחזמר על החיים שלה, עם השירים הכי יפים שלה, זה כבוד גדול, ואני מאוד שמחה שניתנה לי ההזדמנות לעשות את זה". את מוצאת איזשהו קשר מוזיקלי בין מה שעפרה עשתה לבין מה שאת עושה בקריירה הפרטית שלך? "הסגנון המוזיקלי שלנו באמת קצת שונה. החומרים שעפרה הוציאה בחו"ל שונים לגמרי ממה שהיא עשתה בארץ. בחו"ל היא הוציאה את `גלבי`, `אם ננעלו`, גרסאות דאנס לשירים בתימנית, והסגנון שלי הוא יותר רוק-פופ ובלדות עם מוטיבים אתניים, שזה משהו שבעצם יוצר איזשהו חיבור בינינו. השירים הישראלים שלה היו כל כך מרגשים. שירים שגדלתי עליהם כמו `לאורך הים`, `הגשם`, `מישהו הולך תמיד איתי`, `בית חם`, שירים שכל עם ישראל התחבר אליהם, ואני מקווה שאני אצליח להביא את הריגוש והחום והאמת שהיו בה וגרמו לאנשים להרגיש כל כך קשורים אליה”. אחרי ההתמודדות עם 25 שירים של חזה, יש משהו שלקחת ממנה כזמרת? "בעפרה היה משהו מאוד צח ונקי, שירה בלי מניירות, כל כך אמיתית, ואני חושבת שזה מקסים. היום המון זמרים באים במניירות, וזה מה שבעצם ייחד את עפרה, השירה הנקייה הזאת. לקחתי ממנה המון, אבל אני שרה את השירים בתור ליאל. לא באתי לחקות את עפרה. אני לא חושבת שאף אחד יצליח לחקות אותה. אני מנסה להביא את אותו ריגוש שהיא הצליחה לגעת דרכו בכל כך הרבה אנשים, אבל בדרך שלי". "אני לא באה להיכנס בין המשפחה לבין בצלאל" ההצגה עצמה מגלה לנו דברים שלא ידענו על עפרה? "מה שכל כך מייחד את ההצגה זה שהיא באה להראות לנו את שני הצדדים באישיות של עפרה. את הצד הבימתי, השואו, עפרה הזמרת הגדולה שכולנו מכירים וזוכרים, ואת הצד השני שלה, עפרה של הבית, של שכונת התקווה. הקרע בין שני העולמות של עפרה שרצתה להצליח ועפרה שרצתה חיי משפחה ולחיות בשקט. "היה לה מאוד קשה להחליט בין השניים. זה מה שהמחזמר בא בעצם להראות - מה חיבר בין שני העולמות האלה, איך היא הצליחה לשלב ביניהם, וזה עושה חיבור עוד יותר גדול בין שתינו, כי גם אצלי בא לידי ביטוי ההבדל הגדול הזה בין עולם השואו ביזנס, שאצלי קורה ברובו בחו"ל, עם הטיסות, החיים המפוארים, לבין חיי היום יום כשאני בעצם חוזרת לקיבוץ בסופו של היום. אני חייבת להגיד שאצלי זה מה שבעצם מאזן אותי ונותן לי את הכאפה הזאת שמחזירה אותי לקרקע, אבל אצלה זה כנראה השפיע בדרך אחרת, וזה מה שגרם לה לאיזה קרע בלב". אםמדברים על קרע, איך הרגשת כשההדים סביב ההצגה הם הקרע בין אלוני לבין המשפחה שלא ממש נתנה את ברכתה למחזמר החדש? "אני באתי להצגה הזאת בגלל הסיפור המרגש, אני לא פה כדי לבחור צד. יכול להיות שבשני הצדדים יש אמיתות ואני בכלל לא באה להיכנס בין המשפחה לבין בצלאל. אני פה כדי לעשות את התפקיד שלי הכי בכבוד שאפשר. זה לא קל לדעת שהמשפחה באיזשהו מקום מתנגדת, עדיין זו המשפחה שלה, אבל אני חושבת שזה הכבוד הכי גדול שהיו יכולים לעשות לעפרה, הדרך הכי יפה להנציח אותה, שכל הקהל שיבוא ייזכר בשירים שלה, ואני חושבת שאם הם יבואו ויראו את ההצגה הם יתרגשו מזה בדיוק כמו כולם".
19/08/2009
:תאריך יצירה
|