סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
הצגות לילדים, מופעים לילדים
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: הילה אהרון בריק חלון לתרבות יפן
 

 
 
פרופ` צביקה סרפּר ינסה לספק מפתחות להבנת האמנות היפנית בסדרת מפגשים במוזיאון תל-אביב לאמנות


"ההקשרים הם הדבר הכי מרתק ביפן"

התרבות היפנית על שלל הטקסים, הסמלים והמורכבות שלה נתפסת עדיין במאה ה-21 כאחת התרבויות האחרות והרחוקות מאתנו ביותר. פרופ` צביקה סרפר, ראש החוג למזרח אסיה באוניברסיטת תל-אביב, מומחה לתיאטרון ולקולנוע יפני, במאי ושחקן,  ינסה בחודשים הקרובים לספק מפתחות להבנת התרבות הזו בסדרת מפגשים במוזיאון תל-אביב לאמנות.

מה מטרת הסדרה?

"המטרה של הסדרה לפתוח איזה צוהר לעולם מיוחד במינו גם בגלל כל אחד ואחד מהמרכיבים שלו אבל גם בגלל ההקשרים שיש בין דברים שונים ביפן. זו תרבות שלמעשה כמעט שום דבר לא נעלם ממנה במהלך ההיסטוריה והעושר הוא אדיר אבל לא רק שדברים נשמרו אלא שדבר השפיע על דבר.
"ההקשרים הם הדבר הכי מרתק ביפן: ההשפעה של התיאטרון הקלאסי על הקולנוע היפני, הקשר בין קולנוע לבין ציור, ההזנה המשותפת של כל הדברים האלה מתוך פילוסופיה מסוימת. המאפיינים האלה של האמנויות היפניות מיוחדים ביותר ואין להם אח ורע בשום אמנויות של תרבות אחרת.

"והכוונה של הסדרה, יותר מאשר לתת קורס על ההיסטוריה של יפן או על קולנוע יפני  בלבד, היא  לראות את כל המכלול של האמנויות האלה של יפן וכל מפגש מחמשת המפגשים יהיה  לגמרי אחר.

מה יכללו המפגשים?

"המפגש הראשון הוא שער לתרבות היפנית, אחר כך נתמקד באמנות אחת מסוימת  - התיאטרון הקלאסי. אחר כך  נראה איך אמנויות מסוימות מזינות לא רק אמנות אחרת אלא יצירות של יוצר  אחד מסוים, במאי הקולנוע  אקירה קורסאווה. המפגש הרביעי יכלול הסתכלות על האירוטיקה היפנית בכל מיני תחומים. נראה שכל מה שדנו בו קודם בתחום הפילוסופיה, התיאטרון והקולנוע למעשה מרכיב גם את האירוטיקה בביטויים השונים שלה במדיומים שונים.

" המפגש החמישי מסתכל על יפן של היום במחצית השנייה של המאה העשרים והעשור הראשון של המאה ה-21 ומסכם למעשה את כל התהליכים בפרספקטיבה הכי מודרנית שיכולה להיות בין השאר נתייחס לסרט "פרידות". כל אחד מהמפגשים שונה לגמרי והשונות אמורה להציג תמונת עולם שלמה ורחבה".

צביקה-בטוקיו-ענקית-01.jpg
צביקה סרפר (במרכז), בהצגת קאבוקי בטוקיו

הזנה הדדית בין האמנות לחיי היום יום

על קצה המזלג, מה הייחוד של האסתטיקה היפנית ביחס לתרבות המערבית?

"הדבר המשמעותי לגבי האסתטיקה היפנית זה שהיא בנויה על מכניזם של הצטברות, חיבור ויצירת דברים חדשים כאשר המרכיבים הם תמיד מקוריים יפניים  יחד עם מרכיבים חדשים שיובאו ליפן נניח השפה היפנית שמורכבת ממרכיבים מקוריים יפניים ומרכיבים סיניים ובתוך הדברים האלה יש לא מעט אלמנטים סיניים והפילוסופיה  הסינית".

מה הם הדברים שהכי מפתיעים אנשים לגבי התרבות היפנית?

"מה שמפתיע ושונה  זה המורכבות והצורנית והירידה לפרטים קטנים, שאנחנו במערב לא רגילים אליהן. המורכבות הזאת לא מיוחדת רק לאמנות אלא גם לחיי היום יום ואחד הדברים המפתיעים זה ההשלכות ההדדיות של האמנות על חיי היום יום ביפן . רואים את זה הרבה בסרטים של קוראסאווה, כיצד  כשמנתחים עיצוב של פרטים קטנים ביותר זה מפתיע ומדהים במורכבות וביופי. למשל קופסת אוכל יפני בשם  `אובנטו`, פריט יומיומי לאחסון מזון, כשמסתכלים על אופן ההכנה של זה מדהים לראות את רמת ההשקעה,  וזה בסך הכל אוכל לשימוש עצמי, לא משהו שמוצג לראווה. זה נראה כמו יצירת אמנות. בגלל שבין האמנות לבין חיי היום יום יש הזנה הדדית בכל כך הרבה אספקטים, ההבנה של האמנות היפנית היא במידה מסוימת הבנה של האופי היפני".

צופים מערביים יכולים לצפות בתרבות יפנית בלי ההקשר התרבותי?

"על זה בדיוק הסדרה.  הסדרה נועדה לספק מפתחות לקהל להבין אספקטים שונים של האמניות היפניות. הרבה מאוד פעמים צופה מערבי רואה רק על פני השטח. בסרט `פרידות` למשל, סרט שזכה באוסקר,  צופה מערבי ייהנה בעיקר מהעלילה. אבל חלק מהסרט צריך לקרוא בהקשר של הטבע בסרט. יסודות שונים של הטבע מאוד משמעותיים בתרבות ובאמנות היפנית. האמנויות האלה מורכבות מהרבה אלמנטים שאנחנו לא רגילים להתייחס אליהם ולכן הקליטה שלנו היא קליטה מאוד חלקית".

אתה לא רק איש אקדמיה אלא התנסית בתיאטרון יפני  כבמאי וכשחקן, זה יבוא לידי ביטוי במפגשים?

"אני מופיע ומבצע קטעים  וגם מביים ומשתמש בטכניקות ובאסתטיקה יפנית. בסדרה אני  מדגים  ומבצע על הבמה קטעים מתוך הצגות אמנם ללא איפור שדורש הרבה מאוד זמן, אבל עם אביזרים ותלבושות. ההצגות שלי כולן ביפנית וההסברים כמובן בעברית".

צביקה-בטוקיו-ענקית-02.jpg
צביקה סרפר (מימין) בהצגת קיוגן בטוקיו

 

"פולחן וקוראסאווה" היא סדרת בת חמישה מפגשים, כשלוש שעות כל מפגש, הכוללים קטעי וידאו, שקופיות והדגמות חיות במוזיאון תל-אביב לאמנות. תאריכי מפגשים: 4.11, 15.12, 26.1.10, 10.3, 17.5.  מחיר הסדרה: 275 ₪. מחיר למפגש בודד: 65 ₪. כרטיסים בטלפון: 03-6077070.


למועדי מופעים >

01/11/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע