יחסים שוויוניים בין שלגיה לגמדים והפתעות נוספות במופע החדש של קומפאס לילדים. שיחה עם הכוריאוגרפית מיכל נתן
גמדים בשפת הפלמנקו
מופע חדש לילדים של הכוריאוגרפית מיכל נתן ולהקת הפלמנקו הישראלי "קומפאס" מחבר בין הסיפור הקלאסי של "שלגיה ושבעת הגמדים" לאמנות הפלמנקו. מעבר לחיבור, המפתיע לכאורה, המופע ערך שינויים ברוח התקופה בסיפור המקורי - המלכה הרעה אינה האם החורגת של שלגיה אלא אמו של הנסיך והיחסים בין שלגיה לגמדים הופכים לשוויוניים.
להקת "קומפאס" בהנהגתה של הרקדנית והכוריאוגרפית מיכל נתן פועלת כבר עשר שנים ומעלה עשר עבודות רפרטואריות. מופע הילדים הגדול האחרון של הלהקה נעשה ב-1999 והשנה לקראת חנוכה עולה המופע החדש בהשתתפות 11 רקדנים ורקדניות, כשעל עיצוב התפאורה והתלבושות המרהיבות הופקד בית הספר לעיצוב אמנויות הבמה של רקפת לוי.
כשאני שואלת את מיכל נתן למה דווקא שלגיה בפלמנקו היא עונה:"כשאני באה ליצור מופע רפרטוארי חדש, כל רעיון הוא רלוונטי ולגיטימי. הפלמנקו מבחינתי זה השפה שבה אני מדברת ורציתי ליצור מופע גדול ילדים. במקום ללכת לסיפור ספרדי החלטתי לקחת איזושהי קלאסיקה ואין קלאסיקה יותר משלגיה ושבעת הגמדים. הסיפור עצמו הוא מאוד ציורי וצבעוני ויש הרבה דמויות, שנורא עניין אותי להתעסק אתן בשפת הפלמנקו. חוץ מהמלכה, שלגיה והנסיך יש שבעה גמדים ויש גם את המראה, שהיא דמות שמאוד התחשק לי לבדוק".
התלבושות של הגמדים מאוד שונות מאיך שאנחנו רגילים לראות פלמנקו על הבמה– סקסי וייצרי
"יש משהו שבעיני חשוב להעביר לקהל, במיוחד לילדים. יש איזה מין דימוי לפלמנקו, מין סטריאוטיפ של הפלמנקו אבל הפלמנקו הוא המון דברים - הוא גם סקסי אבל הוא גם המון דברים אחרים, הוא שפת ביטוי, שפת ריקוד.
"נראה לנו נורא הגיוני שאפשר לעשות סינדרלה והיפהפייה הנרדמת בבלט קלאסי למה אי אפשר לעשות את זה בפלמנקו? הפלמנקו היא שפת ביטוי כמו מחול מודרני. ומבחינתי זו דרך הביטוי האולטימטיבית לריקוד ולכן בחרתי בזה. לכן היה לי נורא טבעי לראות את זה בפלמנקו וקהל שרואה את המופע לא עוצר רגע לחשוב וואו זה פלמנקו כי זה נראה לו כל כך טבעי כי הפלמנקו הוא כל כך אקספרסיבי וזה מוגש לקהל בצורה כל כך טבעיות וברורה.
"הפלמנקו התחיל הרי כדרך ביטוי של הצוענים - האמא הייתה שרה שיר פלמנקו כשיר ערש, הגברים היו יוצאים לעבודה ושרים שירי פלמנקו כדי לתת לעצמם קצב בעבודה, היו שרים בעתות אבל, כשהולכים להתפלל. רק אחר כך הוא התחיל להיות ז`אנר שמופיעים אתו מול קהל. קודם כל הוא היה דרך ביטוי של העם – ילדים גברים, נשים. לכן יש משהו נורא בסיסי בפלמנקו שבאמת שייך לכולם ולכן הסטריאוטיפ שלנו שהפלמנקו הוא קודם כל נורא סקסי הוא אמנם נכון אבל הוא גם המון דברים אחרים. לפני 250 שנה כשהיו שרים או רוקדים את הפלמנקו בבית זה לא היה קשור לבגדים סקסיים".
גם בספרד לוקחים את הפלמנקו למחוזות אחרים?
"בוודאי. בספרד יש ז`אנר של רקדנים ויוצרים בפלמנקו שהם יותר פתוחים והולכים למחוזות האלה, של מגוון יצירות – סיפורים מהמיתולוגיה יוונית, סיפורים דמיוניים חדשים ועוד. למשל אתמול בלילה קיבלתי הצעה לעשות את `שלגיה` עם להקה חשובה בספרד, שרוצה לקנות את המופע".
צילום: יח"צ
בלי אם חורגת
בחרת לערוך כמה שינויים משמעותיים בסיפור המקורי
"כן, זה עיבוד מחדש לסיפור. בתקופה שאנו חיים כמעט בכל משפחה שנייה יש גירושים ונישואים שניים וכל כך הרבה ילדים חיים עם אמא שהיא לא אמא ביולוגית שלהם. היה לי מאוד קשה להעביר את העניין הזה שאמא חורגת רוצה להרוג את הילדה החורגת שלה כי היא יותר יפה ממנה, והפתרון בשבילי היה לשנות את הסיפור. הנסיך במופע הוא הבן של המלכה ושלגיה היא משרתת בארמון שגדלה בו כילדה, והנסיך והיא מתאהבים כבר כילדים. כשהם גדלים הם מנצחים את פער המעמדות ואת הרוע של המלכה.
"עוד דבר שלא רציתי לגעת בו הוא ששלגיה מבשלת לגמדים ומנקה להם את הבית, אישה אחת עם שבעה גברים. אז פשוט לא התעסקתי עם זה, לא רואים את שלגיה מנקה והגמדים הם לא רק גברים, הם גברים ונשים ביחד".
איך ילדים מגיבים לפלמנקו?
"נהדר, בצורה טבעית. יש משהו בפלמנקו שהוא ז`אנר שנוגע בקרביים ומגיע ישר לבטן הוא לא כל כך מחול אינטלקטואלי וילדים מגיבים לזה בצורה בלתי אמצעית, גם כתלמידים, ונכנסים לפלמנקו בצורה טבעית. בגלל שההבעה והביטוי הם בלי חומות ובלי מגננות הם מתחברים לזה בצורה נורא ישירה. גם הקצב של הפלמנקו זה דבר שמאוד מתחבר אליהם".
ייעדת את המופע לבני 3 ומעלה, גיל מאוד צעיר
"אחרי שהעמדתי את המופע וכל הריקודים היו מוכנים בעצם הבנתי שהמופע מיועד לקטנטנים וחייבים לשבור משהו ברצף של הריקוד ולכן הכנסנו גם טקסטים (שכתב יאיר שינפלד) וטיפה הומור. למלכה, לנסיך ולשלגיה יש תוך כדי המופע גם דיאלוגים ומונולוגים והמראה מדברת. כל זה כדי להפוך את כל ההגשה של המופע ליותר ניתנת לעיכול לילדים שישבו ויראו את המופע במשך שעה. העלינו בינתיים רק ארבעה מופעים אבל הילדים ישבו מרותקים כל המופע".
צילום: ענבל טנמבאום