סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: טל גורדון תהליכי היצירה של יעל לוי
 

 
 
איזה עיתונאי, או שהיה עיתונאי, שכשיצא השיר 'אל תקנה לי ורד' לרדיו, ועוד אף אחד לא ידע מה יקרה איתו, אף אחד לא חשב שהתקליט הזה יצליח כמו שהוא הצליח, אז אותו עיתונאי כתב ביום שזה יצא, 'יעל לוי, מה היא מבלבלת את המוח, כן תקנה לי ורד, לא תקנה לי ורד'. עכשיו, עם האלבום החדש, הוא כתב, 'עוד פעם היא עושה את השירים שלה, עם להיטה הגדול "אל תקנה לי ורד"', עכשיו זה כבר 'להיטה הגדול', אותו עיתונאי."
יעל לוי בודקת מחדש את השירים שלה באלבום כפול הכולל סקיצות וביצועים מחודשים. שיחה


סקיצות עם ורד קלפטר

"למעלה הירח צהוב צהוב/ למטה העצים ועוד יותר למטה הרחוב/ וברחוב הבתים בשורה ארוכה/ ובבית השלישי מן הפינה/ זה שלידו אין מדרכה/ גרה אני שמי יעל/ ועכשיו מתחיל הסיפור/ אני הולכת לטייל.../ אני הולכת לטייל.../ אני הולכת לטייל..." ("יעל הולכת לטייל", מילים: תרצה אתר, לחן: ורד קלפטר)

חמש שנים לאחר שהוציאה את אלבומה החמישי חוזרת יעל לוי עם "אי ירוק בים", אלבום כפול החוגג, את תהליכי היצירה בעיצומם (הסבר יגיע מייד) ומלווה באיורים מלאי נשמה, בעיצוב גרפי מהיפים שנראו באלבומי השנים האחרונות, פרי מכחולו והשראתו של גיא ביבי.

A side, חלקו הראשון של האלבום הכפול, הוא אלבום שנולד על רקע החיבור החזק שנוצר בין לוי לבין ההרכב המלווה אותה בהופעות (ג'נגו, לשעבר "תערובת אסקוט", ורון בונקר, "בלקן ביט בוקס") ומביא ביצועים חדשים ללהיטי ענק כמו "אל תקנה לי ורד", "גבעול", "אי ירוק בים", "בלדה לנאיבית", "גשם הקשב לנשים", "לך לאן שתלך", "ניחושים של ים" וכמובן "תמונה" (דה בה דה בה דה, פתיח התוכנית "ארבע אחר הצהרים" בגלי צה"ל), המבוססים על ביצועי ההופעות של ההרכב.

B side, האלבום השני, מביא את מאחורי הקלעים של שיתוף הפעולה הפורה כל כך בין לוי לורד קלפטר האחראית על לא מעט מאותם להיטים שמאכלסים את האלבום הראשון.  B side נותן את מרכז הבמה לסקיצות הביתיות שכל אמן מכיר את הריגוש הבלתי ניתן לשחזור שהן מייצרות, ואת התסכול הקטן המתלווה, לא פעם, לתהליך ההפקה ה"רצינית" של השירים, וחושף בפני המאזין את אותו סאונד חד פעמי שנוצר ברגעים הראשונים לחייו של השיר.

"ורד ואני", מספרת לוי, "יש לנו תהליך, במיוחד בהתחלה של הקשר שלנו עם השיר, של לשבת בבית, ואו שאני מביאה לה, נניח, שירים של תרצה אתר, או שהיא מביאה משהו שהיא כתבה, ופתאום ברגע הזה של המפגש ביני לבין המנגינה לבינה, לרגע שאני מנכסת את השיר אלי, קורה שם משהו מקסים ביותר.

"אני נורא אוהבת סקיצות, נורא אוהבת את הקטע של ההתחלה. אחרי זה מגיעה ההפקה, לוקחת את זה למקומות אחרים לגמרי, והקטע של הסקיצה הזאת שכולם נופלים ממנה הוא דבר שתמיד נשאר בבית. חלק מהשירים ב-B side מופיעים באלבום הקודם שלי, 'חמש', אבל מה שאת שומעת זה בעצם גרסאות שורד ואני הקלטנו שתינו לבד לפני שהייתה לשירים הפקה מוזיקלית ומבחינתי אפשר להתייחס אליהם כאל שירים חדשים.

"יש שם למשל את השיר 'יעל הולכת לטייל', שזה שיר של תרצה אתר מהספר ילדים שלה, ואני נורא נדלקתי על השורה הזאת כי בדיוק התגרשתי אז, וורד קלטה את זה מהמקום הזה, וממש דקה אחרי שלמדתי את השיר הקלטנו אותו כמו שהוא מופיע ב-B side".

"אני צורכת יוטיוב ואני מגלה שם שאנשים עושים B סיידים מדהימים, יותר טובים מהתקליטים שלהם. ל-ARCTIC MONKEYS יש שיר אחד שאת יכולה לשמוע רק ביוטיוב שהוא B side שאין אותו באף תקליט, ואני יכולה לבכות ממנו. וזה מה שעשה לי את זה. מהמקום הזה אמרתי, לא מוכנה, אני רוצה שזה יהיה על תקליט. אני רוצה שכולם ישמעו את התהליך הזה, את המקום הבתולי של השיר. ורד ואני שרות שם ביחד, הנמוכים שלה משלימים את הגבוהים שלי, ויש איזו הרמוניה שלא באה לידי ביטוי בדברים אחרים שעשינו עד היום. רק בהופעות שבהן אנחנו מתארחות אחת אצל השנייה יש את זה".

אז מה בעצם עשית? התחלת לפשפש ולחפש במגרות?

"מה פתאום? אני בחורה מסודרת. אין דבר שעשיתי בחיים שאין לי אותו. אני יכולה מחר בבוקר להוציא סקיצות שלי עם יצחק. יש לי הכל".

יעל-לוי-אלבום-01.jpg
"אי ירוק בים" יעל לוי

"מצע שאף פעם לא היה לי"

A side מביא, כאמור, את תוצאות המפגש של שיריה הידועים של לוי עם ג'נגו ורון בונקר, המלווים אותה בהופעותיה בשנים האחרונות. להקלטות האלבום צירפו את גלעד שמואלי המתופף בתקווה להמשיך להופעות שאחרי האלבום בהרכב המורחב.

"אני מופיעה עם ג'נגו ועם רון כבר כמה שנים בהרכב של גיטרה ובס, הופעות קטנות", מספרת לוי, "ואני נורא נהנית מההופעות האלה. הן מאוד טובות בעיניי, והרגשתי צורך להשוויץ איתן ולהעלות אותן על תקליט כי יש משהו נורא יפה בחיבור שלהם לשירים האלה. כל המוזיקאים שנתקלים בשירים האלה, שרבים מהם נכתבו בידי יצחק וורד (קלפטר – ט.ג.), תמיד נופלים מהכתיבה. ואיכשהו עם ג'נגו ורון זה צמח קצת יותר רחוק. הם פשוט בונים לי סוג של מצע שלא היה לי אף פעם. יש לנו אותו טעם, נורא כיף לי לשיר איתם, זה איזה מקום כזה נורא נוח, נורא קל, נורא מוזיקלי.

" כל פעם שנגנים מפרקים את השירים של יצחק, למשל, הם מרגישים פתאום שהם צריכים מאוד להתאמץ, למרות שהשירים נשמעים פשוטים כל כך. 'בלדה לנאיבית', למשל, הכי פשוט בעולם, אבל כשאתה מפרק את זה לאקורדים וצריך לנגן את זה זה לא פשוט, וזה תמיד מרתק אותם. יש איזה קטע מאוד מוזיקלי בשירים האלה שאף פעם לא נגמר לי מהם. אני לא יכולה להניח להם בשקט, לשירים האלה. זה ממש בא ממקום אמנותי לגמרי, וכנראה שזה גם אני. את מגיעה לאיזה גיל מסוים ופתאום זה בא ממקום אחר, את יודעת, זה כבר לא בא מסבל".

את לא יכולה להגיד משפט כזה ולצפות שאני אעזוב אותך...

"אני לא חושבת שהמצאתי את זה. פעם שמעתי ריאיון של גל אוחובסקי עם אסתר עופרים והייתי בטוחה שזה אני מדברת כשהיא אמרה, 'מה אתה חושב, שלשיר זה רק הנאה?'. לעלות על הבמה זה לאסוף את עצמי, להצליח להיפתח, לרצות שמהשנייה הראשונה שאני פותחת את הפה כולם יאהבו אותי, וזה עול. אז עכשיו הורדתי את העול הזה, זהו, אני ילדה גדולה, אני כבר יודעת שאני שווה, והכל בסדר".

עכשיו זו את שמדברת מגרוני...

"אני בטוחה שכולם עוברים את זה בצורה זו או אחרת. יש עבודות הרבה יותר קשות מלהופיע אבל כל פעם אתה ממציא את עצמך מחדש. גם התנאים מכריחים אותך להמציא את עצמך מחדש. להיות במיטבך בהופעה זה גם קטע טכני, כי אתה לא מקבל פה את המקסימום שמאפשר לך להביא את עצמך עד הסוף".
 
"עוד לא שברתי את הקיר לקהל הרחב"

הלהמציא את עצמך מחדש הוא גם בקושי לשמור על הקיים. כל תקליט חדש זה קאמבק לפעמים

"זה קטע נורא. לא משנה מה תעשה תמיד יהיה מישהו שיעקם את הפרצוף מהמקום של 'למה עשית דווקא את זה?'. אני לא עסוקה בלרצות, אני עושה מה שאני מרגישה שאני צריכה לעשות באותו רגע. התקליט הזה נראה לי כל כך נכון מבחינה אמנותית, והוא מדבר בעד עצמו, עם כל הצניעות. רציתי להעביר את מה שאני מרגישה כרגע החוצה כדי שגם אנשים שלא חווים את זה בהופעות יוכלו לחוות את זה כי הרגשתי שיש שם איזה משהו שהוא מעבר להופעות. שזה טוב. שזה פשוט טוב.

"הוצאתי את האלבום הקודם שלי, 'חמש', לפני כמה שנים, תקליט שהוא בעיניי אחד הטובים שלי. טוב, אין לי הרבה, עכשיו זה השישי... ויש שם באמת כמה מאסטר פיסים. את יכולה לאהוב או לא לאהוב אותי, אבל זה תקליט טוב, ולא קרה איתו כלום. אני יכולה להקליט את התקליט הזה מהתחלה ואף אחד לא יקלוט בכלל. אבל לא, תמיד יהיה איזה חוכמולוג שיגיד, 'יעל לוי, אנחנו מצפים ממך לדברים חדשים עכשיו'...

"אני אגיד לך עכשיו משהו שלא אמרתי לאף אחד. אני לא אצטט את השם שלו כי אני חושבת שכולם יודעים את זה, אבל יש איזה עיתונאי, או שהיה עיתונאי, שכשיצא השיר 'אל תקנה לי ורד' לרדיו, ועוד אף אחד לא ידע מה יקרה איתו, אף אחד לא חשב שהתקליט הזה יצליח כמו שהוא הצליח, אז אותו עיתונאי כתב ביום שזה יצא, 'יעל לוי, מה היא מבלבלת את המוח, כן תקנה לי ורד, לא תקנה לי ורד'. עכשיו, עם האלבום החדש, הוא כתב, 'עוד פעם היא עושה את השירים שלה, עם להיטה הגדול אל תקנה לי ורד', עכשיו זה כבר 'להיטה הגדול', אותו עיתונאי. אז מה אני אמורה לעשות, לא לשיר את 'אל תקנה לי ורד', או כן לשיר את 'אל תקנה לי ורד'... אני לא עסוקה בזה.

"השירים האלה, גם אם היו נותנים לי אותם היום הייתי עושה אותם שוב, ויש לי בתור זמרת מבצעת את הפריבילגיה לעשות אותם עוד מאה פעם והם יהיו בשבילי חומר גלם כמו לשחקן שעולה על הבמה ועושה את המלט. אם לשיר אין את הקטע הזה שאתה יכול לעלות על הבמה ולהמציא את עצמך באותו רגע כל פעם מחדש זה לא שווה, ויש באמת שירים שאני כבר לא עושה, אבל כשאני שרה את 'בלדה לנאיבית' כמו שאני עושה אותו היום, אז זה בא ממקום אחר, וסליחה, בא לי לשיר אותו עוד פעם ואני גם עושה את זה הרבה יותר טוב לדעתי".

זה אמנם לא אוסף במובן המקובל של המילה, אבל בליקוט כזה של שירים מהאלבומים הקודמים שלך יש איזו הזדמנות לפרספקטיבה על הדרך שעשית

"אני נורא ילדותית במבנה הנפשי שלי בכל מה שקשור למוזיקה. אני עוד כאילו 'בדרך'. אני מאוד שלמה עם הבחירות שלי, אני גם רואה איך השירים עומדים אצלי במבחן הזמן, אבל אני מרגישה שעוד לא הגעתי לאן שאני אמורה להגיע. אני כאילו כל הזמן זמרת מתחילה. עוד לא שברתי את הקיר לקהל הרחב, אז יש לי עוד המון עבודה".

 

יעל לוי, אי ירוק בים, HIgh Fidelity



28/04/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע