רגע לפני מופע חדש שיחה עם אבי טולדנו על יצירה, התחדשות, 30 אלבומים ו"היכל התהילה" אחד
זמן, בשלות, גישה
לפני 43 שנים הוציא אבי טולדנו את אלבום הסולו הראשון שלו ופצח בקריירה שידעה, בשיאה, ימים מרובי להיטים שרבים מהם הלחין ואת מילות חלק מהם גם כתב, לעצמו ולאחרים.
שלושים אלבומים ואחד "היכל התהילה" לאחר מכן, הוא שב לבמה עם "והכל בשבילך", מופע חדש בליווי חמישה נגנים הכולל מבחר להיטים מאותם אלבומים, ביניהם "שלא לאהוב אותך", "מה חשוב היום", "ליאורה", "חי" ו"הורה" הוותיקים, שנסונים צרפתיים ידועים שהם אחד המאפיינים המזוהים עם הקריירה של טולדנו, לצדם שירים מאלבומו האחרון אותו הוציא לפני כשנה וחצי וכן שירים כמו "הנני כאן" ו"ג'ורג'יה", אותם ביצע לאחרונה בתכנית "היכל התהילה", שעל הקשר, אם קיים, בינה לבין המופע החדש נדבר בהמשך.
את השירים שבחר למופע ילווה טולדנו בקטעי קישור המביאים סיפורים מאחורי הקלעים, וחוויות אישיות הכוללות מפגשים עם אמנים בינלאומיים גדולים כמו סמי דיוויס, מייק ברנט, שרל אזנבור, איב מונטאן וסטיבי וונדר.
"לבמה יש חוקים שמכתיבים איזשהו סדר ובחירה של שירים שהם לא תמיד הדברים האולטימטיביים, אבל הם עובדים יותר טוב על הבמה", מספר טולדנו, "אז היה קשה לבחור מתוך שלושים אלבומים, כי באמת היו המון המון להיטים, ובמופע הנוכחי הם גם זוכים לעיבודים ולביצועים קצת שונים. ב'היכל התהילה' היה למשל ביצוע של 'האישה של חיי' שלקחתי אותו למקום אחר, לירי יותר, כך שגם הביצועים מקבלים רעננות מפרספקטיבה של זמן. היום הגישה שלי אחרת והם מצלצלים אחרת.
"ישראל גוריון שביים אותי ב'לה בוהם' וב'קפה פריז', שתי תכניות של שנסונים צרפתיים שעשיתי, אחד ב-78 והשני ב-2000, אמר לי כשעבדנו, 'תשמע טולדנו, שרת אז את אותם השירים, אבל היום אתה גם מבין אותם'. היום יש בזה את הזמן, את הבשלות, את הגישה. פתאום אתה מגלה טקסטים בצורה אחרת, מתחדש. כשאני על הבמה אני נורא רוצה לשיר שירים שאומרים משהו, שיש להם תוכן מעמיק, סיפור, מוסר השכל. אני שנסונייר בנשמה שלי, אני בא מהרקע הזה של ברל וברסנס ואיב מונטאן, והאמירה כאן מאוד חשובה לי".
תן לי דוגמה לשירים שנשארו בחוץ
"או, הרבה מאוד שירים. למשל 'תרקדי את הלילה', או 'אבא', עם טקסט נהדר של יורם טהרלב, שזכה בזמנו במקום הראשון בפסטיבל הילדים, המון להיטים נשארו בחוץ כי אי אפשר הכל אבל יש את מה שחייבים, שירים שיש להם גם תכנים והם גם קשורים לאירוע כזה או אחר וכאלה שנחשפו מאוד בתודעה הקולקטיבית, שירים שהקהל מצפה לשמוע.
"לצדם יש שיר חדש שנקרא 'הפעם' שפותח את הערב ונכתב ממש לפני חודש, ושיר אחד שכמעט סוגר את הערב ונקרא 'בשורה התחתונה'. שמרית אור כתבה את המילים ושלחה אלי אותן ממש לפני שלושה שבועות. יהיה גם שיר שנקרא 'את ואני והוא' מהדיסק האחרון שלי, שמדבר על הזר הזה שבא לגנוב ממני את הבת שלי, שנראית לי עוד ילדה גם מתחת לחופה, ויהיו גם שירים שעשיתי במסגרת 'היכל התהילה' ומביאים פן אחר לגמרי שלי.
"כמובן שיהיו גם שנסונים כמו 'לה בוהם' ו'נטלי', ויש גם שיר מתורגם של אזנבור שאני עושה רק עם גיטרה ונקרא 'כמו שהם אומרים' ומספר על הומוסקסואל טרנווסטיט. אגב, דודו טופז תרגם לי אותו ביחד עם עוד כמה שנסונים, ואזנבור באמת היה בין הראשונים בשנות השבעים המוקדמות שכתב שיר על טרנסווסטיט בנימה חיובית, סובלנית, אנושית ומאוד מחבקת".
לנטרל את הפחדים
הזכרת כמה פעמים את ההשתתפות ב"היכל התהילה" ואני משערת שבאופן טבעי היו לך רגשות מעורבים לגבי ההצטרפות לתכנית
"אנחנו כולנו במקצוע הזה כבר מספיק שנים כדי להבין שכללי המשחק השתנו היום מכל הכיוונים, גם אמנותית וגם שיווקית. הכל השתנה. ברגע שפנו אלי זה נראה לי כל כך לא מתאים, ממש דחיתי את זה על הסף. אשתי, שהיא מנהלת אישית של מוזיקאים, וגם היא חלק מהמקצוע, אמרה לי, 'למה אתה לא נותן לזה מחשבה שנייה? אם היית זמר בדימוס שעוסק היום במשהו אחר, או יצא לפנסיה, הייתי מבינה שאתה לא רוצה להשתתף בתכנית ולא רוצה לקלקל את מה שהיה ואת מה שכבר עשית, אבל מאחר ואתה מופיע ואתה יוצר ומוציא אלבומים ושירים לרדיו, למה לא ללכת למקום שהוא כזה זרקור של 16 שעות ביום למשך חודשיים שבהם רואים מה אתה עושה היום?'.
"אז התחלתי לפתוח את הראש ולנטרל את הפחדים שלי מהנזקים שעלולים להיגרם לי, והמוטיבציה שלי ניזונה מהעובדה שאני הולך להראות להם שהיום אני יותר טוב מתמיד, שאני יוצר דברים חדשים וטובים, שאני יודע לעמוד על במה ולשיר, ואם נותנים לי במה לעשות 16 שעות ביום מוזיקה, מה יכול להיות יותר טוב מזה, וכמה אידיוטי יהיה לפספס את זה".
וצדקת? עד כמה ההשתתפות בתכנית מהסוג הזה באמת עוזרת לקריירה?
"צדקתי לגמרי. כי חוץ מהקהל שלי שאוהב אותי ומכיר אותי ובא להופעות שלי וגדל יחד איתי, נחשפתי לדור שלם של חבר'ה צעירים שאף פעם לא התחברו ולא ראו, והיום יש המון אנשים צעירים שמתעניינים במה שאני עושה. הפייסבוק שלי מלא ב-5,000 חברים שנכנסים ושואלים ומגלים שיר כזה או אחר, וזה פשוט עשה דבר טוב. זה האיר מחדש את היצירה שלי, את כל מה שעשיתי".
עם מה מצאת את עצמך מתמודד בתכנית?
"אף אחד לא בא עם ניסיון קודם בדברים כאלה, במיוחד שזה קונספט חדש לגמרי, ואתה לא יכול לדעת איך תגיב ותתנהג בסיר לחץ שכזה, מי פתאום ידליק אותך, מי ירגיז אותך, איך תגיב. וכשקרו דברים כאלה ספרתי עד עשר ועד עשרים פעם, כי אמרתי, אני לא אתן לאף אחד להביא אותי למצב שאני אאבד שליטה.
"גם כי אני כזה בחיים, אני מספיק מבוגר היום, עברתי תהליכים ארוכים ולא קלים בתיקון מידות, מה שנקרא, מבחינה רוחנית, מבחינת התפיסה הפילוסופית שלי לחיים. הייתי שם הכי מבוגר, אמנם בשנה או שנתיים מכמה מהאחרים שם, אבל עדיין הרגשתי מספיק בשל כדי לקחת את הדברים בעירבון מוגבל ולהתרכז אך ורק בצד האמנותי, וזה מה שעשיתי".
"ביום שבו אמצא את עצמי מיציתי הכל"
כאדם שכבר היה בקצוות שונים של הקריירה שלו לאורך כל כך הרבה שנים ואלבומים, איך אתה מתייחס לאותו שינוי בכללי המשחק בתחום האמנותי והשיווקי, כפי שהגדרת את זה, שגם אתה, כמו מוזיקאים אחרים, עומד בפניו היום?
"יש היום קושי גדול לשווק דברים שלא נמצאים במיינסטרים, וזה עקרון שתמיד היה נכון. אני הייתי בז'אנר שלי מאוד מיינסטרים, ואין מה לעשות, המיינסטרים הזה הלך לשוליים ובא מיינסטרים אחר שהוא מוזיקה מזרחית שאני מודה ומתוודה, אין לי לא היכולות ולא הכישרון הדרוש לעסוק במוזיקה הזאת, ואני לא מתחבר אליה, למרות שגדלתי במרוקו עד גיל 16.
"המוזיקה המזרחית שגדלתי עליה הייתה יותר לייט, יותר מלודית, יותר פאן, ואני פחות מתחבר למוזיקה שנקראת היום בארץ 'מזרחית'. יש פה ושם דברים מאוד יפים שאני מאוד נהנה מהם אבל אני לא יכול להיות במיינסטרים הזה, זה לא אני.
"בסך הכל יש פה רוב ענק של אנשים שמאוד אוהבים ומוקירים שירים מהז'אנרים שלי, אבל צריך לתת לקהל הזה את הסיבה החגיגית לבוא ולהתייצב. היום, דווקא בגלל ריבוי התחנות משמיעים הרבה יותר סוגי מוזיקה, כך שאני מאוד אופטימי. גימל משמיעים יפה מאוד, תחנה כמו רדיו דרום משמיעה אותי מצוין, רדיו לב המדינה, רדיוס, כל רגע, רדיו חיפה, רדיו תל אביב, יש כל כך הרבה תחנות. מצד שני, כמובן שהאימפקט נעשה הרבה יותר מסובך ומורכב. בזמנו היית מושמע בתחנה אחת וכל המדינה שמעה אותך. היום אני יכול להיות בחמש שש תכניות טלוויזיה באותו חודש ויגידו לי, 'לאן נעלמת?'. פעם ביום שישי בערב, פריים טיים אצל מני פאר או רבקה מיכאלי, ולמחרת לא יכולת לעבור ברחוב.
"אז אנחנו מבינים שחוקי המשחק השתנו, ריבוי התחנות זה דבר טוב ולא טוב שיש בו גם יתרון וגם חסרון אבל תמיד יש תחליף ויש אלטרנטיבה בעולם של היום, עם האינטרנט והפייסבוק. אני בכלל אוהב גאדג'טים וטכנולוגיה חדשה, ואני כל הזמן מתעניין ומתחדש ועושה ומגלה המון דברים.
"את הדיסק האחרון שלי, 'את ואני והוא', נתתי להורדה באתר שלי במשך חודש חינם אין כסף, והיו לי קרוב ל-7000 הורדות, שזה גם להגיע להרבה מאוד אנשים, כי הרי אחד משמיע לשני. כך שהיום אתה לא תלוי בגורם אחד שמשמיע או לא משמיע אותך. בזמנו זה היה אקוטי: לא התקבלת ברשת גימל או בגלי צה"ל – היית גמור. לא היה לך מאיפה להיכנס. היום זה לא ככה".
גם במוזיקה עצמה ובתכנים אתה ממשיך ומתעדכן ככה ושומע דברים אחרים מאלה ששמעת פעם?
"אני שומע המון רדיו ורואה די הרבה טלוויזיה ובהחלט מתעדכן. היתרון שלי זה שיש לי שלושה ילדים קטנים בבית, בני 12, 9 וחצי ושנתיים, ליד זה יש לי שלושה ילדים גדולים ששניים מהם עוסקים במוזיקה, לאחד מהם יש אולפן ולאחרונה הוא גמר הפקה מוזיקלית בלוס אנג'לס, ועשיתי איתו איזה שיר קצת דאנס שהוא הביא מבעלה של קרוליין לנגפורד.
"מצד אחר יש לי מוקלטים במגרה לפחות שבעה או שמונה שירים שמאוד לא מאפיינים אותי והולכים עם ראש פתוח, ולמעשה, כשאני מסתכל אחורה, בעצם שלושים האלבומים שלי מאוד לא דומים אחד לשני, וזה אולי היתרון הכי מובהק שלי וגם אחד החסרונות החזקים שלי".
במה אתה מרגיש את היתרון והחיסרון שיש בתכונה הזו?
"היתרון זה היכולת לעשות דברים שונים ולרעות בשדות זרים, מה שנקרא. אני רואה כיתרון את היכולת לדעת לשיר גם את ריי צ'רלס וגם חנוך לוין וגם שנסונים צרפתיים, ומצד שני אתה מאבד קהל כל פעם. אתה בונה קהל בז'אנר מסוים ופתאום מביא לו משהו שהוא לא מתחבר אליו. אתה רוכש קהל אחר אבל מאבד את הקהל הקודם. עשיתי הרבה זיגזגים לאורך השנים, אבל אני הרפתקן, וזה תמיד מהווה איזה אתגר לכיבוש. בגלל זה אף אחד מהדיסקים שלי לא דומה לשני. מחנוך לוין לשירי רוק, שירי אהבה, ארץ ישראל, אירוויזיונים, באמת מאוד מאוד צבעוני ומורכב ושונה".
ואתה מרגיש שמצאת את עצמך בתוך כל החיפושים הא
לה? אתה מרגיש ברור לעצמך?
"מצאתי את עצמי? אני אגיד משהו שהוא אנטיתזה לכל מה שאמנים מאמינים בו: אני לא רוצה למצוא את עצמי. ביום שאני אמצא את עצמי מיציתי הכל. בתחום הזה אתה צריך לעשות את מה שטוב לך, את מה שבא ממך, הכי עמוק מהלב, הכי מחובר אליך, אחר כך זה כבר חסדי האל.
"אם זה מחבר אנשים ובאיזו כמות ובאיזו צורה ובאיזה אופן, אלה כבר נעלמים גדולים שעושים את המקצוע הזה כל כך מדהים. כי אם הכל היה ידוע מראש לא היינו רוצים להתנסות בזה יותר מפעם פעמיים. ומאחר שאנחנו יודעים שיש כל כך הרבה נעלמים, אמנים הם עם שהוא מצד אחד מאוד מאושר כשמצליח להם משהו, ומאוד אומלל כשמשהו לא הולך, אבל הם יחטפו מכה אחרי מכה אחרי מכה ולא יעזבו את המקצוע הזה, כי זו המהות שלהם, וגם כי הם יודעים בתוך תוכם שהכל יכול להשתנות בשנייה. במקצוע הזה חשובים הנחישות, ההתמדה, האמת שלך, הכישרון שלך, אמונה במה שאתה עושה, ולקוות לטוב. אין פה נוסחאות אחרות".
"והכל בשבילך", אבי טולדנו. על הבמה: כלי אוחיון ותומר שטיין גיטרות, טל לוי בס וחליל, יואב פינקלמן תופים, משה דנינו קלידים ועיבודים, ייעוץ מוזיקלי קובי אושרת.
אבי טולדנו יעלה את "והכל בשבילך" בבכורה ביום רביעי, 9 בנובמבר 2011 ב-21:00 בצוותא תל-אביב.
להזמנות: 03-6950156. הופעות נוספות יתקיימו ב-19 בנובמבר ב-21:00 בבית נגלר בקריית חיים04-8384777, ב-8 בדצמבר ב-20:30 בבית יד לבנים באשדוד- 08-8545833, וב-15 בדצמבר ב-20:30 בהיכל התרבות באר שבע, 08-6102000.