"פפפפפפ" ו"ספר הפנים שלי" יתחלקו בפרס ההצגה הטובה. צל"ש הוענק ל"חוצבמה"
תעוזה אמנותית
ארבעה פרסים ועשרה ציונים לשבח להצגות התחרות סימנו את סיומו של פסטיבל עכו 2013, שהתגאה ב-100 אלף מבקרים במופעיו הרבים, אלה של התחרות שהועלו בתפוסה מלאה באולמות, ואלה שהתארחו בפסטיבל ובעיקר במופעי הרחוב ובאתרים השונים של העיר העתיקה.
חבר השופטים בחר ברוב קולות לחלק לשניים את פרס ההצגה הטובה ביותר, ויוצרי ההצגות שזכו בו - "פפפפפפפ" ו"ספר הפנים שלי" יקבלו 15,000 ₪ כל אחת. לדעת השופטים שתיהן מייצגות שתי פנים לפסטיבל עכו: פנים של פסטיבל לתיאטרון אחר, ופנים לתאטרון לא לגמרי אחר אבל נועז, מקורי ויצירתי במיוחד.
בנימוקים לבחירה ב"ספר הפנים שלי" מאת אינה איזנברג ובבימוי נוהר לזרוביץ', קבעו השופטים כי המחזה "מנסה לברוח מן המציאות, אבל נאלץ לשוב אליה בתחושה של התפכחות וחרדה. גם הבריחה וגם השיבה מדברות אלינו בשפה ייחודית, דינאמית ועדכנית".
השופטים גם החרו להעניק ציון לשבח לנוהר לזרוביץ', במאית ההצגה של המחזה הזה על שום היותו "מצטיין בתזמון ושילוב מושלמים וסוחפים של כל המשתתפים ומרכיבי ההפקה, ובייחוד עבודת האנסמבל המשובחת. עבודת הבימוי מורכבת, מרשימה ומצליחה לשלב היטב בין סגנונות דיבור שונים: בין הדיבור הפנימי, המרחב הפרטי האישי ובין המרחב הווירטואלי החיצוני - כל זאת בתוך תוכן עכשווי ודינאמי".
השופטים נימקו את החלטתם להעניק את פרס ההצגה הטובה גם ל"פפפפפפפ" מאת אהרון לוין וירון אדלשטיין ובבימוים, על היותו "מומחז ומוצג כפארסה שחורה שקוראת דרור מוחלט לדמיון. אולם במחשבה שנייה ואולי שלישית, יתכן שאינה דמיונית כל כך, והיא מציאותית הרבה יותר מכפי שאנו משערים".
"פפפפפפפ", צילום: shatterstock
ציון לשבח על תעוזה אמנותית ניתן לרן בכור ורועי הרץ-רוסו יוצרי ההפקה "חוצבמה" ולמשתתפיה, על "חקירה של חווית צפייה שונה ומיוחדת, תלוית מקום, שנוצרה בפסטיבל והיא חלק בלתי נפרד ממנו. ראויים לשבח העבודה הקבוצתית המגוונת והמתוזמנת, המניעה קבוצות של צופים בעת ובעונה אחת, והעיסוק בתכנים קשים מתוך המיתולוגיה היוונית והטמעתם במציאות הישראלית באופן נועז ומקורי."
בנוסף קטפה ההצגה ציון לשבח על עיצוב חלל שניתן לחמדה נתן וחמוטל ציולקובסקי על "הפקה שוויתרה על במת התאטרון המקובלת, ועשתה שימוש יצירתי ומגוון במספר חללים ישנים כחדשים, ובמעמדים תיאטרליים יוצאי דופן המאתגרים גם את השחקנים וגם את הצופים - ההופכים שותפים למסע".
יו"ר חבר השופטים השנה היה יוסי שריד, ח"כ ושר החינוך לשעבר, ועמו המשוררת מאיה בז'ראנו היועץ האמנותי בן בר-שביט, הבמאי נועם שמואל והשחקן והבמאי עמי ויינברג.
צל"שים אישיים ולעבודות צוות
ציון לשבח על המחזה הטוב ניתן למחזאית אלמה וייך ש"תג מחיר" הוא יצירתה המלאה הראשונה בתאטרון. אלמה נטלה את הסיפור המקראי על עלי הכהן ושני בניו הסוררים והלבישה לו תוכן וצורה אקטואליים. הדרמה של הזמן הזה על פי וייך, אינה נופלת מהדרמה של הימים ההם.
בנוסף לציון לשבח, מעניק חבר השופטים לאלמה וייך מלגת השתלמות למחזאים, מתנת "סדנאות הבמה" בתל אביב בשווי 3,000 ₪.
השופטים גם בחרו להעניק ציון לשבח על עבודת המשחק הטובה ביותר לשחקן לשני שחקנים: אייל שכטר ואלי מנשה", המגלמים זה לצד זה, אב ובנו בהצגה "תג מחיר" בכישרון רב. "עבודת המשחק שלהם מבטאת ברגישות ובמיומנות את המתח הפנימי שביניהם, ואת הקרע בתוך המשפחה הפרטית והלאומית, כתבו השופטים.
ציון לשבח על עבודת המשחק הטובה ביותר לשחקנית
מוענק השנה לשתיים - סיגלית פוקס ויהודית ג'ינג'ר ש"שיחקו במקוריות רבה, בהומור ובשובבות מלאת חן המאתגרת את המסגרות הקומיות הקיימות" השתיים שיחקו בהצגתן Fairy Tale.
רקפת לוי, זכתה בציון לשבח על תלבושות שעיצבה להצגה זו, באשר הן "מהוות חלק בלתי נפרד מהסגנון הבימתי הססגוני. הן מסייעות ביצירת ההומור בהצגה ומשרתות את ההתפתחות של שתי הדמויות ואת האינטראקציה ביניהן לאורך המחזה".
Fairy Tale, צילום: סיגל שגב
ציון לשבח על עבודת האנסמבל ניתן לשחקני "עיניים עצומות" על הישג מרשים של עבודת צוות, תנועה זורמת באופן לא צפוי ומרתק בין המשתתפים בתוך מרחב פתוח לא מוגדר, באופן שבו נוצרת תחושה של קבוצה מגובשת המעניקה למחזה רובד נוסף מעבר לטקסט הכתוב.
ציון לשבח על מוזיקה מקורית להצגה ניתן למלחינים אלמוג מודעי וטל ברוכשטיין בהצגה "מקס". "המוזיקה השתלבה היטב במשובה הקרקסית המשעשעת של המחזה כולו".
ציון לשבח על עיצוב התאורה הוענק לתמר אור ושי סקיבא, על כי "בדרכה הפיוטית המיוחדת עזרה התאורה בהצגה 'השולחן' לעצב את העולם הפנימי הייחודי בו מתקיימת עלילת המחזה. התאורה השכילה להיטמע באוביקט המרכזי עליו מבוססת התפאורה ולייצר ממדים נוספים וחדשים של מציאות ובידיון".
בנוסף על הפרסים והצל”שים מטעם הפסטיבל הוענקו בסיומו גם שני פרסים מטעם האקדמיה לאמנות המופע וסדנאות הבמה. פרס חשיפה להצגה בסך 5,000 ש"ח, מתנת "האקדמיה לאמנויות המופע" מוענק להפקה "סתיו" על הסגנון התיאטרלי הייחודי ועל שפה בימתית המעצימה את הפיוט הסיפורי של המחזה באמצעים פשוטים. האקדמיה גם תארח שתי הופעות של ההצגה.
השחקנית גילי בית הלחמי זכתה בפרס השחקן/השחקנית המבטיח/ה המוענק מזה שמונה שנים על ידי סדנאות הבמה, בית ספר הגבוה ללימודי המשך לאמני הבמה והמסך. הפרס הוענק לבית הלחמי "על משחקה שובה הלב בהצגה 'השולחן', המעיד על כישרון בימתי, יכולת טבעית לגלם עולמה של ילדה עתירת דמיון, וכל זה בתנועה חיננית, משכנעת ומרגשת".
השנה, בעקבות המצוקה הכלכלית בתחום התרבות בפרט, הפרס למלגת לימודים בסדנאות הבמה הוגדל לסך 3,000 ש"ח.
במה ליוצרים וליצירתם
פסטיבל עכו 2013, שהתקיים בפעם ה-34 מאז הייוסדו, הקיף השנה במשך ארבעה ימים, למעלה מ- 500 הרמות מסך של 68 מופעים, בהם השתתפו כ- 350 אמנים מרחבי הארץ והעולם במגוון אירועים ומופעים מכל הסוגים: הצגות תאטרון בבכורה, תאטרון רחוב, תאטרון אינטראקטיבי, מחול, מיצגים, וידאו-ארט, מופעי מוזיקה, יריד אמנויות ופאנלים חברתיים-תרבותיים.
מנכ"ל הפסטיבל, אלברט בן –שלוש צייןבטקס הסיוםוהענקת הפרסים כי תפוסה מלאה נרשמה באולמות ההצגות ומאות נותרו ללא כרטיסים. "על אף העלייה בכמות הכרטיסים שהועמדה למכירה השנה, כבר ביום השני אזלו מרבית הכרטיסים."
ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי הדגיש בדברי ברכתו כי פסטיבל השנה הציב רף גבוה ביותר לפסטיבל הבא. "ניתן לומר בהחלט כי מדובר באחד הפסטיבלים המוצלחים ביותר הן מבחינה אמנותית והן מבחינה הפקתית- פשוט מדהים!" לנקרי גם הבטיח כי העיר תמשיך ותשקיע מיליוני שקלים בשמירה על פסטיבל ברמה בינלאומית.
פסטיבל עכו המופק ומנוהל על ידי עיריית עכו, התקיים השנה לראשונה בניהולו האמנותי של גיל אלון. בטקס הנעילה אמר אלון כי הוא "חש גאווה גדולה בחוויה האמנותית שנוצרה כאן ובאווירה המיוחדת והנעימה שיצאה מהאולמות, מהאמנים והיוצרים אל רבבות האנשים שהגיעו לכאן לצפות בהצגות. פעם בשנה, ניתנת לכולנו הזכות לחלום ולהגשים".
*** בהמשך היום תתפרסם רשימת ביקורת שנייה של צבי גורן על הצגות פסטיבל עכו.