סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
כתבה
 
מאת: טל גורדון רוק למתקדמים - פינת גורדון
 

 
 


שאול גרוסברג עדיין לא מתייאש מהבן החורג (לטענתו) של התרבות הישראלית – רוק טהור, אמיתי, כמו פעם. לשיטתו , גם פורטיס וסחרוף של היום הם פופ מיינסטרים, והיחידים שעושים כאן רוק לשמו הם היהודים, כמה נציגים של הסצנה הרוסית ולהקות קאוורים. כתבה שנייה ואחרונה (לחלק הראשון של הכתבה - קאוורים עושים באהבה ).

מפיק ועו"ד

שאול גרוסברג בן 60, כבר לא ילד, אבל זה לא משהו שתרגישו כשתשמעו את הלהט והאנרגיות שלו בכל מה שקשור לאהבה הגדולה שלה הקדיש את מיטב שנותיו: הרוקנרול.

לאורך שנות השבעים ועד תחילת שנות השמונים הוא היה דמות פעילה בתעשיית הרוק המקומית על תחומיה השונים, כמפיק הופעות, עיתונאי מוזיקה, שדרן ועורך רדיו. במועדון הרוק הישראלי שהפעיל בבית ליסין עם אשר ביטנסקי הופיעו להקתו הראשונה של ברי סחרוף "חלום קוסמי", כמה מהלהקות הראשונות של רמי פורטיס ("זבוב", "כרומוזום"), ולהקות נוספות כ"זינגלה", "אטמוספרה", "14 אוקטבות", "הפלטינה" ולהקת "ששת", שאותה גם הפיק.

האינטנסיביות הגדולה הפכה לעייפות ושחיקה מול ההפסדים הכלכליים והקשיים התרבותיים, וגרוסברג הפך בשנות השמונים לעורך דין. בשנתיים האחרונות הוא מפיק בעיקר ערבי קאוורים, מארגן הופעות ללהקות שונות ומפיק כמה להקות נוספות ("מג`נטיק", "BURN"), במקביל לעבודתו כעורך דין.

"שומע רוקנרול כל החיים"

רוק אמיתי, טוען גרוסברג, כמעט ולא קיים בארץ, וזו אחת הסיבות שהביאו אותו ליזום את פסטיבל הקאוורים שמתרחש בימים אלה במועדון הקמלוט בתל-אביב. וכשהוא מדבר על רוק, הוא מתכוון למה שפעם נחשב היה רוק מחתרתי, והיום ניתן אולי לכנותו כרוק אולד סקול, רוק מתקדם ולפעמים גם רוק כבד.

האיש הוא בית ספר לרוק של שנות השישים והשבעים. דוגמה לכך אפשר לקבל בכתבה
בכתבה שכתב למגזין להיטון (ז"ל) ב- 1973, ובה הוא מפרט את הכרוניקה המוזיקלית של מה שקראו אז "פופ מתקדם". הכתבה הזו הפכה אותי למאושרת מאוד ועשתה לי קצת סדר בראש בכל מה שקשור מאחורי הקלעים של התפתחות המוזיקה שאני אוהבת, עד כדי כך שמיהרתי לשמור אותה במועדפים. תמיד טוב שיש בבית.

הידע הנרחב שלו, התשוקה לנושא וההתעקשות למעלה משלושים שנה על האהבה הזאת שלו, מעוררים כבוד גדול לאיש הזה, שהוא הראשון להצהיר על עצמו כמקובע בז`אנר מסוים ובתקופה מוזיקלית מסוימת.

- יש מי שיגיד שאתה נמצא בקיבעון מסוים

"כן, בהחלט. רוקנרול זה מה שאני שומע כל החיים, זאת התקופה של הדברים שראיתי ושמעתי כשחייתי כמה שנים טובות בלונדון. אני גם שומע דברים עכשוויים, ואני לא רוצה לקבוע את זה כעובדה נחרצת אבל נדמה לי שקשה מאוד להשוות את הדברים העכשוויים למה שהיה פעם. יכול להיות שאני פשוט רגיל למה שהיה אז ויכול להיות שהאיכויות והרמה בעשור האחרון לא דומים למה שהיה פעם. כל הז`אנר הזה של האלקטרוניקה למשל, זה לא קונץ. הלא פעם בשביל להיות גיטריסט טוב היית צריך לעבוד הרבה שנים על הגיטרה כדי להגיע לרמות של מבצע טוב. היום המיכשור מאפשר גם לגיטריסט פחות טוב להישמע טוב".

"סיפורים מהקופסא" זה לא רוק

- בשנים האחרונות אתה מפיק הרבה ערבי ולהקות קאוורים. למה ההתמקדות דווקא בחומרים ששייכים לעבר?

"תכלס, ההיענות של הקהל לבוא להופעות ולקנות תקליטים של הלהקות שעושות היום חומר מקורי, כמו למשל `סימפוזיון`, `סוסיתא` או `אבק`, היא מאד דלה. זה כמו ששת, לפני שלושים שנה. ששת הייתה להקה מצוינת עם חומרים שרק לפני עשר שנים, כשזה שוחזר בדיסק, פתאום קלטו את האיכות שלהם. אבל לפני שלושים שנה אף אחד לא בא להופעות שלהם ולא קנה את התקליט. אז להתעסק עם להקות מהז`אנר שעושות חומר מקורי זה לא ריאלי כלכלית. לעומת זאת, להופעות של להקות שעושות קאוורים של הקלסיקות באים מאות אנשים."

- מה זה אומר שהקהל הישראלי נענה הרבה יותר לערבי קאוורים מאשר לרוק ישראלי עכשווי?

אני חושב שהקהל הישראלי פשוט מעדיף את מה שהוא מכיר. את הדברים הקלאסיים. ולא משנה אם זה תוצרת הארץ או מחו"ל. גם אם יעשו היום איחוד של להקה כמו בנזין יבואו לפי דעתי לראות את זה.
מעבר לזה, יש בעיה בארץ לקבל רוק. עובדה, ברי, עם `חלום קוסמי`, הלהקה שלו מגיל שש עשרה, או פורטיס עם `פלונטר`, לא הצליחו בגדול.

"וזה גם לא בעיה של זמן.. זה לא שיש פה איזה להקה או אמן שהקדים את זמנו בעשרים שנה. כל הפרויקטים האלה שבחלק מהם גם הייתי שותף יצאו בזמן אמת. פלונטר יצא בדיוק בזמן שמתאים לו, בסוף שנות השבעים, כשהייתה מהפכת הפאנק.

"רק כשפורטיס התחיל עם `סיפורים מהקופסא`, שזה כבר לא רוק - רוק זה לד זפלין, זה בלאק סאבאת – זה הצליח. אם זה לא היה מיינסטרים הוא לא היה מצליח. מאז שברי ופורטיס נכנסו יותר למוזיקה עם טקסטים בעברית - ואגב קשה מאוד להכניס עברית למסגרת של רוקנרול - יש בזה משהו מאוד מיינסטרימי, יותר פופ. ושלא תביני לא נכון, אני מאוד אוהב פופ. אני אוהב גם את להקת אבבא, עד היום אני חושב שהם גאונים, אבל זה פופ".

- אני ממש לא מרגישה כמוך שברי ופורטיס זה מיינסטרים. מבחינת ההצלחה אולי כן, אבל לא מבחינת המוזיקה. ברי נשאר רוקיסט בלי להתפשר גם היום עם הקהל הגדול שיש לו.

"ראיתי גם הופעה שהייתה לו בבית ליסין לפני כמה חודשים, ואין מה לדבר, זה נשמע הפצצה של כלים חשמליים, ויש לזה איזה מסגרת של מוזיקה שמתקרבת לרוק, אבל זה לא רוק. איך שלא תסתכלי על זה, אם תשווי לרוקנרול מחוץ לארץ, חסר משהו. הדבר הזה שחסר זה מה שהופך את הלהקות הישראליות לדבר שלא הכי נמכר בארץ".

לפחות שלושה כלים חשמליים

- אני מנסה להבין למה אתה מתכוון כשאתה אומר רוק. אולי אתה מתכוון בעצם לרוק אולד סקול ולא מקבל את זה שאותו רוק מתפתח ומשנה צבעים? הרי גם בחו"ל הרוק של היום לא נשמע כמו הרוקנרול של פעם או כמו הלד זפלין.

"זה נכון שאני אוהב רוקנרול טהור, פיור, ושהרוק של היום לא נשמע כמו לפני שלושים שנה, אבל קחי להקות עכשויות כמו `Anglagard` (להקה שבדית), בחו"ל יש הרבה כאלה, יש גם פסטיבלים כאלה. יש גם בארץ. לא מזמן ראיתי הופעה של רונית ברגמן שהייתה פעם בפלסטיק ונוס. היא חיה בבולגריה עכשיו או איפשהו, והיא באמת בז`אנר עכשווי של רוק כמו שהיא הייתה פעם. גם כל הלהקות של ההבי מטאל זה מה שקרוב יותר לפיור רוק".

- נשארתי עדיין קצת מבולבלת. בוא נגדיר אולי מה זה בעצם פיור רוקנרול. כי רוקנרול במקורו זה אלביס פרסלי, ולא נראה לי שלאנרגיות האלה אתה מתכוון.

"אם ניקח מבחינת הטקסטורה המוזיקלית של זה, לרוקנרול יש מבנה קבוע. אלביס פרסלי כמו שאמרת זה רוקנרול, אם תלכי הלאה מאלביס עד היום, ג`יינס אדיקשן זה גם רוקנרול. מבנה קבוע של דבר שבנוי לפחות על שלושה כלים חשמליים. אבטיפוס של הדבר הזה זה לד זפלין, או מטאליקה של היום".

- אתה לא מתעייף להמשיך לשאת את הדגל של הז`אנר הזה שאולי מתפקד כאיזה בן חורג בארץ? יש בזה הרי משהו מאוד סיזיפי.

"זה באמת בן חורג של התרבות הישראלית, בגלל שהתרבות הישראלית לא מכירה במונח הזה. להקות רוק מתוצרת בית הם תמיד חיקוי של משהו מחוץ לארץ. זה לא כמו הז`אנר של הלהקות הצבאיות למשל שהיה אופייני למדינת ישראל וקשור אלינו בצורה ממשית, או כוורת שהייתה קשורה אלינו בצורה ממשית, או המוזיקה המזרחית שקשורה אלינו בצורה ממשית.

"לדברים שהם חיקוי של מה שקורה בחו"ל יש פה קהל לפעמים, יש גם הצלחות חד פעמיות של דברים שקרובים לז`אנר הזה ותופסים את הקהל פה ושם, היהודים למשל, זאת להקת רוק. מחנויות תקליטים אני יודע שפינק פלויד והביטלס זה הדברים שהכי נקנים בחנויות תקליטים, עד היום".

התקווה הרוסית

את תקוותו המוזיקלית מוצא גרוסברג בשנים האחרונות דווקא בעלייה הרוסית, ובימים אלה הוא מפיק את להקת "BURN" שחבריה יוצאי חבר העמים ושגם היא תשתתף בפסטיבל הנוכחי.

"הם לא ילדים, וזאת פשוט להקה ששמה בכיס הקטן לפחות חמישים אחוז מלהקות ישראליות שמתיימרות להיות להקות רוק. בקהילה הזאת של הרוסים יש עשרות להקות, לא רק של הבי מטאל וטראש מטאל אלא של דברים פנטסטיים שלא ייאמן שעושים בארץ.

"יש אתר שנקרא רוק קלאב שיש בו לפחות עוד מאתיים להקות רוק מחתרתיות. זה אתר מיוחד במינו, תוצאה של העלייה הרוסית הענקית שהגיעה לארץ. הם תמיד מזמינים אותי לראות את הלהקות שלהם בכל מיני מועדונים שיש להם. כמו שלקהילה הרוסית יש את החנויות ספרים שלהם, חנויות אוכל, ככה יש להם את כל הענף הזה של מועדוני רוק שלהם שכשישראלי נכנס לשם הוא נראה כאילו הוא נפל מהירח. זו קהילה שהיא מאוד מאורגנת מבחינה תרבותית. לפעמים זה מצטייר אצלנו כאילו הם שיכורים, מסתובבים עם סכינים וכל מיני שטויות כאלה, אבל אם תלכי פעם לראות פסטיבל או ערב להקות מהז`אנר הזה, כל התדמית הזאת מתנפצת".


אתר של סצינת הרוק הרוסית
הדף של גרוסברג באתר של אורי ברייטמן
האתר של מועדון הרוק הישראלי


עוד על פסטיבל הרוק בקמלוט תל-אביב


21/08/2005   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1.
yo , (06/09/2005)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע