למרות המצב, סדנת האופרה הבינ"ל התקיימה גם הקיץ במתכונת כמעט רגילה. הבמאית שירית לי וייס מספרת כיצד
לאחר חודש מוצלח של עבודה, מגיעה לסיומה בסוף השבוע הקרוב סדנת האופרה הבינלאומית המתקיימת מדי קיץ בתל אביב ב-28 השנים האחרונות.
בשלושת המופעים האחרונים מוזמן הקהל ליהנות מערב שירי מחזות זמר, מאופרה מאת הנדל ומקונצרט גאלה חגיגי של אריות, דואטים ואנסמבלים ממיטב הרפרטואר האופראי.
למרות המצב הבטחוני, המשיכו המוזיקאים את עבודתם המרוכזת שהחלה בתחילת החודש עם זמרים צעירים ומורים שהגיעו לארץ מרחבי העולם לסדנה שכוללת שיעורים, כיתות אמן ועשייה לימודית בכל תחומי היצירה האופראית.
"זאת באמת סדנה מאוד מאוד אינטנסיבית של למידה. לומדים כל כך הרבה בחודש הזה, נוגעים בכל התחומים של השירה הקלאסית והאופרה, ועובדים באמת עם כוחות וצוות מכל העולם", מספרת שירית לי וייס, מבמאיות האופרה המובילות בישראל, המביימת השנה את הקונצרט "ברודווי-תל אביב – שירים מתוך מחזות זמר", אחד משלושת האירועים החותמים את הסדנה בסוף השבוע הקרוב.
עוצרים באזעקות
"השנה יש אנשים מארה"ב, צרפת, שוויץ, גרמניה, ממדינות דרום אמריקה, זמרים צעירים בתחילת דרכם וגם זמרים שהם יותר מתקדמים. המטרה של סדנה כזו היא להעניק לזמרים הזדמנות לעבודה עם צוות בינלאומי מדהים שמתמחה בכל התחומים של האופרה והשירה הקלאסית. זו עבודה עם מנצחים, עם במאים, עבודה על דיקציה, על משחק, על כל התחומים שצריך להתמקצע בהם, כשבסדנה כזו אתה פוגש, כמובן, אנשים מכל העולם שעובדים בבתי אופרה מובילים במקומות הכי חשובים בעולם המוזיקה".
אי אפשר בלי לשאול איך השפיע המצב על הפעילות שלכם השנה?
"זה היה באמת מדהים. האווירה בסדנה היא מדהימה. בימים הראשונים היה כמובן חשש ותהיות, אבל בסך הכל העבודה המשיכה כרגיל, הקהל הנאמן של הסדנה המשיך להגיע, והאווירה נהדרת. יש אנשים שבאו מכל העולם אבל הם ממשיכים לעבוד ולשיר וללמוד ולעשות, ומדהים לראות את זה".
לא היו עזיבות כשהתחילו פה האזעקות?
"היו עזיבות מינימליות ביותר כשהעניין התחיל, אבל זה היה מצומצם ביותר וכל הפעילות המשיכה כרגיל. כל מי שנשאר המשיך בעשייה האמנותית עם הבנה שצריך להמשיך כרגיל. אנחנו עובדים בקונסרבטוריון שטריקר, וכשיש אזעקות עוצרים, הולכים למרחב המוגן ומיד חוזרים וממשיכים לשיר".
שירית לי וייס (יח"צ)
"זמרים צעירים הם כמו פלסטלינה"
לאחר אופרות וקונצרטים מוצלחים במשך החודש, נותרו שלושה אירועים, כאמור, אליהם מוזמן הקהל. מחר, יום שישי, תעלה האופרה "אלצ'ינה", אחת האופרות הידועות ביותר של הנדל ושל תקופת הבארוק, ובמרכזה מעשי כישוף, אהבה ובגידה. את האופרה יבצעו האמנים באיטלקית, בליווי כתוביות בעברית.
בשבת, 26 ביולי יתקיים קונצרט הגאלה החותם את פעילות סדנת האופרה. זמרי הסדנה, עם התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוחו של פול נדלר (מטרופולין אופרה), בקונצרט חגיגי ממיטב הרפרטואר האופראי. קונצרט זה יתקיים במוזיאון תל אביב ולא במשכן לאמנויות הבמה כפי שפורסם במקור.
שירי מחזות הזמר, ז'אנר צאצא של האופרה, הם נושא הערב "ברודווי-תל אביב" שעלה אתמול ויעלה שוב היום, חמישי, (20.00), ובו שרים זמרי הסדנה שירים מתוך "צלילי המוזיקה", "סיפור הפרברים", "פאנטום האופרה", "סאות' פסיפיק", "עלובי החיים", "גבירתי הנאווה", "שיקאגו" ועוד. שיין שאג הוא המנהל המוזיקלי, ולי וייס היא, כאמור, במאית הערב.
"זה ערב מאוד מיוחד שמשלב זמרי אופרה בתחום של פיוז'ן מבחינת הביצוע", מסבירה לי וייס. "מחזות זמר זה ההמשך הישיר של האופרה, שורשיו של התיאטרון המוזיקלי נטועים עמוק באופרה, ויש זמרים שזו התנסות ראשונה בשבילם. זה חלק מהעניין של הסדנה, לעבוד ולהתנסות עם צוות מקצועי. שיין שאג הוא המנהל המוזיקלי של הערב, והוא באמת מומחה בתחום.
"עברנו תהליך מאוד מעניין של בחירת חומרים שמתאימים גם לזמרי אופרה ומאפשרים להם להוציא את היכולות האופראיות שלהם, ואנחנו עושים באמת מכל הרפרטואר המוכר יותר ופחות, אבל מאוד מאוד מתקשר, בין הבלדות המרגשות לבין הנאמברים המצחיקים והפרועים יותר. חומרים של ברנשטיין, זונדהיים, אנדרו לויד ובר, באמת כל הפנינים של ברודווי".
את מרגישה שגם את לומדת משהו בכל התהליך האינטנסיבי הזה?
"באופן אישי, וזה באמת משהו שאני תמיד אומרת, אני מאוד מאוד אוהבת לעבוד עם זמרים צעירים, ושוב, בסדנה יש זמרים בכל מיני שלבים בהתפתחות שלהם.
"זמרים צעירים הם כמו פלסטלינה. הם מקשיבים, אפשר להשתולל, אפשר להתנסות. אופרה היא תחום מאוד מתפתח, כאילו מתעסקים בחומרים ישנים, אבל בשבילי כבמאית תמיד מעניין לנסות לעשות דברים חדשים, לתת אינטרפרטציה חדשה, ומאוד מאוד מעניין לעשות את זה עם זמרים צעירים שלא מקובעים על משהו ורוצים להתנסות בדברים חדשים".
הקונצרט "ברודווי-תל אביב" יתקיים היום, חמישי, 24 ביולי ב-20:00 בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה ע"ש אריסון (שטריקר) כרטיס: 110/80 שקל. ביום שישי, 25 ביולי 2014 ב-13:30 תעלה האופרה "אלצ'ינה" מאת הנדל בקונסרבטוריון שטריקר. כרטיס: 110/90 שקל. קונצרט הגאלה של הסדנה יתקיים בשבת, 26 ביולי ב-21:00 במוזיאון תל אביב לאמנות. כרטיס: 200-90 שקל. הזמנת כרטיסים באוונטים, *9066.