הוצאתם אלבום חדש? לא מצליחים למכור? למה שלא תנסו להפיץ אותו דרך הפיצוצייה הקרובה לביתכם? פרויקט "אינדי" מציע שיטת שיווק חדשה בפיצוציות, וטוען כנגד מרימי הגבה: גם בוב דילן מוכר בסטארבקס.
"שומעים את הדיסק ברקע, רואים אותו מול העיניים וקונים"
כבר ארבעה חודשים שגיא מנצור, מוזיקאי ישראלי בן 29, ודני קוגלוביץ, אחד מן השניים שהמציאו את הפיצוצייה הראשונה בארץ (וכיום הבעלים של רשת פיצוציות), מריצים את "אינדי – פרויקט הפיצוצייה" – ניסיון נוסף למצוא מענה לבעיות המכירה של דיסקים ישראלים, ומי יודע, אולי אפילו תחילתו של פתרון.
כשמנצור, שותף בהרכב האלקטרוני smooth, הרגיש שקל לו יותר להגיע לאוזניים חו"ליות מאשר לאזניים ישראליות, הוא פנה לקוגלוביץ בבקשה לנסות למכור את הדיסק בפיצוציות שלו, מהלך שהפך מהר מאד לפרויקט רב אלבומים.
"חשבתי על דרך יצירתית להפיץ את המוזיקה שלי", מספר מנצור, "וגיליתי שזה יכול לעבוד לא רק בשבילי. הרשת של דני, מבחינת הצורה שלה ומה שהיא משדרת, היא מאוד מודרנית, מאוד נכונה למוזיקה. תמיד שומעים שם מוזיקה ותמיד יש שם אנשים צעירים. הפיצוציות משמיעות כל הזמן את האלבומים שמוצעים למכירה, אנשים שומעים את הדיסק ברקע, רואים אותו מיד מול העיניים, וקונים.
"התחלנו רק עם הדיסק שלי, כפיילוט, ואחרי שראינו שיש היענות והדיסק נמכר, גיבשנו – דני, שוקי פרי ואני – את פרויקט אינדי, ששם לעצמו למטרה להפיץ דיסקים של יוצרים ישראלים עצמאים, בדרכים ובמקומות לא שגרתיים, מקומות שבהם שומעים מוזיקה, אבל לא מוכרים אותה".
ענת דמון ורמיקסים של צ`ופי
מיילים וטלפונים הביאו לשולחנם של השותפים קרוב לשבעים דיסקים, מתוכם נבחרו חמישה שהפכו לליין הראשון של אינדי. כל חודשיים יוצא ליין של חמישה אלבומים נוספים, חלקם חדשים לחלוטין, חלקם יצאו בעולם ולא זכו להתייחסות בארץ (בדומה למקרה של smooth), וחלקם סתם לא זכו להכרה המגיעה להם לדעת אנשי אינדי.
"מיסטר הבי אנד מיסס","לואו", "מורפלקסיס", ענת דמון, "קטמין", "smooth", יותם חיימוביץ ו"הפליינג בייבי" (באלבומם הקודם) הם רק חלק מהאמנים שהוציאו דיסקים בליינים הראשונים של אינדי. בליין הבא כבר מחכים דיסק רמיקסים של צ`ופי לאמנים כמו דויד ברוזה, זהבה בן, מוש בן ארי ויזהר אשדות, דיסק של הרכב בשם "פוג צ`יילד", והדיסק של קולי - ספר הצמרת שפצח בקריירה מוזיקלית - עם דניאל מ"בבא גנושקא", שיוציא קודם את האלבום שלו באינדי ורק לאחר מכן בחנויות התקליטים.
"אנחנו לא מעורבים בהפקת האלבומים", מסביר מנצור, "אנחנו מקבלים רק אלבומים מוגמרים ופשוט נותנים להם אופציה נוספת ולא שגרתית להפצה. אנחנו לא דורשים בלעדיות, ומוכרים את הדיסקים במחיר אחיד של 39.90 ש"ח".
- הפרויקט שלכם פתוח לכל הז`אנרים או מוגבל לאלקטרוניקה?
"בעיקרון אנחנו פתוחים לכל הז`אנרים ויוצרים בכל ליין חדש מקבץ שכל בנאדם יוכל להתחבר לאיזה שני אלבומים מתוכו. יש אלבום אקוסטי, יש רוקנרול, יש משהו שנוגע טיפה בז`אנר ברזילאי. השיקול היחיד שלנו הוא הטעם האישי של כל אחד מאיתנו, ורמות הגימור, האיכות, ההפקה".
אתרי מכירה פוטנציאליים: מספרות, בתי קפה, חנויות אופנה
- לכמה קהל כבר אפשר להגיע בכמה סניפים של פיצוציות?
"מהשבוע אנחנו נכנסים לעוד חמש עשרה נקודות. הליין השלישי יופץ כבר בעשרים נקודות, שכוללות מלבד פיצוציות גם מספרות ובתי קפה, יש גם חנות אופנה אחת, כולם של אנשים שאנחנו מכירים שמאוד אוהבים מוזיקה ושמעו על הפרויקט. בינתיים הכל בתל-אביב חוץ מנקודה אחת בכרמי יוסף, ואם תוך שלושה חודשים אנחנו גדלים מחמש נקודות מכירה לעשרים, זה כנראה פרויקט שמוכיח את עצמו.
"זאת מכירה אימפולסיבית, זה מושג של אנשי עסקים, דני הסביר לי את זה. זה אומר שזאת מכירה שלא עשית כי שמעת להיט ברדיו ותכננת לקנות את התקליט, אלא נכנסת למקום, שמעת את זה, זה היה שם, אז קנית את זה. זאת מהות הפרויקט. מישהי יושבת במספרה, תוך כדי שמספרים אותה היא שומעת תקליט יפה, ועל הדרך קונה אותו. לכל נקודות המכירה אנחנו מכינים אוספים שישמיעו ברקע, וכולם בעניין כי לכולם יוצא מזה רווח".
- באמת? פרויקט שכל כך הרבה צדדים מעורבים בו וכולם גם מרוויחים מזה?
"כן. בנינו את אינדי ככה שהגוף שמקבל הכי הרבה מהרווח זה האמנים, שמקבלים את רוב התשלום עבור רכישת האלבום, אבל גם נקודת המכירה מרוויחה, וגם הפרויקט".
"היום בוב דילן מוכר בסטארבקס"
ניסיון העבר הדומה של מיכה שטרית עם פרויקט הסינגלים שלו, "סינגל`ה", שנמכר אף הוא בפיצוציות, גווע במהירות, אבל "סינגל`ה" התרכזה במכירת סינגלים, לא אלבומים, וסינגלים משום מה אף פעם לא ממש נקלטו בתודעה ובשוק הישראלי.
"הפרויקט שלנו אחר לגמרי מסינגל`ה של מיכה שטרית. הם ניסו לצאת בפורמט של סינגלים – בפרויקט שלנו את נחשפת למוזיקה ולאמנים שלא שמעת עליהם לפני זה. ואלה אמנים מאוד מאוד איכותיים. חלק מהאלבומים קיבלו ביקורות בהיסטריה במגזינים ועיתונים בעולם, ענת דמון למשל".
- בטוח יהיה מי שיגיד לך שמדובר בזילות מסוימת של המוצר כשאתה מוכר אותו בפיצוציות
"מתי היית בפעם האחרונה בפיצוצייה?"
- היום
"ובחנות תקליטים?... דבר נמדד על פי תכולתו ולא על פי המקום בו הוא נמצא, ואני אומר את זה בלב שלם. היום, בוב דילן מוכר בסטארבאקס (רשת בתי קפה אמריקאית). אם אתה הולך לשתות קפה בסטארבאקס, מציעים לך דיסק שלו ושל עוד אמנים בהנחה. היום, כאמן, אתה צריך להיות יצירתי גם באיך לשווק את עצמך. לא רק בלהסתגר בסטודיו ולצלול".
על הפרק באינדי מופע השקה שייערך תוך חודש וחצי על גג משכנה של אחת הפיצוציות, בפלורנטין 1. אנשי אינדי מתכננים הפנינג גדול שיכלול סגירת רחובות, מופעים של רוב משתתפי הפרויקט על הגג, ודי.ג`ייז. שינגנו ברחוב.
10/10/2005
:תאריך יצירה
|