סוגיות של הורות לסבית והורות בכלל במחזה בריטי באקדמיה לאמנויות המופע. שיחה עם השחקנית הצעירה טליה בר שלום
חמש נשים משלושה דורות יוצאות מן הארון ב"עשב השדה", מחזה של המחזאית הבריטית הפמיניסטית שרה דניאלס ובמרכזו הורות בכלל והורות לסבית בפרט.
המחזה, בתרגומה של טלי יצחקי, עולה השבוע בבימויו של עמית גזית באקדמיה לאמנויות המופע.
הגיבורה הראשית במחזה היא קליר, מורה בתיכון לבנות, שבעלה לשעבר מאיים לקחת ממנה את ילדתה בגלל שהיא חיה עם אשה. בתפקיד קליר משחקת בוגרת טרייה של האקדמיה, טליה בר שלום בת ה-26.
כולם בארון
ספרי על הדמות שלך בהצגה
"קלייר היא הדמות שעומדת במרכז העלילה. היא מורה גרושה, אמא לילדה, שמנהלת משפט אפוטרופסות עם בעלה לשעבר על הילדה. הסיבה שהבעל רוצה לקחת לה את הילדה היא כי לסבית שחיה עם אשה. רק המשפחה הקרובה שלה יודעת על זה.
"אחת התלמידות האהובות של קלייר יוצאת מהארון ורוצים להעיף אותה על הרקע הזה מבית הספר. כדי למנוע את זה גם קלייר יוצאת מהארון. במהלך ההצגה מתברר שגם המנהלת היא לסבית בארון. כולם במחזה הזה מתחבאים בארון באופן מאוד דרמטי. אני לא מגלה מה קורה בסוף, תבואי לראות את ההצגה".
זה נשמע כל כך דרמטי שזה יכול להיות כמעט קומי
"לא, זה לא קומי בכלל, אלא דרמטי וקשה. זו דרמה קורעת לב על אישה שרוצים לקחת לה את הילדה אך ורק בגלל הנטייה המינית שלה כי בעלה לא יכול לסבול את המחשבה שהבת שלו תראה מערכת יחסים של שתי נשים.
"אבל זו לא דרמה ריאליסטית הארד קור. למשל חדר המורים לא באמת נראה כמו חדר מורים אלא יותר כמו חדר משוגעים. זה גם מתקשר לצד הקומי של המחזה, יש כמה קטעים קומיים, פה ושם יש אתנחתא קומית, לתת לקהל לנשום קצת".
עשב השדה (צילום: ארל'ה הצמצם הבוער)
איך התחברת לדמות הזו?
"מאוד בקלות. יש לי חברה מאוד טובה בארון ורק אני יודעת על זה. השיחות אתה מאוד מאוד עזרו לי להבין את הקשיים שהיא עוברת עם המשפחה שלה, כמה היא צריכה להסתתר ובאיזה רמות היא כל הזמן צריכה להתחבא ממשהו שהוא כל כך טבעי עבורה. לי זה לא נראה הגיוני אבל היא כל כך מפחדת. לקחתי אותה בתור סוג של 'קלייר' והוספתי אליה את טליה השחקנית, הבן אדם, שברגע שהיא נכנסת לדמות היא משתלטת עלי: קלייר-טליה. איך היתה טליה מגיבה אם היא היתה ככה וככה".
ואיך טליה היתה מתנהגת במצב הזה?
"אני מאמינה שאלה החיים שלה, לא של ההורים והמורים והחברים שלה ואם היא אוהבת אישה הגיע הזמן שהיא תצא אתה. אין מה לפחד. לצערי אנחנו חיים במדינה שעדיין לא מכירה בזה כמו שצריך. אין באמת הכרה שזה בסדר, שאלה החיים שלי ומי שרוצה שיקבל אותי ומי שלא לא. יש לי ידיד שאמנם יצא מהארון אבל הלך ועשה ילדים בחו"ל וגם זה כואב - למה צריך ללכת לחו"ל כדי לחיות את החיים שלך?".
אם נחזור למחזה, יש לו גם הקשר מיתולוגי
"כן, קלייר מספרת לילדה שלה פופי סיפור לפני שינה ובמקום לספר על סינדרלה, שלגיה או היפהפייה הנרדמת, סיפורים שבהן הנשים כנועות לגבר היא מספרת לה על דמטר ופרספונה מהמיתולוגיה היוונית.
"דמטר היא אלת התבואה במיתולוגיה. הדס, אל השאול, מתאהב בבת שלה פרספונה וחוטף אותה אתו לשאול. דמטר עושה הכל כדי להחזיר את הבת שלה אליה והיא עוצרת את התבואה ואת היבולים. להדס אין ברירה אלא להיכנע לדמטר ופרספונה חוזרת לאמה. זה סיפור שמראה כמה שנשים הן חזקות".
תיאטרון, תיאטרון, תיאטרון
בר שלום כאמור סיימה לא מזמן את לימודיה באקדמיה לאמנויות המופע. "סיימתי שלוש שנים וזו היתה אחת התקופות הכי יפות ומועילות בחיים שלי. המורים כאן הם לא רק מורים למשחק ותנועה אלא נותנים לך כלים לחיים לא רק איך לעמוד ומה לעשות ואיך לשיר. באתי מדימונה לעיר הגדולה והופתעתי לטובה".
המשחק זורם אצלה בדם מגיל צעיר "כל החיים ידעתי שאני רוצה להיות שחקנית. הייתי במגמת תיאטרון והתיאטרון זה הדבר שהכי חשוב לי", היא אומרת.
ומה את מתכננת לעתיד?
"אנחנו מעלים עוד הפקה מקורית בבית הספר של מחזה בשם 'מדלן', שכתב רביב יצחקי ומתרחש בבית זונות. אני גם מנהלת הצגה בתיאטרון הסימטה. בעיקר לעשות תיאטרון תיאטרון תיאטרון ולעסוק כל הזמן בזה ולהילחם עד שזה קורה. עבודה קשה לא מזיזה לי, אין לי בעיה עם עבודות קשות עד שאשיג את מה שאני רוצה להשיג וגם אז, זה הרי אף פעם לא נגמר".
עשב השדה (צילום: ארל'ה הצמצם הבוער)
ההצגה "עשב השדה" תעלה ביום חמישי, 20 בנובמבר 2014 בשעה 20:30, וב-21 בנובמבר בשעה 12:30ובשבת, 22 בנובמבר ב-20:30 באולם האקדמיה לאמנויות המופע, רח' בית אלפא 13/טברסקי 8, תל-אביב. לכרטיס: 75 ₪. להזמנת כרטיסים: 03-9400333, 073-2100945.
לרכישת כרטיסים