הפסטיבל שסוגר את הקיץ בתיאטרון ירושלים מארח את ליאורה יצחק, נטע אלקיים ונרקיס. שיחה עם המנהלת האמנותית, הדס בלאס
הפסטיבל שסוגר את הקיץ
"פסטיבל סוף הקיץ" בתיאטרון ירושלים הוא פסטיבל רב תחומי, המשלב תחומי במה ומסך שונים, וכל אחד מימיו מורכב משני מופעים, זה שלפני השקיעה המיועד לילדים ולמשפחה, ואחריו מופע לשוחרי התרבות והיצירה. כבר משמו, שמעיד על התקרבות הסתיו, אני מחבבת במיוחד את הפסטיבל, שממתין לכם בין ה-29 ל-31 באוגוסט כדי לסגור את החודש הקשה ביותר בשנה, באווירה חיובית.
את יומו השני, יום רביעי, ה-30 באוגוסט, יפתח הפסטיבל עם מופע הילדים "בייבי אוריינטל LIVE", ובהמשך הערב מוזמן הקהל ליהנות ברחבת תיאטרון ירושלים מהפקת מקור מיוחדת לפסטיבל, "מנינה סימון ועד זוהרה אלפסיה", "ערב שכולו על טהרת הנשיות הבשלה", כפי שמגדירה זאת הדס בלאס, המנהלת האמנותית של הפסטיבל, שהגתה את הרעיון ביחד עם מנכ"לית תיאטרון ירושלים, יפעת צחי-קריאל, וחן שילט, מפיקת המופע.
"מנינה סימון ועד זוהרה אלפסייה" מביא אל הבמה שירת נשמה נשית בשלושה קולות עוצמתיים, של ליאורה יצחק, נטע אלקיים ונרקיס, כשלתמונה הנשית הזו מצטרפת גם יצירתה של אמנית המסך קרן רוזנברג. על כל אלה, בליווי התזמורת האנדלוסית ירושלים ("תזמורת מזרח מערב"), תנצח אלונה ממן, כשלצדה המפיק המוזיקלי אביב בכר, האחראי על העיבודים התזמורתיים אייל מזיג, והמנהל המוזיקלי של התזמורת, תום כהן.
כותרת הערב מעידה על רוחב היריעה המצפה לקהל: שירת נשים על גווניה השונים, חוצת זמנים וסגנונות, מאהובה עוזרי ועד אסתר עופרים, מנינה סימון ועד זוהרה אלפסיה.
ליאורה יצחק, נטע אלקיים ונרקיס (מקור: אתר תיאטרון ירושלים)
מזוהרה אלפסיה עד ביונסה
"זו הפקה נשית שמביאה את האישה ממקום מאד בשל שלה", מספרת בלאס, כותבת, מלחינה ומפיקה אמנותית בפסטיבלים שונים, "עם פרופיל של נשים שהן כבר מבוססות. הן נגעו בשורש שלהן, חלקן בחרו להתנתק ממנו ולהרכיב אותו מחדש, כמו נטע אלקיים שהתחילה בכלל את דרכה כאמנית פלסטית ולקח לה שנים להגיע למוזיקה של בית סבתה, או ליאורה יצחק שחזרה לשורשים בהודו, והתנתקה מהודו, ואז באה לארץ ושוב הייתה צריכה להתחבר לשורש הישראלי שלה, ונרקיס, שעד לפני שנה הופיעה רק לפני נשים ורק השנה החלה להופיע בפני קהל מעורב. יש כאן שילוב של שלוש נשים שבאמת רואים את המסע שלהן דרך המוזיקה. כולן עשו משהו שנוגע מאד בשורש, בניתוק שלו ובהרכבה שלו מחדש."
הן גם משתפות פעולה על הבמה או שכל אחת עולה עם הקטע שלה?
"חבל לך על הזמן, זה נשמע מדהים. ליאורה הולכת לשיר ביחד עם נרקיס את HALO של ביונסה, נטע ונרקיס שרות את IN THE PINES ונטע עושה בשיר הזה בית בערבית, ושלושתן ישירו ביחד את I'M FEELING GOOD, ותום כהן המליץ בגאון על המנצחת אלונה ממן שתגיע לטבילת אש בתיאטרון, כמנצחת אישה למופע של נשים. ומי שמפיק בצורה כל כך מדויקת את הערב הזה ולוקח אותו מבלדות סול ורוק ועד למוזיקה ערבית קלאסית, שלא לומר מוזיקה מרוקאית של נטע, זה אביב בכר, שיש לו את היכולת ואת הכלים הכי רחבים לגשת למופע כזה, שהוא מלא בסגנונות.
"המופע בנוי משלושה דברים: שלושת הזמרות כשהן לבד, שלושת הזמרות בהרכב אקוסטי ושלושת הזמרות בהרכב אקוסטי ותזמורת שלמה, ובכל פעם יש לנו הצצה לחלק אחר מתוך המופע. שירים שהם יותר גדולים ובעיבודים יותר גדולים, לעומת שירים שהם אקוסטיים. וזה לאו דווקא השיר עצמו. היית מצפה ש-HALO של ביונסה יהיה בתזמור ענק, וזה דווקא שיר שלקחו אותו לתזמור אקוסטי, כך שהעיבודים שרקח אביב בכר, שהוא יצור מוכשר שאין כמוהו, מאד מפתיעים."
"אישה היא נשמה חופשית"
גם היצירה עצמה, מבחינת רפרטואר, היא יצירה נשית?
"המופע בנוי ברובו מטקסטים של נשים: רחל, תרצה אתר, זוהרה אלפסייה, נינה סימון, ביונסה, והמבצעות הן נשים יפהפיות ובשלות שמביאות כל אחת מהכיוון שלה שירת נשמה, שזה מה שהכי מרתק במופע הזה. היה מאד מתבקש שליאורה תעלה לבמה ותשיר שיר שלה ושל אהובה עוזרי, אבל היא גם הולכת למקומות מאד לא צפויים עם HALO של ביונסה. מאד היה מתבקש שנטע תשיר מהמקורות שהיא שרה בשנים האחרונות, שזה יותר מוזיקה ערבית קלאסית או מרוקאית, אבל היא דווקא הולכת למקומות הלא מוכרים של שיר של רחל או של נינה סימון, או באמת הביצוע המיוחד ל IN THE PINES שבו היא שרה בית בערבית. יש כאן שילוב מרתק של אמירה, של עוצמה נשית ושל הרכבה מחדש. זו השירה הנשית הגולמית, האמתית, ולא הפלקט של מה שהיא אמורה לייצג. זה מופע שכולו יופי אמתי ולא מתאמץ, של שירה טבעית, עמוקה, יפה ונשית. "
ואל התמונה הזו צירפתם גם ויזואליה, עם אמנית המסך קרן רוזנברג
"הפסטיבל הזה מפגיש בין אמני במה ואמני מסך, וקרן רוזנברג נבחרה לעשות את העבודה כי גם בעבודה שלה יש את החיפוש הזה של ניתוק וחיבור של שורשים. היא גדלה שנים רבות בחו"ל, ההורים שלה בקנדה, והיא בישראל, ובמופע היא עוסקת בסטילס מונשם ויוצרת תצלום שהרובד העיקרי בו הוא התייחסות לזמן ותנועה. קרן חוקרת תופעות פסיכולוגיות חברתיות, ובעבודה הזו היא בוחרת להתייחס לציר הזמן הנשי, דרך עבודת סטילס שמורכבת מחומרי ארכיון ואינטרפרטציה חדשה. העבודה שלה תוקרן במהלך הערב, וזה הרבה מעבר למוקרן, כי בפסטיבל הזה אמן המסך ממש מלווה את אמן הבמה ומנהל איתו דיאלוג."
קשה שלא לזהות את המעורבות הרגשית החזקה שלך באג'נדה הנשית של המופע
"זה נכון. אני מאד מחוברת למופע הזה, כי אני חושבת שההתפתחות של האישה, בטח בשנים האחרונות, היא אותו פירוק של הייצוג הישן שלה. התפיסה הנשית הישנה הייתה הרבה יותר מוגדרת, התפקידים היו יותר מוגדרים, ובנשיות הישנה לא ניתנה לאישה האפשרות להבחין בכוח היותר גדול שלה.
"כמו במציאות, גם על הבמה לא ניתן לאישה המקום הזה של להיות מי שהיא, בלי להתאמץ, והיום יש משהו במה שקורה בקול הנשי, לא רק בארץ אלא גם בעולם, שמאפשר תפיסה הרבה יותר חופשית, לא רק כאישה אלא כנשמה חופשית בעלת קול משלה. והקול הזה משתנה."
הדס בלאס (תמונת יחסי ציבור)
המופע של ליאורה יצחק, נטע אלקיים ונרקיס יתקיים ב-30 באוגוסט 2017 ב-21:30 בתיאטרון ירושלים. פסטיבל סוף הקיץ יתקיים בין התאריכים 31-29 באוגוסט בשעות 17:00 (לפני השקיעה) ו-21:30 אחרי השקיעה בתיאטרון ירושלים. להזמנת כרטיסים: 02-5605755 או אתר תיאטרון ירושלים