מרגע פרוץ משבר הקורונה דרך חוסר הוודאות הנוכחי ועד התכניות לעתיד – מנהלי התזמורות בישראל מספרים על דרכי ההתמודדות, הקשיים והדאגות, שמירת הקשר עם הנגנים והקהל והציפיות משר/ת התרבות החדש/ה
עם היד על הדופק
לתאריכים החרוטים היטב בזיכרון של בני גילי - רצח קנדי, צעידתו של ארמסטרונג על הירח ורצח יצחק רבין, מצטרף תאריך חדש: ה-11 במרץ 2020. ביום הזה העולם עצר מלכת, לפחות עבור רבבות אמני במה ואנשי צוותי במה בישראל. באותו ערב נכחתי בטקס הפתיחה של פסטיבל הסרטים אפוס במוזיאון תל אביב. יחד עם כמה עשרות אנשים עמדנו להיכנס לאירוע, כשהגיעה הידיעה על איסור התכנסות של יותר ממאה אנשים במקום אחד. ההחלטה במקום הייתה לקיים את ההקרנה ולבטל את הפסטיבל כולו. כשהגעתי הביתה ציפתה לי הודעה מחבר: "הייתי בפילהרמונית ובמקום קונצרט הודיע לנו מזכ"ל התזמורת שהוא נאלץ לשלוח אותנו הביתה." חברים אחרים באופרה סיפרו שהחזרות על "יבגני אונייגין" הופסקו.
על ה-11 במרץ עוד ילמדו בקורסים לתולדות אמנויות הבמה בישראל. עד שזה יקרה, פנינו למנהלי התזמורות והאופרה בישראל, ובדקנו את אופני ההתמודדות שלהם עם משבר הקורונה באמצעות חמש שאלות:
איך התנהלו מה-11 במרץ, ביום בו נודע על הפסקת ההתקהלויות?
איך הם משמרים את הקשר עם הנגנים הקבועים?
איך נשמר הקשר עם המנויים והקהל הרחב?
מה יקרה כשיוסר הסגר, ומה בעונה הבאה - 20/21?
מה ציפיותיהם משר או שרת התרבות החדשים?
אבי שושני -
מזכ"ל התזמורת הפילהרמונית
"מאז ה-11 במרץ נאלצנו כמובן לסגור את היכל התרבות בהתאם להוראות משרד הבריאות ומאז לא מתאפשר לנו לנגן קונצרטים לקהל שלנו.
"הקשר עם הנגנים שלנו נשמר על בסיס קבוע. ארגנו עבורם תנאים מתאימים על מנת שיוכלו להמשיך ולהתאמן ואנחנו מייצרים יחד איתם תכנים לרשתות החברתיות כמו מחרוזת שירי פסח, קונצרטים קאמריים, כיתות אמן, תכנים לילדים ועוד.
"עם הקהל שלנו אנו מתחזקים קשר דיגיטלי, ומספקים להם קונצרטים מתוך הארכיון שלנו ומופעים שאנו מייצרים במיוחד.
"עונת 20/21 מוכנה הלכה למעשה, אבל אנו מתעכבים בפרסומה מטעמים מובנים ומחכים לשמוע את הנחיות משרד הבריאות בנושא. יש לנו תכנית עם מיטב האמנים מרחבי תבל וכמובן שאם לא יתאפשרו טיסות נמצא דרך לבצע אותן עם אמנים ישראלים שחיים בארץ.
"משר תרבות חדש נצפה שישקם במהירות את תחום התרבות בישראל על כל ענפיו, ידאג להחזיר את קהל לאולמות ולהבטיח פרנסה לעוסקים בתחום."
הפילהרמונית הישראלית, צילום: עודד אנטמן ואבי שושני, צילום: אייל יזהר
צח גרניט - מנכ"ל האופרה הישראלית
"איסור ההתקהלות ב-11 במרץ תפס אותנו בחזרות על הבמה לקראת הפקת 'יבגני אונייגין', לאחר חודש של חזרות אינטנסיביות. עמדתי על הבמה ביחד עם הסולנים, זמרי המקהלה, הבמאית וצוות ההפקה – ולכולנו היו דמעות בעיניים. הדבר הראשון שעשינו למחרת בבוקר היה לקבוע מועד חדש לאופרה וסגרנו תאריך עם כל הסולנים – כדי שהעבודה תושלם ושהקהל יוכל ליהנות מההפקה הנפלאה הזאת. בשבועיים שלאחר מכן עשינו כל מאמץ כדי לאפשר לצוות הקבוע שלנו להמשיך לעבוד על פרויקטים עתידיים, אבל ככל שחלף הזמן הוטלו עוד ועוד הגבלות עד שנאלצנו לסגור את בית האופרה ולהוציא את העובדים לחל"ת.
"בינתיים אנחנו דואגים לעדכן את העובדים באופן שוטף, ואני מאוד מקווה שמשרד הבריאות יאפשר לנו לחזור לפעילות בקרוב.
"אנחנו שומרים על קשר דיגיטלי עם הקהל שלנו. בשלב הראשון העלינו לפייסבוק וליוטיוב הפקות מהעבר. לאחרונה התחלנו לעבוד על הפקות מיוחדות שמיועדות למסגרת הדיגיטלית, והראשונה שבהן שודרה ביום העצמאות. כמובן שמופע משודר אינו תחליף למפגש האמיתי בין האמנים לקהל שמתרחש בבית האופרה, אבל עד שנוכל לשוב ולקיים הופעות – חשוב לנו לשמור על הקשר בין אוהבי אופרה בישראל לבין הזמרים הישראליים שזוכים לאורך השנה לכל כך הרבה אהבה וחיבוק מהקהל שלנו.
"לגבי העונה הבאה שלנו - היא כבר מוכנה לגמרי. היינו אמורים להשיק אותה מיד לאחר הפסח, אבל אין לנו ברירה אלא להמתין עד שנקבל אישור ממשרד הבריאות שאנחנו יכולים לחזור ולעבוד באופן מלא. כרגיל גם העונה הבאה תהיה מבוססת על שילוב בין זמרים ישראליים לזמרים מכל העולם. תחום האופרה הוא תחום בינלאומי מעצם מהותו, והוא מבוסס על שיתופי פעולה בינלאומיים בכל הגזרות – זמרים, מנצחים, במאים ומעצבים. אנחנו חייבים לעבוד בשיתוף פעולה עם גורמים בינלאומיים כדי לשמור על הרמה הגבוהה שמאפיינת אותנו. עדיין לא ברור לנו אילו הגבלות יוטלו על מי שיגיע לכאן מחו"ל לצורך השתתפות בהפקות שלנו, ומיד לאחר שייקבעו ההנחיות בנושא זה אנו נבצע את כל מה שנדרש כדי לעמוד בהנחיות אלה ולהגן על בריאות האמנים, העובדים והקהל.
"אני מאוד מקווה שהמדינה תחליט לעבור בקרוב למודל שאומץ במספר מדינות אירופאיות, ובמקום לשלם לעובדים דמי אבטלה דרך ביטוח לאומי, הכסף יועבר אלינו ואנחנו נוכל להעסיק את העובדים גם בתקופה שבה אנו לא יכולים לקיים מופעים לקהל הרחב ושאין לנו בה הכנסות עצמיות כלשהן."
מימין: צח גרניט, צילום: יוסי צבקר. משמאל: הספר מסילוויליה, צילום:Miklos Szabo
עופר סלע - מנכ"ל התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון
"עם צאת ההוראה על הפסקת הקונצרטים כינסנו פגישה מייד עם ועד הנגנים וסיכמנו על יציאה מיידית לחל"ת.
"לגבי העובדים שלא נכנסו להגדרות הזכאים לחל"ת נתנו פתרונות נקודתיים - הנגנים יצאו לחל"ת ב-15 במאי וצוות המנהלה שבוע אחר כך, לאחר ששוחחנו אישית עם הרוב המוחלט של המנויים.
"את הקשר עם המנויים אנחנו ממשיכים בטלפונים והודעות אישיות ממני ומן הצוות. לטובת המנויים שלנו ובעצם לכל הקהל הקלטנו קליפ יפה ליום העצמאות בהשתתפות כ-40 נגנים.
"התכניות לעונה הבאה מוכנות במגירה אבל לא נוכל לפרסם לפני שתהיינה יותר ודאות. כשאתה מדבר על אמנים ישראלים או מחו"ל צריך לזכור שרבים מן האמנים הישראלים גרים בחו"ל כך שבכל מקרה נהיה תלויים בהנחיות לתחבורה הבינלאומית שיקבעו בין משרד הבריאות ומשרד התחבורה.
משר או שרה חדשים הייתי רוצה שקודם כל פשוט יתעניין בתחום המוזיקה. שיוציא את הפוליטיקה והשיסוע מהשיח האמנותי, ובה בעת שיכנס אתנו מתחת לאלונקה על מנת לבנות מודל של חזרה לשגרה גם ארגונית וגם כספית."
עופר סלע, תמונת יחסי ציבור
יאיר שטרן - מנכ"ל (יוצא) של התזמורת הסימפונית ירושלים
"ב-11 במרץ קיימנו קונצרט מתוכנן עם הפסנתרן והמנצח אריה ורדי - לא רצינו לאכזב את 250 האנשים שטרחו ובאו לקונצרט. למחרת בבוקר הוצאנו את כל הנגנים לחל"ת ועוד מספר עובדי במה ומשרד.
"אנו משמרים את הקשר עם הנגנים דרך קבוצת ווטסאפ וכן ברשת אי מייל פנימית, וכשעולה הצורך מתנהלים בשיחה טלפונית. הנגנים גם יצרו הקלטה של יצירות מוזיקליות לחג הפסח, ליום השואה ולימי הזיכרון והעצמאות בטכניקה דומה ל'זום', והיצירות משודרות בפייסבוק, ביוטיוב ובאתר התזמורת.
"אנחנו שומרים על קשר עם המנויים והקהל בהודעות עידוד במסרונים, בפייסבוק ובאי מיילים, ומודיעים להם על היצירות המוקלטת החדשות. כמו כן הנהגנו מיד אחרי פסח קונצרטים משודרים ממלאי ההקלטות שלנו בווידיאו מדי יום רביעי ב-20:00 בערב וכן שידרנו קונצרט חגיגי בערב יום העצמאות. יש לקונצרטים צפייה גדולה ואנו מקבלים הרבה תגובות טובות.
"התכניות לעונת 20/21 כבר מוכנות וסגורות, אבל תאריך הפרסום תלוי בקורונה - ברגע שיהיו רמזים לגבי חזרה לעבודה נפרסם. התכנית בנויה על שילוב של אמנים ישראלים ובינלאומיים. אם לא יתאפשרו טיסות, נתאים את התכנית לישראלים ככל שניתן אבל אני מאמין שאם נחזור לעבודה, יחזרו גם הטיסות, לפחות חלק מהן. בבוקר שאחרי, הפעולה הראשונה תהיה קיום חזרות במלוא המרץ לקראת חידוש הקונצרטים. אני יודע שהנגנים כבר מתים לנגן יחד על במה גדולה ולהוכיח את יכולתם. הקהל שיבוא, בתקווה שיבוא קהל גדול, יראה תזמורת מצוינת שחלו בה חילופי דורות עם קליטת נגנים ישראלים צעירים ומצוינים במקום ותיקים שפרשו, מנהל מוזיקלי חדש, סטיבן סלואן, ולא מעט פרויקטים מוזיקליים חדשים ורעננים. בקיצור עונה חדשה תוססת. רק שיתנו כבר לעבוד.
"משר או שרת תרבות הבאים אנחנו מצפים קודם כל לדאוג לפיצוי התזמורות, הנגנים והעובדים עבור ההפסדים. דבר שני - שבחישוב התמיכה השנתית, שנת 2020 לא תיחשב והבסיס לתבחיני התמיכה יהיה לפחות כמו 2019, שהייתה שנת פעילות מלאה."
יאיר שטרן, צילום: יוסי זמיר
הילה דגן- מנכ"לית תזמורת נתניה הקיבוצית
"למען האמת, עוד לפני ה-11 במרץ הגיעו טלפונים ממנויים מודאגים שבעקבות הקורונה ביטלו כרטיסים לקונצרטים שהתקיימו בתחילת החודש. נאלצנו לבטל קונצרט כבר ב-8 במרץ כי המנצח נכנס לבידוד. לכן ב-11, לאחר ביטולים ושינויים בפועל נמצאנו בתהליך מקיף של הערכת המצב עם הנגנים שלנו, עם מנויים, עם אולמות ועם ספקים. ב-11 נעצרה נגינת התזמורת. הודענו למנויים שאנו פועלים על פי הוראות הממשלה. הקמנו מערך הסברה וירטואלי באמצעות הטלמרקטינג שלנו, בדיוורים אלקטרונים במערכת הניוזלטר של התזמורת, ברשתות החברתיות וערוצי וידאו. ביצענו סדרת פעולות רחבה על מנת לתאם את הביטולים והשינויים הצפויים מול צוות התזמורת - הנגנים לרבות אורחים מחו"ל, בנוסף לתזמורת סדרה של 'חוויה בצלילים' - לתלמידים בבתי ספר במספר ערים בארץ. בעקבות עצירת התכנית פעלנו למצוא דרכים חלופיות שיאפשרו לנו להמשיך להגיע אל הילדים בבית באמצעות מערכת השידורים הלאומית של משרד החינוך.
"התזמורת היא מעין משפחה, ולכן אנו משתדלים להישאר קרובים ולשמור על קשר רציף עם הנגנים. הקשר נמשך בהתכתבויות, בשיחות טלפוניות וגם שיחות 'זום' בתחום האישי והמקצועי. יחד עם זאת אנו פועלים לגייס תרומות, גם אם מדובר בתרומות קטנות שיאפשרו לנו להעניק להם חבילות שי צנועות, כפי שעשינו לאחרונה ולשמור על מורל גבוה בקרב הנגנים. המצוקה הגדולה מבחינתנו היא שלנגנים קשה להתפרנס כרגע, ואנו מקווים שנעבור את זה כמה שיותר מהר ובכמה שיותר סולידריות.
"באשר לקהל הלקוחות שלנו, החלטנו כבר ביום הראשון להיות מאוד פעילים בדיגיטל. אנחנו מפרסמים שידורים של קונצרטים שהוקלטו אך עדיין לא שודרו ברשתות החברתיות, וידאו קליפים קטנים שמעלים הנגנים ועוד. כמו כן אנו שומרים עימם על קשר באמצעות דיוור, מעדכנים בהתפתחויות ושולחים אליהם הקלטות נבחרות מתוך קונצרטים של התזמורת.
"התכנית לעונה הבאה כבר מוכנה. זו תכנית חגיגית במיוחד כי זו תהיה העונה ה-50 של התזמורת. בימים אלה אנחנו עורכים תיאומים אחרונים לצורך סגירת התכנית הצפויה, בתקווה שהחיים יחזרו למסלולם ולא נידרש לבצע שינויים של הרגע האחרון. אנו מקווים לפרסם אותה למנויים ולקהל הרחב במהלך החודש. באשר לאמנים מחו"ל - כמובן שסגרנו איתם כבר מראש. עם זאת מדובר כאמור בעונת היובל של התזמורת, העומדת בסימן חגיגה היסטורית ומתבססת בחלקה הגדול על סדרות קונצרטים עם יצירות, מנצחים ומוזיקאים ישראליים שליוו אותה לאורך השנים וצמחו מתוך התנועה הקיבוצית. על הבוקר שאחרי אני יכולה להבטיח שהתזמורת תחזור לפעול באופן כמעט מיידי לאחר הסרת הסגר, להזרים מידע לקהל בבית ולאפשר לו חזרה סדירה ומהירה לאולמות הקונצרטים.
"משר תרבות חדש נרצה שיבין שגופי התרבות הם מוצר נדרש ונצרך, והתרבות היא מהות במדינת ישראל. תזמורת היא גוף שמספק מקומות עבודה ופרנסה למאות אנשים שמעורבים מאחורי הקלעים. המדינה צריכה להסתכל על התזמורות בדיוק כפי שהיא מסתכלת על כל ענף כלכלי נצרך אחר ולעזור בעיתות מצוקה. שגם התזמורות יקבלו את מה שמגיע להן כדי להמשיך להתקיים במקסימום ביטחון ולא בתוך מסע של חוסר ודאות מוחלט."
הילה דגן, תמונת יחסי ציבור ותזמורת הקאמרית הקיבוצית, צילום: נורית מוזס
קלאודיה צובל - מנכ"לית הסינפונייטה הישראלית באר שבע
"כשהתחילו לזרום האיסורים הסינפונייטה הייתה בחזרות לקראת מיזם מאוד מרגש בבתי הספר בבאר שבע. האיסורים נחתו ממש רגע לפני שישה קונצרטים לכל תלמידי כיתות ג' בעיר. בהתחלה עוד חשבנו לקיים את הקונצרט ולשדר אותו לכיתות אך לצערנו זה לא צלח. עוד לא הספקנו להצטער על אובדן החוויה של ילדים שמגיעים באמצעותנו לעולם הקונצרטים. משהו במפגשים שלא ניתן להעביר אותו בשום שידור חי, ובצירוף מקרים מצמרר – באותם ימים היה צריך להתקיים הפסטיבל השנתי שלנו, שהוקדש השנה למוזיקה איטלקית. עקבנו בדאגה אחרי ההתפתחויות מארץ המגף והיינו בקשר שוטף עם הסולנים שלנו שהיו אמורים להגיע מאיטליה. בניסיון אחרון עוד הזמנו סולנים ישראלים להחליף את האמנים מחו"ל, אך לבסוף הכל כאמור התבטל. אנחנו מחכים לרגע בו נוכל לחזור ולפגוש את הקהל שלנו, מכל הגילאים.
"אנחנו משמרים את הקשר עם הנגנים והעובדים שנמצאים בחל"ת ומפיקים פרויקטים מוזיקליים באמצעים מקוונים. במקביל קיבלנו מן הנגנים קליפים שלהם בהם הם מנגנים ומספרים מעט על כלי הנגינה שלהם ומשתפים את החוויות שלהם בתקופה זו עם הקהל שלנו.
"לקהל המנויים אנחנו שולחים מסרון ומייל מדי שבוע ובו קליפ מוזיקלי מקונצרטים קודמים.
"בעונה הבאה ככל הנראה נסתמך בעיקר על אמנים מהארץ וככל הנראה נצטרך לבטל סיורים לחו"ל שכבר נקבעו. התכנית לעונה הבאה הייתה מוכנה אך בעקבות משבר הקורונה אנו עסוקים בימים אלו בחשיבה מחדש ושינוי של חלק מהתכניות. התכוונו למשל לפתוח את העונה בביצוע הסימפוניה התשיעית בטהובן, אבל האם נוכל להעמיד מספר גדול של אמנים על הבמה? באשר לפתיחה מחודשת של האולם, הכל תלוי במועד שבו זה יקרה. אם זה יהיה בקיץ אולי נקיים הופעה פתוחה והאפשרויות מרובות. כרגע אנחנו שותפים לחשיבה יחד עם הנהלת המשכן ותיאטרון באר שבע על הקמת אולפן שידור כדי לשדר את ההופעות לקהל ברוח הימים האלה.
"משר או שרת התרבות, נרצה שיבין שתזמורת היא גוף שזקוק לזמן חזרות, נגינה משותפת. הוא או היא חייבים להבין שהתזמורת צריכה לנגן ולהתאמן ביחד, גם אם זמן החזרות יהיה ממושך יותר עד לקונצרט מול קהל. כגוף נתמך אני מצפה מהשר החדש להבין את החשיבות של קיום החזרות ודאגה לנגנים ולפרנסתם ולמצוא את הדרך לעשות זאת."
קלאודיה צובר, צילום: מעין קאופמן
אנה זימין - מנכ"לית התזמורת הקאמרית הישראלית
"התזמורת הפסיקה את הפעילות ב-11 במרץ, כמו כל האחרים. הנגנים הוצאו לחל"ת בתיאום עם ועד הנגנים. אני חייבת לציין את הבנת המצב והנכונות מצד ועד הנגנים והנגנים הקבועים של התזמורת. המשכנו את עבודת המשרד בעיקר בסגירת קצוות של התכנית לעונה החדשה ושל קונצרטים מיוחדים.
"לגבי העובדים, בימים הראשונים אנשי המשרד עשו עבודה יוצאת מן הכלל לעזור לנגנים להיקלט במערכות הביטוח הלאומי ולשכת התעסוקה. ממש ליווי צמוד של כל נגן ונגן. עשינו כמה מפגשי 'זום', גם חברתיים וגם ענייניים. שיחות אישיות.
"לגבי הקהל, החלטנו שדווקא המשבר הזה נותן לנו אפשרות לעצור קצת, לנשום, לא להיות במרדף של פרסומי הקונצרטים הרבים שלנו, אלא לתת במה ומקום לנגנים. להציג אותם בפני הקהל, את סיפורם האישי, את התחביבים, רקע וכולי. כל כמה ימים אנו מפרסמים ברשתות החברתיות את סיפור חייו של נגן אחר בתזמורת. אני חייבת לומר שזה זוכה להתלהבות מאוד גדולה של קהל וגם של הנגנים עצמם, קצת מעלה את המורל.
"יצאנו כבר עם התכנית לעונה הבאה, כל מנויי התזמורת קיבלו את התכנית דרך המייל. מאליו מובן שבבניית התכנית לא התייחסנו למשבר הנוכחי. מה שעמד בראש סדר העדיפויות שלנו זה האיכות של התכנית והרמה המקצועית שלה. מסיבות מובנות הרבה אנשי חו"ל ישראלים וזרים משתתפים בתכניות העונה החדשה. בעונה החדשה יש לנו מנצח אורח ראשי חדש של התזמורת – כריסטוף פופן - שינצח על שתי סדרות בעונה הבאה. התחלנו לפרסם את העונה כי אנחנו חושבים על היום שאחרי, אבל אסור לשכוח את הימים האלה שעוברים עלינו עכשיו. לכן החלטנו לתרום יותר מ-30 כרטיסי מנוי לעונה החדשה לצוותים הרפואיים של בתי חולים באזור גוש דן. נכון שהתקופה הזאת מאוד קשה למוסדות התרבות, אבל אסור לשכוח שבזמן שכולנו היינו סגורים בבתים, למרות הקשיים, היו אנשים שעבדו בתכונת חירום, בשעות מטורפות ובסיכון עצמי, וחשוב לנו להביע את תודתנו. ביום שאחרי נתחיל בקונצרטים לילדים, כמובן עם הגבלת קהל ובהתאם להוראות שיהיו. נעשה אודיציות לחממת המנצחים שאנחנו פותחים השנה, ונקיים קונצרטים מיוחדים לפצות את המנויים ואת קוני הכרטיסים על הקונצרטים שאיבדו. זה מה שניתן לעשות כרגע."
"הציפיה משר או שרת התרבות החדש/ה היא ראשית כל להבין לעומק את חשיבות התרבות בכל ההיבטים של חיינו ובהתאם להילחם במשרד האוצר על פיצוי הולם למוסדות התרבות שספגו פגיעה מאוד קשה ואף אנושה מהמשבר הנוכחי. להבין שלפגיעה הזאת יש השלכות ארוכות טווח, ולבסס את הדרישות או הצעדים על מצבם של המוסדות, הצרכים והקשיים. אני חייבת לציין את עבודתו המצוינת של פורום מוסדות התרבות ושל מנהל התרבות השומר על קשר מתמיד עם המוסדות, באיסוף מידע, בחשיבה ובנכונות לעזור."
אנה זימן, צילום: הלנה מונטניול
ברק טל - מנהל אנסמבל סולני תל אביב
"ב-11 במרץ עבדנו על הסימפוניה החמישית של שוברט וכן היה לנו פסנתרן סולן מארה"ב. נאלצתי לבטל מיידית את הפרויקט, למרות שהיו נגנים שכבר הגיעו לארץ מחו"ל במיוחד כדי להשתתף בו. הודעתי בצער לכל הנגנים על הביטול, והתקשרנו לכל רוכשי הכרטיסים אחד אחד. עוד הפסקתי את הפרסומים הממומנים ואת המודעות לקראת הקונצרטים. מאז אנחנו כמובן לא מקיימים פעילות - לא מוזיקלית ולא אדמיניסטרטיבית. אני אישית ממשיך לטפל בכל מה שצריך - ענייני כספים, קשר שוטף עם הנגנים, הנהלת חשבונות, קשר עם אמרגנים ומנהלי סדרות קונצרטים וכולי.
"עם הנגנים ועם הצוות הניהולי אני שומר על קשר כל הזמן, שולח מיילים עם עדכונים על תכניות עתידיות ככל שידוע ועד כמה שניתן. עם הכנר הראשי אני בקשר קבוע בווטסאפ. לצערי, הקונצרטים נדחו למועדים שעדיין לא ברור אם ניתן יהיה לקיים בהם קונצרטים. כך קונצרטים שלנו בברזיל שתוכננו לאוגוסט נדחו לנובמבר. יידעתי את הנגנים על כך, אבל גם להם קשה לאשר את ההשתתפות בסיור כרגע, כי הם לא יודעים מה יהיה איתם בנובמבר, ענייני משפחה ותעסוקה כמורים מבחינת הוראה, והופעות במקומות אחרים. מדובר על אי ודאות כללית רב הנסתר על הגלוי.
"לגבי קהל המנויים שלנו - אני מקפיד לשלוח מדי פעם ניוזלטר. בנוסף לכך, יש לאנסמבל סולני תל אביב ארכיון קונצרטים מוקלטים משנת 2010. ממאגר זה אני מעלה לדף האוהדים של האנסמבל יצירה מן העבר, ומספר על היצירה, על הקונצרט, על המשתתפים, ולפעמים מוסיף גם אנקדוטה או חוויה אישית מאותו קונצרט. עוד אני מעלה מדי פעם סרטונים קצרים שיצרנו בעבר על האנסמבל ופעילותו. זה מעורר בקהל וגם בנגנים נוסטלגיה וגעגוע. כבר קיבלנו שיחות טלפון ממנויים שמבקשים לקבל את תכניות העונה הבאה, ואנחנו מרגישים היטב את הרצון העז של הקהל לשוב ולשמוע אותנו בקונצרטים חיים.
"התכניות לעונה הבאה מוכנות כבר די מזמן, נפרסם אותן באופן רשמי בשבועות הקרובים ולאחר שהדברים יתבהרו, אבל כבר עכשיו התחלנו לספר לקהל באמצעות הניוזלטר והפייסבוק מי האמנים הצפויים להתארח אצלנו ומה תהיינה התכניות. יש לנו כבר ביטולים בעונה הבאה כמו למשל מקהלה מברלין ואת מקומה תמלא מקהלה ישראלית. אני מקווה שבהמשך נוכל לקיים קונצרטים כמתוכנן עם האורחים מחו"ל. כשיוסר הסגר, אני מניח שהחזרה לפעילות שלנו תהיה הדרגתית. תחילה ניתן יהיה לקיים ככל הנראה רק חזרות ללא שום נוכחות קהל, ולאט לאט גם קונצרטים פומביים עם כמות קהל מוגבלת. ברגע שניתן יהיה, אני אארגן כמה חזרות גם ללא קונצרט יעד - וזאת על מנת להפגיש את הנגנים שוב זה עם זה, להחזיר את המורל של הנגנים, את כושר הנגינה ביחד, את שמחת היצירה והעשייה, ואת הסטנדרטים התזמורתיים שלנו. עד שזה יקרה, אנסה לקיים לפחות קונצרט אחד בשידור חי ללא קהל, כמובן בכפוף להנחיות של משרד הבריאות.
"בעניין שר התרבות הבא, אקדים ואומר שהעבודה שעושה המחלקה למוזיקה במנהל התרבות היא יוצאת מהכלל טובה. המחלקה עובדת קשה מאד על מנת לקבל מהאוצר במהירות את כספי התמיכות של התזמורות, נלחמים למעננו, מסייעים לנו ומבינים היטב את הצרכים שלנו וזה בהחלט משמח ומעודד. משר התרבות הבא הייתי מצפה קודם כל שיאהב תרבות, שיכיר תרבות, שיכיר אמנות, שיכיר מוזיקה, שיגיע לקונצרטים, שיכיר את האמנים ואת הצרכים שלהם ושיעריך את עבודתם. זה אמנם נשמע מובן מאליו, אבל אצלנו כנראה צריך להדגיש ולומר גם את זה. מעל לכל הייתי מצפה ששר התרבות ייצג אותנו, האמנים, ויילחם למעננו ולמען התרבות והאמנות, אם צריך גם מול הממשלה והאוצר, ולא יילחם בנו. שיעבוד ביעילות, בצניעות ובשקט."
ברק טל, צילום: שרית עוזיאלי
עמוס טלמון - מנהל הסדרה הסימפונית הגדולה
"החל ממרץ הושבת היכל אמנויות הבמה בהרצליה, שבו אנחנו מקיימים את הסדרה. התזמורות מושבתות, חברות התעופה מושבתות. מה נשאר? ליהנות מהשקט ומהבית. היעדר הרוטינה הלחוצה מאפשר להתפנות ללימודי פרטיטורות וגם ללימודים אחרים – מלחינים, פילוסופים, היסטוריה, קולנוע וכולי. אין ספק שהקורונה מצרה את צעדי אבל מרחיבה את אופקיי.
"אני נמצא בקשר עם התזמורות באמצעות הנייד, האינטרנט והווטסאפ. הקשר הוא עם המנכ"לים, מנהלי או מנהלות ההפקה ועם נגנים בכירים. עד עתה השיחות היו מבוססות על היחסים החבריים הקיימים ונסבו בעיקר על ההתמודדות עם ההשבתה, החל״תים ואיך עוברים את צוק העיתים.
"בשלב הזה אנחנו לא מטרידים את המנויים. נחדש את הקשר רק כאשר נדע לאן פנינו מועדות ושהעונה אכן מוכנה כבר. ובתוך כך אומר שאני עדיין בונה על חזרה לשגרת טיסות בהיקף ובצורה מוגדרים מחדש. אפילו התחלתי לקבל הזמנות חדשות להופעה בחו"ל.
"לגבי ההמשך, התזמורת מושבתות, נכון לעכשיו, עד סוף החודש הזה. לאור החזרה הזוחלת לשגרה מסוימת, אני מתחייב לחשוב על דרכים יצירתיות שיאפשרו לחזור לקיים מופעים מוזיקליים, ואני עדיין נזהר מלהשתמש במושג 'קונצרט'.
"לעניין שר או שרת התרבות - אין לי שום ציפיות מהממשלה. שרת התרבות היוצאת הייתה אסון תרבותי-חברתי, בושה לעם האוהב להתהדר בתואר 'עם הספר' והרסה רגב על רגב. מה אפשר לצפות ממפלצת השחיתות החדשה שנועדה לשרת אינטרסים צרים ואישיים? הכסף בגדול יילך, כרגיל, לישיבות, לאברכים, לגרעיני תורה, למפלגות החרדיות, להתנחלויות, למוסדות החינוך החרדיים, למטוס ראש הממשלה. לא מצפה לדבר ולא רוצה כל מגע."
עמוס טלמון, תמונה באדיבות המנצח
יורם יונגרמן - מנכ"ל הקאמרטה הישראלית
"הקונצרט האחרון שלנו בסדרת קולות וכלים התקיים ב-10 במרץ, באולם אלמא בזכרון יעקב ואז כבר היה איסור התקהלות חלקי. במקום 350 מאזינים שמגיעים בדרך כלל הגיעו רק 60, וביחד עם 40 חברי התזמורת לא חרגנו מן המספר מאה ולא הייתה לנו בעיה לקיים את הקונצרט. התלוצצנו על זה יחד עם הקהל. כבר בקונצרט הזה הכל השתנה. המנצח לפי התכנית השנתית היה סיני וביטל חודש קודם, ובמקומו היה צריך להגיע מנצח מגרמניה אבל לפי ההנחיות הוא היה צריך להיכנס לבידוד לשבועיים ובסופו של דבר אבנר בירון ניצח על הקונצרט בהתראה של יום אחד. הסולנית המקורית הייתה הילה בג'יו שהגיעה מאיטליה ולכן הייתה צריכה להיכנס לבידוד אז גייסנו זמרת אחרת. זו הייתה פרודיית קורונה אבל דווקא בגלל כל השינויים יצא קונצרט אחרון פנטסטי.
"מאז הוצאנו את הנגנים לחל"ת, עזרנו להם למלא טפסים ומי שהיה זקוק לעזרה כספית קיבל. הבעיות בשלב הנוכחי הן בעיקר חוסר הוודאות של מה יקרה. בתזמורת יש שלושה נגנים מחו"ל שעובדים לפי ויזת עבודה. עובדים כאלה לא זכאים לאגורה ממקורות ממשלתיים ואנחנו כמובן לא יכולים להפקיר אותם אז התזמורת משלמת להם את המשכורת. יש גם מי שהגיעו לגיל פרישה, 67, ולא היה ברור מה מצבם מבחינת הביטוח הלאומי.
"עם הקהל עברנו להתנהלות בערוצים הדיגיטליים, דף הפייסבוק שלנו נעשה מאד פעיל. למזלנו התזמורת הקליטה כל קונצרט בשנתיים האחרונות כי הם שודרו ב'קול המוזיקה' וגם צולמו לפייסבוק וליוטיוב, ואפשר לראות אותם כעת בחינם. גם את התקליטורים של הקאמרטה פתחנו בסטרימינג לקהל וגם אותם אפשר לשמוע בבית בחינם. מדובר בעשרה תקליטורים שנמצאים גם באמזון וגם בספוטיפיי.
"את התכניות לשנה הבאה פרסמנו כבר בתחילת מרץ. דחינו את מכירת המנויים ושמירת המקומות לעונה הבאה מתחילת אפריל לתחילת מאי והיום העברנו את התכנייה לכל המנויים במכתבים ובפייסבוק. נכון לעכשיו אנחנו עדיין שומרים על תכנית העונה המושקעת ומקווים שזה יקרה בפועל. אנחנו לא יודעים אם הסולנים יוכלו להגיע. לא נראה לי שהשמים יהיו סגורים באוקטובר, ולא יהיה נכון לוותר מראש על התכניות כי כך תתקיים פגיעה גדולה יותר באנשים ובפרנסתם. לקחנו בחשבון את מגבלת הקהל, לא יותר ממאתיים מאזינים בקונצרט, ועלתה השאלה האם תוכל להתקיים הפסקה בקונצרט. יתכן שתהיה הנחיה שלא לקיים הפסקות כדי שהקהל לא יצטופף במבואה לאולם, ולכן ייתכן שהקונצרטים יהיו בני 75 דקות כל אחד תוך ויתור על יצירה.
"אולי ננגן את אותה תכנית פעמיים באותו יום כדי להיענות למספר המאזינים הצפוי. אנחנו גם נערכים לאפשרות שלא נוכל למכור כרטיסים וכל הקהל יהיו מנויים בלבד. אנחנו משתפים את קהל המנויים בהתלבטויות ולכן הודענו שלא נגבה מהם כסף עד אוקטובר, כשנראה אם נוכל לעמוד בהתחייבויות השונות. וכמובן שאנחנו מקווים להשלים את הקונצרטים החסרים בקיץ הקרוב ואז ההתחשבנות תהיה בהתאם."
מימין: יורם יונגרמן, צילום: קטיה ילינגירי בלבאן. משמאל: הקאמרטה הישראלית
אז אם נתכלל - מילה אופנתית במיוחד לאחרונה - את דבריהם של מנהלי התזמורות, הרי שהקורונה הנחיתה את התזמורות היישר לתוך עידן הדיגיטלי, וחשפה את אוצרות ההקלטות של כולן לציבור הנאמן. בנוסף, מאחר שההיצע זמין כמעט לכל דורש, מנויים של תזמורת אחת יכולים להאזין להקלטות של תזמורת אחרת ולהשוות, מה שלא היה זמין בעבר. מצד שני, על פי עדויות אנשי המכירות, קיים היום שילוב של ציפייה מובנת מאליה לחזרה לאולם, כי כמו בכל אמנויות הבמה אין ולא יהיה תחליף לחוויה של צריכת אמנות בצוותא.
המימד האמנותי המקבל חיזוקים מן המימד הסוציולוגי הוא מרכיב קובע בחוויה של הצופה או המאזין והקשבה או צפייה במאות קונצרטים מוקלטים לא תשווה להם. בין לבין ישנה כמובן השאלה של מי יהיה הקברניט המוביל את ספינת התרבות מכס המשרד לתרבות. למשרד התרבות דרוש ראש חדש, פתוח וקשוב, שיודע לראות את התמונה הכוללת ואת התרבות במובנה הרחב ביותר. נכון לרגע זה לא ברור מי רוצה בתפקיד, כשם שלא ברור מי רוצה את תיק החינוך - שני תיקים שמשלימים זה את זה. מישהו שם למעלה עוד זוכר בכלל שיש קשר בין תרבות לחינוך?