המנהלת האמנותית נעמי פרלוב בסקירה מפורטת של המופעים המרתקים, המקומיים והבינלאומיים, שיעלו בפרויקט "תל אביב דאנס" 2023
ידועה בעולם המחול המקומי והבינלאומי
פסטיבל תל אביב דאנס, מיסודו של יאיר ורדי חוזר זו השנה השלישית עם המנהלת האמנותית נעמי פרלוב.
פרלוב היא דמות ידועה בעולם המחול המקומי והבינלאומי. היא למדה בפריז ובלונדון ועשתה תארים בכוריאולוגיה - אחת מתורות רישום תנועה ע"ש בנש, ובעלת ידע רב וניסיון עשיר בניהול ובהוראה. היא שימשה כאסיסטנטית הקבועה של אנז'לאן פרלז'וקאז' האלבני, אחד מגדולי היוצרים המודרניים, ומשחזרת את ריקודיו ברחבי העולם, כאשר המפורסם שבהם הוא "כלולות" למוזיקה של סטרווינסקי. בארץ הקימה את המסלול להכשרת רקדנים, בית ספר מקצועי למחול של מרכז ביכורי העתים תל אביב.
בימים אלה היא מנהלת את פסטיבל תל אביב דאנס, כאשר השימוש בשתי השפות בכותרת/לוגו הפסטיבל מתארות נכוחה את מה שיתרחש על הבמות השונות של מרכז סוזן דלל.
פרלוב, בתו של אחד מגדולי במאי הקולנוע בארץ, דוד פרלוב ז"ל, מגיעה לפגישה מיוזעת בגלל האופניים והטמפרמנט. יש לה מרץ בלתי נדלה, מעורבות עמוקה בכל מה שנבחר ויעלה בפסטיבל עם החשש ההומוריסטי הנלווה שמא בחירותיה לא ימצאו חן בעיני הקהל - הימור שכל מנהל אמנותי לוקח. והבחירות הפעם מתרכזות לדבריה בשניים או שלושה אפיקים.
כל מה שאני צריך, צילום: David Kretonic
אדוארד הו, סילביה גריבאודי,
טאדהי אלאווי וסמואל ג'אפט, עמית נוי
"לפסטיבל בחרנו עבודות מרתקות של יוצרים בינלאומיים, רובם חדשים לקהל הישראלי", פותחת פרלוב. "הפסטיבל ייפתח עם להקת 'ביוור דאם' של אדוארד הו במופע 'כל מה שאני צריך'. זו הפקה צרפתית-שוויצרית שמציגה את המרוץ הנואש לקראת הגשמה עצמית באמצעות ניסיון להימנע מעימות מוחלט, וגם, מעל הכל, אישור של הצורך הבסיסי באנושיות של הקשבה קולקטיבית ומנומקת.
"לאחר מכן יעלה המופע 'א קורפו ליברו' עם סילביה גריבאודי המדהימה, שאיננה בדיוק דמות הרקדנית הקלאסית, ומרחיבה את גבולות התחום. סילביה היא כוריאוגרפית שמביימת, באירוניה מתעתעת, את האקספרסיביות של הגוף הנשי ושל התפקיד החברתי שניתן לו, ויוצרת מערכת יחסים עם הקהל באמצעות שפה לא רשמית.
ר.וזה - סילביה גריבאודי, צילום: Laila Pozzo
"המופע הבא הוא 'ווקאטי' מאת טאדהי אלאווי וסמואל ג'אפט, עם להקת המחול ננטיאה מטנזניה. על רקע הקרנות ענק שני רקדנים מנסים לפרוץ את גבולות המחול האפריקני הטבוע בבשרם. הם מתנסים בעבודה עם וידיאו ושינויים בקנה מידה של המבט. הם ללא ספק מביאים איתם שפה חדשה ועכשווית לשדה המחול הבינלאומי
"הרקדן עמית נוי – שגדל בהונלולו וניוזילנד ויוצר משם – מציג סיפור משפחתי מסועף ב'חדר גדול מלא תקווה'. בעבודה זו מופיעה גם דמותה של סבתו, ניצולת שואה.
וואקאטי - טאדהי אלאווי וסאמוול ג'אפט, להקת המחול ננטיאה, צילום: -Xstudiosnow
נואה סוליאה וחברים,
ורה אונדרסיקובה,
ואדים ויזבארי
"מופע בינלאומי מרתק נוסף שיעלה בפסטיבל הוא המופע המשותף 'ממלכת הצללים' ו'סיגנה בלאן' מאת נואה סוליאה בערב משותף עם בילי בארי וג'יאני נוטרניקולה רקדני להקת בת שבע, והיוצר הצעיר העולה תמיר גולן.המופע הוא סדרה של ניסויים באוצר המילים של הבלט הקלאסי המסורתי. 'ממלכת הצללים' הוא הקטע המפורסם ביותר מתוך 'לה ביידר', יצירת הבלט הידועה של מאריוס פטיפה. נואה סוליאה משתמש בה כבסיס לחקור את אי-ההלימה הפואטית של המחול ושל תנועות יומיומיות. הוא עושה זאת בחברת ונסן שאייה, שהיה סולן בבלט האופרה של פריז. בהמשך, ב'סיגנה בלאן' (שלט לבן), סוליאה מרחיב את הגישה הניסיונית שלו כדי לבחון את אוצר המילים של פנטומימת בלט ואת המסרים העוברים, תכופות מרובים וסותרים, בין מה שאנחנו שומעים ומה שאנחנו רואים.
"במסגרת הפסטיבל מגיעה אלינו ורה אונדרסיקובה והקולקטיב מצ'כיה במופע 'עד'. נושא העבודה הוא העצים - הם בולטים מעל האדמה ונאחזים חזק מתחת לה. פעמים רבות עשינו להם עוול, אבל הם נשארים. הם מטפלים בחבריהם ובמערכות היחסים שלהם.
"מופע ייחודי נוסף הוא 'סולו' של ואדים ויזבארי. זהו מופע פנטומימה משובח, אמנות שנראה שמיצתה את עצמה, אך במופע מסתבר שהיא עדיין חיה ובועטת. ויזבארי יעלה גם מופע פנטומימה לילדים - 'ילד נייר' שכדאי מאוד לקחת אליו את הקטנים מגיל 4 -7.
G.O.A.T.S, Billy Barry and Gianni Notarnicola, photo by: Sandro Zef
מקבץ מופעים מרתקים בגזרה המקומית
"ובגזרה המקומית – להקת יסמין גודר תעלה את המופע songs of sequence - הפרק הרביעי במחקרה המתמשך של גודר אודות אמפתיה, והוא מנקז אליו זרמי ידע שנצברו עד כה. קיומו של המופע בתוך חלל פתוח עם אנסמבל של 11 רקדנים ורקדניות, מול ובשיתוף קהל הצופים, ממקד את המבט בממד הפורמליסטי של התנועות, ומאיר למעשה את האופן שבו צורניות מופשטת יכולה להיטען בתכנים האנושיים העמוקים ביותר.
"כמו כן נראה את רועי אסף במופע 'מסכת לזכר' עם טקסט שמתנגד לכל הגדרה מראש, את מיכאל גטמן ב'דברים ראשונים' – ניסיון אישי לגעת באנושי, ואת סתיו סטרוז בוטרוס בעבודה החדשה 'מרחבים', המספרת את סיפורו של גבר החוזר מהמלחמה לכפר שלו, שם שתי נשים מקבלות אותו בחזרתו.
השתקפויות, עדי בוטרוס, צילום: אפרת מזור
"דני תבורי וניר ג'ייקוב יונסי יעלו את פרויקט תדר.גוף - ניסיונות לתקשורת באמצעים ללא רגש, אנאבל דביר ב-WOMEN OF SOUNDS- שירים וריקודים של מעשיה המשנעת טקסי קול ופולקלור בהשראת מדינת המזרח של הים השחור: גֵּאוֹרְגִיָה, וביקום מקביל שמוצאו מן הדמיון, ועדי בוטרוס יעלה בבכורה את המופע 'השתקפויות' הנטועה ברצון האמן ליצור בתוך מרחבי האישי והמוסרי.
S.O.S – Songs of Sequence
- להקת יסמין גודר, צילום: יאיר מיוחס
לוסינדה ציילדס, 3|2|1 ותרבות ההיפ הופ
"ואם נחזור למחול הבינלאומי, וכפרס לאוהבי המחול הוותיקים, יתקיים המופע 'עבודות בדממה' של הכוריאוגרפית לוסינדה ציילדס, אחת מגיבורות המחול הפוסט מודרני הניו-יורקי. העבודה עוסקת במעבר שהגוף עושה בחלל ולהתרכז במהותה של תנועה התחלתית, שעבורה, היא פעולת ההליכה.
לוסינדה צ׳יילדס ואנסמבל דאנס און, עבודות בדממה. צילומים: ג׳ובל בטיסטי
"סקירת המופעים מסתיימת עם 3|2|1 - ערב באוצרות Theatre de la Ville פריז. התוכנית המוצגת בפסטיבל תל אביב דאנס 2023 תוצג גם בתיאטרון דה לה ויל הנודע בפריז בינואר 2024. האמנים שנבחרו להשתתף בתכנית מגיעים מרקעים מקצועיים, אישיים, חברתיים ופוליטיים מגוונים. הם קוראים תיגר על הנורמות של המחול הישראלי ועל הדימוי המסורתי שלו, המוכר באיכויותיו האנרגטיות, הקצביות והנפיצות. אמנים אלה מונעים למצוא את קולם האישי ולחקור את זהותם החברתית-פוליטית בתוך המרקם המורכב של התרבות הישראלית. באמצעות התוכנית יש לנו הזדמנות לגלות דור חדש של יוצרים שיוצקים לעולם המחול הישראלי צבעים נוספים, מציאותיים ומלאי ניואנסים.
"ולא נסיים בלי הרצאה של מיס פאנק לופז על תרבות ההיפ הופ ותשעת האלמנטים שבה, ולמחרת ג'אם סשן ברחבה המרכזית של המרכז, ומסיבת אפטר פארטי. יהיה שמח, תבואו!"
ערב באוצרות
Theather de la Ville
, צילום: אן סילבי בונה, אסיה סקוריק, נדב גבע
פסטיבל תל אביב דאנס 2022 יתקיים בין ה-28 ביולי ועד 13 באוגוסט במרכז סוזן דלל.
להזמנת כרטיסים