סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: טל גורדון הגיטרה היא כלי נפשי
 

 
 
הפסטיבל הבינלאומי הרציני ביותר לגיטרה בארץ ייפתח השבוע בנתניה. שיחה עם אחד המייסדים


לא עוד דבר נדוש
 
"`הגיטרה חלומות תביא עד בכי, מפיה העגול נמלטת זעקת הנפש האובדת`, כתב המשורר הלאומי הספרדי פדריקו גרסיה לורקה, בתרגומו של רפאל אליעז, וזו בעצם תמצית ההתייחסות לכלי הזה שמשקף את הנימים של נפשותינו", מספר דניאל עקיבא, מלחין, אמן גיטרה וכלים עתיקים, ואחד מיוזמי פסטיבל "פניני גיטרה", שיתקיים זו השנה השלישית בהיכל התרבות נתניה, בין התאריכים 30-26 באוקטובר 2008.
 
"`אם תבוא שעתי ואמות, עם גיטרה שלי קברוני`, אומר עוד לורקה, ושופן כתב שאין בעולם דבר יפה מגיטרה, חוץ משתי גיטרות", מוסיף עקיבא. "הגיטרה היא כלי נפשי, ומי שיודע לדובב את הכלי הזה מעביר את הריגושים האלה לכל מי שמוכן להאזין לכלי המיוחד והיפה הזה, שבתבנית שבה אנחנו מכירים אותו נוצר במאה השמונה עשרה, והוא כלי שניגנו עליו גם מלחינים כמו שוברט למשל
 
חמשת ימי הפסטיבל המוקדשים להרצאות, סדנאות, יריד גיטרות ותחרות בינלאומית, יכללו גם בין היתר מופעים של אמני גיטרה מהארץ ומחו"ל, ביניהם שלמה יידוב, רומן ויאזובסקי מגרמניה, אלכסיי בלואוסוב (המנהל האמנותי של הפסטיבל), שאנדור סילוואגי מהונגריה, וולדימיר גפונצב מרוסיה, ואמנים נוספים, וערבי פתיחה ונעילה שממחישים את האג`נדה עליה נבנה הפסטיבל, כפי שמספר עקיבא:
 
"בדומה לתחרות הנבל או לתחרות רובינשטיין המוקדשת לפסנתר, הפסטיבל כולל תחרות לגיטרה שזה בעצם דבר ייחודי שלא היה עוד כדוגמתו בארץ. יש בארץ תחרויות גיטרה שונות, מקומיות, ארציות, כבר הרבה שנים, אבל משהו מהסוג הזה שבאים נגנים מעולים מרחבי העולם,  מכ-20 ארצות, זה עניין שלא היה לו אח ורע פה בתחום הגיטרה.
 
"מבחינה אמנותית, הפסטיבל עצמו משתדל לגעת בדברים שהם לא עניינים של יום יום, עם הרכבים מיוחדים.  כמו למשל קונצרט הפתיחה שלנו שיתקיים ב-26 לחודש, הקונצרט של אנסמבל `נגואה`. מי שהקים את האנסמבל הוא המוזיקאי שלמה עוז, מלחין, אמן גיטרה וסיטאר בינלאומי, בוגר אקדמיה, בעל תואר שני בגיטרה ובסיטאר, שמנגן בגיטרה של עשרה מיתרים, ואתו באנסמבל גם הזמרת מרינה מקסימיליאן בלומין שלא מופיעה פה על תקן כוכב נולד אלא כמי ששרה מוזיקת עולם, ווקליזות בלי מילים, ומנגנת באנסמבל הזה גם בפסנתר, ולקהל הרחב זו הפתעה. יחד איתו מופיעים גם יעקב סגל בעוד, סיטאר וגיטרה בס, עומר גונן האלה שמנגן על חליל הודי שנקרא חליל בנסורי, וחליל צד מערבי, ורוני עברי, אמן כלי הקשה אתניים.
 
"זו דוגמה לקונצרט פתיחה שהולם את הפסטיבל כפי שאנחנו רואים אותו: אנסמבל מעולה, בקנה מידה בינלאומי, שלא מכירים אותו יותר מדי, שלא דשו בו מדי, ושיש בו כוכבים. רוני עברי ויעקב סגל, למשל, משתתפים גם בפרויקט של עידן רייכל. ב`נגואה` הם נותנים משהו מקורי וייחודי של עצמם, עם השפעות של פלמנקו, ג`אז, מוזיקת עולם ומוזיקה קלאסית. זו דוגמה למאפיינים של הפסטיבל ולא לעוד דבר נדוש שאפשר לראות בשאר ימות השנה". 

לזכר קהילות יהודיות נכחדות

גם קונצרט הנעילה של הפסטיבל, שיאחד במסגרתו למעלה ממאה משתתפים, הכוללים את נגני הסינפונייטה של באר שבע בניצוחו של דורון סלומון, שתי מקהלות הילדים, מקהלת חן ומקהלת ניצן וסולנים מהארץ ומחו"ל, עונה על ציפיות המארגנים להרים מופעים המיוחדים לפסטיבל, ולא כאלה שמתדפקים באופן קבע על אוזנו של המאזין.
 
"קונצרט הנעילה הוא מחווה של הפסטיבל לשישים שנה למדינת ישראל", מספר עקיבא, "ובתכנית מוזיקה ישראלית ומוזיקה של המלחין קסטלנואובו, מלחין יהודי איטלקי בינלאומי שחי במאה העשרים. בקונצרט יבצעו  קונצ`רטו שלו לגיטרה ותזמורת, ויבוצעו גם שתי יצירות נוספות שאני כתבתי, `ירושלים שהייתה בספרד`, פסקול של הסדרה שיצר יצחק נבון על חמש מאות שנה לגירוש יהודי ספרד שהופצה בכל העולם ומשודרת עדיין גם בארץ, בערוץ ההיסטוריה, שאני כתבתי את הפסקול שלה, ויצירה שנייה שלי, `עשן ואפר`, שנכתבה לזכר קהילת סלוניקי שנספתה בשואה. זו יצירה שיבצעו יחד הזמרת קרן הדר, אבנר פרץ שהוא המשורר שכתב את הפואמה והוא יקריא אותה, אני אנגן בגיטרה ובלאוטה, לילך עקיבא כבירי תנגן חליליות בארוק, מקהלת ניצן ומקהלת חן בניצוח ויטה גורביץ`, והסינפונייטה באר שבע. בערב הזה ישתתף גם אלכסיי בלואוסוב, המנהל האמנותי של הפסטיבל, שמנגן את `ירושלים שהייתה בספרד`".
 
עקיבא עצמו, (55), הוא מוזיקאי בעל תארים אקדמיים בגיטרה ובהלחנה, המתמחה בכלים עתיקים ומופיע משנת 82` ברחבי העולם (רוסיה, אירופה, ארה"ב, אמריקה הלטינית), בפסטיבלים, תחרויות, כיתות אמן ומסגרות נוספות. עשרה דיסקים באמתחתו, ויצירתו מבוצעת בכל העולם בידי סולנים ומקהלות.
 
"פה מכירים אותי במיוחד מדבר שעשיתי בזמנו עם הזמר הירושלמי אברהם פררה ז"ל ", מספר עקיבא, "כשהוצאתי איתו דיסק שנקרא `פגישה`, שהפך מאוד מוכר. פרט לזה הוצאתי דיסקים בארה"ב, בארץ ובספרד, ומשדרים אותם בכל העולם. אני לא עוסק במוזיקה פופולרית אז זה פחות חשוף בתקשורת המקומית, הדברים נעשים בצנעה אבל במשך שנים רבות, והולכים ומתרבים. דיסק אחד שהוצאתי לפני ארבע שנים בארה"ב זכה בפרס ראשון של `אמזון`, שהוא פרס כמו הגראמי. זה דיסק שששים אחוז מהמוזיקה שבו הוא מוזיקה שלי, וגדולי מבקרי `אמזון` ומבקרי המוזיקה הקלאסית בארה"ב נתנו לו את המקום הראשון בתחום הקלאסי".
 
לא רק לפריקים של גיטרה
 
עקיבא, כאמור מיוזמי הפסטיבל ואיש ההנהלה האמנותית שלו, עוסק במלאכה, כמו אנשי פסטיבל נוספים, בהתנדבות ומתוך אידיאולוגיה תרבותית. "צריך להבין שבשביל ליזום פסטיבל כזה, אלכסיי בעיקר, ואני במעט, עובדים בהתנדבות כבר יותר משלוש שנים, אבל ברור לנו שזה חלק מהעניין, כי תרבות כזו, אם לא ניצור אותה, לא תהיה, כי לתרבות כמעט ואין תמיכה. בשנה הזו מנהל התרבות כן תומך בנו, אמנם בצורה צנועה אבל תומך. אלמלא העבודה ההתנדבותית לא היה קיים הפסטיבל הזה. אנחנו פועלים כדי לקיים את אותו מפגש תרבותי, בתוך העם שלנו ובין עמים אחרים, אנחנו מגיעים למפגשים מרגשים בין אמנים דגולים שמגיעים מרחבי העולם, וזו ממש חגיגה אמיתית, גם לקהל וגם למשתתפים".
 
איזה קהל באמת מגיע לפסטיבל ממוקד מטרה שכזה?
 
"מדובר בקהל רחב מאוד. קודם כל קהל מקומי נתנייתי, אבל בנוסף מגיעים פריקים של גיטרה מראש פינה ועד אילת, מורים, חובבי גיטרה מכל קצות הארץ, ומגיעים גם חובבי מוזיקה. זה לא פסטיבל רק לפריקים של גיטרה, כי מראש רצינו פסטיבל שיהיה לקהל של שוחרי מוזיקה, ולראייה, קונצרט הנעילה של הפסטיבל הוא קונצרט הפתיחה של הסדרה הקלאסית למנויים של נתניה. מחלקת התרבות בחרה בזה כי זה הדבר הכי מכובד שיכול להיות לפתיחת סדרה כזאת.
 
"פסטיבלי גיטרה אחרים עוסקים בגיטרה פרופר. פסטיבלים ששומעים בהם שלוש מאות רסיטלים לגיטרה עד שגם לגיטריסטים כבר אין כוח לשמוע, ואת יכולה להבין ממה שפרשתי פה בקצרה שאנחנו השתדלנו לתת מענה אמנותי מוזיקלי חווייתי לקהל רחב, כולל לבני נוער צעירים, כולל לשוחרי המוזיקה בכלל".
 
מקומה של הגיטרה החשמלית אם אני מבינה נכון, נפקד בפסטיבל שיצרתם
 
"בין התוצרים של המאה העשרים, עם כל הנושא של האלקטרוניקה, הם גיטרות חשמליות, אקוסטיות, מוגברות. יש בגיטרות האלה משהו מהגיטרה הטבעית, שבנויה מעץ טבעי ולא מוגברת, וזה מה שנותן להן את היופי והייחוד, אבל יחד עם הצד הזה יש גם את הצד האלקטרוני שאיתו אפשר לפוצץ אולמות, להרוס את השמיעה ולפגוע אפילו בתאים במוח, וזה דבר פיזיולוגי, בדוק ומדוד שאני אומר כאן, וזה מה שעושה את ההבדל. יש נגנים נפלאים גם בחשמלית, שיודעים לדובב את הגיטרה, אבל אני רואה כמובן בעניין של הכלים בצורה הטבעית שלהם את המסר הישיר והעמוק והמרגש ביותר שעובר מנפש אל נפש.
 
"אין בפסטיבל כרגע לא גיטרה חשמלית ולא גיטרה אקוסטית. אני חושב שנחשוב על זה בעתיד, אבל נמצא את הדרך לתת משהו מיוחד, ולא דבר שיכולים לשמוע במופעי רוק רגילים. אם נעשה את זה, זה יהיה בצורה הייחודית לפסטיבל כפי שאנחנו מאמינים בו".



23/10/2008   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. The Guitar Festival
Waysbort Gil , Paris (26/10/2008)
1. כל הכבוד דני!
רותי תמיר , (26/10/2008) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע