פיוז`ן ישראלי
פסטיבל "צלילים במדבר" מתקיים השנה בפעם ה- 11 והשנה, תחת הכותרת "להתראות אירופה". המופע המרכזי של הפסטיבל יוקדש לשיריו של ברי סחרוף, בעיבודים חדשים לתזמורת סימפונית, תחת ניהולו של מייסד הפסטיבל ומנהלו האמנותי, הפסנתרן, המלחין והמנצח מיכאל וולפה.
"יש לנו יחס דו משמעי לאירופה", אומר וולפה, "מצד אחד ברחנו משם כל עוד נפשנו בנו, מצד שני אנחנו מתגעגעים לשם, כולם, גם הפרענקים, גם המרוקאים שמתים על ז`ק ברל ועל אנריקו מסיאס, וגם הימאנים, כמו אחינועם ניני, שמופיעים בלונדון וברומא, ועושים סרטים עם בניני וכולי וכולי. אז `להתראות אירופה` זה שם שאומר שאנחנו גם רוצים להיות נטועים במזרח, אבל גם מתגעגעים לאירופה. זה לא `שלום אירופה` אלא להתראות".
כמי שייסד את הפסטיבל, ספר לי על הבסיס שעליו הוא הוקם
"הפסטיבל הזה הוקם לפני 11 שנה, הוא מתקיים במועצה אזורית רמת נגב בקיבוץ שדה בוקר, זה גם כן חוץ לארץ קצת... והפסטיבל מוקדש לכל מה שהוא ישראלי ולאו דווקא מסחרי. זאת אומרת, אם הייתי אומר את זה דווקא לך, כדי להבהיר את הדברים, היום כשאומרים לאנשים `מוזיקה ישראלית`, הם בעיקר חושבים על יוצרים של שירים, אבל האמת היא הרבה יותר מורכבת. עושים בארץ המון סוגים של מוזיקה שהיא לא שירים, וחלק גדול ממנה לא מגיע לחשיפה ולמודעות ציבורית, והמטרה של הפסטיבל הזה היא באמת להציג פריזמה הרבה יותר רחבה של מוזיקה ישראלית, וגם לייצר חיבורים. זה בעצם פסטיבל של פיוז`ן ישראלי".
נוגע באומץ במציאות
ואם הזכרת את החיבורים, בוא נדבר על החיבור שלך עם ברי סחרוף במופע המרכזי של הפסטיבל
"אני מכיר את המוזיקה של ברי סחרוף הרבה מאוד שנים, ואני חושב שהוא אחד האמנים החשובים שפועלים בארץ. חשבתי את זה גם לפני שהוא היה כל כך מצליח כמו היום, ואהבתי את מה שהוא יוצר גם בתקופה שהוא נחשב לפרינג` הכי קיצוני, והיה ידוע רק לקבוצה קטנה יותר של אוהדים, ואני חושב שהוא סוג של רוק מתקדם עם הרבה מאוד נגיעות, במודע או לא במודע, בקלאסי.
"מעבר להיבט המוזיקלי, ברי הוא אחד היחידים שהטקסטים שלו הם לא רק שירי אהבה אישיים, אלא באמת ברובם המכריע נוגעים במציאות שלנו באומץ, ומדברים על הדברים הכי כואבים והכי פרובלמטיים פה בארץ. שיר כמו `אבק בנעליים`, שיר כמו `עיר של קיץ`, שיר כמו `נפתלי הדג`, שזה שיר כל כך עצוב על האנדרדוג, על האדם השנוא שלא מסתדר. בלי שברי שם לב הוא כתב שם פורטרט של היהודי בכל הדורות, זה שכולם צוחקים עליו, וכל מה שהוא רוצה זה לברוח ולהיות דג בים.
"כבר כמה שנים אני הולך עם האידאה הזאת שאני רוצה לעשות ערב של התזמורת הסימפונית עם השירים של ברי סחרוף, כל שנה אנחנו עושים ערב כזה של תזמורת עם יוצר של מוזיקה פופולרית, השנים הראשונות הוקדשו לזמר העברי הקלאסי, עשינו ערבים של סשה ארגוב, וילנסקי, זהבי, זעירא, היו איתנו כבר מתי כספי, יוני רכטר, אביתר בנאי, יהודית רביץ, ועכשיו הגיע ברי".
איך נראה תהליך העבודה?
"חיברתי את ברי לאקדמיה למוזיקה בירושלים, וזאת מן הסיבה שאני עצמי מלמד שם, אני ראש החוג לקומפוזיציה וניצוח באקדמיה בירושלים, והרעיון שלי היה לחבר את ברי לכל המחלקות באקדמיה בירושלים. זאת אקדמיה מאוד מיוחדת, מקום מאוד פלורליסטי, יש בו מחלקה למוזיקה ערבית, יש בו מחלקה לג`אז, מחלקה לרוק, ולצד זה יש גם הרבה מאוד מחלקות לכלים קלאסיים, יש גם תזמורת סימפונית, והתזמורת שהקמנו לצורך הפרויקט הזה מורכבת מתלמידים של כל המחלקות באקדמיה, זאת אומרת שבעזרתו של ברי אני מצליח לחבר גם בתוך המוסד עצמו חיבורים שלא תמיד קורים. יש לנו בתזמורת גם כלים של תזמורת סימפונית רגילה וגם כלים כמו סקסופון, עוד, זורנה (אבוב ערבי), דרבוקה, לצד ריתם סקשן של רוק, וכמובן ברי עם הגיטרה שלו ששר את השירים. את העיבודים כתבו תלמידי התואר השני באקדמיה, תלמידי החוג שלי לקומפוזיציה, כל תלמיד כתב עיבוד, ואני הנחיתי אותם ובעצם כתבתי איתם את העיבודים".
עד כמה מעורב בהם ברי עצמו?
"הייתה מעורבות מאוד גדולה של ברי. בעצם בניתי סביבו קורס. בשלב הראשון עברנו על האלבומים שלו, קצת הצגתי את תולדות עשייתו, אחר כך הזמנתי אותו ועשינו בשדה בוקר יומיים קורס שבו עברנו איתו על השירים וקצת דיברנו על איך לכתוב את העיבודים, מה כדאי, למה יש יותר פוטנציאל ולמה פחות, ובחרנו 16 שירים ופתיחה סימפונית שכתב רונן שפירא. אחרי שגמרנו לכתוב את העיבודים ניגנו אותם לברי, הוא הציע הצעות ותיקנו אותם בעזרתו, בתחילת שנת הלימודים הנוכחית יצאנו לדרך, הקמנו תזמורת גדולה מאוד באקדמיה, של כמעט שמונים נגנים. קשה לתאר את ההתלהבות של הסטודנטים להשתתף בפרויקט הזה. הייתה הענות יוצאת מן הכלל, על הבמה יושבים אנשים צעירים בתחילת שנות העשרים של חייהם, רובם מכירים את השירים של ברי ומחוברים לחומרים האלה, ואחרי שגמרנו להכין את כל העבודה עם התזמורת הבאנו את ברי עצמו, ואנחנו כרגע בשלב אחרון, יש לנו חזרה גנרלית ביום חמישי, ואחרי החזרה הקודמת אני יכול להגיד שזה שוס מטורף, עוד לא היה לי דבר כזה. כאילו שהשירים של ברי נועדו מלכתחילה לתזמורת סימפונית רק שהוא לא ידע את זה".
אולי הוא כן ידע
"אולי הוא כן ידע. אנחנו לא ידענו".
פרטנר במובן העמוק
אלו שירים לא יכלו להיכנס לערב מהסוג הזה, ולמה?
"ישנם כל השירים של פורטיסחרוף, למעט `אמונה עיוורת`, שמזוהה מאוד עם הקול של ברי, ולא רציתי שזה יהיה ערב פורטיסחרוף, כי אני רוצה לשמור את פורטיס לערב אחר. אני מעריץ את פורטיס, פשוט רציתי שזה יהיה באמת הוא ולא שניהם. יש גם שירים שחלקם אפילו מאוד פופולריים, שהם קצת פחות מתאימים לתזמורת סימפונית כי הם באמת רוק על ריתם סקשן פשוט, אבל השירים שבחרנו, למשל `ככה זה לאהוב אותך`, `עיר של קיץ`, `רואים שלא רואים`, `נפתלי הדג`, `לב שלם הוא לב שבור`, כמובן `הכל או כלום`, השירים האלה, מי שמכיר אותם כפי שסחרוף הפיק בעצמו בסטודיו, כבר יכול לזהות בהם כלי קשת, הרבה מאוד רבדים שהוא הכניס בהקלטה, שכבות, ולא רק גיטרה ותופים. השירים האלה מאוד התאימו לנו".
יש משהו חדש שלמדת עליו אחרי העבודה המשותפת?
"קודם כל, לא שזה הפתיע אותי כי הייתה לי תחושה שזה ככה, הוא פשוט בנאדם נפלא, מצניע לכת, אציל נפש, הוא מוזיקאי יוצא דופן, כי הוא גם מאוד חווייתי ואינטואיטיבי, אבל הוא גם מאוד מקפיד, יש לו אוזן מעולה, והכל בגובה העיניים. הוא ממש פרטנר במובן העמוק של המילה. מבחינתי זו חוויה מכוננת. תענוג בלתי רגיל.
"האתגר הראשון שלנו הוא שעל אף שעל הבמה יש שבעים נגנים - שאני מנצח עליהם ומשתולל על הבמה כמו רוקר מטורף וצורח ושר את כל השירים איתו - שלא ישימו לב אלי, אלא שהוא יגיש את השירים כמו שהוא יודע, ושאנחנו לא נהיה יותר מאשר הפלייבק שמלווה את ההופעה שלו.
"האתגר השני שבאמת זה יהיה רק ראשיתו של תהליך שאני מאמין בו מאוד לגבי הרבה יוצרים בארץ, של חזרה לכלים אינסטרומנטליים, חיים, שנוכל להסיק את המסקנות שלמדנו מהמדיה האלקטרונית הממוחשבת לעולם סימפוני חי, חדש, כי יש בזה משהו שמאז ז`ק ברל ואדית פיאף כבר מזמן לא עשו והוא חזק ביותר, ואני חושב שכל זמר, הכי רוקר שיהיה, שיעבור חוויה של לשיר ככה עם תזמורת גדולה, ויעשה את זה ברצינות, כמו שברי עושה כל דבר שהוא עושה, הוא יחווה חוויה מאוד מאוד חשובה, שתאיר לו גם את היצירה שלו באור חדש".
"זה בעצם מפעל חיי. אני מקדיש את חיי למוזיקה הישראלית באשר היא, ואני עובד עם כל יוצר ישראלי שאני חושב שהוא איכותי, גם אם הוא מפורסם כמו ברי, וגם אם כרגע לא יודעים את שמו אבל אני מאמין בו. אני בעסק הזה כבר למעלה מעשרים שנה, ואני מקווה שהתהליך הזה באמת יניב בסופו של דבר איזה משהו חדש שיהיה בו שיתוף פעולה אמיתי בין אמנים קלאסיים, אמני רוק, ג`אזיסטים, אמנים של מוזיקה ערבית שפועלים בארץ, של פיוטים, של מוזיקה חסידית, ושמכל זה תיווצר איזה זהות משותפת שיש בה נתינה ונדיבות וסקרנות".
המופע "חם על הירח" יתקיים בשבת, 27 בדצמבר 2008 ב-19:00 וב-21:00 במרכז בן גוריון בשדה בוקר.