|
|
|
כתבה |
|
|
|
|
|
מאת: אורן בר-אל
|
ביקורת דיסקים: פיית''לס, מורצ''יבה, בבל ג''ילברטו |
|
|
אוסף חדש ומצוין לפיית`לס, שאוטוטו מגיעים ארצה; מורצ`יבה מתחדשים עם אלבום חדש וטוב ובבל ג`ילברטו ממחזרת במתיקות את אלבומה השני ברמיקסים חינניים.
ערך מוסף
להקת פיית`לס הייתה מההרכבים שהביאו איתם חדשנות מוזיקלית בתחילת הדרך, עם אלבום ראשון שהיה יצירת מופת אמיתית והושיע את המוזיקה האלקטרונית מהגטאות של רחבת הריקודים. בהמשך הדרך, התקשו חברי הלהקה להמשיך לחדש ולהשתנות במידה מספקת, ועקב כך החלו לאבד את הערכת הביקורת, ובמידה מסוימת גם את אהדת הקהל הרחב.
אחרי ארבעה אלבומים (לא כולל אלבומי רמיקסים למיניהם), עם התאוששות קלה באלבום האחרון, ובתזמון מושלם עם הביקור של חברי הלהקה בארץ, הם משחררים אוסף להיטים, שמקבץ ומאגד את כל הטוב שהיה להם להציע עד היום. קטעי האוס סוחפים כגון "Insomnia", "God is a DJ" ו-"We Come One", שמלווים בקולו הדומיננטי של "המטיף" – מאקסי ג`אז, רובם מהבולטים ומהמוכרים ביותר מכל אחד מהאלבומים, קטעי אווירה מלאי השראה, ערב רב של השפעות סגנוניות וחבורה נאה ומעניינת של אורחים (בוי ג`ורג`, דיידו ועוד כל מיני), שמעטרים ומגוונים את הצליל בחלק ניכר מהקטעים.
להגיע לשלמות בהפקה ובסטייל, כמו זו שאפיינה את האלבום הראשון שלהם ובמידה מסוימת גם את השני, זה כלל לא פשוט, אך בכל זאת אפשר לשפוך על האוסף הזה סופרלטיבים למכביר. בחירת הקטעים וגם החיבורים ביניהם - מצוינים, ומצליחים להמחיש את הגאוניות של חברי ההרכב. גם השימוש בגרסאות מיוחדות, שבחלק מהמקרים לא ניתן היה עד היום להשיג אותם באלבומים רשמיים של הלהקה, וצירופם של שלושה קטעים חדשים לגמרי מעניקים לאלבום הזה ערך מוסף משמעותי, הרבה מעבר לסתם אוסף להיטים סטנדרטי, שמסתפק בדרך כלל במיחזור של קטעים מוצלחים מהעבר.
Forever Faithless – The Greatest Hits, Hed Arzi/Cheeky
פחות נונשלנטיים
גם להקת "מורצ`יבה" לקחה בזמנו חלק בטרנד חדשני. בתחילת דרכה, אי שם בשנות התשעים. הטריפ-הופ האלקטרוני הרגוע והשובב שלהם הצליח לכבוש לבבות רבים ולמצב את עצמו בצמרת הגל ששטף באותם ימים בעיקר את אירופה. זה קרה הרבה בזכות בנייה חכמה של המוזיקה, לחנים מצוינים, וקולה המלטף של הסולנית סקיי אדוארדס, שהפך עם השנים להיות אחד מסימני ההיכר העיקריים שלהם.
מבחינות רבות, האלבום החדש מסמן עבורם דרך חדשה. החלפה של חברת תקליטים, מעבר להפקה מוזיקלית המבוססת על הרכבים חיים במקום סינטים ממוחשבים, ואולי יותר מהכל - סולנית חדשה (דייזי מארטי), עשויים להביא איתם סיכוי להתחדשות וגוון של המוזיקה שלהם. השינוי הזה, אגב, מגיע בדיוק בזמן מתאים אחרי ארבעה אלבומים ואוסף להיטים שמיצו פחות או יותר את מה שהיה להם להציע, אך נושא עימו גם סיכון לא קטן באובדן הקהל הנאמן שרכשו לעצמם.
אפשר להצהיר בשמחה שהניתוח הוכתר כהצלחה רבתי. הלחנים נשארו מצוינים, ואילו הנונשלנטיות שאפיינה את המוזיקה שלהם עד היום הצטמצמה, ואת מקומה תפסו אנרגיות מקפיצות וצליל מחודד יותר עם השפעות מהסיקסטיז.
כל זה קורה בסיועם של עיבודים מוזיקליים המבוססים על תזמורת חיה, הכוללת כלי מיתר, הקשה ונשיפה, ובסיועה של הסולנית החדשה. היא אמנם מזכירה במידה מסוימת את קודמתה וברגע הראשון מעלה מעט געגועים לעבר, אבל בהמשך, כשמארטי מתגלה במלוא הדרה, ואינה מפחדת לעלות לגבהים ואף להרים את קולה במקרה הצורך, ברור לחלוטין שהשינוי הזה מבורך מכל כיוון שנסתכל עליו. זהו אלבום שמבחינה מוזיקלית נושא מבטו אל העבר, אבל הוא כנראה הדבר הטוב ביותר שיכלו חברי מורצ`יבה לאחל לעצמם לקראת העתיד.
Morcheeba - The Antidote, Chrysalis/NMC
רמיקסים של שמנת
בשנה שעברה, שיבחתי פה את האלבום השני של בבל ג`ילברטו, בת לשושלת מובחרת של זמרים ומוזיקאים, שממשיכה בגאווה את המסורת, שרה בקול ובמבטא שאין שני להם את שירי הסמבה והבוסה נובה של מיטב הכותבים, ומתבלת אותם בשם העדכנות בביטים אלקטרוניים רכים ונעימים.
אחרי האלבום הראשון, החליטו בחברת התקליטים לסחוב את הפופולריות שלו עוד קצת, ולשחרר אלבום שלם המורכב מרמיקסים של שיריו. אוסף הרמיקסים ההוא, הותיר אחריו טעם חמצמץ ולא נעים, משום שלא הצליח להביא את השירים ההם למקומות מעניינים מדי. אוסף הרמיקסים החדש, שממשיך את המסורת ומתבסס על שירי האלבום השני, מצליח לעשות את ההפך, ומותיר טעם של גלידת שמנת משובחת עם שוקולד איכותי.
רשימת האמנים המכובדת, שנבחרה כדי לחזק בשירים הללו את המעטה האלקטרוני, כוללת את חברי הת`יברי קורפוריישן (שהוציאו לאחרונה אלבום מצוין), טום מידלטון, גראנד נלסון וגם את "טלפון תל-אביב" (צמד מניו אורלינס, בלי קשר אמיתי לתל-אביב).
המחמאה הגדולה ביותר שאפשר להעניק למפיקי השירים באלבום, היא שבאופן ברור לא הייתה להם יומרה להמציא את השירים מחדש. במהלך שלוש עשרה הרצועות באלבום עולים המקצבים ויורדים, השירים מתארכים מדי פעם מעבר לביצוע המקורי, אך הטיפול האלקטרוני נעשה בעדינות, ושומר על מקומם המרכזי של קולה המשכר של ג`ילברטו והמלודיות הנעימות שהיא שרה. בת אצולה ברזילאית, בלבוש חדש ומנצנץ.
Bebel Gilberto – Remixed, Ziriguiboom/MCI
27/06/2005
:תאריך יצירה
|
|
|