אחת האופרות האהובות ברפרטואר
"מאדאם בטרפליי" – אחת האופרות האהובות ביותר ברפרטואר – תעלה על במת האופרה הישראלית בהפקה שזכתה להתלהבות ולשבחים בכל רחבי העולם של הבמאי הפולני מריוש טרלינסקי.
פוצ'יני כתב את האופרה ב-1904 לליברית של לואיג'י איליקה וג'וזפה ג'אקוזה על פי סיפור של ג'ון לותר לונג ומחזה של דיוויד בֶּלַסקוֹ. העלילה מתרחשת בעיר נגסאקי, והיא מבוססת על אירועים שהתרחשו בעיר בשנות התשעים המוקדמות של המאה ה-19. באותם ימים ביפן, יכלו חיילים זרים להינשא לבנות המקום ולבטל את הנישואים בכל עת שיחפצו.
הסיפור מתרכז בקצין חיל הים האמריקני פינקרטון הנושא את צ'ו צ'ו סאן, גיישה בת 15, אותה הוא מכנה מאדאם בטרפליי. פינקרטון חוזר לארצו ומבטיח לשוב, מבלי להתכוון לכך, אך הוא אינו יודע שבטרפליי נושאת בבטנה את ילדם המשותף. במשך שלוש שנים מגדלת באטרפליי לבדה את בנם, ומצפה בכיליון עיניים לשובו של בעלה למרות שכל מקורביה מנסים לשכנעה שהוא לא ישוב. מקץ שלוש שנים חוזר פינקרטון לנגסאקי יחד עם אשתו החדשה, האמריקנית. בטרפליי שבורת הלב, מחליטה שעדיף שבנה יגדל בארה"ב עם אביו, והיא שמה קץ לחייה לאחר שהיא נפרדת מבנה.
מאדאם באטרפליי, צילום: יוסי צבקר
נסיבות טרגיות של חציית גבולות
לצורך כתיבת האופרה, לואיג'י איליצ'ה, הליברטיסט שעבד עם פוצ'יני, נסע לנגסאקי כדי לחקור את המנהגים והתרבות היפנית, בעוד פוצ'יני השקיע את זמנו בחקר המוזיקה היפנית. לשם כך יצר פוצ'יני קשר עם אשת השגריר היפני באיטליה, ששרה לו שירי עם יפנים והשיגה עבורו תווים של מוזיקה עממית. את השירים ששמע שילב פוצ'יני בתוך הנושאים המוזיקליים של האופרה, ובמקביל בחר להשתמש בתזמורים יוצאי דופן כדי ליצור סאונד אוריינטלי.
פוצ'יני גם שילב את ההמנון האמריקאי המוכר (שבעת כתיבת האופרה היה ההמנון של הצי האמריקאי) ובכך הדגיש את הפערים בין תרבויות המזרח והמערב ואת הטרגדיה שמביא עמו הקולוניאליזם. כל אלה הופכים את האופרה לרלוונטית גם לימינו.
הבמאי מריוש טרלינסקי יצר הפקה מרהיבה במיוחד, הכוללת סמלים אסתטיים יפניים, רמזים למסורת תיאטרון הקבוקי, השתקפויות של הר פיג'י המושלג, סירות הנעות על במה הנדמית כים לצד צללית ספינת הצי "לינקולן" ועוד. ההפקה של טרלינסקי זכתה להצלחה אדירה ברחבי העולם.
לדברי טרלינסקי: "אין זה סיפור על אהבה אופיינית אלא סיפור על נסיבות טרגיות של חציית גבולות. עיצוב הבמה הוא סימבולי. האסתטיקה של תיאטרון הקבוקי היפני עם המחוות הטקסיות שלו והתנועות הסגפניות והממוקדות שלו, היוו אף הם השראה לתנועה ולקצב בהפקה. בעולם סמלי שכזה, הדרמה של בטרפליי באה לידי ביטוי בעצמה גדולה הרבה יותר".
מאדאם באטרפליי, צילום: יוסי צבקר
סולנים ידועים בארץ ובעולם
על ההפקה ינצח המנהל המוזיקלי של האופרה הישראלית, מאסטרו דן אטינגר מנהלה המוזיקלי של האופרה הישראלית אשר ניצח על "מאדאם בטרפליי" בשנת 2003 באופרה הישראלית ופעמים רבות ברחבי העולם: ״בכל פעם שאני חוזר לפרטיטורה של מאדאם בטרפליי, בין אם בלונדון, טוקיו, וינה או מינכן, זה כמו לחזור לספר מעולה שקראתי כבר המון פעמים, יודע את סופו הטרגי, ועדיין מתענג לגלות מחדש כל הברה, מילה ומשפט ביצירת המופת של פוצ׳יני, שיכולה להיות פס הקול האיכותי ביותר שסרט תקופתי משובח היה חפץ בו״.
האופרה "מאדאם בטרפליי" תועלה בתאריכים 2-15 בדצמבר בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל אביב בהשתתפות תזמורת האופרה: התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון ומקהלת האופרה הישראלית.
לביצוע התפקידים הראשיים באופרה התקבצו סולנים וסולניות בעלי מוניטין מהארץ ומהעולם: צ'ו צ'ו סאן: אורליה פלוריאן ואלה וסילביצקי, פינקרטון: ולנטין דיטיוק ואוטאר יורז'יקייה, שרפלס: יונוץ פאסקו ועודד רייך, סוזוקי: שי בלוך, גורו: איתן דרורי ואנתוני ווב, ימדורי: ז'וליין ון מלארטס ונועם היינץ, בונזה: יאיר פולישוק, קיית פינקרטון: תמרה נבות וגל כוכב וכן שלושה פנטומימאים פולנים המופיעים דרך קבע בהפקות של טרלינסקי: קשישטוף צ'רני, תומאש נרקובסקי, מיכאל צ'ייצקה.
מאדאם באטרפליי, צילום: יוסי צבקר
מאדאם באטרפליי, צילום: יוסי צבקר
2 בדצמבר שעה 13:00, 4 בדצמבר שעה 19:30, 7-5 בדצמבר שעה 20:00, 9 בדצמבר שעה 13:00, 11-10 בדצמבר שעה 20:00, 12 בדצמבר שעה 18:00, 15 בדצמבר שעה 20:00,
בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') תל אביב.
מחירי כרטיס: 195- 445 ₪.
שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.
להזמנת כרטיסים: 03-692777
או בלינק
רכישת כרטיסים