בתיאטרון המעבדה בירושלים עולה בימים אלו עיבוד חדש למחזהו של גיאורג ביכנר "וויצק". הבמאי הוא עמיר קליגר הצעיר, בן 24 בסך הכל, שבעבודה משותפת עם להקת השחקנים שלו ניסה להגיע דווקא לצדדים הפשוטים והרגישים של מחזהו הפילוסופי השל ביכנר.
"וויצק, שמונת השחקנים ואני נכנסנו לחדר חזרות כדי להפוך את המחזה הזה לכמה שיותר שלנו." מספר קליגר על תהליך העבודה". " נפטרנו מכל מה שלא אהבנו במחזה. רצינו לעשות ממנו משהו יותר תמים ופשוט, הפכנו אותו למעין אגדת בלהות כזו.
- למה בעצם?
"חשוב לי להגיע לקהל כמה שיותר גדול, והמחזה כמו שהוא לדעתי כבר התיישן, אבד עליו הכלח. צריך היה למצוא את המקומות האוניברסליים שיש בו ולצאת מהם. התיאטרון חייב לחזור להיות פשוט ומתקשר. זה קשה עם מחזה שהוא כל כך ביקורתי ופילוסופי. אותי עניינו דווקא המקומות הפשוטים והרגישים. לא לשפוט את התכנים ואת הדמויות. יש שם הרבה אכזריות וילדותיות אבל אין רוע, אין זדון".
- איזה מסר אתה מנסה להעביר?
לא מעניינים אותי מסרים. ניסיתי לרגש, לספק חוויה אמוציונלית, לא שכלית. לעשות משהו שהייתי נהנה לראות ולחוות. המסרים האנטי מלחמתיים של המחזה עוברים גם ככה, לזה לא הייתי צריך לדאוג. אלא לתת לזה חיים.
קליגר הוא כאמור רק בן 24, לא כל כך מזמן הוא סיים את תיכון אלון ברמת השרון. אבל בינתיים הוא כבר הספיק לביים שתי הצגות שעלו בפסטיבל עכו – "פסיעות" – על פי שני מחזות קצרים מאת סמואל בקט ו"התבוננות" – עיבוד לסיפורים מאת קפקא. הוא גם פרסם שירים בעיתון 77 ומנחה שיעורים בכתיבה יוצרת לסטודנטים במכון וויצמן. כדי להתפרנס הוא גם תסריטאי של פרסומות.
למעבדה הגיע דרך פנייה למנהל האמנותי עודד קוטלר, שאליו התוודע דרך בתו נינה (שהיא אחת השחקניות במחזה). קליגר וקוטלר נפגשו בסדרה של פגישות אישיות שבמהלכן התגבש הרעיון. העיבוד למחזה קרם עור וגידים תוך כדי החזרות ובשיתוף מלא עם השחקנים.
את הקשר עם עודד קוטלר מגדיר קליגר כ"קשר מרגש. היה מדהים לעבוד אתו כחונך, ואני אומר את זה באמת, מכל הלב".
ההצגה תעלה ב- 19 באפריל (יום ב`) ב- 20:30, בתיאטרון המעבדה בירושלים.
לפרטים נוספים
הילה אהרון בריק
17/04/2004
:תאריך יצירה
|