בשבוע שעבר ערך מועדון ג`ה פן הפלורנטינאי ערב מחווה אלטרנטיבי לשירי נעמי שמר.
במהלך הערב טען המנחה דרור אהבה רומם, ספק ברצינות ספק בצחוק, שאם נעמי שמר הייתה עדיין בחיים, היא הייתה צריכה להופיע על במת המועדון. גם אם ההצהרה הזאת הייתה קצת מוגזמת, מתברר כי מי שחשב ששיריה של נעמי שמר הם הדבר הכי רחוק מהשוליים התל-אביביים טעה, ובגדול.
המפתח להצלחת המחווה היה הפרשנות המוצלחת שהגישו האמנים השונים ליצירה של שמר. הם עיבדו את המיינסטרים הארץ-ישראלי לסגנונות עכשווים כמו פאנק, ג`יפסי, רוק כבד, דאב ורגאיי. לצד אלו היו גם עיבודים אקוסטיים חדשים שהיטיבו עם השירים השונים.
בין השירים השמיע אהבה רומם (טיפוס צבעוני ופרוע, וסולן הגרבטרון, שעוד נגיע אליהם בהמשך) תקליטים ישנים של שמר עם ביצועים של התרנגולים, הגששים ומיטב הלהקות הצבאיות. יותר רטרו מזה - אין . על רקע שירים כמו "הדואר בא היום" ו-"בני השש ובני השבע" הוא היגג על אלמנטים אנרכיסטיים ורוקנרוליים ביצירתה של שמר, אבל למרות זאת – זה ממש לא הפך לערב ציני, והדבר הלך והתבהר בהמשך.
את הערב פתחה דווקא נציגה של הדור הוותיק יותר - דורית ראובני. היא ביצעה שני שירים, אחד מהם עם גדי אלטמן (סולן "בוטן מתוק בקרקס") ופינתה את הבמה לנציגי ההווה והעתיד. הנוכחות שלה בתחילת הערב יצרה חיבור יפה בין היצירה הקלאסית של שמר לעיבודים שהגיעו אחר כך.
הערב המשיך עם ביצועים אקוסטיים של שי נובלמן, של עידו מוסרי ושל תומש, שריגש במיוחד בהגשה קברטית בסגנון אריק לביא ל"נעה" ("כן או לא"). בהמשך עלה נתי אורנן ממופע החיים של גוטל בוטל וניגן גרסה אקוסטית, דרמטית משהו, ל"אצלנו בחצר".
בום פם הוסיפו את הצליל הבלקני עם ביצוע עליז ל"אין לי רגע דל" ושחר אבן צור חבר ללהקת זבל לביצוע רוק כבד עוצמתי ל"ירושלים של זהב", שאמנם היה קצת נדוש אבל החזיר אותי לימי התיכון העליזים.
שיאו של הערב הגיע כששמונת חברי הגרובטרון עלו לבמה ונתנו הופעת פאנק-בלוז סוחפת בסגנון האחים בלוז. הם ביצעו את "לו יהי" בזיקה ישירה ל”Let It Be” של לנון ואת "לקום מחר בבוקר" כמו שאף פעם לא שמעתם אותו. הלהקה נמצאת בעיצומו של סיבוב הופעות שבו הם עושים קאברים למבחר של שירי ארץ ישראל והם בהחלט נתנו לקהל סיבה לבוא לראות אותם בנפרד. מדובר בתופעה.
האווירה הייתה אמנם משפחתית אבל זה לא בא על חשבון הרמה הגבוהה של הערב. לא היו שני שירים שדמו זה לזה מבחינה סגנונית, ואמני הג`ה פן הצליחו לחשוף משמעויות נוספות בשירים בביצועים מקוריים ומפתיעים.
מה שהוכח מעל לכל ספק, הוא כוחה ועוצמתה של היצירה של נעמי שמר. הטקסטים והלחנים עוברים בקלות מחסומים של זמן, סגנון וגישה ומסוגלים לרגש כל אחד.
עוד על הערב שהיה
מאת: עידן רינג
26/07/2004
:תאריך יצירה
|