סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן מאחורי הקלעים של סדנת האופרה
 

 
 
שיחה עם פייגי צימרמן, יו"ר העמותה הישראלית לאמנויות האופרה


המודל הישראלי

הקהל שמגיע למופעי סדנת האופרה ביפו, ויש קהל נאמן שמלווה את המיזם הזה כבר שנים, פוגש בדרכו קבוצה של מתנדבות ומתנדבים שעוסקים במלאכות שליד העשייה האמנותית עצמה. מוכרי חולצות טריקו, פותחים בשיחה – בדרך כלל באנגלית – עם הקהל, מתלהבים מקול אחד או מקול אחר, כואבים את כאבו של מי שלא כל כך הצליח; נותנים יד לזמר אחרו שאינו דובר עברית, ממליצים על דא ועל הא. חבורת מתנדבים זו מרכיבה את המשענת הציבורית הישראלית למפעל "העמותה הישראלית לאמנויות האופרה", שמרכזו בניו יורק ופעילותו הגלויה מתקיימת בכל קיץ בפוארטו-ריקו, בישראל ובקנדה.
 
במשך קרוב לשלושה חדשים מדלגים מורים בעלי שם, בחלקם זמרי אופרה פעילים, מאמני קול, מדריכי שפה, במאים, מנצחים המלמדים את הדור הבא של זמרי האופרה. סדנת האופרה בישראל היא הוותיקה בשלוש. למעשה המודל הישראלי המוצלח הוא זה שעל פיו נגזרו הפעילויות בארצות האחרות.
 
בראש "העמותה הישראלית לאמנויות האופרה" עומדת פייגי צימרמן, שעוסקת בהתנדבות בכמה מיזמים ציבוריים, בין היתר היא שותפה פעילה במיזם חינוכי לילדים ביפו ובעוד מפעלי אמנות. בסדנת האופרה היא סוגרת כשני עשורים של פעילות: "הקהל שמגיע במשך חודש ימים ליפו מדי ערב, ורוב הקהל מגיע למופעים ולכיתות האמן. אינו ער למלאכה האחרת שמתרחשת במקום ביתר שעות היום וגם באותן שעות באותו בניין. סדנת האופרה היא למעשה בית-ספר לכלל מקצועות הזמרה האופראיים ובמשך השבועות כל המשתתפים בסדנה לומדים במסגרות קבוצתיות ופרטניות אצל נבחרת המורים. המופעים, חשובים ככל שיהיו, הם רק חלק במערך הפעילות העניפה. אבל," מרחיבה צימרמן, "יש עוד פעילות שנמשכת לאורך השנה כולה, פעילות חינוכית ופעילות כלכלית".
 
פעילות כלכלית?

"מדובר קודם כל בהענקת מלגות לזמרים ישראלים. אנחנו מחלקים 130,000 דולרים למלגות (כל זמר מקבל 5,000). צריך לציין שיש תורם ניו יורקי אחד שמעניק מלגה כפולה, 10,000 דולרים לשני זמרים ישראלים מדי שנה. כשמטפלים בתחום הכספי צריך הנהלה שעוקבת אחרי קבלת הכספים, העברתם, קבלת דוחות מן הזמרים על הפעילות שלה מיועדים הכספים. מדובר בפעילות חינוכית נטו".
 
כלומר כספי המלגות מיועדים רק למלגות?
 
"בעיקר, למען האמת כל דבר שיכול לסייע לזמר או לזמרת להתקדם. אלו יכולים להיות לימודים אצל מורה או באקדמיה, במסגרת השתלמות של בית אופרה בחו"ל או מימון טיסה למבחנים בחו"ל לעתים רחוקות, אבל גם זה כבר קרה עזרנו לזמרת לרכוש בגד להופעה בקונצרטים. אבל זה בהחלט יוצא מן הכלל".
 
אנחנו מדברים רק על הזמרים הישראלים מה קורה עם הזמרים האורחים מן הארצות האחרות?

"אנחנו לא מעורבים במימון הזמרים האורחים. יש ארץ אחת שמחלקת מדי שנה פרס לזמר והפרס הוא השתתפות בסדנת האופרה בישראל, וזוהי אוסטרליה. הזמרים שמגיעים מחו"ל מממנים את השתתפותם בישראל מכספם או ממלגות שהם משיגים מקרנות וממפעלי מלגות בארצות שונות בעולם".
 
מהיותך קנדית את מעורבת גם בפעילות בקנדה?
 
"כן,צוות המורים יוצא מישראל למונטריאול ומקיים שם סדנה זהה עקרונית למה שקורה בישראל. יש ערך מוסף עצום לפעילות שם. סדנת האופרה מתקיימת שם באוניברסיטת מונטריאול. אין לסדנה אותה פופולריות אצל הקהל הקנדי. לא יודעת לשים את האצבע על הסיבה. אבל לעומת זאת ההצלחה בין עתודת הזמרים הקנדיים היא עצומה. בקנדה הצרפתית ישראל היא לא בדיוק מושג שהם שוחים בו. בעקבות הסדנה מגיעים גם לישראל זמרים צעירים מקנדה וכאן הם נחשפים לעשייה המוזיקלית וגם לארץ. כאן אנחנו נוגעים בעוד פעילות של המועצה הישראלית והיא פעילות בבתים של ישראלים וארגון טיולים של האורחים שיכירו מקרוב מקומות נוספים בישראל. הם הופכים לשגרירים וזה כמובן חשוב לא רק לסדנה אלא לכולנו".
 
הפעילות בקנדה הניבה גם השתתפות של מורים משם בישראל?
 
"בינתיים אפשר לדבר על מורה אחד, קלוד וובסטר. למרות שם המשפחה הוא מאד צרפתי, והשנה הוא גם יקיים כיתת אמן פתוחה לקהל".
 
מה על פעילות חינוכית מוזיקלית?
 
"זה לא התחום שלנו, לזה קיימת ההנהלה האמנותית, אנחנו רואים את עצמנו כמי שצריכים לשרת את המטרה החינוכית אמנותית ולגייס את הכספים כדי לממש את המטרות".

הסדנה היא הרבה יותר fun מאשר האופרה
 
אחרי כמעט עשרים שנה מה מבחינתך היא התרומה החשובה ביותר של הסדנה לאופרה לחיי התרבות בישראל?
 
"לדעתי הסדנה עשתה הרבה מאד לקירוב הקהל לאמנות האופרה. עם כל הצניעות נראה לי שסדנת האופרה עשתה יותר מן האופרה הישראלית. וזאת בעיקר משני טעמים ראשית, הכרטיסים למופעי הסדנה הם זולים לאין ערוך ושנית, הסדנה היא הרבה יותר fun מאשר האופרה. ישנו הצד שכבר לא מדברים עליו כי הוא כל כך מובן מאליו, יצירת הנגישות, הפתיחות ומתן ההזדמנות לישראלים צעירים להגיע לאמנות שקודם לא הייתה. כל אחד כבר יודע שכאשר ג`ואן דורנמן החלה את פעילותה בסדנה היו בערך חמשה זמרים ישראלים וכולם מבוגרים. היום מדובר בעשרות רבות שמנהלים קריירה בינלאומית. אבל זה באמת כבר מוכר..." 
 
מי שלא מכיר אותך אישית לא יודע שמדי פעם את בעצמך עולה לבמה
 
"ברור לכל אחד שאני לא זמרת (לפייגי צימרמן קול נמוך וצרוב) אבל באותן הזדמנויות שצריך ניצבים על הבמה, אני תמיד מוכנה להופיע. זה תענוג בלתי רגיל ואני לא מוכנה לוותר עליו".
 
נקבע כבר באילו הפקות נראה אותך?
 
"זה בינתיים בדיונים וחוץ מזה תמיד עדיף להפתיע את הקהל!"       
 
 
סדנת האופרה תתקיים בין התאריכים 6 ביולי - 1 באוגוסט 2009 במרכז המוזיקה תל אביב-יפו. קונצרט הגאלה סביום הסדנה יתקיים משכןלאמנויות הבמה בתל-אביב. מחירי כרטיסים: כיתת אמן: 45 ש`, קונצרט: 65 ש`. אופרה: 100-90 ש`. קונצרט גאלה:  189-69 ש`. הזמנת כרטיסים ב"הדרן": 5215200 – 03.



05/07/2009   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע