זו זכייה ראשונה לסרט ישראלי בפסטיבל זה. סרטו של שמוליק מעוז גבר על סרטיהם של טוד סולונדז, מייקל מור, וורנר הרצוג ועוד
"תודה לכם על האושר הזה"
עוד הישג שיא תקדימי לקולנוע הישראלי בזירה הבינלאומית. "לבנון", סרט הבכורה של שמוליק מעוז, זכה ב"אריה הזהב", הפרס הגדול של פסטיבל הקולנוע של ונציה, והוכתר כסרט הטוב ביותר של האירוע. פרס זה, לראשונה לסרט משלנו בפסטיבל חשוב זה, מצטרף לרצף זכיות של סרטים ישראליים בשנים האחרונות בפרסים בולטים בפסטיבלים הגדולים ובאירועים החשובים ביותר של הקולנוע העולמי.
כזכור, מעבר לזכיות סרטים ישראליים שונים מאז ראשית שנות ה-2000 בקטגוריות שונות בפסטיבלי קאן כמעט מדי שנה, זכה לפני שנתיים יוסף סידר בפרס הבמאי בפסטיבל ברלין, בזכות סרטו "בופור", ואילו בשנה החולפת זכה "ואלס עם באשיר" בגלובוס הזהב. שני סרטים אלה היו גם מועמדים לפרס אוסקר הסרט הזר, אך לא זכו. ל"לבנון" הוענקו בפסטיבל פרט לפרס הגדול גם פרסי "Signis", מטעם האיגוד הקתולי העולמי לתקשורת, ופרס "Nazareno Taddei".
כבר במהלך הקרנת הסרט ומסיבת העיתונאים שנערכה עם יוצריו במסגרת הפסטיבל, התקבלו תגובות נלהבות של צופים ומבקרים מרחבי העולם, שציינו את שפתו הקולנועית המיוחדת של הסרט, והחלו להתעורר ציפיות שחבר השופטים יעניק לו את אחד הפרסים החשובים של הפסטיבל. אבל הזכייה בפרס היוקרתי מכולם היא בהחלט הפתעה ותקדים חשוב נוסף שמחולל סרט מתוצרת כחול-לבן.
הבמאי מעוז, בן 47, היה נרגש מהזכייה והפרגון הגדול ליצירתו, אמר בדברי ברכתו: "תודה לכם על האושר הזה. אני מקדיש את הפרס לאלפי אנשים ברחבי העולם, שכמוני חזרו מן המלחמה שפויים ובריאים בגופם. על פניו הם בסדר, הם נשואים, יש להם ילדים, אבל בפנים היה עליהם ללמוד לחיות עם הכאב".
מבעד לאשנב הטנק
בדומה ל"בופור" ו"ואלס עם באשיר", מגולל "לבנון" סיפור אישי מתקופת מלחמת לבנון הראשונה. ביום הראשון למלחמת לבנון, ביוני 1982, צורף מעוז לצוות טנק שהיה זר לו. קצין החי"ר שמפקד על הפעולה, ג`מיל (זהר שטראוס) מודיע לצוות כי מדובר במשימה פשוטה: להגיע לבית מלון בצידה השני של העיירה שכוחות צה"ל כבר נכנסו אליה.
בעקבות שרשרת אירועים לא מתוכננים בה מעורב צוות הטנק, כולל הרג לבנונים חפים מפשע, נקלעים החיילים הלחוצים שבבטן הכלי – המפקד אסי (איתי טיראן), הטען הרצל (אושרי כהן), הנהג יגאל (מיכאל מושונוב) והתותחן שמוליק (יואב דונט) - למערבולת של רגשות והיחסים ביניהם נעשים קשים וטעונים.
לכך מצטרפים אירועים כמו משימת שמירה על שבוי סורי (דודו טסה) שמוטלת עליהם, מערכת יחסי אי אמון עם איש פלנגות שנשלח לסייע להם, ומארב אליו הם נקלעים - שהופכים עבורם את הטנק לתא אטום של יצרים מתפרצים ומלכודת אש.
ייחודו של הסרט המצוין הזה, בו משתתפת גם ריימונד אמסלם, ושמפיקיו הם אורי סבג ז"ל ועינת ביקל, הוא בזווית הראייה המיוחדת ממנה הוא מובא, ודרכה הוא מבטא עצמו בשפה קולנועית מאתגרת-נועזת. כל הסרט מתרחש בבטן הטנק, מה שבונה תחושה קלסטרופובית דחוסה ומעיקה, וזוויות הצילום המרכזיות ממנו החוצה, הן מבעד לאשנב כוונת קנה הטנק, המתניידת ימינה ושמאלה, למעלה ולמטה.
מהפריזמה הצרה הזו, שהיא בעצם עינית המצלמה (עבודה מעולה של הצלם גיורא ביח), קולט צוות הטנק (וגם הצופים), את מראות המלחמה האיומים שבחוץ, שהם עצמם בבטן הטנק חלק בלתי נפרד ממנה. "לבנון" מועמד לעשרה פרסי אופיר (הטקס יתקיים ב-26 בספטמבר באודיטוריום בחיפה), כולל פרסי הבימוי, התסריט, השחקן הראשי (דונט) ושחקן המשנה (שטראוס).
"לבנון", צילום: יח"צ
בשונה מהשנה שעברה, אז זכה "ואלס עם באשיר", לאחר שובו עטור תשבוחות פסטיבל קאן, ויכול היה להמשיך את המירוץ לאוסקר, ספק אם יבחרו חברי האקדמיה פעם שלישית ברציפות בסרט אודות מלחמת לבנון הראשונה. בדרך למועמדות לאוסקר יצטרך "לבנון" לדלג כנראה מעל משוכה גבוהה וקשה בדמותו של "עג`מי".
שרת התרבות, ח"כ לימור לבנת, שנכחה באירוע הבינלאומי, בירכה את יוצרי הסרט ואמרה: "זהו יום גדול לתעשיית הקולנוע הישראלי, מוכיח שוב ושוב שהתרבות הישראלית היא השגרירה הטובה ביותר של המדינה. במהלך הפסטיבל בוונציה צפיתי בסרט האישי והאנושי הזה, שעוסק בקונפליקטים הקיימים בכל מלחמה באשר היא. זהו מקור לגאווה שדווקא סרט המציג את צה"ל כצבא המתמודד עם דילמות מוסריות וערכיות, זוכה בתואר הבינלאומי היוקרתי הזה". "לבנון" ימשיך מוונציה לסבב פסטיבלים יוקרתיים כטורונטו, ניו-יורק, פוסאן (דרום קוריאה), לונדון וונקובר.
פרסים אחרים
והיו בוונציה גם זוכים נוספים פרט ל"לבנון" (שהתמודד, אגב, מול סרטיהם של במאים נחשבים כטוד סולונדז, וורנר הרצוג, מייקל מור, פאטי אקין ועוד). את "אריה הכסף" (פרס הבימוי) קטפה הבמאית ממוצא איראני שירין נשאט, בזכות סרטה "אישה ללא גבר" ופרס חבר השופטים ניתן "Soul Kitchen", של פאטי אקין.
פרס השחקן הטוב הוענק לקולין פירת`, בזכות תפקידו בסרט "גבר בודד", של טום פורד, פרס השחקנית הטובה ניתן לאיטלקיה קסניה רפופורט, בזכות תפקידה בסרט ""La Doppia Ora, של ג`וזפה קאפוטונדי, ופרס התסריט ניתן לטוד סולונדז, בזכות סרטו "החיים בתקופת מלחמה".