אשר פיש ניצח אמש על הפילהרמונית ברלין עם דניאל ברנבוים כסולן בפסנתר. יוסי שיפמן מדווח מברלין
בליגה הראשונה של המנצחים
ייתכן שהביקורת זו תהיה מהולה במעט התרגשות. גם בדיעבד, לאחר שהצלילים נמוגן את הזיכרון, הרי שתחילתה של החוויה היא בכך שאשר פיש מבכירי מנצחינו מנצח בסוף השבוע הזה, בהופעת בכורה שלו על הפילהרמונית ברלין. מדובר באחת משתיים או שלוש התזמורות הטובות והחשובות בעולם. הופעה של מנצח, כל מנצח, לראשונה על תזמורת כזו היא פסגה בפני עצמה. הצלחה בהופעה ראשונה מקפיצה את ההישג בכמה דרגות נוספות.
אשר פיש התגלה כאמן גדול. וכמובן שברגעים הראשונים, למרות שזה עשוי להישמע שחוק, העובדה ששני ישראלים מובילים את אירוע מוזיקלי, עם התזמורת הגרמנית הטובה ביותר, בבירת גרמניה, וכמובן מצליחים בכל קנה מידה, עושה משהו נוסף, רגע של גאווה, גאווה בריאה של "הם משלנו".
התכנית, שכולה מוזיקה פולנית, כללה את שני הקונצ`רטות של שופן לפסנתר, פתיחה קונצרטית של שימנובסקי ופתיחה למיתרים של לוטוסלבסקי. היצירה הראשונה היא יותר מכל מחווה לתזמורת. בצלילים שנותנים לכלים השונים להתבלט, חוגגת התזמורת, הצליל המבריק של כלי הנשיפה, עצמת המיתרים, יפי הצליל כלי העץ, מעניקים ליצירה את משמעותה. לאוזן המורגלת יש ביצירה רמזים לריכרד שטראוס, בן תקופתו של שימנבסוקי ואפילו של צזאר פרנק בן המאה ה-19.
הפתיחה השנייה של לוטוסלבסקי, חיפשה בעיקר את המרקם שמיתרים יכולים לייצר. הקטעים הסולניים הבהירו לנו מחדש שבתזמורת זו איכות הנגינה של החברים היא סולנית ללא עוררין. הניצוח של פיש פירגן לנגנים, וחשף היטב את יכולותיהם. האתגר הגדול עוד יותר בקונצרט הבכורה שלו היה בניצוח על שני הקונ`צרטות הנודעים של שופן מס` 2 ומס` 1 שנוגנו בסדר זה. ברנבוים לא ניגן את היצירות התזמורתיות של שופן כבר כמה עשרות שנים. השנה לציון מאתיים שנים להולדתו שנת שופן, הוא החזיר את עצמו לרפרטואר השוֹפֶּני או להיפך.
אשר פיש (יח"צ), דניאל ברנבוים: http://www.berliner-philharmoniker.de
ברנבוים, עתיר הנסיון והחשיבה התזמורתית, המאפיינת את נגינתו כפסנתרן, גם ביצירות לפסנתר סולן, בחר לתת לשתי היצירות גוון פילוסופי, מהורהר. רחוק מביצועים רומנטיים, או אולי רומנטיקה אחרת, טעונת יופי ועומק.
מה שניכר במיוחד בתפיסה שלו, בנוסף ללקיחת אוויר וליצירת תחושה של משהו חדש ושונה, היה בעיקר ההתייחסות לצליל הבודד בסופה של אחת הקדנצות (קטע ביצירה בו הסולן מנגן ללא התזמורת), נשמעו הצלילים הבודדים כמו טיפות בדולח הנוחתות על האוזניים ובדרכן מתפרקות וזוהרות בצבעים ללא סיפור. עכשיו תרגמו את הטיפה הבודדת לכל הקטעים הסולניים ותוכלו והבין את עצמת היופי שחווינו.
עם זאת, הרי מדובר בכל זאת בשופן, המלחין, הלאומי של פולין ולכן גם הדים ניכרים למחולות הפולניים מצויים בשתי היצירות, כמו למשל בליווי שבו מקישים נגני כלי הקשת בקשתותיהם על המיתרים ואתה המאזין יכול לדמות את קפצוצי המזורקה של הפולניות המנפנפות שמלות עתירות בד, מול נקישות כף היד של בני זוגן ועוד כהנה וכהנה. כאן, בשיתוף פעולה יוצא מן הכלל בין פיש לברנבוים, הפילוסופיה פינתה את המקום לתחושת ריקוד כובשת.
לאחר כל זאת, ניתן לחשוב שברנבוים הוא כוכב בודד. אז זהו שלא! ברנבוים הפסנתרן, המחפש דרכי ביטוי חדשות, מאתגר את המנצח שניצב מעליו, בסדרה לא מבוטלת של מהמורות הבאות לידי ביטוי בבחירת מקצבים משתנה, בנקיטת החופש המוכר כרוּבָּאטו (מרווח שמאפשר המלחין בתוך משפטים מוזיקליים שבהם הנגן יכול הנגן להרחיב, להעצים, לשנות במסגרת המוזיקה הכתובה), בקיצור - מלאכה מורכבת. השלמות של הביצוע התזמורתי שהגיש לו פיש היא מרוממת בכל קנה מידה.
אם בעבר ייחסתי למהטה את תפקיד השותף האידיאלי לסולנים על הבמה, הרי שפיש נמצא אמש לפחות באותה עמדה. רגיש, עוקב, שומר עקב בצד אגודל כל גחמה ומוביל את התזמורת הנפלאה איתו. ההברקות של אשר פיש היו לא רק בשותפות הראויה לכל שבח, אלא ואולי בעיקר, בקטעים השקטים. בשני הקונצ`רטות של שופן היו רגעים של פיאניסימו, שכמעט תמיד מפוספסים בביצועים אחרים של היצירות, אמש כאן באולם הפילהרמוני בברלין השקט המוזיקלי היה חגיגה בתוך חגיגה.
את הצלילים הגוועים אל השקט בסיומו של הפרק השני בקונצ`רטו השני, אקח אתי לעוד זמן ממושך, אבל היו רגעים רבים ראויים לשמירה בערב הזה. האם הבחירה לנגן את שני הקונצ`רטות בערב אחד, היא בגדר חובה? לאו דווקא, ועם זאת הקהל מקבל את שופן היותר פופולרי בראשון והיותר מופנם בשני, השכנות של שתי היצירות מעניקה בעיקר ממד חשיבתי, המושך אותנו להשוות בין השתיים ולשפוט מחדש את שופן.
ברור מעל לכל ספק ששיתוף הפעולה בין פיש וברנבוים היה שיתוף פעולה יוצא מן הכלל וניצוחו של פיש היה מופתי. ברור לכל גם שאפשר פיש אישר את מקומו בליגה הראשונה של המנצחים, טוב תעשה התזמורת הברלינאית (וכמוה כל תזמורות צמרת עולמית) אם תשוב ותזמין אותו לתפקיד ההובלה.
למעוניינים, הקונצרט הזה ישודר הערב בביצוע חי, הערב, יום ראשון, ברשת האינטרנט של הפילהרמונית הברלינאית באתר http://www.berliner-philharmoniker.de