סיפורו של אורן פלאי הישראלי שסרט אימה דל תקציב שיצר כבש את טבלת שוברי הקופות בארה"ב
בהשראת "פרויקט המכשפה מבלייר"
הישראלי לשעבר אורן פלאי ממשיך לעשות חיל בטבלת גורפי הקופות של אמריקה. סרטו Paranormal Activity כבש בשבוע שעבר את הפסגה ורשם הכנסות של יותר מ-60 מיליון דולר. בסוף השבוע שחלף ירד הסרט למקום השני (אחרי This Is It של מייקל ג`קסון), אך צבר רווח נוסף, של 16.5 מיליון דולר. סך כל הרווחים של הסרט מגיע עד עתה ל-84.8 מיליון, ומדובר בסרט אימה ביתי דל תקציב, שצולם בוידאו HD ואשר הושקעו בו 15 אלף דולר בסך הכל.
לפני כ-20 שנה עזב פלאי, 39, איש היי-טק בהתהוות, את ישראל לטובת החוף המערבי של אמריקה. הוא נולד בגוש דן, בגיל 16 נשר מבית הספר התיכון, אבל רק כדי להקים סטארט-אפ היי-טקי של תכנות מחשב, יחד עם חברו, אמיר זבדה. שלוש שנים לאחר מכן היגרו השניים לאמריקה ופלאי התחיל לעבוד על פיתוח תוכנות אנימציה ומשחקי מחשב. אבל היום, שני עשורים אחרי, הוא לא חתום על מיזם מחשבים פורץ דרך, אלא על סרט בכורה צנוע שעושה באמריקה הרבה רעש וצלצולים.
הסרט, שעדיין אין לו מפיץ בארץ, מתאר בני זוג מהמעמד הבינוני, שנכנסים לבית פרברים טיפוסי שרכשו. מהר מאוד הם מתחילים להיות מוטרדים מקולות מוזרים שהם שומעים באמצע הלילה, וחרדים מפני נוכחות רוחות בבית. הבחורה, קייטי (קייטי פית`רסון) חוששת יותר מבן זוגה, מיכה (מיכה סלואט) שנכנס לאובססיית למידת הנושא. הוא רוכש ציוד צילום לילי מתקדם, מסרטת וידאו שתתעד את המתחולל בבית. בין בני הזוג נוצרת מתיחות, במיוחד כשמיכה נוכח לדעת, מצפייה בקטעים שצילם, שבת זוגו נלקחת ממנו לילה אחר לילה, פריים אחר פריים.
Paranormal Activity צולם על ידי פלאי וצוותו הקטן והלא מקצועי במשך שבעה ימים בלבד, כבר בשנת 2006, בביתו שבפרברי סן דייגו. הצוות מנה שלושה אנשים: המפיקים טוני טיילור (חברתו של פלאי אז), אמיר זבדה, חברו הטוב עוד מישראל כאמור, ופלאי עצמו, שביים וצילם.
פלאי גר תקופה ארוכה בדירות שכורות, עד שפגש את טיילור, ולאחר זמן מה החליטו השניים לקנות ביחד בית והדבר היווה השראה לסרט - "כשאתה גר בבית פרטי בפרברים, אתה מתחיל להיות רגיש לכל קול ורחש שנשמע בסביבה. כבר על ההתחלה שמענו בבית ובחצר שסביב לו כל מיני רעשים, ודברים נפלו מהמדפים בבית באמצע הלילה. אני לא אומר שהיו בבית רוחות, אבל מדי פעם שמענו קולות משונים, שלא הצלחנו לעמוד על פשרם".
"כך בעצם נולד אצלי הרעיון להציב מסרטות וידאו בחדר השינה ולהפעיל אותן בלילה, על מנת להבין מה בדיוק מתרחש בבית", משחזר פלאי. "חשבתי שאם במצלמות האלה ייקלטו דברים מעניינים, אפשר יהיה לכתוב תסריט ברוח זו וליצור סרט אימה אפקטיבי, כפי שכבר הוכח במקרה של `פרויקט המכשפה מבלייר`, שהפך למאוד פופולרי". הוא מודה ש"פרויקט המכשפה" בהחלט היה אחד ממקורות ההשראה והמוטיבציה המרכזיים שלו ליצור את סרטו.
הסרט הופק באמצעים פשוטים וזולים אך יעילים. חלק מהצילומים, שבהם לא נראה השחקן הראשי, צילם סלואט, כוכב הסרט, שהיה צלם בתחנת הטלוויזיה בקולג` שלו. פלאי נעזר בטיילור ובזבדה בכל דבר ועניין, מרעיונות לעיבוי התסריט ועד לאספקת אמצעי הפקה, עד שהושלמה בסופו של דבר העבודה. את הסרט ערך בעצמו לאחר התלבטויות ארוכות, בייחוד בכל הנוגע לסצינת הסיום המפתיעה.
שפילברג נכנס לתמונה
לאחר השלמת העבודה שלח פלאי את הסרט לכמה פסטיבלי אימה נישתיים. הסרט התקבל תחילה רק לאחד מהם, "סקרימפסט", אירוע שבו מקרינים בדרך כלל סרטים בעלי פוטנציאל פולחני וסרטי אימה ביתיים, הנערך מדי חודש אוקטובר בתיאטרון הסיני בשדרות הוליווד. פאלאי מודה שרק לאחר שראה לראשונה את הסרט עם "קהל ששילם מכספו, כיסה את עיניו בחרדת פחד במהלך סצינות מסוימות ובאחרות הגיב בכל מיני צורות מטרידות אחרות של שפת גוף – חוויה שלעולם לא אשכח", הוא הבין שיצירתו עובדת.
שמו של הסרט והמוניטין שרכש לעצמו בקרב קהילת חובבי סרטי האימה, הביאו אותו לפסטיבלים נוספים למכורים לז`אנר, אנשי התעשייה ההוליוודית הסטנדרטית החלו להתעניין בו, חברת "מיראמקס" החלה לבחון את הפוטנציאל המסחרי שלו, ודחיפה משמעותית נוספת התרחשה כשסטיבן שפילברג והחברה שלו, "דרימוורקס", נכנסו לתמונה.
שפילברג הציע לבמאי סוף אחר לסרט (פלאי, שלא היה בטוח לגבי הסוף, צילם כמה סיומות ליצירתו), שהתקבל, ושידך לו את "פאראמונט" כחברת הפצה. לאחר מחשבה על הפקה מחודשת של הסרט, באמצעים ובתקציב גדולים הרבה יותר, הוחלט לבסוף להוציאו לבתי הקולנוע כמות שהוא, בזכות הקרנות ניסיון מוצלחות רבות בפריפריות מבחן.
Paranormal Activity הפך שיחת היום באמריקה ופלאי עסוק מתמיד. הוא מביים כעת את סרטו השני, מותחן בדיוני בשם "איזור 51", על שם שטח צבאי סגור בדרום מדינת נבדה שבו עוסקים בפיתוח כלי טייס סודיים, שיצאו לו מוניטין גם כאתר המשמש לנחיתת חייזרים.
פלאי אמנם עשה כאמור את סרטו, לדבריו, בהשראת "פרויקט המכשפה מבלייר", ולמרבה המזל, האינטואיציה והכישרון גם עלה בידו להפוך, על פי אותו מודל, סרט דל תקציב למכרה זהב. כעת השאלה הגדולה היא האם ואיך יעבור את מבחן הסרט השני.
אם נתייחס למקור ההשראה, הרי דניאל מייריק ואדוארדו סנשז, יוצרי "פרויקט המכשפה" ב-1999, לא ממש הצליחו מאז בפרויקטים הבאים שלהם, למרות ניסיונותיהם, ביחד ולחוד, להתקרב לרף ההצלחה של סרטם הראשון.