סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
כתבה
 
מאת: נחום מוכיח הערב באוסקר: אווטאר או מטען הכאב?
 

 
 
המתח בהוליווד גבר בימים האחרונים, כשהערכות התקשורת הן שטובים סיכויי "מטען הכאב", סרטה של קתרין ביגלו, לזכות באוסקר הסרט הטוב ביותר על חשבון "אווטאר", סרטו של בעלה לשעבר, ג'יימס קמרון. סיכויי "עג'מי" בנישת אוסקר הסרט הזר נמוכים למדי. שני המועמדים המוזכרים כבעלי הסיכויים הגבוהים הם "סרט לבן" ו"הסוד שבעיניים"      
 
 


בלוקבאסטר מול אינדיפנט
 
אירוע הוליוודי מרתק צפוי לנו כנראה הלילה, לשם שינוי. ככל שנקפו הימים עד מועד טקס חלוקת פרסי האוסקר ה-82 (ב-03.00, בהנחיית סטיב מרטין ואלק בולדווין, כוכבי "זה מסובך"), הלכו וגברו ההערכות בתקשורת האמריקנית שהזוכה הגדול בקטגוריית הסרט הטוב ביותר לא יהיה "אווטאר", שנחשב למנצח הבוטח, אלא דווקא "מטען הכאב" - אנדרדוג מובהק. כידוע מדובר בהתמודדות מסקרנת ראש בראש של ג'יימס קמרון, עם גרושתו, קתרין ביגלו.
 
קמרון יצר את הסרט היקר ביותר בתולדות הקולנוע, בעל תקציב דמיוני של יותר מ-300 מיליון דולר, שגרף סכום בדיוני תקדימי הרבה יותר – מעל 2.5 מיליארד דולר (!), וארנקיהם של צופי בתי הקולנוע בתלת-ממד ברחבי העולם עוד פתוחים לרווחה.
 
ביגלו יצרה סרט אינדיפנדנט צנוע (אגב, שנת הייצור של "מטען הכאב" היא 2008) בתקציב של כ-11 מיליון דולר בסך הכול, והסרט בקושי כיסה את ההשקעה באמריקה, צבר קצת יותר מ-12 מיליון, ובעולם כולו יותר מ-19 מיליון דולר בלבד. "מטען הכאב" הוא סרט מעולה, מותח, מעיק, קשה וטעון, אודות יחידת חבלנים אמריקנית, שעבודתה הרוטינית היא סוג של רולטה רוסית: להסתובב ברחובות בגדד וסביבותיה ולנסות לפרוק מטענים ממולכדים, כולל אנושיים.
 
אם אכן הוא יקטוף את פרס הסרט הטוב ביותר, תהיה זו הפעם הראשונה בתולדות האירוע שזוכה בו בקטגוריה המרכזית סרט אינדיפנדנט (בהפצת חברה קטנה, סאמיט אנטרטיינמנט), כזה שלא נפלט מפס הייצור של האולפנים הגדולים. ולא פחות חשוב ותקדימי, סרט זוכה ראשון בבימוי אישה.
 
אגב, הסרט לא הופץ בהקרנות מסחריות בארץ בגלל נושאו ואופיו, ויוקרן הערב בבכורה ב-yes. יחד עם זאת, בגלל סיכוייו המצוינים לפתע לזכות בפרס הגדול, שוקלים מפיציו להקרינו בכל זאת, החל מיום חמישי הקרוב.
 
אחת הספקולציות המסתובבות בהוליווד - שקשה לדעת אם צריך לקחת אותה ברצינות או בבדיחות - גורסת ש"אווטאר" עלול לאבד את התואר והפרס בגלל הצבעת מחאה נגדו של המאסה הגדולה של חברי איגוד השחקנים מקרב חברי האקדמיה האמריקנית, שרואים סוג של איום ביצורים הכחולים המאכלסים את הכוכב פנדורה בסרטו, שנוצרו על ידי המחשב ושעשויים בעתיד "להחליף" בכלל את השחקנים האנושיים בסרטים. משעשע, לא? וזה רק חלק מהאינרציה השלילית שאופפת אותו רגע לפני ההכרזה. 
 
בגלובוס הזהב "אווטאר" אמנם זכה, אבל אין לראות בכך אינדיקציה נבואית באשר לתוצאות הצבעת האוסקר. הרי בפרס ההוא מדובר בהצבעה של כ-90 חברי תא העיתונאים הזרים בהוליווד, וכאן מדובר בקצת פחות מ-6,000 חברי אקדמיה, יוצרים, אנשי מקצוע וטכנאי ענף הקולנוע העובדים בהוליווד.
 
יתרה מזאת, המהלך של האקדמיה להציב השנה 10 סרטים כמועמדים לפרס הסרט הטוב (משיקולי רייטינג של האירוע הטלוויזיוני, שמשודר ברשת ABC, ובשנים האחרונות נרשמה ירידה תלולה בצפייה בו), "פתחה" את התחרות ומאפשרת לאינטרסנטים של הסרטים השונים בהוליווד לעשות נפשות  לסרטיהם. במצב זה, התוצאות הסופיות פחות צפויות ותיתכנה הפתעות. 

פרט לשני המועמדים העיקריים, "אווטאר" ו"מטען הכאב" (שמובילים גם עם מספר המועמדויות הגדול ביותר, 9 כל אחד). הסרטים הנוספים בקטגוריה הם "ממזרים חסרי כבוד", "פרשס", "תלוי באוויר", "מחוז 9", "למעלה" (מועמד גם בקטגוריית האנימציה), "לחנך את ג'ני", "יהודי טוב" ו"הזדמנות שנייה". לטעמי, "השליח" היה חייב להיות בעשירייה (במקום "למעלה", שלו קטגוריה משלו כאמור, או במקום "הזדמנות שנייה" הקלוש).  
 
"השליח" הוא סרט הבכורה המעולה של אורן מוברמן, ישראלי לשעבר (ואם מישהו מחפש גאוות יחידה ישראלית פרט ל"עג'מי" בטקס חלוקת פרסי האוסקר הלילה, אז הנה המספר הנוסף).

מוברמן נמנה קודם לכן עם תסריטאי "אני לא שם", סרטו של טוד היינס על  בוב דילן. "השליח", שגם עליו מרחפת העננה העיראקית (בכלל, המעורבות האמריקנית בעיראק ובאפגניסטן היא תפוח אדמה לוהט כיום בהוליווד), עוסק בחוליה של שני אנשי צבא מעוטרים (וודי הרלסון ובן פוסטר), שתפקידם הנורא הוא להודיע למשפחות אמריקניות על נפילת ביניהם (וגם בת אחת, חיילת פורטוריקנית) בעיראק. למרבה הצער, הסרט הזה משוגר לקרבות האקדמיה עם שתי מועמדויות בלבד - זו של וודי הרלסון בקטגוריית שחקן המשנה, וזו של מוברמן יחד עם אלסנדרו קאמון, בעבור חיבור התסריט המקורי.
 
בקטגוריית הבימוי יתמודדו שוב קמרון וביגלו כפייבוריטים, מול עוד שלושה במאים מצטיינים בשנה שחלפה: קוונטין טרנטינו ("ממזרים חסרי כבוד"), לי דניאלס ("פרשס") וג'ייסון רייטמן ("תלוי באוויר").
 
משלחת עג'מי המורחבת
 
בניגוד לתמונה המעורפלת והמסקרנת בקטגוריות המרכזיות, בנישת אוסקר הסרט הזר, בו משובץ כידוע "עג'מי" שלנו, ספק גדול אם תיתכן הפתעה. הזוכה הכמעט ודאי הוא "סרט לבן", יצירתו טורדת השלווה של מיכאל הנקה, המייצגת את גרמניה. סרט מצוין זה כבר זכה בכל הפרסים האפשריים בפסטיבלים ובטקסי חלוקות העיטורים בהם השתתף, ולא נראה שיריב כלשהו עלול לסכן אותו. זו תהייה סנסציה ענקית אם יוצרי "עג'מי" או אלה של אחד מהסרטים הנוספים בקטגוריה ("נביא", של ז'ק אודיאר, נציג צרפת, "חלב הצער", של קלאודיה ללוסה, נציג פרו, "הסוד שבעיניים", של ז'וזה קמפנלה, נציג ארגנטינה), יאמצו אל לבם בסוף הערב את הפסלון הנכסף.
 
במפתיע, בהערכות התקשורת האמריקנית אין הימור בטוח גורף על "סרט לבן", ובנשימה אחת, עם אותם סיכויים, מוזכר "הסוד שבעיניים". את "עג'מי" מציינים המבקרים כסליפר, שבנסיבות מאוד נדירות עשוי לחולל הפתעה.   
 
בכל מקרה משלחת מורחבת, מרובת משתתפים, מייצגת אותנו השנה בהוליווד מטעם "עג'מי". היא כוללת את הבמאים ירון שני וסכנדר קובטי, את המפיק הראשי מוש דנון והמפיקה השותפה טליה קלינהנדלר. גם חלק ממגלמי הדמויות (לא בדיוק שחקנים, כידוע) יהיו שם: פואד חבש, שהיר כבהא, הילאל כבוב, ערן נעים, אליאס סאבא, יוסף סהוואני, ניסרין ריחאן סיקסיק, איברהים פרג' ורנין כרים, הלומדת בארצות הברית והצטרפה לצוות בלוס-אנג'לס.
 
מסומנים לזכייה: ג'ף ברידג'ס, סנדרה בולוק, כריסטוף וולץ
 
מנצח "על בטוח" הוא כריסטוף וולץ, שחקן "ממזרים חסרי כבוד". אין ספק שהוא יגבר על כל מתחריו בקטגוריית שחקני המשנה, אף שוודי הרלסון ("השליח") עשוי לתת לו פייט רציני. עוד בקטגוריה, סטנלי טוצ'י ("מבט מגן עדן"), מאט דיימון ("אינוויקטוס") וכריסטופר פלאמר ("התחנה האחרונה").
 
תמונה ברורה למדי מסתמנת גם בקטגוריית השחקן הראשי. נראה שטובים מאוד סיכוייו של ג'ף ברידג'ס הוותיק (זוכה גלובוס הזהב), שמגלם זמר קאנטרי אלכוהוליסט מזדקן שמנסה ללקט את פיסות חייו המנופצים ב"קרייזי הארט", לחבוק את הפסלון. זאת למרות שגם מתחריו, ג'ורג' קלוני ("תלוי באוויר") ומורגן פרימן ("אינוויקטוס"), הצטיינו. עוד בקטגוריה, קולין פירת' ("סינגל מן") וג'רמי רנר ("מטען הכאב").
 
בקטגוריית השחקנית הראשית, נראה שהסיכויים נוטים לכיוונה של סנדרה בולוק, המגלמת ב"הזדמנות שנייה" אישה ממשפחה לבנה שמאמצת נער אפרו-אמריקני, כדי להעניק לו סיכויים שווים ללימודים בבית הספר, בין היתר על מנת שיוכל למצות את יכולותיו כשחקן פוטבול. לטעמי, תפקידה של מריל סטריפ כבשלנית ג'וליה צ'יילדס ב"גולי וג'וליה" טוב בהרבה, אבל ל"חובתה" עומד מספר מועמדויות השיא שלה (16), התברגותה כמעט כל שנה לקטגוריה, ושתי זכיות העבר שלה באוסקר. עבור בולוק זוהי מועמדות ראשונה, וברור שאף זכייה לא רשומה עדיין ברזומה שלה. כך שאם שיקולים פוליטיים כאלה ואחרים משתרבבים להצבעת חברי האקדמיה, אז זה המקום הבולט ביותר שבו הם יבואו השנה לידי ביטוי. בגלובוס הזהב, אגב, שתיהן זכו, בזכות העובדה ששובצו בקטגוריות שונות, בולוק בדרמטית וסטריפ בקומדיה/ מיוזיקל. המתמודדות הנוספות לאוסקר השחקנית הראשית, כולן טובות וראויות, הן קארי מוליגן ("לחנך את ג'ני"), הלן מירן ("התחנה האחרונה") וגאבורי סידיבה ("פרשס").      
   
על תואר שחקנית המשנה הטובה יתמודדו, עם סיכויים שווים,  פנלופה קרוז ("ניין"), מגי ג'ילנהול ("קרייזי הארט"), ורה פרמיגה ("תלוי באוויר"), מו'ניק ("פרשס") ואנה קנדריק ("תלוי באוויר").
 
מועמד בטוח לזכייה הוא גם סרט האנימציה הנהדר של דיסני "למעלה" (על חשבון מועמדותו בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, אם כבר עוסקים באסטרטגיה), כשמולו מתייצב עוד סרט נאה מאותו בית יוצר, "הנסיכה והצפרדע", וגם "קורליין ודלת הקסמים", The Secret of Kells ו"מר שועל המהולל".
 
מאבקים מסקרנים יתפתחו בין המועמדים בזכות תסריטיהם. בקטגוריית התסריט המקורי זה עשוי להיות קוונטין טרנטינו ("ממזרים חסרי כבוד"), או מרק בואל ("מטען הכאב") ואולי ג'ואל ואיתן כהן ("יהודי טוב") ולא נמעיט בסיכויי אלסנדרו קאמון ואורן מוברמן ("השליח"). בקטגוריה גם פיט דוקטור ובוב פיטרסון ("למעלה").
 
בנישת התסריט המעובד גדולים ביותר סיכוייהם של ג'ייסון רייטמן ושלדון טרנר ("תלוי באוויר"), מול ניק הורנבי ("לחנך את ג'ני"), ג'פרי פלטשר ("פרשס"), ניל בלוקמפ וטרי טאצ'ל ("מחוז 9") וג'סי ארמסטרונג, סיימון בלאקוול, ארמנדו לנוצ'י וטוני רוץ' ("In The Loop").



07/03/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע