וגם: תיאטרון הקולות, פואם ארמוניק, "המלך ארתור" ועוד. המלצות קלאסיות מפסטיבל ישראל
מופע לאור נרות
תכנית המוזיקה בפסטיבל ישראל מורכבת כמעט בכל שנה ממופעים שהם בגדר "חובה", מן הטעם הפשוט שהם נדירים ולאוהבי המוזיקה אין הזדמנויות לשמוע ולראות את האמנים החיים כי הם לא מגיעים לישראל, או מגיעים לעתים רחוקות, כמו "זמרי המלך" ("קינגס סינגרס"), שפותחים את הפסטיבל בשלל להיטים ממצעד הפזמונים של מוזיקת הבארוק ובבדיחות אנגלית בנוסח "הבה נקווצ'ץ' את תולדות המוזיקה המערבית למופע של דקות ספורות".
הרכבים ראויים כאלה נקבל במופע "תיאטרון הקולות", יחד עם נגנים מתוך אנסמבל nyyd וזמריו של פול הילייר. זמרי פול הילייר כבר פקדו את ישראל, והצבתו של המלחין האסטוני הלאומי ארוו פארט במרכזו של קונצרט - גם הוא אירוע שהפסטיבל התנסה בו בעבר, ובהצלחה. פארט עצמו הגיע בעבר לירושלים לפסטיבל ונכח כאן בהופעות זמריו של הילייר ביצירותיו. האנסמבל האסטוני nyyd הוא ללא ספק הפריט מעורר הקנאה ביותר בצירוף שמגיע לירושלים. אנסמבל של נגנים סולנים, לכל קבוצת כלים בתזמורת הסימפונית נציג אחד – שני כנרים, ויולן, צ'לן, חלילן, חצוצרן וכו'. ובהרכב כזה, או בהרכבים מצומצמים מתוך ההרכב הגדול, מנגנים החברים הרבה מאוד מוזיקה חדשה.
ושם בצפון אירופה נגינת מוזיקה חדשה אינה נחשבת לרעל קופות, להפך. האנסמבל הזה מופיע היום לפני אולמות מלאים, ברפרטואר שיגרום למנהלי גופי ביצוע בישראל להחוויר בבואם לדווח להנהלות שלהם על עצם המגע עם מוזיקה כזו. בישראל האמנים האורחים ככל הנראה הוזהרו. הם בחרות באיפוק רב שילובים של יצירות פארט ה"מתכתבות", כמו שאוהבים לומר היום, עם יצירות מובהקות מן הרפרטואר העתיק. פארט ידוע כחסכן צלילי גדול, כמאמין שלצליל הבודד יש די עוצמה ורצוי להתמקד בו. ולכן מאוד מקובל לשלב את יצירותיו עם מוזיקה מן המאות ה-13 וה-14, שבהן היצירות היו מצומצמות בהיקפי צליליהן. לשמונת האמנים – ארבעה זמרים וארבעה קשתנים - שיגיעו להופעה נדירה ב- 8 ביוני סיכוי לחזור ולהלהיב את הקהל בישראל, שממילא מתגעגע לסדרת "אותנטיקה" המיתולוגית.
"תיאטרון הקולות" (מתוך אתר פסטיבל ישראל)
אותו קהל יקבל בחום את "פּוֹאֵם אַרמוֹניק" (שירה הרמונית), שיציג במופע מבוים, לאור נרות, את הפנינים של שני מלחינים גדולים, "קינת הנימפה" של מונטוורדי ומבחר יצירות של מַאנֶלי. ההרכב, שאיכות משתתפיו הולכת לפניו בתקליטורים ובהופעות בעולם הרחב, זוכה ובצדק לביקורות שהמילה השבה וחוזרת בהן היא "מענג". סוד קסמם של המדריגלים הנוגים והעליזים הוא ביכולתם לענג. זה בדיוק מה שביצוע טוב אמור לעשות (31 במאי).
מוזיקה ופילוסופיה
המופע המסקרן של הפסטיבל הוא הניסיון לחבר בין מוזיקה לפילוסופיה בתכנית של האנסמבל הגרמני-איסלנדי "אדפטר", הנקראת: "ולטר בנימין – צלילי הגות". יצירתו של ולטר בנימין (בנג'מין) תפסה השנים האחרונות את מקומה הראוי. מסותיו על אמנות בעידן הצילום (שעתוק טכני) והטכנולוגיות האחרות, או בחינתו את תפיסת ההיסטוריה, היותו חוקר שניצב בצמתי דרכי חשיבה בין ידידיו המחזאי ברטולט ברכט, חוקר הקבלה גרשום שלום, קרבתו לפילוסופים חנה ארנדט ותיאודור אדורנו והתאבדותו בשנת 1940 על גבול צרפת ספרד, וכן פרטים נוספים בתולדות חייו ובעיקר בהגותו העצמאית – כל אלה הפכו את בנג'מין מדמות נעלמה מבחינת רבים, לדמות שמרבים לצטט מכתביה וממאמריה.
"אדפטר". צילום: הארי וובר
לוולטר בנג'מין מקדיש אנסמבל אדפטר את תכניתו החדשה, עם יצירות חדשות של מלחינים צעירים, בתכנית שניהולה האמנותי הופקד בידי אסמוס טראץ' מגרמניה ויואב פסובסקי, ישראלי המתגורר בברלין.
הפסטיבל מפגיש גם אמנים ישראלים וזרים, וכך קורה במופע הגדול של תזמורת הבארוק הירושלמית,המבצעת יחד עם האנסמבל הקולי החדש את "המלך ארתור" - מופע סיפורי- אופראי לטקטס של המשורר ג'והן דריידן ומוזיקה של הנרי פרסל. את האורה יגישו במשותף הנגנים הישראלים ואנסמבל טאוורנר האנגלי (כשהפעם חוברת אליו ככנרת מובילה הישראלית קתי דברצני), העובד בהדרכת אנדרו פארוט, שגם ינצח על ההפקה כולה, זמרי האנמסבמל הקולי החדש בהדרכת יובל בן עוזר. לצד הזמרים הסולנים מאנגליה שרות בהפקה גם יעלה אביטל ויעל דרעי. להגשת האופרה-סיפור מצטרף לבמה אלכס אנסקי הוותיק. מופע לאוהבי פרסל, וכאלה יש רבים בישראל (נראה מבלי לבדוק ש"דידו ואניאס" שלו היא אחת האופרות הזוכות לביצועים הרבים ביותר כאן). המופע זה יתקיים הערב בתל-אביב ומחרתיים בירושלים.
עוד בפסטיבל "לה טראוויטה", בהפקת האופרה הישראלית עם התזמורת הסימפונית ירושלים בניצוח ישי שטקלר, בבריכת הסולטן, מעוז ההפקות הגדולות של פסטיבל ישראל, ב-7 ביוני. מרתון שומן (מחר, יום שישי), שעורך ומגיש גיל שוחט, היועץ המוזיקלי של הפסטיבל. שם כדאי להאזין במיוחד לדניאל גורלטלר שהפליא השבוע בנגינת הקונצ'רטו לפסנתר של שומן עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, ולאחר שסיים כעת הקלטת תקליטור חדש שכולו שומן, שיראה אור בארצות הברית לקראת חגי הסתיו. עוד בתכנית תלמידו הפסנתרן ויקטור סטניסלבסקי. למאזיני המרתון צפוי ביצוע מסקרן של הזמרת בבת מרום והפסנתרן שלומי שם טוב למחזור השירים "אהבת אישה וחייה" ויצירות נוספות.
יצירות שופן יושמעו במרכז טארג בעין כרם בארבע תכניות שונות עם פסנתרנים מישראל ומפולין. וגם היצירות התזמורתיות עם התזמורת הסימפונית ירושלים בניצוח ניר קברטי ועם הסולנים זוכי תחרות רובינשטיין בשנים האחרונות - רובמן רבינוביץ' הישראלי, יול-אום סון הקוריאנית ופוהאן וונג הסיני.
אחרונה בהמלצות היא לאוהבי גרשווין - התכנית של התזמורת הקאמרית הקיבוצית שתארח את הזמרים האמריקאים אליסון ביוקנן ואליאונרד רואו, את אנסמבל הג'אז של בית הספר "רימון", את הבסיסי יוראי אורן והמתופף רוני הולן. על הקונצרט ינצח ירון גוטפריד, שיהיה גם הסולן בנגינת "רפסודיה בכחול". הזמרים ישירו כמובן קטעים מתוך "פורגי ובס", ונגני הג'אז יצטרפו לגוטפריד בנגינת "סוויטת ג'אז קפריול", שהוא עצמו חיבר על פי היצירה הנודעת של פיטר וורלוק האנגלי.