יצירתן רבת הקסם של תמר בורר ותמרה ארדה נועזת באמירה הפוליטית הגלויה שלה
תיאטרון-מחול-מיצג
נוף הררי אפל, מאחוריו אור יום בוהק. שם כבר זרחה החמה, מזמן. כאן עדיין מחכים לה. הגוונים המתרקמים על צלע ההר מעידים על הסיכוי שזה יקרה. גוון אדמדם. זהו סרט וידיאו המוקרן על מלוא הקיר האחורי של הבמה באולם ירון ירושלמי. על הבמה שלפניו, מתחת להר, הלינוליאום השחור מקבל גוון ירקרק מפנסי התאורה. כמו ים. ואז, כאילו מתוכו עולה גוש כהה, כמו מפלצת מתפתלת לובשת צורות מאיימות. ואז, אחרי שהלוע כבר נפער, והאיום מתייצב על מקומו, מופיע מתוכו, מהצד, יד קטנה צחורה. בהמשך יהיו עוד הרבה דימויים שייווצרו מהמפגש הבימתי המיוחד בין אומנויותיהן של הרקדנית-כוריאוגרפית תמר בורר והצלמת-במאית תמרה ארדה. סדרה שלמה של חוויות העוסקות כהגדרתן "בשאלת הקשר לארץ מנקודת מבט הבוחנת את הקונפליקט האנושי שבין אמת פנימית למציאות פוליטית". צילומי הווידיאו למופע נעשו באזור ירושלים ויהודה ושומרון, במקומות כמו גדר ההפרדה באבו-דיס, העיר העתיקה בירושלים, חברון, פאתי יריחו ועזה. חלק מן המקומות מצולמים בגישה דוקומנטרית וחלק מן הצילומים מבוימים. ההשראה של היצירה היא שירים וספרים של מחמוד דרוויש, המשורר הלאומי הפלסטיני. התוצאה היא יצירת אמנות נועזת שאיננה מהססת לבטא את המצוקה שבה שתי היוצרות בוחנות את המצב, ומגיבות עליו. הן מגייסות לאמירה האמנותית את האדמה, על הצומח ומניב פרי ועל העקר והנואש, ועל חוסר האונים האנושי. המקצב איטי, ההולך וגובר לקראת שיאים הדרמטיים. הזעקה החנוקה של בורר בתחילת היצירה הופכת לקינה הבוקעת מעבר לחומת המגן, או גדר ההינתקות מעזה הגובלת בים. כל זה אמנם החל להתרקם אצל בורר וארדה חודשים רבים לפני המשט, אבל האפקט הבימתי הגובר ככל שהיצירה מתקדמת, כאילו מוסיף אקורד משלו לפרשה. השפה הוויזואלית של ארדה נעה בין מחוזות דוקומנטריים ריאליסטיים לבין מחוזות מופשטים ואישיים. השפה התנועתית של בורר משלבת תנועה פנימית איטית על רקע פסקול שהן עיצבו, ויאן לאגואי מיקסס. זה פסקול מרשים הכולל מוזיקה אלקטרונית, מוזיקה בת זמננו, שירה חיה ואפקטים קוליים של בורר על הבמה. התפאורה שעיצבו השתיים מורכבת מפיסות גדולות של צמר גולמי שחור הפרושות בתפזורת, בעוד בורר, בתלבושת המורכבת שעיצבה אורין לינדר, נעה מתחת להן, בתוכן, ביניהן, וגם מעליהן כמנסה לראות ולהבין בכל זאת את הצד האחר. התאורה הקסומה שעיצבה תמר אור מעניקה לכל המתרחש עומק מרתק. " אנהANA “ היא יצירה של תיאטרון-מחול-מיצג והנועזות שלה מעניקה לה משנה תוקף ומשמעות נדירים, וחשובים גם אם היא תעורר מלבד הערכה והזדהות, גם התנגדות ומחלוקת.
18/07/2010
:תאריך יצירה
|