סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
כתבה
 
מאת: נחום מוכיח פורסמו המועמדים לפרסי אופיר
 

 
 
סרטו של ניר ברגמן "הדקדוק הפנימי" מוביל את תחרות פרס אופיר עם 12מועמדויות. אחריו צועד "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", של ערן ריקליס, עם שמונה מועמדויות. נראה כי שני אלה יתחרו על הזכות לייצג את ישראל במוקדמות אוסקר הסרט הזר. כל הפרטים, המועמדים, המחלוקת התורנית והתופעות שנרשמו השנה בסרטים הישראליים    


ברגמן וריקליס מובילים

"הדקדוק הפנימי", סרטו של ניר ברגמן ("כנפיים שבורות"), צבר 12 מועמדויות לפרס אופיר מתוך  ה-13 האפשריות במסלול הסרטים העלילתיים בתחרות האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, ומוביל את רשימת המועמדים. כך נמסר אתמול במסיבת העיתונאים המסורתית בה הוכרזו מועמדי הפרס בכל הקטגוריות.
 
"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", סרטו של ערן ריקליס, הוא השני ברשימה, עם שמונה מועמדויות. שני סרטים אלה הם שיתחרו על הבכורה, ככל הנראה, בטקס פרסי האקדמיה ה-21, שיתקיים בספטמבר, לראשונה בירושלים. הסרטים הבאים במניין המועמדויות הם "פעם הייתי" (7), של אבי נשר,  "מבול" (6), של גיא נתיב, ו"המדריך למהפכה" של דורון צברי – סרט שנוי במחלוקת שתיכף נעסוק בו בנפרד – עם 5 מועמדויות.
 
כמה השגות העולות מבחירתם של חברי האקדמיה השנה. סרטו של אבי נשר "פעם הייתי" – אגב, היחיד מבין המועמדים הסופיים שכבר מוקרן מסחרית, ובהצלחה - נכנס הפעם לחמישיית הגמר, לאחר ששני סרטיו הקודמים, "סוף העולם שמאלה" ו"הסודות", לא חצו את המשוכה הזו. אלא שנשר עצמו לא נבחר ואינו מועמד בקטגוריית הבימוי. לעומת זאת, דובר קוסאשווילי מועמד כבמאי, למרות שעבודתו "התגנבות יחידים" לא מועמדת כסרט. כך גם בנוגע למשה איבגי, המועמד לראשונה כבמאי, בעוד שסרטו "וביום השלישי", לא נכלל ברשימת חמשת הסרטים שעלו לגמר. המועמדים הנוספים לפרס הבימוי הם ניר ברגמן, ערן ריקליס ודורון צברי.   
 
בקטגוריית שחקן המשנה מועמדים שני שחקנים מאותו סרט ("התגנבות יחידים"): אסף בן שמעון ומיכאל אלוני. בקטגוריית הצילום נכללים שישה מועמדים, בשל שוויון קולות בין שניים מהם. מעצבת התלבושות רונה דורון צברה שתי מועמדויות בקטגוריה שלה, על הסרטים "התגנבות יחידים" ו"פעם הייתי".
 
האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה מונה כ-900 חברים, ומתוכם הצביעו השנה כ-400 בלבד. עתה, עם בחירת חמשת המתמודדים בכל קטגוריה, יתקיים שלב הצבעה שני ובו יתבקשו חברי האקדמיה לבחור את המועמד המועדף עליהם לזכייה מבין החמישה בכל אחת מהקטגוריות.

הממונה-על-משאבי-ומבול-ענקית.jpg
מימין: "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", משמאל: "מבול" (תמונות יח"צ)

מחלוקת "המדריך למהפכה"
 
מבין הסרטים שנבחרו לחמישיית הגמר בקטגוריה העלילתית, הספיק סרט אחד כבר לעורר מחלוקת. מדובר ב"המדריך למהפכה", של דורון צברי. הסרט - המתאר מאבק דון קישוטי בן שמונה שנים של צברי ומפיקו אורי ענבר במגמה לנסות ולהביא למימוש הרפורמה ברשות השידור - ללא ספק אחת העבודות המרשימות שמועמדות השנה - הוא ביסודו ובחלקו הגדול סרט תיעודי, עם כמה סצינות מבוימות וכן קטעי מעבר באנימציה. הבעיה נוצרה עקב העובדה שיוצריו הגישו אותו בקטגוריית הסרט העלילתי, ועל כך ערער חבר האקדמיה שאול דישי, שהוביל מאבק נגד השתתפות הסרט במסלול זה.
 
ביום ראשון התקיימה ישיבה מיוחדת של הנהלת האקדמיה, שבה הציג דישי את עמדתו וכן נשמעו דבריהם המנוגדים לכך של צברי וענבר. בסופו של דבר החליטה ההנהלה על הכללת הסרט בקטגוריה העלילתית. לדברי גידי אורשר, יו"ר ועדת הטקס של האקדמיה: "לאור העובדה שמחציתו של הסרט, אם לא למעלה מזה, מתוסרטת ומבוימת כסרט עלילתי, החליטה הנהלת האקדמיה לכבד את ההגדרות של יוצריו ולאפשר לו להשתתף בתחרות במסגרת הסרט העלילתי. לגבי מקרים דומים או אחרים בשנים הבאות, הנהלת האקדמיה תקיים דיון לגבי הדרך שבה ננהג בחריגים כאלה ואחרים".
 
יו"ר האקדמיה, מרק רוזנבאום: "אולי זה מקרה גבולי, אבל אין ספק שחלקים ניכרים בסרט מבוימים והיו אמונים עליי דבריהם של אנשי מקצוע, בהם דוד גורפינקל, שצילם חלקים בסרט, שמספר רב של סצינות בו עוצב ובוים לכל דבר ועניין. לכן חשבתי שלגיטימי לאפשר לו להתמודד בקטגוריה העלילתית".

המדריך-למהפכה-ענקית.jpg
"המדריך למהפכה" (תמונת יח"צ)

בניגוד לשנים האחרונות, שבהן נרשמו למעלה מ-20 סרטים בכל שנה כמועמדים לפרס אופיר, השנה הגיעו לקו הסיום רק 18 יצירות קולנוע עלילתיות. שתיים נוספות, "אודם", של יהונתן סגל, ו"כלבת", של נבות פפושדו ואהרון קשלס, הסירו את המועמדויות שלהן ברגע האחרון. לדברי רוזנבאום הם נרשמו אך לא הספיקו להגיע עם עותק סופי מושלם למועדי ההקרנות לשיפוטם של חברי האקדמיה. הוא ציין שהסרט "מבול" הגיע בדקה ה-90 והספיק להיכלל בתחרות.
 
הרווח כולו שלנו
 
במהלך מסיבת העיתונאים הדגיש יו"ר האקדמיה כי אנשי האקדמיה לא צופים בסרטים העלילתיים עם הגשתם לתחרות והם מתקבלים אוטומטית. זאת בשונה מהקטגוריה הדוקומנטרית, שבה בשל ריבוי הסרטים המוגשים נערך סינון ראשוני על ידי הנהלת האקדמיה.
 
השנה, מתוך 56 סרטים שהוגשו, התמודדו בשלב ב' 24. חמשת המתמודדים בקטגוריה זו שהגיעו לגמר הם: "גם כשעיניי פקוחות" של אופיר טריינין, "גנבים בחוק" של אלכס גנטלב, "חיים יקרים" של שלומי אלדר, "שומרוני בודד" של ברק הימן ו"שתיקת הארכיון" של יעל חרסונסקי.
 
פרס מפעל החיים יוענק השנה לבמאי-תסריטאי-שחקן זאב רווח, שנכח במסיבת העיתונאים, התרגש והודה לאקדמיה.על שבחרה להעניק לו את הפרס. "את התמיכה מהקהל אני מקבל ערב ערב בתיאטרון, ובהקרנה של הסרטים שלי בטלוויזיה", אמר. "אני מודה לאקדמיה שנתנה לי את הכבוד הזה. לפני שהתחלתי לביים את הסרט הראשון שלי, 'רק היום', החלטתי במשך שנה שלמה ללמוד את כל האלמנטים הטכניים שבמאי צריך לדעת, צילום, תאורה ועריכה, והיה לי הכבוד להתברך בכך שסייע לי מורה עורך נפלא, אלן יעקובוביץ'. מי כמונו יודעים עד כמה חשובה העריכה, במיוחד היום, לקצב של הסרט".    
 
רווח, בן 70, פעיל בקולנוע ובתיאטרון יותר מ-40 שנה, שיחק בעשרות סרטים, חלקם זכו במעמד פולחני ("צ'ארלי וחצי", "חגיגה בסנוקר") וביים בין היתר את "יופי של צרות", "הגונב מגנב פטור", "שרגא הקטן", "אדון ליאון", "ספר נשים", "המובטל בטיטו", "בובה" ו"טיפת מזל".
 
סרטים על פי הספר
 
התופעה הבולטת הראשונה שמזדקרת מבחינת מקבץ 18 הסרטים העלילתיים שהשתתפו בתחרות היא שהשנה לשם שינוי (לפחות ביחס למה שהורגלנו לו בשלוש השנים הקודמות) אין אף סרט שעוסק ב"מצב" - בקונפליקט הישראלי-ערבי (נוגע בזה קצת רק "סרק סרק", של חיים בוזגלו). מעניין אם זו הסיבה לכך שהשנה אף אחד מהסרטים הישראליים לא הפגין, כפי שהורגלנו בשנים האחרונות ("בופור", "ואלס עם באשיר", "לבנון", "עג'מי"), נוכחות ופרופיל גבוה בשלושת הפסטיבלים החשובים: ברלין, ונציה וקאן. חומר למחשבה.
 
תופעה בולטת אחרת היא הסתמכות והישענות נרחבת של יוצרי סרטים על יצירות ספרותיות, ועיבודן לקולנוע. שליש מבין הסרטים שהגישו מועמדות – שישה - מבוססים על ספרים. אלה הם "גיא אוני", של דני וולמן, על פי ספרה של שולמית לפיד; "הדקדוק הפנימי", של ברגמן, על פי הרומן של דוד גרוסמן; "התגנבות יחידים", של קוסאשווילי, על פי ספרו של יהושע קנז; "פעם הייתי", של נשר, שאת תסריטו כתב בהשראת ספרו של אמיר גוטפרוינד "בשבילה גיבורים עפים"; "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", של ערן ריקליס, אותו עיבד נוח סטולמן לתסריט מהרומן של א. ב יהושע, ו"התפרצותX ", אותו עיבדה לתסריט עדנה מזי"א, מספרה שלה. בקצב הזה עוד תצטרך האקדמיה להוסיף קטגוריה המוקדשת לתסריט מעובד, בדומה לזו הקיימת באוסקר.
 
כמעט באותה נשימה צריך לציין תופעה נוספת, שרבים מהסרטים שהוזכרו לעיל מתייחסים גם אליה:   רבות מהפקות השנה הן סרטים תקופתיים.
 
"גיא אוני" (אגב, צולם כמיני-סדרה טלוויזיונית, שרק חלק ממנה נערך לסרט הקולנוע) מתרחש בפלסטין העותומאנית של סוף המאה ה-19, בתקופה ההתיישבות הראשונה בג'עוני, לימים ראש פינה/ "הדקדוק הפנימי" (שזכה לאחרונה בפרס הסרט העלילתי בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בירושלים) ממוקם בשנות ה-60 בשכונה אורבנית אפרורית. "פעם הייתי" מתרחש בחיפה תחתית של 1968.
 
זירת המקום והזמן של "התגנבות יחידים" היא אמצע שנות ה-50, בבה"ד 4, שם עוקב הסרט אחר מחזור טירונות של ג'ובניקים, או בלתי כשירים לשירות קרבי, בראשית ימיה של המדינה. "לחיות מחדש", של חיים בוזגלו  היא סאגה ארוכה (למעלה מארבע שעות), אף היא מיני-סדרת טלוויזיה במקור, העוסקת בעלייתה של ספינת המעפילים "יהודה הלוי", הראשונה שהגיעה לחופי ישראל ממרוקו, ב-1947.

פעם-הייתי-ענקית.jpg
"פעם הייתי" (תמונת יח"צ)

רשימת כל המועמדים
 
הסרט העלילתי
 
"הדקדוק הפנימי"
"המדריך למהפכה"
"מבול"
"פעם הייתי"
"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"
 
במאי
 
ניר ברגמן ("הדקדוק הפנימי")
דורון צברי ("המדריך למהפכה")
דובר קוסאשווילי ("התגנבות יחידים")
משה איבגי ("וביום השלישי")
ערן ריקליס ("שליחותו של הממונה על משאבי אנוש")
 
שחקן ראשי
 
רואי אלסברג ("הדקדוק הפנימי")
יוסי פולק ("התפרצות X")
יואב רוטמן ("מבול")
אדיר מילר ("פעם הייתי")
מארק איווניר ("שליחותו של הממונה על משאבי אנוש")
 
שחקנית ראשית
 
אורלי זילברשץ ("הדקדוק הפנימי")
הילה פלדמן ("וביום השלישי")
לירון בן שלוש ("מאיה")
רונית אלקבץ ("מבול")
מיה דגן ("פעם הייתי")
 
שחקן משנה
 
יהודה אלמגור ("הדקדוק הפנימי")
אסף בן שמעון (התגנבות יחידים")
מיכאל אלוני ("התגנבות יחידים")
מיכאל מושונוב ("מבול")
גורי אלפי ("שליחותו של הממונה על משאבי אנוש")
 
צילום
 
אלעד דבי ("אנדנטה")
רואי רוט ("בין השמשות")
בנימין נמרוד חירם ("הדקדוק הפנימי")
אמנון סלומון ("התגנבות יחידים")
יורם מילוא ("וביום השלישי")
גיורא ביח ("זוהי סדום")
 
התסריט
 
ניר ברגמן ("הדקדוק הפנימי")
יוסי מדמוני, אורי ענבר, ארי פולמן, דורון צברי ("המדריך למהפכה")
עדנה מזי"א ("התפרצות X")
נועה ברגמן-הרצברג, גיא נתיב ("מבול")
נח סטולמן ("שליחותו של האחראי על משאבי אנוש")
 
עריכה
 
עינת גלזר-זרחין ("הדקדוק הםנימי")
עמי טיר, מאור קשת ("המדריך למהפכה")
זוהר סלע ("וביום השלישי")
יצחק צחייק ("פעם הייתי")
טובה אשר ("שליחותו של הממונה על משאבי אנוש")
 
עיצוב אמנותי
 
יואל הרצברג ("אנדנטה")
יואב דהרי ("גיא אוני")
עידו דולב ("הדקדוק הפנימי")
אבי אביבי ("זוהי סדום")
מיגל מרקין ("פעם הייתי")
 
עיצוב תלבושות
 
לו מוריה ("גיא אוני")
נתן אלקנוביץ' ("הדקדוק הפנימי")
רונה דורון ("התגנבות יחידים")
לאורה שיים, הילה ברגיאל ("זוהי סדום")
רונה דורון ("פעם הייתי")
 
מוזיקה מקורית
 
אסף תג'ר ("אנדנטה")
אבי בללי ("המדריך למהפכה")
יוסף ברנדשווילי ("התגנבות יחידים")
ישי אדר ("וביום השלישי")
רן שם-טוב ("זוהי סדום")
 
פסקול
 
אשי מילוא, איתי אלוהב, תולי חן, יוסי אפלבאום, ישראל דוד ("אנדנטה")
דוד ליס, אביב אלדמע ("הדקדוק הפנימי")
אשי מילוא ("מבול")
דוד ליס, ישראל דוד ("פעם הייתי")
אשי מילוא, גיל תורן ("שליחותו של הממונה על משאבי אנוש")
 
סרט תיעודי
 
"גם כשעיניי פקוחות" (אופיר טריינין)
"גנבים בחוק" (אלכס גנטלב)
"חיים יקרים" (שלומי אלדר)
"שומרוני בודד" (ברק הימן)
"שתיקת הארכיון" (יעל חרסונסקי) 



28/07/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע