מארז האחים מרקס
(שיווק והפצה: "התו השמיני")
חגיגה מרקסיסטית אמיתית. אוסף סרטים מכונן של האחים מרקס שיצא לאחרונה בדי.וי.די, מחזיר לתודעה ומדגיש מחדש את פועלם המקורי והייחודי את האחים הקומיקאים ממוצא יהודי-גרמני, שנולדו וגדלו בניו-יורק, פעלו באמריקה במחצית הראשונה של המאה ה-20 וסרטיהם נכנסו לפנתיאון הקלאסי של הקולנוע. בראשית הם היו אמני וודביל, אך התחברו לאמנות הקולנוע המתהווה בסוף שנות ה-20 והנפיקו למדיום הזה סדרה מבריקה של סרטים פארודיים, ציניים, אירוניים ובעלי הברקות הומוריסטיות אותנטיות, פיזיות ומילוליות. נזכיר רק את המשפט האלמותי של גראוצ'ו: "לא הייתי רוצה להתקבל למועדון שמוכן לקבל אנשים כמוני", שוודי אלן ציטט ושזכה לאינספור אזכורים נוספים:
בקבוצה המשפחתית המקורית פעלו כל חמשת האחים, אך עם המעבר לקולנוע וההתמחות בו הופנה הזרקור יותר לשלושת הכוכבים: גראוצ'ו הציני, בעל הגבות והשפם המצוירים, שהסיגר לא נוטש את זווית פיו, צ'יקו בעל המבטא האיטלקי, המנגן בפסנתר, והרפו האילם והאוחז בנבל (שני האחים האחרים הם גומו וזפו). יצוין שעל אף אחד מסרטיהם האחים לא חתומים כבמאים, אבל אלה שעבדו איתם היו מעין 'במאים להשכיר' שפשוט מימשו את הרעיונות והחזונות הפילמאיים שלהם. לפניכם האסופה שבמארז.
"לילה באופרה" (1935): סאטירה שנונה ומתוחכמת על עולם האופרה שבה מסייעים האחים לשני צעירים מאוהבים, זמר וזמרת אופרה, תוך הפיכת הפקת האופרה 'אל טרובאטורה' לבלגן טוטאלי. תוספות: פרשנותו של המבקר לאונרד מלטין, סרטון תיעודי חדש על האחים, הסרטונים "ערב יום ראשון בטרוקדרו" ו"איך לישון", שמאירים צדדים שונים בעשיית המרקסים.
"יום במירוצים" (1937): הרפתקה מוטרפת בה נחלצים האחים לסייע לג'ודי סטנדיש (מורין או'סליבן), שמנהלת בית הבראה העומד בפני עיקול. גראוצ'ו הוא רופא הסוסים הוגו הקנבוש, הארפו משתמש בפנטומימה וצ'יקו הורג את השפה האנגלית, כעסקן מירוצים עם מבטא איטלקי מחשיד. תוספות: פשנות גלן מיטשל, מחבר האנציקלופדיה של האחים מרקס, סרטון חדש "On Your Marx, Get, Set Go", "לילה בקולנוע", סרטו של ריצ'רד בנקלי שהיה מועמד לאוסקר וסרטוני האנימציה "Mamas's", "Gallopin Galls", "New Hat", "Old Smokey".
"לילה בקזבלנקה" (1946): פארודיה על סרט המופת "קזבלנקה", שבו כיכב המפרי בוגארט, כידוע. שלל ביזה נאצי מוחבא אי שם בתוך מלון קזבלנקה, בדיוק כשרונלד קורנבלואו (גראוצ'ו) מועסק בתור מנהל המלון החדש. לתמונה נכנס ראסטי (הארפו), משרתו של הנאצי (סיג רומן), שנחוש בדעתו לשים ידיו על האוצר. ראסטי, יחד עם קורבצ'יו (צ'יקו), עוזר לקורנבלואו לחשוף את המחבוא ולהביא את הנאצי למשפט. תוספות: "סרטון מצויר קצר של באגס באני "ארנב אקרובטי", סרטון קצר של ג'ו מקדואקס "אז אתה חושב שאתה מתפרק".
"האחים מרקס" (יח"צ)
"האחים מרקס בקרקס" (1939): זירת האירוע אותה מבלגנים האחים הפעם היא קרקס 3 הטבעות, כשצ'יקו והרפו הופכים את דירתו של איש הברזל. תוספות: שני סרטונים קצרים ואחד מצויר.
"החנות הגדולה" (1941): כאן הופכים השלושה לבלשים-שומרי ראש בחנות כלבו גדולה, כשהם חולקים אורגן, מיטות נעלמות ורולר-בליידס, כלי התנועה המרכזי בתוך הכלבו. תוספות: הסרטון הקצר "זיכרונות מרטיטים" והסרטון המצויר "השוטר פוטץ'".
"האחים מרקס הולכים מערבה" (1940): הונאת מיליון הדולר, הנסיעה בכרכרה, צ'יקו והרפו נדחפים אל הבר ומסיימים במרדף רכבות מטורף. תוספות: שלושה סרטונים קצרים – "קצר יותר מקריצה", "תהלוכת פרשים בסן פרנסיסקו", "שביל החלב".
מארז המפרי בוגרט
(שיווק והפצה: "התו השמיני")
חמישה סרטים מופתיים ממסכת יצירתו של אחד הכוכבים ההוליוודיים הגדולים בכל הזמנים, מודל מייצג של הגבר האמריקני הקשוח והציני, אבל לא פחות מכך מוסרי, רומנטי ועשוי ללא חת. שם נרדף גם לגיבור פילם-נואר אולטימטיבי ואגדה מיתולוגית גם בקשר הרומנטי והמקצועי הגדול מהחיים שהיה לו עם לורן באקול (אשתו הרביעית), עד לפטירתו מסרטן ב-1957, בהיותו בן 58 בלבד. בשנת 1999 קבע המכון האמריקני לקולנוע כי בוגרט הינו גדול השחקנים האמריקניים בכל הזמנים. למעשה, שנים רבות הוא היה שחקן בינוני בסרטים לא חשובים, והמרוץ הגדול שלו לצמרת החל בראשית שנות ה-40, כשכיכב ב"האוצר מסיירה מדרה". כך שלמעשה הייתה לו קריירה גדולה ומעוררת השראה רק במשך פרק זמן קצר יחסית – קצת יותר מ-15 שנה. אבל החותם שהותיר יישאר נצחי.
"קזבלנקה" (1942): מה כבר אפשר לחדש בנוגע לסיפורו של ריק (בוגרט), בעל מועדון לילה בעיר קזבלנקה, שתחת שלטון וישי בתקופת מלחמת העולם השנייה. מקום אליו מתנקזים בתקופת מלחמת העולם השנייה מרגלים של כל הצדדים, בהם נאצים, ושוחרי חירות, נוכלים, מזייפי אשרות יציאה לחו"ל וכו'. וכמובן סיפור האהבה המיוסר של ריק עם אילזה (אינגריד ברגמן). את הסרט ביים מייקל קורטיז. תוספות: בדיסק הראשון, הקדמה של לורן בקול ושני ערוצי קריינות, עם המבקר רוג'ר אברט וההיסטוריון רודי בלמר. הדיסק השני, כולו בונוסים, מכיל כמה סרטונים בהם מציגה בקול את חייו האישיים והמקצועיים של מי שהיה בעלה, סצינות נדירות שהתגלו לאחרונה, שהושמטו בעריכה, ועוד.
"האוצר מסיירה מדרה" (1941): תקופת הבהלה לזהב. שני נוודים חסרי מזל (בוגרט וטים הולט) וכורה זהב לא מבריק (וולטר יוסטון), בלשון המעטה, מגלים במפתיע מרבץ זהב. כעת יחלו החמדנות הפראנויה להיות התחושות המרכזיות שיפעילו את המוטיבציות שלהם. את הסרט ביים ג'ון יוסטון. תוספות: הסרט תיעודי "מציאת אוצר". הסרט צולם באתרים אותנטיים במכסיקו, מה שהפך את תקציבו ליקר במיוחד באותם ימים – 3 מיליון דולר. אלא שההימור התברר ככדאי.
"התרדמה הגדולה" (1946). מהסרטים הקלאסיים של הבלש הפרטי פיליפ מארלו, בבימוי הווארד הוקס. גיבורו הספרותי של ריימונד צ'נדלר (בוגרט) יוצא כאן למסע בעקבות פרשת סחיטה לאחר שהוזמן לחקור אותה על ידי גנרל מזדקן. מארלו מתאהב בבתו המדהימה של הגנרל ובהמשך נקלע לקונפליקטים עם רוצחים, יוצרי פורנו, נוכלים במועדוני לילה ובני תפנוקים מהעשירון העליון. ללא בונוסים מיוחדים.
"הנץ ממלטה" (1941). עוד קלאסיקה כשהפעם בוגרט הוא על תקן הבלש סם ספייד, גיבורו הספרותי של דשיאל האמט, בסרטו הראשון של ג'ון יוסטון כבמאי, ובמה שנחשב לסרט הפילם-נואר הראשון. חבורת נוכלים אמידים מוכנה לעשות הכל כדי להניח יד על פסלון של נץ, מצופה אבני חן. ספייד מנסה לברר על מה ולמה. בתוספות: קדימונים לסרטי בוגרט.
"להחזיק ולאבד" (1944). "יש למישהו אש?", שואלת מארי (לורן בקול בהופעתה הקולנועית הראשונה) והארי (בוגרט) נענה לה מייד. מותחן שביים הווארד הוקס ואת תסריטו כתבו וויליאם פוקנר וג'ולס פורתמן, עם זיקה קלושה בלבד למקור של ארנסט המינגוויי. הארי מסייע ללוחמי ההתנגדות הצרפתים בסרט שנראה כמו הומאג' ל"קזבלנקה". בתוספות: סרטון חדש של מאחורי הקלעים, הסרטון "אהבה: הסיפור של להחזיק ולאבד" וסרטון מצויר.
"קירות" (ישראל 2009)
שיווק והפצה: אן.אם.סי יונייטד
סרטו של דני לרנר ("ימים קפואים"). גליה (אולגה קורילנקו), שוהה בלתי חוקית מקייב העובדת במכון ליווי, מנסה לברוח ממנו ונתפסת. בריון רוסי (ולדימיר פרידמן), חבר בארגון פשע האוחז בדרכונה, סוחט אותה ומאלץ אותה לבצע עבורו ועבור ארגונו עבודות חיסול של יריביהם. הוא מבטיח לה שבתמורה תקבל את דרכונה ותוכל לחזור למדינתה ולחבור אל בתה הקטנה, אותה נטשה. מפעילה משכן אותה בדירה מוזנחת בדרום תל-אביב. מהדירה הסמוכה שומעת גליה לעיתים תכופות קול של גבר הצועק על אישה ומכה אותה. עד מהרה פוגשת גליה את שכנתה המוכה, אלינור (נינט טייב) ונתקלת גם בבעלה (זוהר שטראוס) המתעלל בה. אלינור עובדת כקופאית בסופרמרקט השכונתי בו עורכת גליה את קניותיה, ועם הזמן נרקמת ידידות מיוחדת בין שתי הנשים הבודדות.
המצוקות האישיות של כל אחת מהן בנפרד מקרבות ביניהן והנסיבות הקשות והמסוכנות שהחיים יזמנו להן יובילו אותן לפעולה נגד אלה הפוגעים בהן, ולמסע משותף אל הבלתי נודע. בסרט משתתפים גם לירון לבו, יאנה גור, שלום מיכאלשווילי, ריימונד אמסלם והנרי דוד.
הדי.וי.די מכיל מבחר בונוסים, בהם קטעים שהושמטו בעריכה, יומן הפקה וריאיון עם נינט. שתי השחקניות מבצעות עבודה ראויה, ויש בסרט סצינות מרשימות, אם כי הסיפור בכללו גולש לסטריאוטיפים ומאבד אמינות ככל שהוא מתקדם.
"קירות", "היו לילות" (יח"צ)
"היו לילות" (ישראל 2010)
שיווק והפצה: אן.אם.סי יונייטד
סרטו של רוני ניניו ("המחצבה", "השחקנים"), בהתבסס על סיפורה האישי של משפחתו. גוני (מאיה כהן) בת השבע גדלה מאחורי הקלעים של בימת תיאטרון מוביל. אביה יצחק (משה איבגי) הוא במאי תיאטרון נודע, שעובר מפרויקט לפרויקט ואמה אורה (יבגניה דודינה) היא אשת רדיו בעלת שם.
יצחק עובד על הצגה מוזיקלית חדשה ואשתו ובתו חוות איתו את התהליך היצירתי המורכב והמרגש. החיים התל-אביביים המספקים והאידיליים נקטעים לפתע ועולמה המוגן של גוני מתרסק לאחר שנגד אביה מועלים חשדות פליליים הקשורים למעילה בכספי התיאטרון ואצל אמה מתגלה מחלה אנושה. חיי הבית התוססים הופכים באחת לכבדים ומדכאים.
18 שנה מאוחר יותר מנסה גוני (דאנה איבגי) בת ה-25 לשקם את חייה ואת אלה של אביה שהורשע בזמנו, ריצה תקופת מאסר וננטש על ידי כל חבריו מהתיאטרון. הוא כבר לא עובד ובריאותו רופפת והבת נרתמת לסייע לו בכל, מעזרה בתפקוד היומיומי ועד התמודדות קשה עם חברו הקרוב (גדי יגיל), כיום מנהל התיאטרון, שהפנה לו עורף ודורשת ממנו לאפשר לו לחזור למקצוע שהוא כל חייו. במקביל היא מבינה שעליה להתנתק ממנו כדי שתוכל להתחיל לחיות את חייה שלה.
מהסרטים הנוגעים והמרגשים שנעשו כאן בשנים האחרונות. משה ודאנה איבגי פשוט מעולים וגם מאיה כהן הקטנה מרשימה בהופעת בכורה.
"תלוי באוויר" (ארה"ב 2009)
שיווק והפצה: אן.אם.סי יונייטד
במרכז סרטו של ג'ייסון רייטמן ('ג'ונו') ג'ייסון בינגהם (ג'ורג' קלוני), עובד מצטיין בחברה המתמחה בייעול חברות, או במילים אחרות אדם רגיש ליחסי אנוש היודע איך לפטר עובדים בדרך רכה ומעודנת, אם יש דבר כזה. רוב זמנו עובר עליו בטרמינלים, בבתי מלון ובטיסות ברחבי ארצות הברית. בכל מקום בו הוא נוחת הוא פוגש אנשים במשרדי חברות ועליו להפיל עליהם את בשורת האיוב, שמשחררים אותם מתפקידיהם.
במהלך טיסותיו הוא מתוודע לאלכס (ורה פרמיגה), שעבודתה מחייבת אותה לאורח חיים דומה לשלו. בין השניים מתפתח רומן מזדמן, הם נפגשים בתחנות זהות על מפת מסעותיהם והקשר ביניהם מתהדק. כאשר נטלי (אנה קנדריק), עובדת חדשה בחברה של ריאן, מציעה קונספט חדש לפיטורי עובדים – שיחות וידאו – הוא מתנגד לעניין והבוס שלו שולח אותה להיצמד לריאן, כדי שימחיש לה איך זה עובד בשטח. בבונוסים, הסרטו 'לפני הסיפור', בו מובאים דברי היוצר והשחקנים, וסצינות שהורדו בעריכה.
סרט רגיש ומרגש, ועבודת המשחק של קלוני ושאר השחקנים נהדרת.
"פרשס", "תלוי באוויר" (תמונת יח"צ)
"פרשס" (ארה"ב 2009)
שיווק והפצה: אן.אם.סי יונייטד
סרטו שלי לי דניאלס, על פי רב המכר 'תלחצי', של ספייר, עוסק בקלריס פרשס ג'ונס (גאבורי סידיבה), תלמידה בת 16, כבדת גוף, המושעית מבית ספרה משום שהיא עומדת ללדת את בנה השני. מהר מאוד מתברר לצופה שפרשס חיה בבית בלתי אפשרי. אביה הוא אבי בתה הראשונה, המוגבלת בשכלה, ואף אחראי להריונה השני. אמה (מוניק) מתעללת בה מילולית ופיזית, ופרשס בורחת בדמיונה לעולם פנטסטי בו היא כוכבת נוצצת.
עקב לחצו של המורה שלה למתמטיקה, המזהה אצלה פוטנציאל בלתי מנוצל, מופנית הנערה לבית ספר אלטרנטיבי. שם היא מוצאת עצמה בכיתה קטנה עם בנות נוספות מרקע סוציו-אקונומי קשה, שגם להן סיפורים בעייתיים. הן צוברות ביטחון בעזרת מורה דואגת ואיכפתית, מיס ריין (פאולה פאטון). בתהליך הדרגתי של למידה ורכישת הערכה עצמית מתחילה פרשס לחוש מוגנת ועטופה באהבה, ומבינה שעדיף לה להשאיר מאחוריה את חייה הקודמים ולצאת לדרך חדשה. בהשתתפות מריה קארי ולני קרביץ.
יצירה אותנטית, מבריקה וייחודית. סידיבה, חסרת הניסיון במשחק, מרשימה.