פסטיבל "אייקון TLV" ה-14 למדע בדיוני ייפתח ב-25 בספטמבר, יימשך שבוע ויכלול מושבים אקדמיים ואחרים, הרצאות, מפגשים עם אורחים מחו"ל ויוצרי קולנוע וסופרים ישראליים, סדנאות קומיקס ואנימציה, משחקי מחשב, משחקי תפקידים, הפעלות לילדים ואפילו הפקות מקור בימתיות, והכול בנושאי מדע בדיוני-פנטזיה-אימה כשהנושא המרכזי השנה הוא "גיבורים ומפלצות".
במוקד האירוע תעמוד כמובן הקרנתם של יותר מ-100 סרטים חדשים, בעלי טווח נושאים רחב. אקורד הפתיחה הפילמאי יהיה "סקוט פילגרים נגד העולם", קומדיה אמריקנית צעירה וקצבית מדוברת שביים אדגר רייס ("מת על המתים", "שוטרים לוהטים"), שיופץ לאחר מכן מסחרית.
סרטי מפיצים נוספים המיועדים להקרנות מסחריות ואשר יוצגו בבכורה בפסטיבל "אייקון" הם "הטורפים" (עיבוד מחודש לסרט האקשן "הטורף" משנות ה-80, בו כיכב כזכור ארנולד שוורצנגר) ו"אף אחד לא מושלם" (בכיכוב ג'ארד ליטו), על בחירותיו של האדם האחרון עלי אדמות.
במקביל לאירועים המרכזיים שיתקיימו בסינמטק תל-אביב, יתקיימו אירועים גם
בחולון, הרצליה ושדרות, ולאחר הפסטיבל גם בירושלים.
מנהל הפסטיבל הוא אורי אביב והאירוע מאורגן על ידי העמותה ליצירה פנטסטית וספקולטיבית בישראל, בשיתוף עם סינמטק תל-אביב, ומופקת בשיתוף עם המחלקה למופעים של עיריית תל-אביב, ובתמיכת מועצת הקולנוע הישראלית ומשרד החוץ.
להלן המלצות על ארבעה מסרטי הפסטיבל:
"1" (הונגריה 2009)
סטניסלב לאם הפולני-יהודי, מחבר ספרי המדע-בדיוני הנודע ("סולאריס"), אחראי ליצירה הספרותית שעליה מבוסס הסרט הזה שביים פאטר ספרו ההונגרי.
בחנות ספרים נודעת בבודפשט מוחלף בין יום כל רפרטואר הספרים ובמקומם ניתן למצוא בחנות רק עותקים של ספר מסתורי בשם "1", ששם מחברו אינו רשום, גם לא שם ההוצאה לאור שהנפיקה אותו לשוק. אבל לא פחות מפליאה עלילת היצירה. הספר מתעד את ההיסטוריה של האנושות בטווח זמן של דקה אחת.
בעל חנות הספרים, שני עובדיו ועוד אדם תימהוני שהיה שם בעת שהתגלו הספרים הנושאים את הכותרת "1", נעצרים על ידי רשויות הלשכה למחקר על-טבעי, והפרשה מתחילה לעורר אי שקט ומחלוקות ציבוריות, מה גם שכל הניסיונות, כולל היפנוזה, סמים ושאר תכשירים, לא מחלצות מפי העצורים וידוי על היותם אחראים להתרחשות הביזארית. עם זולטן מושי, לסלו סינקו, פאל מקסאי, ויקה קרקס.
הסרט המצוין הזה, שעוטר בפרסים והפך בשנה האחרונה ללהיט בפסטיבלי הז'אנר, בנוי כיצירה שמשוטטת בין עולם בדיוני לא הגיוני לעולם קפקאי טיפוסי, שרק הולך ומסתבך, ובדרך מנסה לנסח כמה אמירות חשובות בנוגע לעולם בו אנו חיים.
"מטען" (שוויץ 2009)
"מטען" (שוויץ 2009)
סרט, עליו חתומים הבמאים השוויצרים איוואן אנגלר וראלף איטר, המתכתב ביצירתיות ראויה לשמה עם סרטי מדע-בדיוני-אימה אמריקנים נודעים, כמו "הנוסע השמיני" ו"שמש", ואפשר למצוא בו הדים גם ל"בלייד ראנר" ואפילו ל"2001: אודיסאה בחלל".
החללית קסנדרה יוצאת למסע ארוך, בן שמונה שנים, לכוכב ריאה, מקום חלופי להתיישבות בני אדם, לאחר שכדור הארץ כבר יצא מכלל שימוש למטרה זו, בעקבות שואה אקולוגית. הצוות שעל סיפון הספינה מורדם, למעט שני אחראי משמרת מתחלפים.
לצוות מצטרפת לורה (אנה קתרינה שוואברו), רופאה צעירה, שבכל זמן פנוי מתכתבת בווידאו עם אחותה, הנמצאת בכוכב ריאה. לקראת תום משמרתה שומעת לורה רעשים מוזרים מתא המטען של הספינה. היא מעירה את איש הביטחון של הספינה ואת הקפטן, ומכאן נפתחת שרשרת אירועים מוזרה ורציחות/ מקרי מוות מסתוריים, כשלורה תגלה לתדהמתה את סודות המטען של הקסנדרה ואת יעדה האמיתי. עם מרטין ראפולד, רגולה גראווילר, יאנגזום בראוון.
כמצופה מסרט שספג השראה ממיטב יצירות הז'אנר, "מטען" מצויד באפקטים מיוחדים נהדרים יוצרי אווירת מסתורין ואניגמה והוא בהחלט מיישר קו עם ליין סרטי המדע-בדיוני החלליים המובילים.
"צמא" (דרום קוריאה 2009)
סרט זה, שביים הקוריאני צ'ון-ווק פארק ("שבעה צעדים") שייך אמנם לקטגוריית סרטי ערפדים, אבל בתכניו ובמהותו הוא שונה לחלוטין. סיפורו של כומר (קאנג-הו סונג) העובד בבית חולים ומתנדב לקחת חלק בניסוי שמטרתו לייצר חיסון לווירוס קטלני שמכלה את האוכלוסייה. אלא שהניסוי משתבש, הווירוס מתפשט בגופו של הכומר והוא כמעט נופח את נשמתו.
"צמא" (דרום קוריאה 2009)
מהלך אחרון כמעט מציל אותו ממוות: עירוי מדם ערפדים המוזרם לגופו. בעקבות המהלך הזה מבין הכומר, שהפך לערפד, את ייעודו האמיתי, לחוות את הנאות הגוף. בעודו ממשיך לסייע לחולים, הוא ניזון גם מדמם, ובהמשך מתקבל בבית משפחה שהוא סייע לבנה חולה הסרטן. במהל שהותו שם הוא מתוודע לבחורה צעירה ויפה (אוק-בין קים), המשמשת בבית כמטפלת-משרתת, ובעקבות הקשר הרומנטי והייצרי שנוצר ביניהם היא מצליחה לשכנע אותו להופך גם אותה לערפדית. אלא שצמאונה לדם אדם אינו יודע גבולות.והכומר המאוהב בה מבין שהוא חייב לבלום איכשהו את השתוללות הדמים שלה.
עבודת קולנוע מפתיעה שמשלבת בין מיתוס הערפדים, מיסטיקה והמימד המטאפיזי, ובסופו של דבר צופנת גם סיפור אהבה שלא מהעולם הזה.
"שלדים" (בריטניה 2010)
סרטו של ניק ווטפילד שבמרכזו סימון ובנט (מגולמים על ידי הקומיקאים הבריטים וויל אדמסדייל ואנדרו באקלי), שני פקידים בריטים חנונים שמנמנים, לובשי חליפות מקומטות, צועדים בדרכי עפר בעודם מנהלים שיחות קטנות על ענייני דיומא. כשהם מגיעים לבית לקוחות, בני זוג תמימים, האחד מתחיל לתשאל אותם ולמלא שאלוני טופסולוגיה שונים, בעוד האחר עובר לחדרים שבקומה העליונה ונעזר במשקפיים ובמעין מכשיר מונה-גייר שכזה כדי להוציא את השלדים שטמונים בארונות.
"שלדים" (בריטניה 2010)
מלקוח ללקוח מתברר שהשניים הם טיפוסים לא יוצלחים, סוג של מגרשי שדים שלומיאלים, שעובדים על פי הספר ונצמדים לנוהל היבש שלא תמיד מתאים לכל המקרים בהם הם נתקלים. כאשר הבוס שלהם מטיל עליהם משימה שעשויה לגרום לקידום שלהם בחברה בה הם עובדים, ומכניסה אותם לבית אישה ובתה הצעירה והיפה, מתברר לשניים שמדובר במטלה קשה מדי שאין בכוחם לבצעה, אלא אם כן יעלה בידם להתמודד עם השלדים הפרטיים שלהם ולהבין שבריחה אינה דרך לפתור בעיות.
סוריאליסטי, מצחיק והזוי.