מארזים של היצ'קוק ו-וודי אלן וגם: "סרט לבן", "יבי", "שאטר איילנד"ו"דוקטור ז'יוואגו"
מארז אלפרד היצ'קוק
(שיווק והפצה: אן.אם סי יונייטד) מקבץ של שישה סרטים מעבודותיו של גאון הקולנוע רובן מהעשורים השני והשלישי לפעילותו הקולנועית, שנות ה-30 וה-40, הן מהתקופה בריטית שלו וגם מזו ההוליוודית, וסרט אחד גם משנות ה-50. היצ'קוק, יוצר פורה במיוחד, חתום על יותר מ-60 סרטים שיצר במרוצת קצת יותר מ-50 שנות פעילות. רבים מהם הפכו ליצירות מופת ואבני דרך בתולדות הקולנוע, יוצרי קולנוע מעולים, אירופים ואמריקנים, הפכו אותו לסוג של גורו שמשנתו הייתה נר לרגליהם ועם השנים גם קמו לו "חקיינים" רבים, שעבודותיהם מצדיעות לו אך לא ממש מתקרבות לרמה, לאיכויות ולרף הגבוה שהוא הציב. כל סרטי המארז מצוינים, אך נטולי תוספות ובונוסים. "39 המדרגות" (1935). מגולל את סיפורו של אדם חף מפשע (רוברט דונאט) המופלל ברצח אישה, שאותו לא ביצע (היצ'קוק הרכיב כבר את המודל החביב עליו - הגיבור כקרבן תמים - ומוטיב זה יופיע בסרטיו, כידוע, שוב ושוב). מרדף המתנהל בסקוטלנד יחשוף בסוף את המזימה ויוכיח את ניקיון כפיו. "הגברת נעלמת" (1938). רכבת טרנס אטלנטית מתעכב ללילה בעיירה קטנה, בגלל בעיות מזג אוויר. הנוסעים מאוכסנים במלון שם מתוודעת אחת מהן, אשת חברה ססגונית (מרגרט לוקווד), לאישה מכובדת מבוגרת (מיי וויטי). לאחר שהמסע ברכבת מתחדש, הגברת המבוגרת נעלמת באופן מסתורי. "חשד" (1941). עלמה בריטית צעירה ותמימה (ג'ואן פונטיין) פוגשת ברכבת גבר מקסים וכובש לבבות (קארי גרנט), שאינו אלא פרזיט מהמר שחי על כספים שהוא לווה מחבריו. זמן לא רב לאחר ירח הדבש היא חושפת את אופיו האמיתי ומתחילה לחשוד שהוא זומם לרצוח אותה כדי לרשת את כספה. "סירת הצלה" (1944). ספינות בריטית וגרמנית מתנגשות זו בזו באוקיינוס האטלנטי בתקופת מלחמת העולם השנייה. קבוצת אנשים מהספינה הבריטית, בעלי רקעים שונים, מצליחים להינצל באמצעות סירת הצלה. אלא שאחר כך הם מעלים אליה מהמים גבר, שמתברר שהוא מהספינה הגרמנית שהטביעה אותם. "רבקה" (1940). אישה צעירה (ג'ואן פונטיין) מתאהבת באלמן עשיר (לורנס אוליבייה), נישאת לו ועובדת לגור בטירתו הענקית. מהר מאוד היא מגלה שזכר אשתו הראשונה המנוחה מציץ מכל פינה בטירה, גורם ליחס עוין כלפיה מצד המשרתים שכיבדו והעריצו אותה ואף מעיב על היחסים ביניהם. "לתפוס גנב" (1955). סיפורו של גנב תכשיטים (קארי גרנט) שריצה את עונשו והשתקם. הבעיה שלו מתחילה כאשר מתבצע שוד אבני חן ומייד חושדים בו שהוא חזר ל"מקצוע". הבחור הנסער יוצא למסע על מנת להוכיח את חפותו ולחשוף את זהות הגנב האמיתי. מארז וודי אלן (שיווק והפצה: אן.אם.סי יונייטד) במרוצת שנות ה-90 ותחילת ה-2000, למרות שפס הייצור הוודי אלני המשיך להנפיק, כמקובל, סרט מדי שנה, הייתה תחושה של דעיכה איטית אך קבועה ברמת סרטיו. השטיקים חזרו על עצמם וכבר לא עבדו, הוואן-ליינרס היו הרבה פחות שפיציים מבעבר. ובכלל - אלן נראה והתקבל הרבה יותר כטרחן זקן והרבה פחות כיוצר קומי מבריק – מה שהינו בעצם, למרות הכול. אני אישית נמנה עם אוהדיו המושבעים, כך שקיבלתי אותו בפתיחות ובנכונות מלאה גם ב"רגעי השפל" שלו לכאורה. אלא שמאז ראשית-אמצע שנות ה-2000 אין ספק, ולכך יסכימו גם מבקריו, שמורגשת התעוררות מחודשת בגזרה שלו, וסרטיו חזרו להיות שוב מחודדים, אפילו מבריקים.
"ויקי כריסטינה ברצלונה", "נקודת מפגש" (תמונת יח"צ)
זה נפתח בטרילוגיה הבריטית ("נקודת מפגש", "סקופ" ו"חלומה של קסנדרה"), בה החל את תהליך ההיעדרות מהמסך גם כשחקן (פרט ל"סקופ") המשיך ב"ויקי, כריסטינה, ברצלונה" וחתם ב"מה שעובד" (שבו לא התאפק ושחרר למסך תואם עצמו, ציני-אירוני-נוירוטי, בדמות לארי דייוויד). אגב, תסריט זה נכתב בשנות ה-70 – הפוריות ביותר בקריירה שלו - והיה מיועד לזירו מוסטל, שנפטר אז והפרויקט נגנז. מארז כולל את הסרטים הבולטים בפאזה הרעננה-מחודשת של אלן, שב-3 בדצמבר יחגוג 75 שנה . לסרטים לא צורפו בונוסים מיוחדים, פרט ל"מה שעובד", בו שובץ ריאיון עם היוצר, ששודר בערוץ 2. "נקודת מפגש" (ארה"ב-בריטניה 2005). כריס (ג'ונתן ריס מאיירס), מדריך טניס צעיר ונאה של בן אצולה בריטי, טום (בריאן קוקס), מתחיל לצאת עם אחותו קלואי (אמילי מורטימר) ואף נישא לה. אך במקביל מפתח רומן חשאי לוהט עם האקסית של טום, נולה (סקרלט ג'והנסון), שרק הולך ומסתבך. "ויקי, כריסטינה ברצלונה" (ארה"ב 2008).האמריקניות הצעירות ויקי (רבקה הול) המאורסת וכריסטינה (סקרלט ג'והנסון) הפנויה, מבלות חופשה בברצלונה. הן מתיידדות שם עם אמן מקומי (חוויאר ברדם) וחוות הרפתקאות רומנטיות איתו. כריסטינה אף נאלצת להתמודד עם גרושתו מריה אלנה (פנלופה קרוז) "מה שעובד" (ארה"ב 2009).בוריס (לארי דייוויד) מיזנתרופ מבוגר וממורמר שמלמד שחמט את ילדי השכונה, מאמץ לדירתו המנהטנית את מלודי (אוון רייצ'ל ווד), צעירה מדרום ארה"ב. היא נדלקת על חוכמת החיים שלו והשניים מתחתנים, נגד כל הסיכויים. התמונה תשתנה כשלעיר יגיעו הוריה של מלודי. "סרט לבן" (גרמניה 2009) שיווק והפצה: לב סרטים ובתי קולנוע סרטו בעל המוניטין של הבמאי האוסטרי המצוין מיכאל הנקה ("משחקי שעשוע", "מחבואים"). האירועים האניגמטיים מתרחשים בכפר קטן בגרמניה, ערב מלחמת העולם הראשונה. שלוות המקום הפסטורלי מופרת על ידי סדרה מסתורית של תקריות אלימות ותאונות מוזרות. רופא הכפר (רינר בוק) חוזר מביקור חולים וסוסו נתקל בחוט שנמתח בין שני עצים ומשליך מעליו את רוכבו. הרופא נפצע קשה ומובהל לבית החולים לאשפוז ושיקום ממושך. חקירת אנשי המשטרה המקומיים לבירור האחראי למעשה לא מעלה דבר, ואז מתרחש עוד מקרה בו מוצאת אישה את מותה בנסיבות לא ברורות. בעוד האירועים החריגים ממשיכים להתחולל, מתוארת שגרת המקום השמרני. המקומיים, פרוטסטנטים אדוקים, מפעילים משמעת ברזל נוקשה על ילדיהם, שמחונכים לצייתנות עיוורת. אבל ההורים הרודים בהם לא מתנזרים מסטיות שונות, מבגידה ועד גילוי עריות. כאשר התופעות יוצאות הדופן בכפר נמשכות, מתחיל המורה המקומי (כריסטיאן פרידל) לחקור את הנושא ביסודיות ועולה אצלו החשד שהילדים התמימים של הכפר, נפשות אילמות שפופות ומדוכאות לכאורה, הם שעומדים מאחורי המעשים המרושעים. מסרטי המופת החשובים והמשפיעים ביותר בשנים האחרונות.
"שאטר איילנד", "סרט לבן" (תמונת יח"צ)
"שאטר איילנד" (ארה"ב 2010) שיווק והפצה: אן.אם.סי יונייטד עבודתו טורדת השלווה של מרטין סקורסזה, על פי המותחן של דניס ליהיין. המרשל הפדרלי טדי דניאלס (ליאונרדו דיקפריו) יוצא עם שותפו החדש צ'אק יול (מארק רופאלו) לשאטר איילנד השוכן בים מול חופה של בוסטון. השנים חוקרים תעלומת היעלמות בלתי אפשרית של אישה מאשקליף, מוסד לקרימינלים חולי נפש המאושפזים באי המבודד. עם הגיעם למקום מקבל אותם שם ג'ון קראולי (בן קינגסלי), מנהל המקום, וכאשר הם לא זוכים בשיתוף הפעולה לו קיוו, העניינים מתחילים להסתבך וסופת הוריקן המשתוללת באי מונעת כל ניסיון לצאת ממנו. מותחן פסיכולוגי מעולה שסוחף את הצופה למחוזות הטירוף והפנטזיה. "יבי" (ישראל 2009) שיווק והפצה: האוזן השלישית סרטו של צבי שיסל המתמקד בדמותו של חברו המשורר/ בוהמיין/ שתיין, איש השוליים התל-אביבי הססגוני יבי, אידיאולוג טוטאלי של בתי קפה, שהטיף למהפכות אבל רק בכוסות בירה. רבים מבאי כסית ומשוטטי דיזנגוף בשנות ה-70 הכירו אותו כיוצר תימהוני ואניגמטי שניסה למכור להם את ספרוני השירה שלו ברחוב. הסרט משרטט את דיוקנו, החל מנערותו בשכונת פלורנטין לצד חיים טופול חברו. עבודתו כפועל דפוס, המודעות הפוליטית שחלחלה להכרתו – תחילה היה חבר בלח"י ואחר כך בקוטב השני – המפלגה הקומוניסטית ופרסם בזמנו טור חדשני-חתרני בעיתון "הארץ". אבל יותר מכל הוא חי בצניעות נזירית, סלד מהמטריאליזם, חלם רק על מהפכות ושוויון וניסה להשמיע קול כדי להילחם בעוולות חברתיות ומדיניות, שהכאיבו לו. הוא חיבר שירה ומכר את ספרוניו כדי לממן לעצמו עוד כוסית אלכוהול במסבאה הקרובה. בסרט, עדויות של חברים ביניהם: טופול, אורי אבנרי, נתן זך, מנשה קדישמן, יגאל תומרקין, איתן הבר, יעקב אגמון, אורי ליפשיץ, שמוליק קראוס, נתן זהבי ועוד. סרט פרופיל מרתק, תעודה נאמנה לזכרו של האיש. "לילות בוגי" (ארה"ב 1997) שיווק והפצה: התו השמיני סרטו השני של הבמאי המחונן פול תומאס אנדרסון ("מגנוליה", "זה ייגמר בדם") העוסק בתעשיית הסרטים הפורנוגרפיים שהחלה לשגשג בלוס-אנג'לס בסוף שנות ה-70. דמותו של הגיבור, אדי אדמס (מארק וולברג), צעיר מצויד היטב שחולם על קריירה בתחום הפורנו, מבוססת באופן רופף על דמותו של כוכב אגדי בנישה, ג'ון הולמס. אדי עושה את צעדיו הראשונים בתחום ומי שקולט את הפוטנציאל הטמון בו הוא ג'ק הורנר (ברט ריינולדס), יוצר פורנו, מפיק ובמאי בעל חזון בתחום, שמעוניין ליצור סרטים בעלי אופי יותר יומרני ו"אמנותי". הוא פורש את חסותו על ג'ק, משכן אותו בחווילה הגדולה בה פועלת תעשיית משפחת הפורנו שלו ומעניק לו שם במה – דירק דיגלר. אדי מתוודע לאמבר (ג'וליאן מור), האישה היפה שאיתה יצטרך להפגין את כישוריו המיניים על המסך בפרויקט הראשון שלו, ועד מהרה הופך לכוכב מוכר בתחום. אבל אף אחד לא סיפר שלו שאחרי הקפיצה הגדולה לפסגה, עלולה לבוא גם נחיתה קשה לתחתית העלובה של הקיום. אנדרסון מיטיב להרכיב פאזל קולנועי אמין, צבעוני, תוסס וססגוני של תעשיית המין שבשולי הוליווד.
"דוקטור ז'יוואגו", יבי (תמונת יח"צ)
"דוקטור ז'יוואגו" (ארה"ב 1965) שיווק והפצה: התו השמיני סרטו הקלאסי של דייוויד לין ("הגשר על הנהר קוואי") על פי הרומן של בוריס פסטרנק, בעותק מרהיב ששוחזר דיגיטלית מהמקור. הסרט מתאר את חייו מלאי ההתרחשויות והתהפוכות של יורי (עומר שריף), רופא ומשורר הומניסט ברוסיה העוברת שינויים פוליטיים וחברתיים גדולים, מהמהפכה הבולשביקית ומלחמת העולם הראשונה ועליית הקומוניזם. על רקע התקופה הסוערת הזו מתחולל סיפור אהבה גדול ולא פחות מסעיר. יורי נשוי לאישה מהמעמד הגבוה הנאמנה לו, ואיתה גידל משפחה, אך לבו הולך שבי אחר לארה היפה (ג'ולי כריסטי), המוזה שלו, אף היא נשואה אך תשוקתה נתונה לו. הרומן החשאי נרקם ביניהם על רקע התהפוכות ההיסטוריות הגדולות. הסרט מכיל שני דיסקים. בראשון, פרט לסרט תמצאו סרטון רטרוספקטיבה חדש, "ד"ר ז'יוואגו חגיגה", לרגל מלאת 45 שנה לצאת הסרט, ובדיסק בונוס נוסף "ד"ר ז'יוואגו: מאחורי הקלעים של האפוס הרוסי", סרט דוקומנטרי בן שעה, וגלריה של סרטונים איכותיים מקוריים, כולל ריאיונות לתקשורת שנעשו בזמנו וכן מבחן הבד של ג'רלדין צ'פלין (המגלמת בסרט את טוניה, אשתו של ד"ר ז'יוואגו). אפוס גדול מהחיים, דוגמה מייצגת לסרטים הגדולים והמרגשים שהפכו לאבני דרך בהוליווד.
21/10/2010
:תאריך יצירה
|