חבר להקת השין מגיאורגיה שתתארח בפסטיבל העוד מסביר מה מיוחד כל כך במוזיקה הגיאורגית
על מוזיקה וגיאוגרפיה
להקת ה"שין", אחד ההרכבים המרתקים של המוזיקה הגיאורגית, שהמופע שלו ינעל את פסטיבל העוד בירושלים השבוע, נולד דווקא בגרמניה. שם גילו כמה מוזיקאים גולים איש את רעהו והקימו את ההרכב.
גם היום מספר חבר ההרכב זוראב גאגנידזה, " הגרעין המייסד יושב בשטוטגארט ולסיורי הופעות מצטרפים החברים מגיאורגיה". "מה קרה מאז הביקור הקודם שלנו בישראל לפני כשלוש וחצי שנים (ה"שין" היו אז אורחי פסטיבל האביב הבינלאומי ראשון-לציון),"גאגנידזה חוזר על שאלתי, חושב שנייה ובטון מחויך מספר: "אלכסנדר קיליאן, בן ה-23 הצטרף להרכב. הוא בכלל לא מגיאורגיה, אבל הוא הכיר את המוזיקה כשהוא היה בן עשר ומאז חיידק המוזיקה שוכן בקרבו. הוא למד אצל זאזא מימינושווילי (ד"ר), נגן גיטרה ולמעשה הראש המוזיקלי המוביל את ה'שין'. קיליאן הוא אולי המוזיקאי היחיד היום שנולד במערב ומנגן בפנדורי ( כלי פריטה ולו שלושה מיתרים, נפוץ מאוד במזרח גיאורגיה. י. ש. ). יש לנו עוד חבר חדש בהרכב יליד מולדובה, נגן כלי נשיפה, אבל בעיקרון ההרכב נשאר כשהיה".
מה מצפה לקהל שיגיע לראות אתכם בפסטיבל העוד בירושלים?
"מוזיקה בתוספת שני רקדנים. צריך לומר שבהופעות שלנו תמיד יש יצירות חדשות עם חומר מוכר, כי הקהל שלנו ברובו הגדול מכיר את המוזיקה הגיאורגית ואוהב אותה ובהופעות שלנו רוצה להיזכר במוזיקה המוכרת ולאט לאט הוא מוכן להכיר מוזיקה חדשה. זה בסך הכל דומה למה שקורה לרוב המאזינים לכל סוגי המוזיקה בעולם".
תנסה להזכיר לנו מה מיוחד וכובש כל כך במוזיקה הגיאורגית?
"לפני שנדבר על מוזיקה נדבר על גיאוגרפיה. אני יודע שיש עוד ארצות שמתהדרות בהיותן נקודות חיבור בין מזרח ומערב ובכל זאת, תחשוב על גיאורגיה, שלחופי הים השחור. מצפון - רוסיה וההשפעות המוזיקליות והתרבותיות שלה, מדרום - טורקיה שהיא בעצמה מעצמה מוזיקלית עתירת צבעים ומדרום מזרח - אירן עם המוזיקה הייחודית שלה. הוסף את ארמניה שממזרח ועוד תרבויות שכנות ויש לך תערובת שמייחדת את גיאורגיה מכל הסובב אותה.
"מאפיין נוסף הוא המרווחים הנוהגים במוזיקה. בתרבות אחת המרווח בן ארבעה צלילים הוא המאפיין ( המרווח בין דוֹ ופָה) , בתרבויות אחרות המרווח הקובע הוא בן חמשה צלילים דו וסול. בגיאורגיה חיברנו את שני המרווחים וכשקבוצת זמרים שרים ביחד את שני המרווחים יש תחושה של עירוב סגנונות".
עוד הוא מדבר ונזכרתי שבביקור הקודם שלהם, החברים הוזמנו לתכנית טלוויזיה ובה התארח זמר ישראלי ממוצא גיאורגי שזכה באותם ימים בפרס בתכנית טלוויזיה אחרת. ברגע שהחברים החלו לשיר, הישראלי שגדל על המסורת, הצטרף באופן הכי טבעי בעולם במרווח הקולות שאינו מקובל עלינו הקסם עובד תמיד מחדש.
"אבל אלו לא רק המרווחים", ממשיך זוראב גאגנידזה, "אלא גם השילוב בין מקצבים שונים המנוגנים,"או נרקדים בעת ובעונה אחת. מה שמכונה בשפת המוזיקולוגים 'פולי-רתמיות' (רב-קצביות, בתרגום צולע). לחיבור בין תרבויות המוזיקה של המזרח והמערב יש כוח שעובד בכל פעם מחדש.
"למען האמת אם תבדוק את התרבות הגיאורגית תראה שהשילוב הוא יסוד מוצק מאוד בתוכה. מי שמכיר את הסרטים שיצאו מגיאורגיה בהם 'עץ המשאלות',' 27 נשיקות', 'חרטה' ועוד רואה מייד שהתרבות החיה בהם היא תרבות בינלאומית. אם תבדוק את השירה הגיאורגית הגדולה, של שותא רוסטוולי (מחבר היצירה "עוטה עור הנמר", שבילה במאה ה-12 כאן במנזר שבעמק המצלבה בירושלים והיום יש גן על שמו בחולון – י.ש.), על אדריכלות המשלבת סגנונות שונים ואפילו כוריאוגרפיה עממית קלאסית ואמנותית שהגיעה לשיאה בעבודות של ג'ורג' בלאנשין ששמו המקורי היה גיאורגי מובהק בלאנשינדזה".
איך הריבוי הקולי הזה עובד טכנית?
"אנחנו יונקים את זה מרגע היוולדנו ואולי עוד קודם. אבל יש כאן שיטה שבה ארבעה קולות שרים יחד והזמרים בדמיונם מעלים קול נוסף ומתייחסים אליו, קשה להסביר במציאות זה מתקיים ויוצר את הצליל המיוחד".
פיוז'ן על אזורי
באופן מפתיע, ואולי היום, כבר לא כל כך מפתיע, חברי "השין" מחברים בקלילות מוזיקה גיאורגית עממית לג'אז, ושירה רב-קולית הטבעית לגיאורגים עם שירת ה-scat, שירת הג'אז שבה זמר מחליף מלים בהברות חסרות משמעות ומנסה לחקות את צליליהם של כלי נגינה שונים. ובכלל מחברים חברי "השין" את המוזיקה של המזרח הקרוב עם הצלילים המודרניים העכשוויים של המערב.
בחיפושיהם אחר הצליל הגיאורגי המוחלט, יצרו חברי "השין" פיוז'ן על-אזורי שמורכב ממגוון סגנונות גיאורגיים. תכניתם הנוכחית, Egari, מבוססת על מוזיקה אינסטרומנטלית, שירה רב-קולית מסורתית, מחולות עממיים, וחיבור של כל המרכיבים השונים והנפרדים של התרבות הגיאורגית. זוהי תופעה בלתי רגילה, וצירוף, הרחוק מהמסורת, של הארכאי והמודרני, של כלי נגינה קווקזיים ושל כלים ממוצא אחר, של יסודות של הרמוניה גיאורגית עם זרמי ג'אז מגוונים.
למרות כל זאת, "השין" אינם יוצאים כנגד המוזיקה הגיאורגית המקובלת. רק חיבורים שמצליחים ליצור קו התפתחות טבעי ישרדו וברוח זו "השין" רואים את עצמם כשומרי החומות של המסורות הגיאורגיות ולא כמי שבאו להרוס אותן.
"להקת השיין" (מקור: www.theshin-music.com )
התעניינות אירופאית בצירופי הכלים
עוד מספר זוראב גאגַנידזֶה על מגוון העיסוקים של החברים בהרכב. הוא עצמו נגן גיטרה ובס וכלים דומים וכן איש סאונד ששיתף פעולה עם הבמאי הגיאורגי המהולל רוברט סטרואה (שביקר בארץ לא מעט פעמים). בהשכלתו הוא גם מהנדס תוכנה וכן איש מוזיקה עממית וג'אז שמופיע בהרכבים שונים באירופה ובצפון אמריקה.
מנהיג ההרכב זאזא מימינושווילי הוא גיטריסט עטור פרסים, איש ג'אז ומלחין לתיאטרון. מאמוקה גאגאנידזה, זמר ונגן איש כלי ההקשה, פעיל עצמאית בהפקות תיאטרון בקולנוע בכל רחבי אירופה, בצפון אמריקה ובסין. אלכסנדר קומבורידזה שהגיע למוזיקה מן המשחק, הוא רקדן זמר ונגן בכלי ההקשה הדולי. ולרי בוגהין ואלכסנדר קיליאן, הם כאמור מוזיקאים וגיאורג שאפר הוא רקדן שמופיע עם הלהקה בשנה האחרונה.
"מלבד זאת אנחנו גם מלמדים" מוסיף גאגַנידזֶה. "יש מי שמלמד את הכלי, במסגרות פרטניות למיניהן. אני למשל, מלמד באקדמיות למוזיקה במסגרת של כיתות אמן את התחום של המוזיקה הרב-קולית. צירופי הכלים מאוד מעניינים היום סטודנטים למוזיקה באקדמיות במערב. בגרמניה ובשוויץ יש עניין עצום במוזיקה שלנו ולאחרונה בלטביה על חוף הים הבלטי, גילו את המוזיקה של חופי הים השחור ומאוד מעוניינים בה".
להקת השין תעלה את המופע "אגארי!" ביום חמישי, 25 בנובמבר 2010 ב-21:00 בתיאטרון ירושלים במסגרת פסטיבל העוד הירושלמי. לרכישת כרטיסים: 02-5605755.