סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
כתבה
 
מאת: מיכל בן דוד הסטנד-אפ לאן? כמה תשובות מרועי לוי
 

 
 


כוכבי הסטנד-אפ השתלטו בשנים האחרונות על לב הפריים טיים הטלוויזיוני. סדרת כתבות חדשה של מיכל בן דוד תנסה לעשות סדר בשוק הסטנד-אפ המקומי – על הבמה ומחוצה לה. כסיפתח – ריאיון עם רועי לוי שצובר שעות בפריים טיים, עונה בחודשים האחרונים לסטטוס המכובד של בעל מועדון הקאמל קומדי קלאב, אבל לפני הכל הוא קודם כל - סטנד-אפיסט.

דור העתיד של הטלוויזיה?

לפני קצת יותר מעשור אפשר היה לחוש בתחילתו של השינוי. מרתפים מעופשים עברו מתיחת פנים והפכו למועדונים, אולמות קטנים ונידחים שידרגו את הבמה ואת מערכת הרמקולים. מה שנראה אז כתופעה חולפת בשמי הבידור הישראלי הולך ומתברר כתופעה הכי חיה ובועטת בשטח שמשתלטת לאחרונה גם על הפריים טיים הכי לוהט. הסטנד-אפ הישראלי הפך לאט לאט מאנדרדוג של עולם הבידור לבית יוצר להרבה מאוד טאלנטים שעושים חיל על המסך הקטן (וגם על המסך הגדול).

הנה רשימה חלקית: אדיר מילר השתדרג מפינה אצל יאיר לפיד למגיש תוכנית אירוח; ירדן בר כוכבא השתדרגה לסדרה "בנות בראון" ול"משפחת קמיצ`לי" (טוב, לא כל השדרוגים מוצלחים), אבי גרייניק ועידן אלתרמן עשו את המעבר מ"ילדים סורגים" דרך גיחה מוזיקלית עם להקת לולה ועד התוכנית "כוכבי השכונה" בערוץ השני. אורי גוטליב קיבל הזדמנות עם תוכנית אירוח, כך גם רמי ורד. אסי כהן עשה לנו נעים ב"אהבה זה כואב" (וב"חתונה קולומביאנית" וגם ב"איפה אתה חי" של ארז טל) , קיציס ופרידמן, אורנה בנאי ואלי ומריאנו קורעים ב"ארץ נהדרת" וגם נהנים מחשיפות בקולנוע, גורי אלפי מגיש תוכנית בגלגל"צ ומופיע ב"משחק מכור", והרשימה עוד ארוכה.

אז מה למעשה קורה כאן? האם התהפכו היוצרות? האם נעיצת שיניים חדות בבשר של הממסד ועשיית צחוק מ"המצב" זה כבר פאסה? האם מטרת העל של הסטנד-אפיסטים של היום, אלו שמנסים לקרוע את הקהל מצחוק בשעות הקטנות של הלילה ובאירועים נוסח "יומטוב" היא בעצם להפוך לדור העתיד של הטלוויזיה שלנו?

"טלוויזיה היא לא תחליף לדבר האמיתי - הבמה"

הרמנו טלפון לרועי לוי כדי לברר את הסוגיה. לוי – היום הבעלים של "הקאמל קומדי קלאב" - לא מתרגש מהשינויים.

"הטלוויזיה היא רק חלון ראווה. אתה מציג את מרכולתך על המסך, וכך הקהל ממשיך לזרום לאולמות. מדובר במקצוע אחר לגמרי, עוד דרך להרוויח כסף, עוד אופציות שנפתחות, אבל זה לא בא כתחליף לסטנד-אפ. הבמה היא הדבר האמיתי, היא הקשר ההדוק עם הקהל, מקבלים פידבקים במקום, לא מחכים לטבלאות הרייטינג של יום המחרת".

"יש בטלוויזיה הרבה פעמים זיוף. יש עורכים, יש בימוי. על הבמה זו האמת נטו. אתה והקהל. זה הרבה יותר מרגש, מעניין ומותח. זה העולם האמיתי. סטנד-אפיסט חייב להיות איש אמיתי, איש טהור שיש לו את האמת שלו ואיתה הוא הולך קדימה. זו גם הסיבה שבתוך ים המופעים לכל אחד יש את הקול שלו".

בניגוד לתדמית השטותניקית שרועי לוי בנה לעצמו בטלוויזיה, במציאות הוא נשמע כמו מישהו שיודע בדיוק מה הוא עושה. הוא שוקל מילים, בורר אותן וכמעט אחרי כל משפט הוא נותן דוגמאות. שלא יהיו טעויות. כשאנחנו מדברים על שינויים בעולם הסטנד-אפ, הוא נשמע כמעט כמו אב שמנסה ללמד את ילדיו דבר או שניים בקשר לעולם הזה. "לפני 12 שנה אני ראיתי את וילוז`ני על הבמה. הסטנד-אפ משתנה בדיוק כמו שפני הדור משתנים. היום סטנד-אפיסט שינסה לדבר על ערפאת לא יצליח, כי הוא פאסה. החיים מאוד משפיעים על החומרים. סטדנאפיסט טוב צריך לדעת לקחת אותם ולעשות מהם משהו שלקהל יהיה כיף לצחוק ממנו".

"כסטנד-אפיסט אתה רוכש כלים להנחות תכנית"

רועי לוי, למי שלא זוכר, התחיל את הרומן שלו עם הטלוויזיה כ"כתב המשוטט" בתוכנית "פרפר לילה" של טל ברמן. שם הוא טבע את ה"מה שלומך" המפורסם שלו, שמשמש עד היום משפט פתיחה בשיחות סלון. מאז הוא שיתף פעולה עם עודד מנשה ב"קיץ על החוף" ועשה 2 עונות נפלאות עם דנה מודן ב"דאבל דייט". בימים אלה אפשר לראות אותו כמעט מדי יום שישי על המרקע של ערוץ 2 ב"משחק מכור". שם, עם עוד חברים שהיו בעבר על הבמה (דוגמת גורי אלפי, תומר שרון, רשף לוי ועוד) הוא יורה ישר מהמותן, ובדרך כלל פוגע.

לוי נהנה מהרזומה, אבל לא מתכחש למקורות. "אם מישהו ישאל אותי מה אני עושה, אני אענה `סטנד-אפיסט`. אם אני עושה טלוויזיה, אז אני סטנד-אפיסט שמגיש תוכנית. אני משתמש בסטנד-אפ בכל דבר שאני עושה בחיים".

המעבר של הרבה מחבריו מהבמה למסך הטלוויזיה נראה לו מובן מאליו. "כסטנד-אפיסט אתה מפתח את כל הכלים שדרושים לך כדי להנחות תוכנית. אתה לומד לקרוא את הקהל, לאלתר. בקיצור – זה עולם שלם שמכין אותך לעבוד גם בטלוויזיה. המגמה הזו היא לא משהו סתמי".

"הכסף הגדול לא בטלוויזיה"

גם הכסף הגדול שמוצע בטלוויזיה לא עושה רושם על לוי, שטוען בתוקף: "בסטנד-אפ אפשר לעשות הרבה יותר כסף מאשר בטלוויזיה או בקולנוע. אמנם לא כולם מצליחים למלא אולמות ולהופיע שלוש פעמים בערב, אבל מי שטוב במה שהוא עושה, מצליח גם להכניס כסף. הרבה כסף".

באוגוסט האחרון רכש רועי לוי את מועדון הקאמל קומדי קלאב, שם הוא החל את דרכו. יחד איתו עשו שם את הצעדים הראשונים גם גיל קופטש, שלום אסייג, אורנה בנאי ועוד רבים. הוא מאמין שלמרות קשיי השוק, הוא יוכל להעמיד את המועדון על הרגליים. "כל מי שמוכן להשקיע, ורוצה באמת לעשות סטנדאפ, מוזמן לבוא לערבי הבמה הפתוחה שלנו", הוא אומר לקראת סיום. "מי שרציני ומוכן להשקיע, אנחנו מוכנים לתת לו את הבמה".

בכתבה הבאה - אבי נוסבאום – מה"האקדמיה לצחוק" ועד אחורי הקלעים של "ארץ נהדרת" ולתכנית חדשה ברדיו.

למועדי מופעים >

17/01/2005   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע