סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: צבי גורן שדה 21 - מתת יקרה מפז
 

 
 
יצירתם של אוהד נהרין ורקדני "בת שבע" נוסקת אל פסגות של תנועה אישית וקבוצתית ומותירה את הצופה פעור פה ונרגש


שרים תנועה

חלפו שלוש יממות מאז יצאתי מאולם שרובר בתאטרון ירושלים אחרי שהושלמה יצירת המחול הנשגבה שהוזמנה מאוהד נהרין ולהקת בת שבע עבור פסטיבל ישראל המציין את יובלו. מבלי לזלזל בכל מה שכבר ראיתי ובמה שצפוי להיראות, די לי ב"שדה 21” כדי שאחוש כי חגו של הפסטיבל כבר זכה במתת יקרה מפז.
 
אבל שלוש יממות נדרשו לי כדי שאוכל להתיישב ולנסות לכתוב מאמר ביקורת שינסה להיות ברור לקוראיו, ולפרש למי שעדיין לא ראו – ואין לי ספק שיראו כאשר היצירה הזאת תשוב אל בימות השגרה של הופעות הלהקה, כשם שאני עצמי ורבים אם לא כל מי שזכו וראו נשוב לראותה.
 
היצירה נפתחת ללא הקדמות מיותרות, בסדרה של עשרים קטעי סולו של כל רקדני הלהקה, בזה אחר זה, זה השדה מס' 1 והיא מגיעה אל חתימתה בסדרה של קטעי סולו קצרים יותר בשדה מס' 21. שתי סדרות היוצרות את שפת המסגרת לכל מה שהתרחש ביניהן.
 
טבעי שמתבקש לנסות לפענח יצירה באמצעות שמה, אבל אצל נהרין רק לעתים רחוקות השם שהוא מעניק ליצירה הוא גם מפתח להבנת הנראה, גם אם תמיד נעשה ניסיון בתום לב לעשות זאת. גם הפעם, כי המספר 21 מייצג פנים של מציאות. 20 רקדנים ונהרין הם 21 יוצרי המחול הזה, שנוצר בשנה ה-21 לניהול הלהקה על ידי נהרין, שיצר עבורה כ-21 יצירות. 
 
שדה-21-ענק1.jpg
חזרות לשדה 21 (צילום: גדי דגון)

הצעתי לכם היא שתתרחקו מכל זה כשתראו את היצירה הזאת ותסתפקו בכך שעל הקיר האחורי של הבמה מוקרן מעת לעת מספר השדה, מאחד עד שש, לאו דווקא כהפרדת תמונות אלא בזרימה ביניהן, כפי שמציעה הכתובת שדות 18-7, לפני שחוזר המספור 19, 20, 21.    
 
אם הייתי מנסה לרשום במהלך ההופעה כל רעיון, כל מצב כדי שאוכל תאר אותו כאן לא הייתי רואה את הפכים הקטנים הנמסכים מתוך שפע של דואטים נוגעים ללב, אנסמבלים מתקבצים או נפרצים, קטעי סולו אחרים, הומור והפתעות. ולא הייתי נפעם מכך שזו יצירה בעלת מבנה ארכיטקטוני מדויק שנראה פראי, ולא הייתי יכול לספר שיופיו מתעשר בכל רגע בסיוע קרני האור הקסומות – שבאחד משיאיהן אור-כחול-כסף מעולם אחר ליטף כל רעיון וכל רקדן ( אבי  יונה בואנו (במבי) עיצב את התאורה).
 
אבל ברור כי בזיכרון נחרתות תמונות כמו דואט מרגש של גיא שומרוני ורייצ'ל אוסבורן, או זו של עידן שרעבי הניצב בפינת הבמה האחורית ומנפנף בידו לשלום, או את ארז זוהר הפועה אל אי-שם, או הקטע שבו נגלות כל האפשרויות הציוותיות שיכולים ליצור חמישה רקדנים, או  המעגל הגדול שראשיתו בשלושה ואחד אחד מצטרפים אליו כל הרקדנים למעט אחת, הניצבת בצד הבמה הקדמי ורגלה משרטטת עיגול קטן. או את שחר בנימיני הניצב באין תנועה וקופץ ממקומו כנותן קצב. ואת ארי נקמורה כציפור הפורסת את מוטת כנפיה השואפות אל אין סוף.
 
והיו עשרות התלבושות המיוחדות שכמעט לא הורגשה החלפתן בין הקטעים – למעט קבוצת שמלות ערב שחורות לבני הלהקה - שעיצב ובחר בטעם רב אריאל כהן. ויש פס קול שמכיל את הרחוב ואת השמימי, את האפור ואת המוזהב, שערך – וגם חיבר כמה קטעים בו -  מקסים וואראט, האלטר-אגו של נהרין.
 
כל זה נכון ומתאר את השלם ואת השלמות הנחזית על הבמה, ועדיין קיים הפיתוי להמשיך ולחדור לתוך תוכה של היצירה ולהתיימר לפענח את מה שאינו זקוק לפיענוח. את האמנות שנשקפת מהבמה אל האולם, מהרקדנים המתקרבים אל קצות הבמה או מתרחקים ממנה, קופאים על מקומם, וממקומם מזנקים, ומזינוקיהם מתפתלים, ובפיתוליהם מתחברים אל גופם, ובגופם הם שרים תנועה.
 
כי כן סיפורה של היצירה הזאת הוא שוב, כמו ביצירות קודמות של אוהד נהרין, הוא סיפורה של התנועה. בהקדשת היצירה לנועה אשכול (2007-1924), יוצרת שיטת הריקוד וכתב התנועה אשכול-וכמן, מטעים נהרין את מהות תרומתה למחול, בכך "שהראתה לנו שתנועה אינה תלוית מוזיקה וגם מבלי להיות מגויסת לרעיון זה או אחר יכולה ליצור רגע נדיר". 
 
שדה-21-ענק-2.jpg
חזרות לשדה 21 (צילום: גדי דגון)
 
לפני שש שנים, כאשר נהרין העלה את יצירתו הנפלאה "שלוש" כתבתי מאמר ביקורת שכותרתו הייתה "סוד התנועה הטהורה" ובסופו כתבתי כי "לכל אורך היצירה המכושפת הזאת שבה והתעוררה בי המחשבה שהנה לפנינו יצירה המנסה לפענח את סוד התנועה הטהורה, שגם כשהיא מספרת משהו או בעלת היגד, היא ממשיכה להיות תנועה לעצמה, ללא תוספות וקישוטים, שכמוה כתבונה הטהורה שאותה הגדיר עבורנו עמנואל קאנט, יש לה תבניות בסיסיות שאינן תלויות בניסיון, ויש לה אתיקה וציוויים המחייבים להיענות לה ללא סייג".
 
הפעם, במהלכו של המחול החדש עלתה בי התחושה כי נהרין חושף את סוד המהות היחסית של התנועה, אולי כאנטי-תזה לרעיון התנועה הטהורה. כאומר שאין תנועה העומדת בפני עצמה, אלא שהיא נובעת מתנועה ומנביעה תנועה חדשה, וכך עד שהיא שבה וחוזרת אל עצמה, אל מקורה וראשוניותה.
 
לו ולעשרים הרקדנים הנפלאים שעמו (ויסלחו לי מי שלא ציינתי את שמם) מגיעה תודה והוקרה על כל התנועה הגדולה שיצרו ב"שדה 21”. 


למועדי מופעים >

30/05/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. מופע מהפנט
דבורה , (05/06/2011)
1. צבי, אתה גאון בעצמך.
אריאלה , (31/05/2011) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע