סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
כתבה
 
מאת: נחום מוכיח פורסמו המועמדים לפרסי אופיר
 

 
 
סרטו של יוסף סידר "הערת שוליים" מוביל עם 13 מועמדויות לפרס ואחריו "בוקר טוב אדון פילדמן"


זה היה צפוי. "הערת שוליים" מאותת שהוא הולך לזכות השנה בפרס אופיר ולייצג את ישראל באוסקר הסרט הזר (בפעם הקודמת שיוסף סידר עשה זאת הוא הגיע לחמישיית הגמר, עם "בופור").
 
אתמול הכריזה האקדמיה הישראלית לקולנוע על חמשת המועמדים לפרס אופיר ה-22, לאחר שלב ההצבעה הראשון שנערך בקרב כ-870 חברי האקדמיה, שפחות ממחציתם (כ-400) הצביעו - דפוס ההצבעה הרגיל - כדברי יו"ר האקדמיה, מרק רוזנבאום.
 
חמשת הסרטים המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר - שהנבחר מתוכם בהצבעה נוספת בספטמבר, ייצג את ישראל במוקדמות אוסקר הסרט הזר - הם: "הערת שוליים", "אורחים לרגע", "אחותי היפה", "בוקר טוב אדון פידלמן" ו"השוטר". בהתאמה, גם בקטגוריית הבימוי המועמדים הם במאי הסרטים הנבחרים: יוסף סידר ("הערת שוליים"), מאיה קניג ("אורחים לרגע"), מרקו כרמל ("אחותי היפה"), יוסי מדמוני ("בוקר טוב אדון פידלמן") ונדב לפיד ("השוטר").
 
האירוע בו יוכרזו זוכי פרסי אופיר ייערך השנה בחיפה בסוף ספטמבר (עדיין לא נקבע מועד סופי) וישודר בערוץ 2 ("קשת"). 
 
"הערת שוליים" הוא ללא ספק המועמד הבכיר והפייבוריט לזכייה. לטעמי הוא  הטוב והאיכותי מבין חמשת הסרטים.  סביר להניח שבזכייתו תתמוך גם העובדה שקיבל רוח גבית מפסטיבל קאן, ממנו חזר סידר עטור פרס התסריט היוקרתי.
 
סרטו של סידר מוביל את הרשימה עם מועמדויות ב-13 קטגוריות מבין ה-14. אחריו "בוקר טוב אדון פידלמן" (זוכה פרס התסריט בפסטיבל סאנדנס, פרס הסרט הטוב בפסטיבל קארלובי וארי הצ'כי ופרס הסרט הטוב בפסטיבל ירושלים) ו"אחותי היפה", עם 11 מועמדויות כל אחד. "השוטר" (שזכה בשבוע שעבר בפרס לוקרנו, שווייץ) ו"אורחים לרגע" צברו 7 מועמדויות כל אחד.
 
שיא של סרטים בתחרות
 
השנה הוגשו 26 סרטים עלילתיים (מספר שיא) לתחרות, במגוון סגנונות ונושאים, אם כי הרמה הכללית של העבודות הייתה בינונית עד נמוכה בכלל, ויחסית לשנים האחרונות בפרט.
 
מעבר לחמשת הסרטים המובילים, התברגו ברשימת המועמדים גם נציגי סרטים אחרים מתוך האסופה הגדולה.
 
ציון ברוך מועמד לפרס השחקן הראשי, ואורי גבריאל לתפקיד שחקן המשנה, בזכות "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן". סרט זה צבר מועמדויות גם בקטגוריות התסריט, העיצוב האמנותי, האיפור והמוזיקה המקורית.
 
הגר בן אשר מועמדת לפרס השחקנית הראשית בזכות "הנותנת" (אותו אף ביימה, ואשר הוקרן בפסטיבל קאן במסגרת שבוע המבקרים). סרט זה מועמד גם בקטגוריית הצילום.
 
הדוגמנית-שחקנית חן יאני מועמדת לפרס השחקנית הראשית בזכות "נמס בגשם" (יש מצב שנראה אותה בקרוב לא מעט. היא הופיעה גם בסרט נוסף שהוקרן בפני חברי האקדמיה אך לא זכה בקולותיהם, "מלח ים"). הסרט מועמד גם בקטגוריית האיפור.
 
בתיה בר, בת קיבוץ גשר בת 82, חסרת כל ניסיון במשחק, נבחרה על ידי הדר פרידליך, בוגרת בית הספר "מעלה", לשחק את הדמות הראשית בסרטה הראשון באורך מלא, "עמק תפארת", והצליחה להתברג למועמדות בקטגוריית השחקנית הראשית. הסרט מועמד גם בקטגוריית הצילום.
 
קרן ברגר מועמדת אף היא בקטגוריה זו, בזכות הופעתה ב"2 בלילה". מורן רוזנבלט מועמדת לפרס שחקנית המשנה בזכות "אודם" ורותם זיסמן רשמה מועמדות באותה קטגוריה על "ברקיע החמישי". הסרט מועמד גם בקטגוריות העיצוב האמנותי, התלבושות ומוזיקה מקורית.
 
לפרס עיצוב תלבושות התברג גם "אוסטרליה שלי" התקופתי ומועמדות יחידה, באותה קטגוריה, רשם גם "כלבת". בין מועמדי פרס המוזיקה המקורית: "ניקה" ו"פלנטה אחרת". אגב, בקטגוריה זו שבעה מועמדים (ולא חמישה, כמקובל) עקב מספר קולות זהה ומאותה סיבה מועמדים שישה סרטים לפרס האיפור.
 
על קולות חברי מתמודדים בסך הכל נציגי 16 סרטים. במשבצת הסרטים הדוקומנטריים הגיעו לחמישיית הגמר: "ארץ בראשית", "דיפלומט", "הדולפין", "הדירה" ו"המורה אירנה".
 
תקצירי הסרטים המועמדים

"אורחים לרגע"
 
אחרי שנות פרידה ארוכות מאביה, ליבי (אליה ענבר), נערה שנראית תמימה ומופנמת, נשלחת לישראל על ידי אמה כדי לחיות איתו, ונוחתת בדיוק ביום שבו פורצת מלחמת לבנון השנייה. די מהר מתברר לה שאביה, שאול (גור בנטביץ'), הוא טיפוס תלוש, ילדותי וחסר עכבות. וגם נטול דירה. כדי למצוא קורת גג, הוא הוגה רעיון: השניים יתחזו לפליטים מהצפון המופגז, ויקבלו מקלט אצל משפחה חמה ומגוננת בעין כרם. סוף סוף הם תחת קורת גג מגוננת ומתחילים לבנות יחסי אב ובת. אבל הזהויות המדומות והשאולות לא יכולות להישמר לאורך זמן, מה גם שליבי אוגרת זעם נעורים על כל השקרים - אלה שהיא נאלצת לספר עכשיו, ואלה שהאכילו אותה מהיום שנולדה.

 אורחים-לרגע.jpg
"אורחים לרגע" (תמונת יח"צ)
 
"בוקר טוב אדון פידלמן"
 
אנטון (הנרי דוד), בחור צעיר, עובד אצל יעקב פידלמן (ששון גבאי) בעסק רסטורציה לרהיטים ישנים בדרום תל אביב. לא מזמן מת לפתע השותף של פידלמן והוא נשאר לנהל את העסק לבדו. מלמוד, השותף המנוח, הוריש את חלקו בסדנה לנוח, בנו הביולוגי של פידלמן, עורך דין שאינו מוצא צידוק כלכלי להמשך קיום הסדנה הכושלת, ורוצה למכור אותה ליזם המתעתד להקים בה בניין דירות. פסנתר סטיינוויי ישן ויקר ערך שמוצא אנטון בין הגרוטאות בסדנה הופך לתקווה הגדולה של הרסטורטור בתקווה שיצליח לשמור בידיו את העסק. החיפוש אחרי החלק האבוד של הפסנתר מקרב בין אנטון לבין חוה (שרה אדלר), אשתו של נוח, שנרתמת לחיפוש.


  בוקר-טוב-אדון-פידלמן-עמוס-צ.jpg
"בוקר טוב אדון פילדמן", צילום: יח"צ

"אחותי היפה"
 
אגדה מרוקאית יהודית פולקלוריסטית-סוריאליסטית מודרנית המתרחשת בישראל של היום. במרכז הסיפור זוג החי בפרובינציה מוזנחת, ראמה (אוולין הגואל), אישה הסוגדת לאמונות טפלות, בעוד רוברט (משה איבגי), בעלה, מתייחס אליה ולפולחניה בזלזול מופגן.
 
ראמה נידתה את אחותה הצעירה והיפה מרי (ריימונד אמסלם), בגלל שזו נישאה לערבי (נורמן עיסא), ומרי מתה מצער ונקברה מחוץ לגדר בית העלמין היהודי. אבל רוחה רודפת אחר אחותה ובעלה. הם יצטרכו לעבור מסע רגשי, תשוקתי ומצפוני עם רוחה של מרי, בכדי שיוכלו להתאהב ולקבל שוב האחד את השני, וגם להשלים עם מרי ולנסות לכפר, במעט לפחות, על העוול שגרמו לה בעודה חיה.

אחותי-היפה-צילום-רון-מנדלסו.jpg
"אחותי היפה", צילום: רן מנדלסון
 
"הערת שוליים"
 
סיפורם של שני פרופסורים מצטיינים, חוקרי תלמוד. האחד אליעזר (שלמה בר אבא), המבוגר האחראי והמנוסה, טיפוס קפדן ומתמיד החי בחשכת ארכיונים ובוחן כתבי יד בדקדקנות. הפחד הגדול בחייו הוא לטעות. השני אוריאל (ליאור אשכנזי), הצעיר, הוא כוכב מזהיר, רטוריקן נדיר, פתוח, ליברלי ובעל יכולת תקשורתית יוצאת דופן, ששמח על ההזדמנות לתווך את התלמוד לקהל הרחב. השניים הם אב ובנו, ויש ביניהם יריבות סמויה, שתלך ותגדל כאשר לתמונה ייכנס פרס ישראל. עם עלמה זק, עליזה רוזן, מיכה לבינסון ועוד.
 
"השוטר"
 
אחד הצירים המרכזיים בעלילת הסרט המסוגנן והמעוצב הזה, בעל הכוריאוגרפיה האנושית הייחודית, הוא איש ימ"מ (יפתח קליין) שיחידתו ומשימותיה הנועזות עומדים בראש סדר העדיפויות שלו, אפילו לפני אשתו ההרה העומדת ללדת.
 
מן הצד השני מתארגנת לה קבוצה אנרכיסטית של צעירים אידיאולוגים מהפכנים, שאחת הדמויות הבולטות בה היא צעירה (יערה פלציג) בת 22, שמוכנה לעשות הכל כדי לממש את מטרות ארגונה. אפילו אם המדובר בחטיפת קבוצת טייקונים עשירים המתקבצים באיזה מגדל מגורים מפלצתי לאירוע חברתי. אז מתפתח באופן בלתי נמנע קונפליקט אלים בינם ובין יחידתו של השוטר, המוזעקת לאתר בו מוחזקים אילי ההון על ידי חוטפיהם.

השוטר.jpg
"השוטר", צילום: יח"צ
    
פרסי מפעל חיים והישגים מקצועיים
 
השנה תעניק הנהלת האקדמיה את פרס מפעל החיים למפיק יצחק (איז'ו) שני, שבמשך חמישים שנה הפיק, ניהל, השקיע בסרטים ישראלים והפיץ רבים מהם. הוא החל את דרכו עם אפרים קישון בסוף שנות ה-60, בהיותו עורך דין, אך נדבק בחיידק הקולנוע שלא עזב אותו עד היום.
 
בסרטי קישון "ארבינקא", "תעלת בלאומילך" ו"השוטר אזולאי" הוא שימש כיועץ משפטי אך הפך יועץ כלכלי ובעצם היה דמות מפתח מאחורי הקלעים.  "עזית הכלבה הצנחנית" היה הפרויקט העצמאי הראשון שלו כמפיק ואחריו באו עשרות סרטים מוכרים, הבולט שבהם "גבעת חלפון אינה עונה", שהפך כידוע לסרט קאלט אולטימטיבי.
 
בהמשך ניהל את אולפני "גבע", שהיו למעבדה ובעצם לבית של הקולנוע הישראלי בו הפיקו, צילמו, ערכו, פיתחו ולמדו את מקצוע הקולנוע ואת הקולנוע המקצועי בשנות ה-70 וה-80. כל תעשיית הקולנוע עברה דרך האולפנים בגבעתיים: אנשי מקצוע וסטודנטים, סרטים ארוכים וקצרים, סרטים פרסומיים וניסיוניים – שלל תוצרת הקולנוע הישראלי - עברו כולם דרך איז'ו.
 
בתחילת שנות ה-80 הוא יסד עם אשתו נורית את בית הקולנוע "לב" בתל-אביב, ועם השנים הם התפתחו לרשת ארצית, השלישית בגודלה.
 
פרס על הישגים מקצועיים יינתן בטקס לעורך הוותיק ציון אברהמיאן, הפועל באינטנסיביות מאז שנות ה-70, ומאז ועד היום ערך עשרות סרטים מוערכים וסדרות טלוויזיה פופולאריות. הוא עבד עם במאים חשובים בתולדות הקולנוע הישראלי, בהם אורי זוהר, לו ערך את "מציצים" (1972) ו"עיניים גדולות" (1974), שמואל הספרי, עבורו ערך את "שחור" (1994) ו"שושלת שוורץ" (2005). כן ערך 12 מסרטי זאב רווח, הבולט שבהם "בובה" (1987). בין עבודות העריכה שלו לטלוויזיה בולטות הסדרות "זינזאנה" (1999-2005) ו"מרחב ירקון" (1997-1999) של חיים בוזגלו.
 
יו"ר האקדמיה מרק רוזנבאום הודיע במסיבת העיתונאים כי כפי שמסר כבר לפני שנתיים, בדעתו לפרוש מתפקידו בעוד חודש. הוא ציין כי המועמד שלו להחליפו בתפקיד הוא איתן אבן, מה שיותיר – אם אכן כך יהיה - את אחיזת איגוד המפיקים בראשות האקדמיה. 
 
בתשובה לשאלה הבהיר כי כל חבר הנהלה אחר יכול להציג אף הוא את מועמדותו לתפקיד, והיו"ר החדש ייבחר בהצבעה. כן מסר, כי בתגובה למחאת קבוצת חברים על אי סדרים בהתנהלות האקדמיה, המליצה ועדה שהקימה ההנהלה על הרכבת מליאה נבחרת של 81 חברים שייבחרו מכלל חברי האקדמיה, בכפוף לאישור ההחלטה על ידי ההנהלה.    
 
 
המועמדים בכל הקטגוריות :
    
הסרט העלילתי הטוב ביותר

 
1.  "אורחים לרגע" -  מפיקים: יואב רועה, אורית זמיר
2.  "אחותי היפה" -  מפיקים: דוד מנדיל, משה אדרי, לאון אדרי
3.  "בוקר טוב אדון פידלמן" -  מפיק: חיים שריר    
4.  "הערת שוליים" - מפיקים: דוד מנדיל, משה אדרי, לאון אדרי
5.  "השוטר" -  מפיק: איתי תמיר                                                                                               
 
הבמאי הטוב ביותר
 
1.  מאיה קניג – "אורחים לרגע"
2.  מרקו כרמל -  "אחותי היפה"
3.  יוסי מדמוני -  "בוקר טוב אדון פידלמן"
4.  יוסף סידר -  "הערת שוליים"
5.  נדב לפיד -  "השוטר"
 
השחקן הראשי הטוב ביותר
 
1.  גור בנטביץ' – "אורחים לרגע"
2.  ששון גבאי -  "בוקר טוב אדון פידלמן"
3.  שלמה בראבא – "הערת שוליים"
4.  ציון ברוך – "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן"
5.  יפתח קליין – "השוטר"

השחקנית הראשית הטובה ביותר
 
1.  אוולין הגואל – "אחותי היפה"
2.  הגר בן אשר – "הנותנת"
3.  חן יאני – "נמס בגשם"
4.  בתיה בר – "עמק תפארת"
5.  קרן ברגר – "2 בלילה"
 
שחקן המשנה הטוב ביותר
 
1.  צחי גראד – "אורחים לרגע"
2.  נורמן עיסא – "אחותי היפה"
3.  הנרי דוד – "בוקר טוב אדון פידלמן"
4.  ליאור אשכנזי – "הערת שוליים"
5.  אורי גבריאל – "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן"
 
שחקנית המשנה הטובה ביותר
 
1.  מורן רוזנבלט – "אודם"
2.  ריימונד אמסלם – "אחותי היפה"
3.  שרה אדלר – "בוקר טוב אדון פידלמן"
4.  רותם זיסמן-כהן – "ברקיע החמישי"
5.  עלמה זק - "הערת שוליים"
 
הצילום הטוב ביותר
 
1.  בועז יהונתן יעקב – "בוקר טוב אדון פידלמן"
2.  עמית יסעור -  "הנותנת"
3.  ירון שרף -  "הערת שוליים"
4.  שי גולדמן -  "השוטר"
5. טליה (טולי) גלאון – "עמק תפארת"
 
התסריט הטוב ביותר
 
1.  מאיה קניג, דנה דימנט – "אורחים לרגע"
2.  ארז קו-אל -  "בוקר טוב אדון פידלמן"
3.  יוסף סידר -  "הערת שוליים"
4.  אריק לובצקי -  "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן"
5.  נדב לפיד – "השוטר"
 
העריכה הטובה ביותר
 
1.  אור בן דוד -  "אורחים לרגע"
2.  שמעון ספקטור -  "אחותי היפה"
3.  אילה בנגד -  "בוקר טוב אדון פידלמן"
4.  עינת גלזר זרחין -  "הערת שוליים"
5.  ערה לפיד -  "השוטר"
 
העיצוב האמנותי הטוב ביותר
 
1. מיגל מרקין -  "אחותי היפה"
2. יואב סיני -  "בוקר טוב אדון פידלמן"
3. תמר גדיש -  "ברקיע החמישי"
4. ערד שאואט -  "הערת שוליים"
5. אריאל גלזר -  "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן"
 
עיצוב התלבושות הטוב ביותר
 
1. ים ברוסילובסקי -  "אוסטרליה שלי"
2. לאורה שיים -  "אחותי היפה"
3. רונה דורון-  "ברקיע החמישי"
4. לי אלמביק -  "הנותנת"
5. לאורה שיים -  "הערת שוליים"
 
האיפור הטוב ביותר
 
1. ורד מבורך – "אחותי היפה"
2. זיו קטנוב – "ברקיע החמישי"
3. רונית דוגו-ארביב – "הערת שוליים"
4. מירב הורוביץ בושושה – "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן"
5. אתי בן נון, אלינור גיגי – "כלבת"
6. ערן ישראלי – 'נמס בגשם'
 
המוזיקה המקורית הטובה ביותר
 
1. אבי בללי -  "אחותי היפה"
2. אבי בללי -  "בוקר טוב אדון פידלמן"
3. יוסף ברדנשווילי -  "ברקיע החמישי"
4. עמית פוזננסקי -  "הערת שוליים"
5. תום שרפשטיין -  "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן"
6. ישראל ברייט – "ניקה"
7. רן בגנו – "פלנטה אחרת"
 
פס הקול הטוב ביותר
 
1. מיכאל גורביץ'-  "אורחים לרגע"
2. תולי חן, אלכס קלוד, ישראל דוד -  "אחותי היפה"
3. אולג קייסרמן, אביב אלדמע, ישראל דוד -  "בוקר טוב אדון פידלמן"
4. תולי חן, אלכס קלוד, ישראל דוד -  "הערת שוליים"
5. מיכאל גורביץ', אביב אלדמע, ישראל דוד -   "השוטר"                                                                                              
                                                  
הסרט התיעודי הטוב ביותר
 
1. "ארץ בראשית" - בימוי: משה אלפרט, מפיקים: אסתי יעקב-מקלברג, חיים מקלברג, משה אלפרט
2. "דיפלומט" -  בימוי: דנה גורן, מפיקים: אילון רצ'קובסקי, יוסי עוזרד, קובי גל-רדאי, גיא יקואל, נועה ליפשיץ
3. "הדולפין" -  בימוי: דני מנקין, יונתן ניר, מפיקים: יהודית מנסן רמון, דני מנקין, יונתן ניר
4. "הדירה" -  בימוי והפקה : ארנון גולדפינגר
5. "המורה אירנה" – בימוי: איתמר חן, מפיקים: סער יוגב, נעמי לבארי 



17/08/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע