סרטו של יוסף סידר זכה ב-9 פרסי אופיר, ביניהם פרסי המשחק לשלמה בר אבא ולליאור אשכנזי
9 פרסים ל"הערת שוליים"
לא נרשמה הפתעה בטקס חלוקת פרסי אופיר. בכיר סרטי השנה עשה את זה וככלות הכל - הכתובת הייתה רשומה על דפי התלמוד. יכול להיות שאפילו נעשה כאן סוג של צדק פואטי.
בפעם הקודמת שיוסף סידר שילח סרט להתמודדות על האוסקר, זה לא היה בהתאם לבחירתם הראשונה של חברי האקדמיה לקולנוע. כזכור, בשנת 2007 זכה "ביקור התזמורת" בפרס אופיר בקטגוריית הסרט הטוב. אלא שבגלל היותו דובר אנגלית בעיקר, נמנעה ממנו, על פי תקנון האקדמיה ההוליוודית, ההתמודדות על האוסקר בקטגוריה הנקראת במקור סרט "בשפה זרה".
כתוצאה מכך נשלח לתחרות "בופור", שהגיע למקום השני על פי בחירת אנשי האקדמיה, והסרט הצליח להתברג, כידוע, בין חמשת המועמדים האחרונים לאוסקר הסרט הזר.
הפעם זכה סידר שלא מן ההפקר ולא כברירת מחדל. חברי האקדמיה העניקו לו בגדול את הבכורה, בזכות "הערת שוליים" המצוין שלו (אגב, גם שני סרטיו הראשונים, "ההסדר" ו"מדורת השבט", זכו בפרס הסרט הטוב, אם כי לא הצליחו להגיע לחמישיית הגמר לאוסקר). אולי הפעם יילך סידר עד הסוף.
המפיק דוד מנדיל וצוות "הערת שוליים" (צילום: שי מהלאל)
"הערת שוליים" צבר תשעה פרסים: הבימוי והתסריט (סידר), שלמה בר אבא זכה בפרס השחקן הראשי, ליאור אשכנזי בפרס שחקן המשנה (אשכנזי לא נכח באולם ומשה אדרי, ממפיקי הסרט, קיבל אותו בשמו), ירון שרף בפרס הצילום, עינת גלזר זרחין בפרס העריכה, תולי חן, אלכסנדר קלוד, ישראל דוד זכו בפרס פס הקול, ערד שאואט זכה בפרס עיצוב אמנותי וכאמור פרס הסרט הטוב (אותו קיבל, כמקובל, המפיק דוד מנדיל).
מי שהסתמן כמתחרהו העיקר של הסרט הזוכה, "בוקר טוב אדון פידלמן", של יוסי מדמוני, שבמאזנו היו 11 מועמדויות, 2 פחות ממניין "הערת שוליים", נאלץ להסתפק לבסוף רק בפרס אחד, בעבור המוזיקה המקורית, אותה חיבר אבי בללי. המלחין, מנהיג להקת "נקמת הטרקטור", מסתמן כתפוח האדמה הלוהט של מחברי המוזיקה לסרטים. הוא היה מועמד גם בזכות עבודתו המצוינת ל"אחותי היפה", וכבר בשנה שעברה זכה בפרס, בזכות המוזיקה המקורית שחיבר ל"המדריך למהפכה".
סרט נוסף שאחז ב-11 מועמדויות, "אחותי היפה", של מרקו כרמל, צ'יפר את שתי שחקניותיו אוולין הגואל בתפקיד הראשי וריימונד אמסלם בתפקיד המשני ( גם אמסלם, שאף היא לא נכחה באירוע והבמאי נטל את הפסלון בשמה) בפרסי המשחק הנשיים. שני סרטים נוספים שהצליחו להירשם בטבלת מקבלי הסרטים במשבצת העלילתית הם "ברקיע החמישי", של דינה צבי ריקליס, בזכות עיצוב התלבושות (רונה דורון) ו"כלבת", של אהרון קשלס ונבות פפושדו, בזכות האיפור (אתי בן נון ואלינור גיגי).
את הפסלון על עבודה דוקומנטרית קיבל ארנון גולדפינגר, בזכות סרטו המפתיע "הדירה".
ארנון גולדפינגר (צילום: שי מהלאל)
בר אבא: ללכת על פי הלב
הטקס, שהתקיים במרכז קריגר בחיפה, בהנחייתו החיננית של מוני מושונוב, היה כדרכם של אירועים כאלה שבלוני ונוסחתי להחריד. אלא ששלושה זוכי פרסים הצליחו בנאומיהם/ דברי התודה שלהם - להכניס עניין וקצת אקשן. שניים מהם חברי "שיכון ותיקים". האחד הוא זוכה פרס מפעל החיים, יצחק (איז'ו) שני, 76, טייקון הקולנוע הוותיק, מפיק סרטים ("תעלת בלאומילך", "גבעת חלפון", "השוטר אזולאי", "עזית הכלבה הצנחנית"), מנהל אולפנים ("גבע" המיתולוגיים) והמייסד והבעלים של רשת בתי הקולנוע "לב".
בדבריו הוא נתן "שיעור היסטוריה" קטן, ולעיתים מבדח, לקולנוענים הצעירים. הוא העלה על נס שלושה מהמאורות הגדולים של הקולנוע הישראלי איתם עבד – אפרים קישון, שייקה אופיר ואסי דיין. הוא שחזר כיצד בזכותו ליהק דיין ל"גבעת חלפון" את חנה לסלאו ומיקי קם, האלמוניות אז. ולסיום הסביר – לקול צחוקו של הקהל – שכבעל ניסיון שהשתמש בכלב-שחקן (ב"עזית", כאמור) הוא מודיע לכל המעוניין לחזור על החוויה שכלבים לא פראיירים. בניגוד לשחקנים מהזן האנושי, המוכנים לעבוד 22 שעות ביממה, כלבים-שחקנים יזכו את היוצרים רק בארבע שעות חסד של עבודה ביום.
שלמה בראבא (צילום: שי מהלאל)
זוכה פרס השחקן הראשי, שלמה בר אבא, 61, נתן הרצאה נינוחה על איך - אם הולכים על פי הלב ולא מתמסרים לתכתיבים חברתיים, נוסחאות מסחריות ושבלונות - אפשר להגיע רחוק גם עם סרט שנושאו נחשב איזוטרי (חוקרי תלמוד), וניתן להגיע לקהל הרחב גם כשעושים סרט איכות ולא מנסים לקלוע לדעת קהל וקונצנזוס מסחרי.
"זו פעם ראשונה שנתתי לאינטואיציה להוביל אותי", הודה בר אבא. "ערפל לא מוכר ולא ידוע. לסמוך על מישהו, כאילו אנחנו כלים על לוח שחמט של הבמאי. כמו קומפוזיטור שיושב במרתף, כותב ורואה בעיני רוחו איך נשמעת היצירה, כך ישב אותו אדם, יוסף סידר, בסיפור מאוד אישי בלי לחשוב על הקהל. היה לו צורך לסגור מעגל. לפרק משהו אישי ועמוק. הוא לא עשה חשבון ולא התחנף. אם אתה הולך אחרי הקול הפנימי, קורים נסים". ברגעים לא מעטים הפכו דבריו למופע סטנד-אפ משעשע, במיוחד כשאמר שהוא לא מקנא בקהל של ההצגה ביוקנעם בה הופיע לפני שהגיע לאירוע, כי מרוב מהירות ורצון לסיים בהקדם הם בטח לא הבינו את הטקסטים שיצאו מפי השחקנים.
אוולין הגואל (צילום: שי מהלאל)
אבל את המופע של שיא הרגש הנפיקו דבריה של אוולין הגואל, זוכת פרס השחקנית הראשית. קודם לכן צוינו אנשי תעשיית הקולנוע שהלכו לעולמם השנה – על רקע ביצועה האצילי של רונה קינן את שירה "מה שהלך לי לאיבוד". כבר אז, כשהוזכר שמו של עמוס לביא, נקוו דמעות בעיניה של הגואל, שהייתה אשתו ולהם בת משותפת. וכאשר קיבלה את הפרס הודתה נרגשות לכל מי שצריך, ופרץ מחודש של דמעות פרץ מעיניה כשהקדישה את לו את הפרס: "מי שהעניק לי את פרס האקדמיה הראשון שלי היה עמוס לביא, ומי שהגיש לי אותו הפעם היה החבר הכי טוב של עמוס, אורי גבריאל", אמרה. "אולי הבת של עמוס, יסמין לביא (שנכחה באולם, כמובן), שהחליטה ללכת בדרכו והחלה בלימודי משחק, תעניק לי יום אחד את הפרס השלישי".
לכל אורך הטקס, בו זכה בפרס מפעל חיים גם העורך הוותיק ציון אברהמיאן, התהדרו והתגאו דוברים רבים במספר הסרטים הרב שהוגשו לתחרות השנה, 26, אבל שכחו לציין שבמקרה זה הכמות ממש לא מעידה על האיכות. צפיתי בכולם ולדעתי רובם בינוניים ומטה.
בתכנית האמנותית, ביצע ציון ברוך את "חלום ילדות", שיר הנושא מהסרט בכיכובו, "הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן", וזוכת "כוכב נולד" חגית יאסו שרה את "היום שהלכת", שיר הנושא של "אחותי הקטנה". יו"ר האקדמיה, מרק רוזנבאום, דיווח בדבריו כי סיים את עבודתו לאחר עשר שנים וכי מחליפו יהיה המפיק איתן אבן, נבחר ההנהלה, שייכנס לתפקיד בימים הקרובים.
יצחק איז'ו שני (צילום: שי מהלאל)
ובאשר לסיכויי "הערת שוליים" באוסקר? רוצים הימור? איך אמר בר אבא: "זה מפעל הפיס". רוצים נבואה? אתם יודעים למי היא ניתנה. בכל מקרה, הסרט צריך לעבור תחילה את משוכת ה"שורט-ליסט", רשימת התשעה שנבחרת על ידי ועדה מצומצמת מבין סרטיהן של עשרות מדינות, ורק לאחר מכן מגיע השיבוץ לחמישיית הגמר ולבחירה בזוכה מתוכה. כך שהדרך עוד ארוכה.
אפשר אולי לשאוב עידוד ורוח גבית מכך שהסרט מגיע להוליווד עטור בפרס התסריט היוקרתי בפסטיבל קאן (בימים אלה, אגב, הוא משתתף גם בפסטיבל ניו-יורק) וכן מהעובדה שהוא מופץ בצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה) על ידי החברה הגדולה סוני פיקצ'רס קלאסיקס.
רשימת הזוכים המלאה:
הסרט הטוב: "הערת שוליים"
במאי: יוסף סידר ("הערת שוליים")
תסריט: יוסף סידר ("הערת שוליים")
צילום: ירון שרף ("הערת שוליים")
עריכה: עינת גלזר זרחין ("הערת שוליים")
שחקן ראשי: שלמה בראבא ("הערת שוליים")
שחקנית ראשית: אוולין הגואל ("אחותי היפה")
שחקן משנה: ליאור אשכנזי ("הערת שוליים")
שחקנית משנה: ריימונד אמסלם ("אחותי היפה")
מוזיקה מקורית: אבי בללי ("בוקר טוב אדון פידלמן")
פס הקול: תולי חן, אלכס קלוד, ישראל דוד ("הערת שוליים")
עיצוב אמנותי: ערד שאואט ("הערת שוליים")
עיצוב תלבושות: רונה דורון ("ברקיע החמישי")
איפור: אתי בן נון ואלינור גיגי ("כלבת")
הסרט התיעודי: "הדירה"