החודש נפתח מגה-פלקס חדש, של רשת יס-פלאנט, בראשון-לציון. הקולנוע של הדור הבא?
החודש הופכת ראשון-לציון להיות, רשמית, בירת הסרטים של ישראל. ל-26 המסכים שכבר פועלים במתחם סינמה-סיטי שבמערב העיר מתווספים 26 מסכים נוספים של רשת יס-פלאנט המודרנית, במגה-פלקס נוסף, לא הרחק משם.
האם ראשון וסביבותיה יכולות בכלל להביא על בסיס קבוע קהל ל-52 מסכים? ייתכן. בעיקרו של דבר זוהי התמודדות כלכלית, ולא פחות מכך יוקרתית, על ההגמוניה והשליטה בתחום, בין הבעלים של סינמה-סיטי, משפחת אדרי, שכבר מפעילה בהצלחה רבה את מתחם סינמה-סיטי בגלילות, לבעלים של רשת תיאטראות ישראל, מוקי גרידינגר, המפעיל, בהצלחה גדולה אף הוא, את רשת יס-פלאנט בקניון איילון ברמת-גן.
שם המשחק הוא התקדמות ושדרוג ברמה הטכנולוגית, כדי למשוך את הצופים מכורסאות הטלוויזיה לפינוקים של הדור הבא בתחום הצפייה והסאונד. עולם התוכן? איכות הסרטים? מה שהיה הוא שיהיה – הוליווד המסחרית בראש וראשונה.
מים ניתזים על פני הצופים
בשבוע שעבר הוצג לתקשורת המתחם החדש של רשת יס-פלאנט בראשון. תחילה מכניסים אותך לאולם DX4 ואתה צופה בקטע מהסרט "הנוקמים", כשהכורסה הנוחה שעליה אתה יושב רוטטת-מזדעזעת-נחבטת בהתאמה עם האקשן שעל המסך, רוח שורקת לך ליד האוזן מדי פעם ועוברות עליך עוד חוויות פיזיות שונות ומשונות, לאו דווקא בתחום הצפייה נטו, שמופעלות על חושיך, המגורים נון-סטופ כמעט.
לא בטוח שההתנסות הזו מומלצת לנשים בהריון מתקדם או לחולי לב. גם לא בטוח שלצפות כך בסרט במשך שעתיים זה תענוג גדול. אחרי שננסה נדווח.
אחר-כך אתה למד לדעת שחווית את המימד הרביעי, שלדברי הבעלים, מאפשר לצופים לקחת חלק אקטיבי במתרחש על המסך ולהרגיש בצורה מוחשית את מה שקורה הלכה למעשה בסרט.
תמונת יח"צ
כאשר כל פונקציות האולם פועלות, בסרטים רלבנטיים, הכסאות זזים וקופצים, מים ניתזים על פני הצופים, וריחות שונים, זרמי אוויר ובועות וערפל משולבים לאורך הסרט, כדי להמחיש פיזית לצופה את מה שהוא רואה.
עוד אתה למד לדעת שטכנולוגיית ה-DX4 פותחה על-ידי קונצרן CJ מדרום-קוריאה, המוביל, כך מדווחים לנו, בגודל ובחדשנות במזרח אסיה למפעלי בידור. בין השאר הוא מפעיל רשת ענק של בתי-קולנוע ונמנה עם המשקיעים המייסדים בחברת דרימוורקס ההוליוודית.
טכנולוגיית המימד הרביעי הופעלה תחילה כאטרקציה בפארקי שעשועים שונים, נוסח דיסנילנד, אבל היום הפכה לחלק מהאמצעים הנואשים שבהם מנסים האולפנים ההוליוודיים הגדולים, ובעקבותיהם שאר העולם, למשוך צופים לבתי-הקולנוע, לחוויות שעדיין לא ניתן להשיג במסכי ה-LCD הביתיים, ואפילו הגדולים ביותר ובעלי ה-HD ומערכת סאונד קולנוע-ביתי משודרגת.
בהוליווד, מגלים לנו, הוקרנו שוברי הקופות "ספיידרמן 3", "רובוטריקים", "גברים בשחור 3", "משחקי הרעב", "מלחמת הכוכבים", "שלושת המוסקטרים" ואף "טיטאניק", שחזר למסכים ב-D3, בארבעה ממדים. עוד אנו למדים שעד עתה רק בשש מדינות בעולם הותקן מסך 4DX. אנחנו המקום השביעי והראשון באירופה. מכובד.
מרווח ראוי בין השורות
התחנה הבאה שלנו היא אולם הקרנות סטנדרטי, המצויד בכל החידושים: מסך ענק, כורסאות צפייה נוחות ומרווח ראוי בין השורות, שמאפשר מעבר חופשי של צופים נכנסים בלי להקים או לגרום אי-נוחות לאלה שכבר יושבים.
תמונת יח"צ
גרידינגר מספק אינפורמציה על תולדות רשת בתי-הקולנוע המשפחתית שבראשה הוא עומד (וחברת ההפצה שלו, פורום-פילם, היא בעלת זכויות ההפצה בארץ של סרטי סוני, פוקס, דיסני וחברות אחרות, קטנות יותר). היא הוותיקה ביותר, מ-1930, והחלה את דרכה בחיפה.
ב-1982 פתחה את "רב הקולנוע" הראשון בישראל, רב-חן דיזנגוף תל-אביב, שהוביל את מהפכת בתי-הקולנוע בשנות ה-80 וה-90. כיום מפעילה קבוצת תיאטראות ישראל את הרשת השלישית בגדולה באירופה, עם 927 מסכים ב-98 בתי-קולנוע, בעיקר במזרח אירופה. אגב, שם נקראת הרשת "סינמה סיטי", אבל בארץ שם המותג הזה נתפס על-ידי המתחרים.
גרידינגר מציין גם שהציוד המותקן במגה-פלקס פלאנט החדש מאפשר, מעבר להקרנה דיגיטלית-ממוחשבת שכבר הפכה לסטנדרט עולמי, גם להקרין עדיין ב-35 מ"מ וכן בשיטת הצילום וההקרנה הדיגיטליים המתקדמים, ב-48 פריימים לשנייה (FPS 48), כפול מהמקובל, שיש כבר המשתמשים בה ("ההוביט", של פיטר ג'קסון, למשל, צולם בשיטה זו).
אגב, הפורמט שנוי במחלוקת, בדיוק כמו התלת-ממד, אף שמהירותו מציעה צפייה חדה ולא מטושטשת אף בסצינות של מצלמה רועדת או נעה במהירות.
אחר-כך מובילים אותנו למרפסת ענק בקומה השלישית של הקומפלקס – תצפית פנורמית על האגם המלאכותי שלחופיו נבנתה רשת בתי-הקולנוע. ניתן להבחין במתקני הסופרלנד, הנמצא בקרבת הקומפלקס.
משם לוקחים אותנו לאחד מארבעת אולמות ה-VIP האינטימיים, שבהם אתה יושב על כורסאות נוחות במיוחד, כשלפניך מדפי מזון ושתייה. כיאה ל"אנשים חשובים מאוד", שבוודאי יזמינו אולמות אלה לאירועים מיוחדים שלהם, תמורת סכום לא מבוטל.
תמונת יח"צ
הסרט מתעורר לחיים
התחנה האחרונה בסיור היא אולם ה-IMAX LG הדיגיטלי הראשון בישראל, שעתיד להקרין את שוברי הקופות הגדולים ביותר על מסך ענק. זהו האולם הגדול במגה-פלקס (400 מקומות ישיבה), ובקרוב יוקרן בו הסרט "עלייתו של האביר האפל". אנחנו צופים בטריילר של סרט הג'יימס בונד החדש "סקייפול", וצריך לציין שדניאל קרייג מעולם לא נראה חד ומלא חיים יותר מאשר בפורמט הזה.
אחר-כך אנחנו מרכיבים את משקפי התלת-מימד כדי לצפות בקטעים מ"ספיידרמן המופלא" ולקלוט איך זה עובד בפורמט משולב: איימקס D3. מסבירים לנו שהגיאומטריה המיוחדת של אולם IMAX LG, בשילוב עם מכונת ההקרנה הייחודית, יוצרת תחושה שהסרט מתעורר לחיים בתלת-מימד.
חוויה מוחשית לא פחות נוצרת בשני ממדים, בזכות גודל המסך, הפרופורציות הייחודיות, פועל יוצא של מקרנה ייחודית לפורמט ומערכת הסאונד התואמת.
קצת היסטוריה: ה-IMAX החל את דרכו בשנות ה-60, כפורמט הצגת הסרטים הגדול בעולם. טכנולוגיית IMAX מאפשרת הקרנה גדולה בהרבה ממקרן קולנוע רגיל בתלת-מימד ובדו-מימד. לאורך שנים התמקדה IMAX בסרטי חינוך, מסעות במעמקי האוקיאנוס, ריחופים בחלל, מסעות טבע וכו'.
בשנת 2002 פיתחה IMAX את טכנולוגיית ה-DMR (Digital Media Remastering), שאיפשרה הגדלת סרטים הוליוודיים רגילים לפורמט IMAX והצגתם על המסך הענק.
הסרט הראשון שהוקרן על מסך IMAX בעזרת טכנולוגיה זו היה שובר הקופות "אפולו 13", והתוצאה היתה מרשימה. האולפנים הגדולים הכירו בחוויית הצפייה החדשה שמספקת טכנולוגיית האיימקס, וסרטים רבים, ובהם "מטריקס", "הארי פוטר" ו"ספיידרמן", הוקרנו בשיטה זו.
תמונת יח"צ
כיום כל האולפנים מציגים את סרטי הענק שלהם גם בפורמט IMAX, כשגדולי היוצרים והשחקנים בהוליווד תומכים בו, בהם סטיבן שפילברג, ג'פרי קצנברג, ג'רי ברוקהיימר, ג'יימס קמרון, מייקל ביי, כריס נולאן, רוברט זמאקיס, ג'וני דפ, טום הנקס, ליאונרדו דיקפריו, ג'ים קארי, טום קרוז וקייט וינסלט.
לשיא הפיתוח הטכנולוגי הגיעה IMAX לפני כשנה, כשהציגה את ה-IMAX הדיגיטלי – ללא ספק הדרך החדשנית והמובילה להקרנת סרטים בעולם.
אתה גם למד לדעת ששלושת האולמות הגדולים ביס-פלנט ראשון-לציון אובזרו במערכת הסאונד התלת-ממדית החדשה שפותחה במיוחד לאולמות גדולים: AURO 11.1. הקול עוטף את הצופה ב-360 מעלות. גם בעבר הקיפה מערכת סאונד את הצופה מכל הצדדים, אך במערכת החדשה היא מגיעה גם מלמעלה, ברשת רמקולים שהותקנה בתקרה.
הפורמט פותח על-ידי אולפני גלקסי ומופעל על-ידי חברת ברקו, יצרנית ציוד ההקרנה והסאונד מהמובילות בעולם. במפרט הטכני של המגה-פלקס, המשתרע על פני כ-30 דונם, מצוין גם שהוא הוקם בהשקעה של 200 מיליון שקל. מעבר לאולמות הקולנוע הרגילים והייחודיים הוא מכיל גם שני אולמות אירועים, 2,000 מקומות חניה ו-3,000 מ"ר של שטחי הסעדה.