קהל שבא מוכן לקונצרט נהנה הרבה יותר. הפקולטה לחינוך מוזיקלי של מכללת לוינסקי בשיתוף התזמורת הפיהלרמונית הישראלית דואגת ליצור קשר אינטימי בין הקהל ליצירות, בין אם מדובר בקהל של ילדים ובין נוער ובין אם בקהל מבוגרים. שיחה עם האנשים שמאחורי הפרויקט המשותף
"גם לקהל המבוגר מגיע" , קרוב לוודאי שזה הוא המסר העיקרי , וגם סיסמת הפרסומת של המיזם "דיברטימנטו" שמציעה מכללת לוינסקי לקהל הרחב, לקהל שוחר המוזיקה הקלאסית. לא מפתיע גם שהוא פרי מחשבתה של ד"ר דוצ'י ליכטנשטיין, מנהלת פדגוגית של התכנית "מפגשים עם מוזיקה חיה" בפקולטה לחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי.
דרך העבודה של המוסד האקדמי הוותיק המכשיר מורים למוזיקה היא לדאוג למכלול כולו. כלומר לא "לייצר" רק מורים למוזיקה, ולא רק תלמידי מוזיקה אלא לראות את המכלול כולו. לראות איך התלמידים המנגנים למשל, הופכים בעצמם למתווכים של האמנות שלהם לסביבתם המיידית, משפחה, חברים. סוג של מנהיגים.
"בשלב מסוים, ובזה אחד החידושים שמציעות תכניות המכללה, מכשירים תלמידים בבתי ספר עם מגמות מוזיקה ובקונסרבטוריונים לעמוד מול צעירים מהם, ולדבר איתם על מוזיקה. הצעירים יצפו במבוגרים מהם, אבל עדיין ילדים ובני נוער.
"במהלך המפגשים ביניהם יש סיכוי שהם למדו באותו גן או באותו בית ספר ואפילו אצל אותה גננת או אותה מורה ואז השיח מתנהל ממקום אחר. כך למשל מרינה מקסימיליאן-בלומין כבר בבית הספר הופיעה לפני תלמידים אחרים, הקהל ששמע אותה התרגש, רצה להיות כמוה, עוד לפני שמישהו יידע שהיא מרינה מקסימיליאן בלומין".
הכשרת נגן העתיד וקהל העתיד
קשה לדמיין אדם יותר הולם את תוארו מאשר דוצ'י ליכטנשטיין. השם אינו מסגיר את המוצא גם אחרי שמתברר שדוֹצ'י אינו אלא שם חיבה למילה הרוסית "דוצ'קה" שמשמעותה ילדה, בת.
אלא שדוצ'י באה מן הקצה השני של העולם, מארגנטינה, וה"רררר" המתגלגלת נוכחת באוויר עוד לפני שהיא הוגה את המילה הראשונה בעצם התלהבות והאהבה לעשייה שמלוות אותה ככל הנראה עוד מן הנעורים ביבשת ההיא.
שירה ונגינה היו חלק מתכנית הלימודים שם רחוק. לכאן היא מגיעה כצעירה, חברה בגרעין של "השומר הצעיר" שבא לשבת בקיבוץ בימים של מלחמת ששת הימים. הלהט והרצון לעשייה היה גדול ממה שהקיבוץ יכול היה להציע. הקיבוץ לא היה סוציאליסטי מספיק לטעמם של החברים החדשים ותוך שנתיים בערך מאז הגעתם ארצה מתפזרים חברי "גרעין מרדכי אנילביץ'" בישראל. כל אחד לדרכו.
דוצ'י נשארת במוזיקה, מתקבלת לסמינר למורים למוזיקה שיהפוך למדרשה ולמכללה. מי שמכשיר מורים למוזיקה רוצה לראות את הבוגרים פועלים בשטח ובראייה הכוללת יותר לראות את המערך הקהילתי כולו, היא מסבירה בשטף ובהתלהבות.
"העניין החשוב ביותר הוא לא רק 'לטעום' קונצרט אחד בשנה, אלא להכין את הצעירים למוזיקה שהם ישמעו. להכין, וזה כבר יותר מורכב, גם את המחנכים ואת המנהלים לעבודה עם הילדים. שלא יסתפקו בתפקיד של להביא את הילדים לקונצרט הגדול או הקטן או המיני-קונצרט ולחזור לענייניהם.
"חשוב מאד שיתקיים יותר מקונצרט אחד לאורך שנת הלימודים. לרצף ולהמשכיות תפקידים משמעותיים ביותר בהכשרת הנגן בעתיד ובעיקר של הקהל של העתיד. כשאני רואה איש ציבור, מורה, מנהל או ראש רשות מעורב אני יודעת שהשגנו משהו.
"אתה רוצה לדעת מתי הרגשתי שעשינו משהו? כשראשַ עיריית הרצליה, יעל גרמן (כעת שרת הבריאות) טלפנה אלי כדי לבדוק שקונצרטי הפארק שעיריית הרצליה מימנה, קונצרטים שעליהם מנצח גיל שוחט, יכללו את היצירות שהילדים למדו עליהן בבתי הספר, כדי שהילדים שישבו בפארק עם ההורים או עם הסבא והסבתא יוכל להתגאות שהם מכירים את היצירה. רגע כזה הוא רגע נדיר, אבל כשהוא קורה אז יש שכר לפועלינו.
"לעומת זאת, כשבעיר אחרת מכינים קונצרט לילדים והוא כולו מלא פעלולים שאין בינם לבין היצירות דבר וחצי דבר, זה כואב ובעיקר עצוב. מספרים לילדים דברים שהם ממילא יודעים מבית הספר ויודעים הרבה יותר".
אחד משיאי הפעילות של המכללה היא תכנית "מפתח", תכנית החינוך המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בליווי רשות המחקר של המכללה. "תכנית כמו 'מפתח' היא יחידה במינה לא רק בישראל, אלא יחידה במינה במישור הבינלאומי. אני נוסעת לכנסים מקצועיים ורואה ושומעת מה נעשה במקומות אחרים.
"החינוך למוזיקה מעניין לא רק אותנו אלא גם אנשי חינוך בעולם כולו ומודל דומה ל'מפתח', שבו משתתפים הילדים מגיל הגן ועד לתלמידי בתי הספר התיכוניים היא יחידה במינה. תכנית מקבילה מתקיימת בנצרת סביב תזמורת הגליל שם נהנים ממנה ביחד ילדים ערבים ויהודים".
מפתח לאוכלוסייה המבוגרת
לאחר ההתנסות עם הצעירים, ובמקביל לפעילות הזאת, עלה הרעיון לתת "מפתח" גם לאוכלוסייה המבוגרת. לדברי פרופ' משה אפשטיין, דיקן הפקולטה לחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי: "תכנית 'דיברטימנטו' מעוניינת להנחיל אהבה למוזיקה לכל שכבות האוכלוסייה. הסיסמה 'עם הפנים לקהל' מוכרת לנו ומשמשת כתמרור לכל הפעילות.
"החלטנו שגם לקהל המבוגר מגיעה העמקה בחוויה המוזיקלית. קהל שבא מוכן לקונצרט הוא קהל שנהנה הרבה יותר מן החוויה ונוצר אותה. הוא גם הקהל שיגיע שוב. צריך אולי להדגיש שההכנה אינה כניסה לשפה המקצועית, למערך המושגים ולטרמינולוגיה הייחודית. ההיפך הוא הנכון, אנחנו מציעים לקהל ארבע פגישות- הרצאות- שיחות, על קונצרט אחד. קהל שמקבל את ההכנה הזאת חווה האזנה רב-שכבתית".
התכנית המיוחדת התאפשרה ונעשתה במקביל לפעילות של תכנית מפתח עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית. "אצלנו בתזמורת הבינו את החשיבות שבפעילות," אומרת אירית רוב, מנהלת תכנית 'מפתח', "והלכנו לקראת הרעיון בשיתוף פעולה, החל מן הפרסום דרך להקצאת כרטיסים במחירים מוזלים לקהל המאזינים ל'דיברטימנטו' ועד לשיתוף נגנים מהתזמורת בחלק מהמפגשים. בחירת התכנית הספציפית נעשית במשותף".
תכנית נגישה לקהל ונוחה להעמקה
דוצ'י, אז מה מחכה למי שיגיע לדיברטימנטו השנה?
"לי ברור ש'דיברטימנטו' הוא 'מפתח למבוגרים'. נתחיל מתכנית הקונצרט. זו כוללת קונצ'רטו לפסנתר של היידן שאנדראס שיף ינגן בה וינצח עליה מן המקלדת. סימפוניה מס' 4 של ברהמס והקונצ'רטו לצ'לו של דבוז'ק עם הצ'לן הנודע מיקלוֹש פֶּרֶני. הקונצרט מתקיים ב-25 בדצמבר וכל משתתף כאמור נהנה מכרטיסים מוזלים.
לפני הקונצרט, לאורך כחודש, המשתתפים ישמעו ארבע שיחות-הרצאות. אם תרצה זו הרב-שכבתיות שדיבר עליה אפשטיין או סדרה רב-שלבית בלשונה של אירית רוב. זה גם פרק זמן נכון בין שיחה לשיחה שעוזר להטמיע את מה ששמעת ולהפוך את המידע לשמש כיסוד מעורר והמגביר הנאה בקונצרט עצמו. המרצים נבחרים בהחלט בקפידה, כי ברור לכולנו שהמוזיקאי הטוב ביותר או לעתים גם מורה מוערך אינו בהכרח האיש האידיאלי בשיחה עם קהל מזדמן.
אנדראס שיף, צילום: יח"צ
"אני שומעת כל מרצה לפני שאנחנו מפקידים בידו אולם, או עשרות או יותר מאזינים. המטרה של כולם היא לקרב, להביא לקשר יותר אינטימי בין המאזינים והיצירות".
"בהופעה של אנדראס שיף, כמנצח וכפסנתרן, יש עוצמה פנימית מידבקת", מוסיף משה אפשטיין, "והתכנית שנבחרה מיצירות היידן, ברהמס ודבוז'ק, תכנית שהיא נגישה מאד לקהל וגם נוחה להעמקה במפגשים הצפויים".
ומה ישמע הקהל במפגשים המוקדמים?
"סדרת המפגשים המקדימים תיפתח בתחילת החודש (ב-1 בדצמבר) עם המלחין משה זורמן שקרא לשיחה שלו 'ברהמס השמרן המהפכני'", משיבה ליכטשנטיין. "הוא ידבר על הסימפוניה הרביעית וישתתפו בהרצאה נגני התזמורת הפילהרמונית.
"שבוע אחר כך ידבר אלון קליבנוב על ההקשר ההיסטורי שבין קלאסיקה (היידן) לבין רומנטיקה (ברהמס והיידן). הכנר והמוזיקולוג, איתן אורנוי, יקדיש את שיחתו לקונצ'רטו לצ'לו. הוא קרא לשיחה 'נופי ילדות ואהבה אסורה'.
"המפגש האחרון יהיה עם תומר לב על הקונצ'רטו של היידן. תומר לב שבעבר עמד גם בראש המדרשה למורים למוזיקה, הוא האחד האנשים שמרגיש נוח בדיבור עם קהל והמפגש איתו יהיה כפול. אחרי השיחה על הקונצ'רטו יצטרפו אליו חברי "מולטי פיאנו" (רביעיית הפסנתרנים שהוא הקים), ברניקה גליקסמן, דניאל בורוביצקי ורביב לייבזירר ויחתמו את ארבעת המפגשים בקונצרט מיצירות מיצירות באך, מוצרט, רחמנינוב, סמטנה, ראוול ואריה לבנון.
ברניקה גליקסמן, מולטי פיאנו, צילום: דניאל צ'צ'יק
"העיקרון של המפגש המתמשך עם המוזיקה שעומד בבסיסה של כל הפעילות החינוכית שלנו המיועדת לקהל הצעיר, נשמר גם ב'דיברטימנטו'. גם על הסדרה הזאת שבה קהל 'רגיל' נהנה מהכנה של ארבעה מפגשים לפני שהוא מגיע לקונצרט, אין לה אח ורע בארץ ובחו"ל", חותמת ליכטנשטיין.
במסגרת הסדרה "דיברטימנטו" ייערכו מפגשים מקדימים לקונצרט בימי ראשון, 1, 8, 15 ו-22 בדצמבר 2013 ב-19:30 (22 בדצמבר – ב-18:30) באודיטוריום של מכללת לוינסקי לחינוך בתל אביב. קונצרט התזמורת הפילהרמונית בניצוחו של אנדראס שיף יתקיים ביום רביעי, 25 בדצמבר 2013 ב-20:30 בהיכל התרבות תל אביב. מחיר להרצאה: 80-45 ₪. מנוי לסדרה ללא כרטיס לקונצרט: 280-160 ₪. לפרטים ולרכישת כרטיסים לסדרת המפגשים בטל': 03-6901617. לרכישת כרטיס לקונצרט (ב-25% הנחה למנויי הסדרה) בתזמורת הפילהרמונית בטל': 1-700-70-30-30.