שיחה עם אמן הבוטו היפני טקטרו קודו, שיעלה מופע משותף עם מנהלי תיאטרון קליפה בחיפה "בלי הבוטו לא הייתי שורד", קובע טקטרו קודו, מאמני הבוטו המובילים ביפן ואחד מיוצרי המופע Men, שיועלה מחר בגלריית האגף השני בחיפה.
המופע, המתקיים במסגרת פסטיבל "קליפה אדומה" השביעי במספר, הוא שיתוף פעולה בין טקטרו לבין מנהלי תיאטרון קליפה עידית הרמן ודימה טולפנוב, שהועלה בהצלחה בטוקיו בנובמבר 2013. במרכז היצירה המשותפת עומדת מערכת היחסים הארוכה והמורכבת שבין שלושת היוצרים, והדיאלוג ביניהם מציג גישות בימתיות ותנועתיות שונות זו מזו באופן קיצוני.
את הראיון מקיים טקטרו, 46, בהפסקה קצרה בין חזרות אינטנסיביות במתחם התעשייתי של הגלריה, העומדת להיסגר בקרוב, בנמל חיפה. נוסף למופע יעביר קודו יומיים של סדנת בוטו לרקדנים ישראלים.
"דימה מהליצנות, עידית מהמחול ואני מהבוטו"
איך מתקדמת העבודה על המופע? "זה מופע תלוי מקום, ואנחנו עכשיו מחפשים את הדרך הנכונה לעבוד בו, כשכל אחד מאיתנו מביא משהו אחר מתוך עצמו. יש כאן חלל תעשייתי ונוף לנמל, וזה שונה לגמרי מהבית הישן העשוי עץ שבו העלינו את המופע בטוקיו לפני כמה חודשים. בעיקרון זה עומד להיות מיקס של סגנונות, כל אחד עם הסצינה המיוחדת שלו – דימה מהליצנות, עידית מהמחול ואני מהבוטו".
אתה יכול להסביר מה זה בוטו? "לא ממש. בעיקרון זה זרם תיאטרון-מחול שהתפתח ביפן משנות ה-60, יש בו איכות מדיטטיבית ואוונגרדית, והוא מבטא ביקורת על המסורת ועל המודרניות. אבל אני לא יכול להגדיר בדיוק את הסגנון, זה בלתי אפשרי ומנוגד לאמונה של הבוטו. אני גם לא יכול לומר שמה שאני עושה במופע זה בדיוק בוטו, כי אני לא מאמין בגבולות הז'אנר. שלושתנו ניצור מין ערבוב של ז'אנרים שייצור בתורו משהו חדש".
MEN - קבוצת טקטרו קודו (מקור: אתר תיאטרון קליפה)
מתי פגשת לראשונה את יוצרי תיאטרון קליפה? "בפעם הראשונה נפגשתי עם עידית ודימה ברחובות תל אביב ב-1997, כשהופעתי בישראל עם להקת סנקאי ג'וקו, שהיא להקת בוטו מאוד מצליחה בעולם. הכירו בינינו ואני התבוננתי בעבודה שלהם, היה לנו הרבה במשותף ובילינו זמן רב ביחד.
"אחר-כך לא נפגשנו עד 2003, תיאטרון קליפה התפתח בינתיים ואני המשכתי בקריירה שלי. נפגשנו בטוקיו ויצרנו את שיתוף הפעולה הראשון שלנו, שהתקיים ביפו. מאז לא התראינו עשר שנים, עד עכשיו בעצם".
איך זה לעבוד עכשיו ביחד? משהו השתנה? "מאוד, לטוב ולרע. כולנו התפתחנו מאוד ואנחנו יכולים יותר להשפיע זה על זה, אבל לכל אחד יש סגנון משלו, ולא קל לנו ליצור את המיקס. אנחנו מחפשים את הדרך הנכונה לעשות את זה. לא הייתי אומר שאיבדנו את הגמישות שאיפיינה אותנו בצעירותנו, אבל אנחנו מרוכזים מדי בסגנונות שלנו".
MEN - קבוצת טקטרו קודו (מקור: אתר תיאטרון קליפה)
"אנחנו פשוט אנשים שעומדים בחלל"
בתחילת הדרך למד טקטרו בחוג לספרות צרפתית באוניברסיטה ביפן, כשחווה לפתע משבר קיומי ששינה את מסלול חייו. "זו היתה תקופה שהייתי אבוד וניסיתי הכל. שיניתי את החוג שלי לתיאטרון, למדתי גם מחול ומוזיקה, וכלום לא הספיק למלא את החלל. עד שהכרתי את המורה שלי לבוטו והכל השתנה. הוא פקח את עיני ועזר לי לשרוד בעולם, בלעדיו הייתי נחנק ומת.
"לפני המורה שלי, שהיה תלמידו של מייסד השיטה, טצומי היג'יקטה, לא הכרתי בכלל את הבוטו, והייתי בשוק כשראיתי את זה. נסעתי לארה"ב בעקבותיו, ואחר-כך הצטרפתי ללהקת סנקאי ג'וקו, עד שב-1998 פרשתי כדי ליצור באופן עצמאי".
למה עזבת להקה כל-כך מצליחה? "בהתחלה מאוד אהבתי לעבוד איתם, היה להם סגנון מאוד מוקפד, אסתטי ויפה. אבל אחר-כך, כשעברו לפריז והתחילו ליצור משם, משהו השתנה. הסגנון נעשה מתוחכם מדי בשבילי, ופרשתי כדי למצוא את השפה שלי, שנשענת על מה שלמדתי מהמורה".
שמו של המופע, Men, הוא "מסכה" או "מימד" ביפנית. איך זה בא לידי ביטוי? "ביפנית יש למלה הזאת המון מובנים. המובן של מסכה מתייחס לאופן שבו בני-אדם חובשים מסכות בתפקידים השונים שיש להם בחיים, והמימד הוא כמובן הממדים השונים שיש לחיים האלה. חוץ מזה, Men באנגלית זה 'אנשים', והרעיון כאן הוא שאנחנו לא מסתמכים על טכנולוגיה ואפקטים. אנחנו פשוט אנשים שעומדים בחלל".
המופע יתקיים ב-19 וב-20 בפברואר 2014 ב-20:00 וב-21 בפברואר ב-21:30, גלריית האגף השני, רח' הנמל 51, חיפה. כרטיס: 100 שקל. סטודנטים/אזרחים ותיקים: 80 שקל. לפרטים והזמנות: 03-6879219.
לכל אירועי פסטיבל קליפה
18/02/2014
:תאריך יצירה
|