טליה לביא זכתה בפרס הגדול בפסטיבל טרייבקה ושבעה סרטים ישראליים ישתתפו בפסטיבל קאן
היו שטענו שחלון ההזדמנויות כבר נסגר. שהמומנטום והמומנטים של עדנה לקולנוע הישראלי בפסטיבלים בינלאומיים לא יחזרו על עצמם בעתיד הנראה לעין.
אז נכון שזה כמה שנים עבודות קולנוע מישראל לא מתמודדות על הפרסים המרכזיים בפסטיבלים הגדולים קאן, ונציה וברלין, וגם רצף המועמדויות לאוסקר ולגלובוס הזהב נפסק. אבל כעת שוב נרשמת תנועה ערה של סרטים ישראליים בפסטיבלים, ותנובת הקולנוע המקומית שבה לבעוט ולשעוט קדימה, לרשימות מועמדי הפסטיבלים. וגם זכיות מכובדת כבר נרשמו.
פרס פסטיבל טרייבקה לטליה לביא ו-7 סרטים בקאן
לפני כשבוע עוטר סרט הביכורים של טליה לביא, "אפס ביחסי אנוש", בפרס הסרט העלילתי הטוב ביותר בפסטיבל "טרייבקה" הנחשב, מיסודם של רוברט דה נירו וג'יין רוזנטל, בניו-יורק. ואם זה לא מספיק, הסרט זכה גם בפרס משמעותי נוסף, ליצירה נשית, על שם התסריטאית המנוחה נורה אפרון.
"אפס ביחסי אנוש" היא קומדיה שעלילתה מתרחשת במשרד שלישות של בסיס בדרום, בו מתייחסות החיילות העובדות בו לכל תפקיד המוטל עליהן, ברצינות תהומית. מה שמייצר המון סיטואציות מצחיקות. בסרט מככבות דאנה איבגי, נלי תגר, שני קליין, מיטל גל-סוויסה והלי טוויטו.
"הגננת" (צילום: יח"צ)
בפסטיבל קאן הקרב, ה-67 במספר, שייפתח ב-14 במאי 2014, תהייה נציגות ישראלית מכובדת, של שבעה סרטים. בקטגוריה היוקרתית, השנייה בחשיבותה, "מבט מסוים", יתמודד סרטה החדש של קרן ידעיה "הרחק מהיעדרו", עיבוד קולנועי לרומן מאת שז. הסרט עוקב אחר מערכת היחסים ההרסנית של אב ובתו החיים כבני זוג עם צחי גראד ומעיין תורג'מן. שני סרטיה הקודמים של ידעיה השתתפו אף הם בפסטיבל קאן. "אור" (2004) השתתף בקטגוריה "שבוע המבקרים" וזיכה את היוצרת בפרס הבימוי ובפרס "מצלמת הזהב". סרטה השני' "כלת הים" (2009) נטל חלק במסגרת הראשית של הפסטיבל, הבחירה הרשמית, אם כי הוקרן מחוץ לתחרות.
במסגרת "שבוע הביקורת", נישה במסגרתה מוטל בקאן זרקור על סרט ראשון או שני של במאי, יוקרן סרטו השני של נדב לפיד, "הגננת", כאחד משני סרטים בתוך הקטגוריה שזוכים להקרנות חגיגיות. במרכז הסרט שירה (שרית לארי), גננת חובבת המאתרת בגן בו היא עובדת ילד בן חמש (אבי שניידמן) שהוא משורר מחונן. שירה מחליטה לקחת אותו תחת חסותה, לטפח אותו, את כשרונו ואת שיריו ולגונן עליו מפני העולם שבחוץ. בסרט משתתפים גם אסתר רדא, ליאור רז, יחזקאל לזרוב, דן תורן והמוכתר. סרטו הקודם של לפיד, "השוטר" (2011), זכה בין היתר בפרס "ברדלס הכסף" בפסטיבל לוקרנו.
"הרחק מהיעדרו" (צילום: לורן ברונה)
במסגרת קטגוריית "שבוע הביקורת" יוקרן גם סרטה החדש של שירה גפן "בורג". במרכז העלילה שתי נשים: אפרת (שרה אדלר), שאיבדה את עצמה בפרסונה האמנותית שהמציאה לעצמה, ונאדין (שמירה סרייה), אישה פלסטינית בעלת ייצר חיים חזק הכורעת תחת נטל החיים הקשים במחנה הפליטים בו היא מתגוררת. בגלל טעות מוצאות עצמן שתי הנשים תופסות זו את מקומה של האחרת, בשני צידי הגבול, והן מגלות את התשוקה שחסרה להם בעולמן שלהן. בסרט משחקים גם דוראד לידאווי, זיעד סכרי, נעמה שוהם, רבקה נוימן, הנרי דוד ורועי כפרי. גפן כבר זכתה עם בעלה אתגר קרת ב"מצלמת הזהב" בפסטיבל קאן בזכות סרטם הראשון "מדוזות" (2007).
במסגרת "השבועיים של הבמאים" יוקרן סרט הביכורים של אסף קורמן, "את לי לילה". העלילה עוסקת בקשר בין שתי אחיות, שהצעירה בהן, גבי (דאנה איבגי) סובלת ממוגבלות התפתחותית ושכלית והאחות הגדולה, חלי (לירון בן שלוש), מטפלת בה ומגוננת עליה.
"את לי לילה" (צילום: יח"צ)
אלא שכאשר חלי היא משחררת קצת על מנת לאפשר כניסת גבר לחייה, הדבר מקרין מייד על היחסים עם גבי ומהר מאוד מתהווה משולש חולני, שבו מיטשטשים הגבולות בין אהבה והקרבה ובין טיפול והתעללות. קורמן כבר הקרין בקאן סרט סטודנטים, "מותה של שולה" (2007), עבודה שיצר במסגרת עבודתו בבית הספר "מנשר" וכן הגיע בעבר שלוש פעמים כעורך, עם שלושה סרטים שערך: "כלת הים" (2009), של ידעיה, "הנותנת" (2011), של הגר בן אשר ו"המשגיחים" (2012), של מני יעיש.
למסגרת "השבועיים של הבמאים" התקבל גם "גט", סרטם החדש של האחים רונית אלקבץ ושלומי אלקבץ. זוהי למעשה החוליה המשלימה את טרילוגיה, אחרי "ולקחת לך אישה" ו"שבעה". גם גיבורת סרט זה היא ויויאן אמסלם (רונית אלקבץ) מסורבת גט הנאבקת על עצמאותה וזכויותיה במשפט גירושין קשה. בסרט משחקים גם ששון גבאי, מנשה נוי, אלי גורנשטיין, רמי דנון, רוברטו פולק, זאב רווח, אלברט אילוז, אוולין הגואל, רובי פורת שובל, שמיל בן ארי, אברהם סלקטר, דליה בגר והצרפתי סימון אבקרין. סרטם הקודם של השניים, "שבעה" (2008), פתח את "שבוע המבקרים" בפסטיבל קאן.
לראשונה ישתתף השנה סרט ישראלי בקטגוריה Cannes Classics, בה נוטלים חלק סרטים אייקונים או עבודות על יוצרים שהטביעו חותם על תעשיית הקולנוע העולמית. מדובר בעבודתה הדוקומנטרית של הילה מדליה "The Go-Go Boys: The Inside Story of Cannon Films", העוסקת בבני הדודים הטברייניים מנחם גולן ויורם גלובוס, שלאחר שנים רבות של הצלחות בתעשיית הסרטים הישראלית פנו בשנות ה-80 להוליווד שם רכשו את חברת "סרטי קאנון" והפכו אותה לאחת מחברות הסרטים העצמאיות הגדולות והחזקות בעולם.
"The Go-Go Boys" (צילום: יח"צ)
לקטגוריית "סינפונדסיון", המיועדת לסרטי סטודנטים התקבל "הביקור", סרטה של ענבר חורש, בוגרת בית הספר "מנשר". במרכז הסרט הגר, צעירה המגיעה לבית אבות בירושלים בו חי אביה. היא מתקשה להתמודד עם מצבו ומנסה לעזוב את המקום אך עקב סדרה של טעויות נאלצת להישאר במקום ולהעביר איתו את היום.
לכל ההשגים הללו יש להוסיך את העובדה שהשנה נרשמו להתמודדות על פרסי אופיר מספר שיא יוצא דופן של סרטים: 38. קרוב לוודאי שלחלק מהם תהיה נוכחות בפסטיבלים הבינלאומיים הבאים. אז מי אמר שהקולנוע הישראלי לא חי, בועט ונושם בזירה הבינלאומית?