סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: צבי גורן Save Your Love -Part 1 על הזוגיות
 

 
 
התחושה העולה בי, לפחות, היא שהזוגיות הנסתרת מאחורי זו המתבצעת על הבמה היא הזוגיות הנשקפת בעד מושגים של 'סכסוך' ו'משבר' וגבולות, בין שכבות החברה הקיצוניות, העליונה והתחתונה, ובמידה רבה, אף כי לא במפורש כמו באלה, הזוגיות הבלתי אפשרית לכאורה או המתקיימת למעשה בין ישראל לפלסטינים"
יצירת פרפורמנס של קבוצת ישראלים החיים בברלין פותחת צוהר אל ישראל היום


בלי חנופה והעמדת פנים
 
על פניה אפשר בהחלט להבין את המסר המוחצן על זוגיות בת ימינו שמציגה יצירת הפרפורמנס Save Your Love – Part 1 של הפרפורמרים ניבה דלומי ואריאל ניל לוי, הבמאית הילה גולן,  הפרפורמר גל נאור שהיה גם היועץ האמנותי, המעצב אדר אביעם, שמשתתף במופע בפועל, וכמוהו גם המפיקה דנה שרר.
 
התגובות שהגיעו מברלין אחרי הבכורה שם הבטיחו יצירה חיונית מאוד ובעלת משמעות אוניברסלית החורגת מהעובדה שמדובר ביוצרים ישראלים המתייחסים לארצם. הבאת היצירה הזאת על ידי פסטיבל ישראל מכבדת אותו ואת שלוחותינו בתחומי התרבות והאמנות, גם אם לא מכאן יצאה הבשורה.
 
אבל תגובות לחוד ומציאות לחוד, והפרפורמנס שהביאו השישה הוא יצירת מופת שיודעת לחבר את הנון-סנס והביזארי אל המשמעותי העמוק,  ואת הפרטי אל הכללי, את האישי אל הפוליטי.
 
הם עושים זאת בהמשך ישיר לשלוש יצירות קודמות שלהם, “גוגל טרנסלייט" שהועלתה בברלין אך לא הגיעה לארץ, "דקה דומיה" שהועלתה בגרמניה ובפסטיבל עכו, 2010 וזכתה בפרס ההצגה הטובה ביותר במסגרת "עכו 2", ו"פוליו" שזיכתה אותם בפרס ההצגה הטובה ביותר בפסטיבל עכו 2012.
 
מדובר אם כן בקבוצת יצירה מיומנת מאוד שמרכיבה את המופעים שלה מתוך מחשבה וכוונה להגיד לקהליה משהו על עצמם ועל הקהל גם יחד. בכל שלוש היצירות שלהם שהוצגו כאן הם דיברו עם הקהל, לא מעליו ולא אליו. בלי חנופה ובלי העמדת פנים. מה שהיה להם להגיד נאמר בגלוי.
 
בהצגתם החדשה, הפעם, הם בונים סיפור על זוג ישראלי החי בדירת מינימום של 35 מ"ר בברלין. כל מה שיש בדירה מצוי שם בין ארבעה קירות. אבל אם לסמוך על אדר אביעם, שהוא בן זוגה בחיים של ניבה, הדירה הזאת היא גן עדן שיש בו פרחים, עציצים, שפנים או ארנבים, משחקים, ספה, כורסאות, מטבחון ועוד שנחשפים בהדרגה יחד עם המתרחש שם. וככל שהעסק מתקדם, תחת פנסי התאורה שכריסטיאן מייט עיצב בהתאמה, העיצוב מתעצם עוד יותר עד שהוא משתלט לחלוטין על הבמה, וכובש אותה.


Save-your-love-1-יחצ.jpg
Save your love (תמונת יח"צ)

והזוגיות הזאת היא תמונת כיבוש נרחבת. כמו ניבה ואדר גם אריאל והילה הם בני זוג, ולמיטב ידיעתי גם לגל ולדנה יש בני זוג. כל השישה, אם כן, מכירים היטב את "החיים תחת מכבש הלחצים של העולם הפוסט מודרני", כדברי היוצרים, הם מייצגים בדרכם את מהות הדור שלנו, ואת האשליה או התקווה שאנו יכולים לשפר את המצב. 
 
חלק מהטיפול של היצירה הוא בהבאת תהליך היצירה עצמו כמרכיב שלה, כך שהמעצב והמפיקה נכנסים ויוצאים, מגישים אבזרים, מסלקים אחרים, וברגע מסוים מצטרפת לבני הזוג גם הילה, הבמאית, שיורדת ממרומי שולחן הבקרה כדי לתקן תגובה לא מספקת של ניל לגילוי לבה של ניבה, ונשארת קצת להשתעשע בחברתם. 
  

Save-your-love-3-יחצ.jpg
Save your love (תמונת יח"צ)




איש תחת גפנו ותחת תאנתו?

בין לבין נכנס לתמונה גל במונולוגים ובשירים מוקלטים שהוא "שר" בצורה מושלמת, ואפילומתרגם את אחד המונולוגים של ניבה – והיא אוהבת מונולוגים – לשפת הסימנים, תוך הזדהות הולכת וגוברת עם הנאמר. ניבה עצמה יפה ורצינית עד להכאיב בדברים שהיא מביאה מחייה, ומהכרת מוסד הזוגיות, ואריאל לכאורה מגושם בקלילותו המופלאה, בשתיקות, ובנאום הלקוח מעצרת מחאת קיץ 2011.
 
החיבור בין השניים על הבמה הוא זוגיות מושלמת בפני עצמה כפרפורמרים, והאיכות האישית והזוגית הזאת מחלחלת עמוק את המשמעויות הסמויות של הדברים הגלויים לעין.

הקהל מגיב כל הזמן, מי שמכיר את המצבים מהבית, ומי שנהנה לצחוק עליהם מבחוץ. ממש כמו בפארסה משוכללת הצחוק מבטא אמת של המתבונן.
 
אך מעבר לגלוי ולצבעוני – ויש תרגיל נחמד הקשור בכך - התחושה העולה בי, לפחות, היא שהזוגיות הנסתרת מאחורי זו המתבצעת על הבמה היא הזוגיות הנשקפת בעד מושגים של "סכסוך" ו"משבר" וגבולות, בין שכבות החברה הקיצוניות, העליונה והתחתונה, ובמידה רבה, אף כי לא במפורש כמו באלה, הזוגיות הבלתי אפשרית לכאורה או המתקיימת למעשה בין ישראל לפלסטינים. 
 

Save-your-love-2-נואית ויליגר.jpg
Save your love (צילום: נואית ויליגר)


אולי אני מרחיק לכת בפרשנות שלי, ואני משער שכיוצרים החיים עתה בברלין הם נזהרים מלומר דברים מפורשים – אך כך בסיכומו של דבר אני מבין את היצירה הזאת בשלמותה הצבעונית, החמקמקה, המתרפקת והעוקצת, בשירים, בדיאלוגים קצרים מושחזים, במונולוגים שיש בהם מטען כבד.
 
ואם לא די בכך, חכו לסיום הארוך והמפתיע, הנותן פרשנות נהדרת לאשליה הישראלית של "איש תחת גפנו ותחת תאנתו". לכו, אם עוד תשיגו כרטיס להערב, ולא תתחרטו. ובכל מקרה אני מקווה כי מישהו חכם יחזיר אותם לסיבוב הופעות נוסף. 



08/06/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. תיקונים
אחת היוצרות , ירושלים (08/06/2014)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע