שיחת עומק על ליצנים עם גבריאל כהן גרונלנד, המנהל האמנותי של פסטיבל הליצנות הבינ"ל בנתניה
מאז ימי צ'רלי צ'פלין ועד לליצני היומולדת המוכרים לנו, עברו שינויים רבים על דמותו של הליצן.
דמות הליצן, המבוססת כבר מאות שנים באמנות העולמית (ואי אפשר שלא לאזכר בימים אלה את רובין ויליאמס ותפקידו המופתי כפאצ' אדאמס, ממייסדי הליצנות הרפואית), הולכת ומקבלת מקום של כבוד גם בארץ.
על כך יכולה להעיד כמות היצירה הליצנית הישראלית המספיקה למלא ארבעה ימי פסטיבל עשירים וגדושים בתכנים במסגרת פסטיבל הליצנים הגדול הראשון בישראל - פסטיבל נתניה הבינלאומי לליצנות.
עשרות הצגות ליצנות יתקיימו באולמות התיאטרון ובחוצות העיר נתניה, ביניהן "החיים יפים", "קברט ליידי לץ", To Life, "אף על פי תהום", "אלטע וזאכן", "אליס", One Thing Show, "ליצנים מחפשים משמעות" ועוד - היצע עצום ומרשים של מופעי ליצנות למבוגרים, לילדים ולכל המשפחה, כולם על טהרת הליצנות העברית.
תושבי הדרום ועוטף עזה מוזמנים, ברוח הימים הללו, ליהנות ממנעמי הפסטיבל ללא עלות, ושאר תושבי הארץ ישלמו מחיר סמלי של 10 שקלים.
"ליצן מהיום שנולדתי"
מאחורי הרפרטואר המרשים הזה עומד גבריאל כהן גרונדלנד, מנהלו האמנותי של הפסטיבל, ליצן וליצן רפואי בזכות עצמו, שחייב את דרכו המקצועית העשירה לליצן גדול אחר, הספרדי לי אנדריי.
"אני ליצן מהיום שנולדתי, נראה לי", מספר גרונדלנד, "אבל אף פעם לא ידעתי איך לקרוא לזה. כל החיים שלי הייתי שחקן, פרפורמר, הלכתי ללמוד משחק בסמינר הקיבוצים והתחלתי דרך של שחקן רגיל, כשבשנה א' של הלימודים פגשתי את ג'קי בכר, המפיק האמנותי של הפסטיבל, שהזמין אותי להיות מעין ליצן שטח בתערוכת היובל שביבי שפך עליה הרבה מאד כסף בקדנציה הקודמת שלו.
"התבקשתי לעשות שם דמות שטח של הרצל, ואז גיליתי את היכולת שלי להיות שחקן ברחוב ולשלב את האלמנטים של הליצנות."
שהם?
"הדבר שמייחד את הליצן זה שהוא חי כאן ועכשיו והוא נושם הרגע. הוא צריך תמיד להגיב לכל דבר שקורה באותה שנייה. החלום של כל הצגה זה לגעת בכאן ועכשיו אבל הליצן תמיד יכול להקשיב לכמה רבדים במקביל. ואז התחיל בי החיידק של עבודת הרחוב, ובשנה ב' של הלימודים פגשתי ליצן מאד מפורסם מספרד בשם לי אנדריי, הוא סוג של סלב שם, ושוב זה היה ג'קי שאמר לי להיות העוזר של לי למשל שלושת הימים שבהם הגיע להופיע בעכו, והיה בינינו קליק מטורף.
"הוא התחיל להעביר לי כל מיני הסתכלויות של ליצן על העולם, ולא של שחקן, וכשהוא עזב לחו"ל הוא אמר לי, 'יום אחד תהיה ליצן גדול'. אני זוכר שאפילו נעלבתי קצת כי חשבתי שאני שחקן, אני בצ'כוב, אבל מצד שני נורא הוקסמתי מהדרך שבה הוא הופיע, מהיכולת שלו להתחבר לכאן ועכשיו.
"אני זוכר שלפני הופעה שלו הוא היה עוצר בצד לעשות איזה מדיטציה, והייתי שואל אותו, 'מה אתה עומד לעשות בהופעה היום?', והוא ענה, 'אני לא יודע', ובאמת התכוון לזה. ההופעה שלו תמיד נראתה אותו דבר לכאורה, אבל משהו בו היה כל יום בסגנון אחר לגמרי. החלפנו טלפונים וחשבתי שזה רק בשביל הנימוס, אבל לא. קיבלתי ממנו טלפון שהציע לי לבוא לעשות סדנה של ליצנים בספרד, הגעתי לשם לשבועיים סדנה ופשוט עף לי הראש. הבנתי שזה הדבר שאני רוצה לעשות."
פסטיבל נתניה הבינלאומי לליצנות (צילום: רן בירן)
הדוגמה הקלאסית – רובין ויליאמס
מאז, באמת, פיתח גרונדלנד קריירה ליצנית מרשימה, הופיע ויצר מאות הצגות ליצנות לילדים ולמבוגרים, השתתף בהקמת תיאטרון "פנים" והפך לאחת הדמויות המובילות את התחום בארץ להכרה משמעותית.
"'שליחות' זו מילה גדולה מידי בשביל ליצן, אבל במהלך השנים חברים שלי ואני ביימנו ויצרנו הצגות שמופיעות כל הזמן בפרינג', התיאטרון שלי, 'פנים', הוא תיאטרון רחוב שהופיע פעמים רבות באירופה, וקלטתי שאין מי שמאגד את כל העשייה הזאת תחת מטרייה אחת. לפני שנה הצעתי לג'קי לעשות בפסטיבל עכו את במת הליצנים, וראיתי את התגובה של הקהל הרחב, והבנתי שאנשים פשוט לא מכירים את המקצוע הזה.
"ההצגות שיש בפסטיבל הקרוב הן הצגות שאנשים תמיד יוצאים מהן עם תחושה של 'וואו, לא ידעתי שיש דבר כזה'. הקהל שלא מגיע מעולם התיאטרון ולא הבין מה המהות של ליצן ואיזו יכולת יש לו על הבמה תמיד מפתיע אותי בתגובה שלו.
"אגב, ליצן לא חייב להיות מצחיק. בהצגה שביימתי יש קטע של ליצן פואטי, ומדהים לראות את התגובה של הקהל שיכול לבכות ולצחוק איתו באותה שנייה. זו היכולת של הליצן. והנה, מדברים על ליצן, ואחד כזה שלא הסתדר עם הקשר שלו עם העולם הלך ותלה את עצמו לפני יומיים. רובין ויליאמס זו הדוגמה הקלאסית ליכולת להצחיק ולבכות בו זמנית. ומי שראה את ויליאמס מספר על היכולת שלו לעשות כמה דברים בו זמנית ותוך כדי תנועה, דברים שלא כתובים בטקסט, וזו המהות של הליצנות."
בפסטיבל בנתניה מופעי ליצנות למבוגרים, לילדים ולכל המשפחה. מה ההבדל בין ליצן לילדים לליצן למבוגרים?
"ההבדל לא כל כך מהותי, אני חייב להגיד. ההגשה של ליצן לילד ולמבוגר היא אותה הגשה, רק הנושאים אחרים. יש לדוגמה, בפסטיבל, את חבייאר אייזנברג עם ההצגה 'כל מילה מיותרת', ואם הייתי שם אותו באולם של מבוגרים, אחרי שהיית מרככת קצת את המבוגרים עם כניסה לעולם שלהם ולדברים שהם מתעסקים בהם, הוא מגיש את זה בדיוק אותו דבר.
"מבוגר וילד שנכנסים להצגה שלו מגיבים אותו דבר, רק שהנושאים שהוא מתעסק בהם הם לא טאבו. הוא לא יתעסק לא עם סקס, לא עם סמים ולא עם רוקנרול, אלא עם דברים שהם בעולם הפשוט של הילד, אבל הסגנון והצורה זהים לאלה של הליצנות למבוגרים."
הליצן הרפואי כערס ישראלי
בין פעילויותיו של גרונדלנד, ובהתאמה לתפקידו של רובין ויליאמס ממנו נפרד העולם בימים אלה, גם גרונדלנד נמנה על עמותת הליצנות הרפואית "רופאי חלום", התומכת בפסטיבל.
"אני רוצה לדבר על מופע שנקרא 'אליס'", אומר גרונדלנד, "שבתור מנהל אמנותי נקרעתי אם להכניס לפסטיבל או לא, כי היא מתעסקת בנושא של ליצנות רפואית ובדבר הזה שנקרא ליצן רפואי – ואני כבר שמונה שנים ליצן רפואי – ומראה את העומק שיש בעבודה הזו. התלבטתי, כי היא לא בשפה הליצנית הקלאסית.
"כשתבואי לראות הצגות, אחרי שלוש הצגות תביני את השפה הליצנית, וב'אליס' יש רגעים שהיא מאד ריאליסטית, גם במשחק, אבל היא מתעסקת עם מקצוע שהוא בעיניי סוג של קסם שקורה פה.
"הוא הפך להיות בתודעה של כל העולם בזכות רובין ויליאמס ששיחק את פאצ' אדמס, ואדמס לא ליצן כזה גדול כמו שרובין עשה אותו גדול בסרט, שם הוא משחק את הליצן האולטימטיבי, והיום אני יכול להגיד לך בוודאות שהעמותה שלנו מובילה את התחום הזה בכל העולם כי אנחנו פרצנו למחוזות שאחרים לא העזו להיכנס אליהם.
"יש בנו משהו, בערסיות הישראלית הזאת, שמאפשרת לנו לעשות דברים אחרת. בגלל זה בעיניי הליצן הישראלי הרבה יותר טוב מהליצנים בעולם כי הוא מרשה לעצמו יותר. הוא הרבה יותר חוצפן. ורק שתדעי שאנחנו, הליצנים הרפואיים, עבדנו כמו חמורים בכל מקלט בארץ בזמן המלחמה, והיינו בכל חור בדרום דרך העמותה."
גבריאל כהן - גרונדלנד (צילום: אייל סבג)
"לקחת הפסקה מהמציאות ההזויה שאנחנו חיים בה"
מה שמוביל אותנו להזמנה לאנשי הדרום להגיע בחינם לפסטיבל, בעוד לשאר תושבי הארץ עלות הכניסה לפסטיבל היא 10 שקלים בלבד
"זה קרה במקרה, ופה אני באמת צריך לתת שאפו ענק לעיריית נתניה, לראש העיר מרים פיינברג ולבני אפרים מהיכל התרבות שם. קלטנו שמבצע 'צוק איתן' עיכב לנו את היציאה החוצה, היו הרבה שאלות אם לקיים את הפסטיבל או לא.
"מצד אחד בנתניה בעצם אף פעם לא הייתה אזעקה, אבל מצב הרוח הלאומי בארץ לא אפשר להגיד, 'יאללה חברה, בואו נעשה שמח', ושבועיים לפני הפסטיבל, כשהעניינים קצת נרגעו והחלטנו לקיים את הפסטיבל, אמרה עיריית נתניה: 'אתם יודעים מה, אנחנו באים לקראת הסיפור הזה', והם פשוט קנו מאיתנו את כל הכרטיסים שהם היו אמורים למכור ואמרו, בואו נביא את כל תושבי הדרום ועוטף עזה בחינם, ולכל יתר התושבים נמכור כרטיסים בעשרה שקלים שקראנו להם 'דמי רצינות', רק כדי שמי שקונה ירגיש מחויב להגיע, ואני מקווה שתהיה לנו הצלחה ושאנשים יבואו.
"חשוב לנו מאד שאנשים יבואו לקחת הפסקה מהמציאות ההזויה שאנחנו חיים בה, וייכנסו למציאות הזויה לגמרי שתעלה להם חיוך על הפרצוף, וזוהי המציאות של הליצן".
פסטיבל ליצנות בינלאומי בנתניה יתקיים בתאריכים 21-18 באוגוסט 2014 בהיכל התרבות נתניה. מופעי חוצות יתקיימו בימים רביעי וחמישי, 21-20 באוגוסט 21:00-19:00 במרכז העיר ובכיכר העצמאות החדשה. מחיר- 10 ₪ בלבד לכל מופע, הורה מלווה למופעי הילדים- חינם. לתושבי הדרום הכניסה חינם. רכישת כרטיסים: קופות ההיכל - 09-8308811. פרטים נוספים באתר היכל התרבות