הסלון למוזיקה קאמרית בנען מחדש את מסורת הקונצרטים הקיבוציים ומארח את מיטב האמנים. שיחה
קצת מחוץ לזרקורי התקשורת מתנהל לו בקיבוץ נען במשך כמעט עשור מועדון "פסק זמן". במקום מתקיימות הרצאות בנושאים שונים ובין המפגשים גם סדרת קונצרטים קאמריים במה שיעקב גודו, העומד בראש צוות הניהול של המועדון, מכנה "הסלון למוזיקה".
עד לפני כמה עשרות שנים, הקיבוצים היו כתובת בטוחה לקונצרטים קאמריים של מוזיקה קלאסית. הוותיקים באמני ישראל זוכרים הרצת תכנית של יצירות באך או מחזורי יצירות של בטהובן ודומיהם בעשרות קיבוצים, במועדוני תרבות, לעתים גם בחדרי אוכל שהיו לרגע לאולמות קונצרטים, או באולמות רשמיים בקיבוצים.
בעקבות השינויים שעברו על הקיבוצים, עוד קודם לתהליכי ההפרטה, המוזיקה הקלאסית בביצוע חי הפסיקה להגיע אליהם. מי שחפץ היום לשמוע מוזיקה מטריח את עצמו אל ערים סמוכות או רחוקות. מפעלי מוזיקה המזוהים עם כתובת קיבוצית כגון פסטיבל כפר בלום, קשת אילון ודומיהם, לא נועדו לחברי הקיבוצים בלבד אלא כיוזמות אמנותיות שמבקשות להביא למקום קהל רחב.
המסורת שלפיה חברי קיבוצים יזמו הבאת מוזיקה אליהם היא בבחינת משאת נפש למי שהדברים יקרים ללבו והפעילות של יעקב גודו בנען יכולה בהחלט להיחשב כחידוש מסורת.
ממועדון חברים לסלון
מבט קל בתכנית השנתית שמציע מועדון סלון המוזיקה בנען לקהלו מלמד שהוא למעשה צמוד למדי ללוח הקונצרטים התל אביבי אלא שהוא משוחרר מן העימות והיריבות והתחרות הסמויות והגלויות בין שני מרכזי המוזיקה הקאמרית בתל אביב: הקונסרבטוריון מול מוזיאון תל אביב. מועדון "פסק זמן" מארח אמנים שמופיעים על שתי הבמות.
"עסקתי במינהל תרבות כאן בקיבוץ כבר הרבה שנים, בין היתר הופקדתי גם על חגיגות השמונים של הקיבוץ, לפני כחמש שנים," מעיד על עצמו גודו. "לפני כעשור החל דור שני של בני הקיבוץ להגיע לגיל הגמלאות והמחשבה היתה להפוך את מועדון החברים הוותיק של הקיבוץ, ובמשך עשר פעמים בשנה לסלון למוזיקה".
למה דווקא סלון, הרי המושג הפוך לרוח הקיבוץ?
"הסלון שחשבתי עליו אינו הסלון במשמעות החברתית אלא הסלון האירופי של המאות ה-18 וה-19, שהיה עריסה להרבה יצירות מוזיקליות. יש משהו בחלל הזה שלנו שמקנה את איכויות הסלון. במה שגבוהה בסנטימטרים ספורים מגובה הרצפה. מקום למאה ועשרים צופים/מאזינים, כשל אחד מאותם מאזינים מרגיש קרוב מאוד לאמנים, אין מחיצה".
הפרויקט הקאמרי הישראלי, צילום: אבשלום לוי
בקיבוץ עצמו יש אמנים פעילים, מוזיקאים שמנגנים בתזמורות או בהרכבים?
"בעבר היו חברי קיבוץ שהיו מוזיקאים פעילים, בחלקם היו חברי התזמורת הפילהרמונית. היום יש לנו אולפן מוזיקה ואולפן מחול, יש בוגרים של תלמה ילין. אם אתה מחפש כאן דמות מיתולוגית כמו המלחין דוד זהבי עכשיו אין. אבל התשתית קיימת והימים יגידו. דבר אחד בטוח הוא שיש לנו קהל שרוצה ומוכן לשמוע מוזיקה".
פסנתר קבוע יש במקום?
"במקום יש פסנתר כנף מתוצרת 'בלוטנר' והוא כבר בן מאה שנים (פסנתרים מתוצרת בלוטנר, לצד בכשטיין וכמובן סטיינווי, נחשבים לטובים ביותר, י.ש.). כשיש קונצרט שלפסנתר יש בו תפקיד משמעותי, אני שוכר פסנתר חדש".
אורחים בינלאומיים
איך נוצר הקשר עם המוזיקאים?
"זה מתחיל מהתעניינות שלי, של הצוות כולו במוזיקה והקבוצה הראשונה איתה יצרתי קשר היא שלישית מונדריאן (הפסנתרן אוהד בן ארי, הכנר דניאל ברד והצ'לנית הילה קרני). הם באו לכאן התארחו וניגנו. מהם הגעתי בהמשך לאמנים אחרים. יכולנו להציע לאמנים גם מקום ללינה ולחזרות וכך העמיקו הקשרים. אחרי הקשר עם מונדריאן נוצר קשר עם אילן רכטמן ממוזיאון תל אביב, עם טיבי צייגר מן "הפרויקט הקאמרי הישראלי", עם רז בנימיני מן המרכז הקאמרי של הקונסרבטוריון הישראלי בתל אביב .
"מכאן נוצר גם קשר אישי עם אמנים. אליסיה וילרשטיין (אחת הצ'לניות המבוקשות ביותר בעולם כיום) התארחה כאן, שישיית הקשתנים דלפט היתה כאן ונהנתה מאוד. כך גם נולד למשל הרסיטל המתוכנן של הוויולן גיא בן ציוני שיופיע כאן בעונה הקרובה עם בת זוגו הנבלאית פלורנס סיטרוק. הקשרים הטובים הביאו לכך שגם הרכבים בינלאומיים כמו הרביעייה הדנית, שלישיית סיינט אקזופרי משוויץ והרביעייה האמריקנית יופיעו כאן בעונה הבאה".
טריו מונדריאן, צילום: שרון דר
איך אתה בוחר את ההרכב ואת התכנית?
"שילוב של המלצות של שני הרכזים מתל אביב רז בנימיני ואילן רכטמן ואחרי ההמלצות שלהם בעיקר תחושת בטן של מה יכול להצליח כאן. יש ניסיון מצטבר, יש גם כלים שרכשתי במשך השנים מתוך העבודה עצמה ובמסגרות השתלמות שונות של התק"מ לאורך השנים, וכמובן התגובות המצטברות של הקהל.
"צריך לזכור שאנחנו נקראים סלון והמשמעות אינה רק אינטימיות אלא גם שתיה וכיבוד שמתלווים לכל אירוע. וזו כמובן הזדמנות לשיחה ולעוד מילה. ולקבל תחושות מן הקהל והאמנים מייד אחרי הקונצרט. לצורך הניהול השוטף אנחנו, הצוות המנהל, נפגשים אחת לשלושה שבועות. זה עוד מקום להבעת דעה ולגיבוש הבחירות שלנו".
"הרביעייה האמריקנית", צילום: יח"צ
ומה גיל הקהל?
"כפוף לסוג האירוע. הרצאות על העולם המוסלמי שיש לנו כאן עם עוזי רבי, מרכזות קהל של בני שלושים ומעלה. קונצרטים והרצאות בתחום ספציפיים יותר כמו מוזיקה - ששים וצפונה. אני מקווה שכיום כאשר המקום פתוח לא רק לבני הקיבוץ אלא גם לאורחים רוכשי כרטיסים, נגיע ליותר וגם יתאפשר להצעיר את הקהל למוזיקה".
סדרת קונצרטי הסלון למוזיקה בנען תיערך בתאריכים 21 באוקטובר 2014 ועד ה-25 ביוני 2015 במועדון "פסק זמן" בקיבוץ נען. כל הקונצרטים מתקיימים בשעה 20:00. מחיר כרטיס: 80 ₪. מחיר מנוי לכל הסדרה: 640 ₪. מחיר מנוי זוגי לכל הסדרה: 1190 ₪.מחיר מנוי לחמישה קונצרטים: 380 ₪. מחיר מנוי זוגי לחמישה קונצרטים: 720 ₪. חנייה בשפע ללא תשלום.