"גט – המשפט של ויויאן אמסלם" (ישראל 2014)
דרמה. סרטם של רונית ושלומי אלקבץ. הפרק החותם את הטרילוגיה שחלקיה הקודמים היו "ולקחת לך אישה" ו"שבעה". העלילה מתרחשת כולה בבית הדין הרבני, בו מתקיימת התדיינות מתמשכת בנושא בקשתה של ויויאן (רונית אלקבץ) להתגרש מבעלה אלישע (סימו אבקריין). הוא סרבן גט עיקש והשופטים לא ממש מחייבים אותו לעשות זאת וגורמים לאישה עינוי דין ארוך ומיוסר.
בפני בית הדין מייצג אותה כרמל (מנשה נוי) ואילו על הבעל מסנגר אחיו שמעון (ששון גבאי). עדים רבים עוברים בפני בית הדין, בני משפחה וידידים, חלקם מטעם האישה וחלקם משרתים את עניינו של הבעל. הדיינים דוחים שוב ושוב את הדיונים מבלי לקבל החלטה, מה שפועל לטובת הבעל, וכך חולפות להן חמש שנים. עם זאב רווח, רובי פורת שובל, אלברט אילוז, אוולין הגואל, שמיל בן ארי, דליה בגר, גבי עמרני, אלי גורנשטיין, רוברטו פולק, רמי דנון. 115 דקות.
גט - המשפט של ויויאן (תמונת יח"צ)
עבודה מעולה של האחים אלקבץ. סרט ברור ומדויק מאוד באג'נדה שלו, חד, מחודד, מושחז, מעורר אמפתיה ואירוני. סרט שמצליח בדרכו להצחיק מאוד ברגעים מסוימים ובאחרים לעורר ריגוש עז. ההחלטה למקם את העלילה כולה בבית הדין הרבני היא הברקה, אף שהיא מגבילה את השחקנים המאולצים לפעול בחלל התרחשות קטן. מצד שני, הזירה והסיטואציה מאפשרים להם לתת ביטוי מלא ליכולות הדרמטיות-תיאטרליות שלהם. האחים אלקבץ קיבלו החלטה נכונה, לאפשר לכל אחד מהעדים-שחקנים להגיש מונולוג כמעט שלם בהופעה מול השופטים, מה שמשרת היטב את הסגנון. הצילום, עם העמדות משתנות של השחקנים מול העדשה, ולעיתים זוויות לא שגרתיות, שובר מדי פעם את המונוטוניות של הופעת התובעת, הנתבע והעדים מול השופטים. "גט" מעורר אסוציאציה ל"פרידה", סרטו המצוין זוכה אוסקר הסרט הזר של אשגר פרהדי האיראני.
"הרץ במבוך" (ארה"ב 2014)
בדיוני-פנטזיה. סרטו של ווס בול המבוסס על ספרו של ג'יימס דשנר. תומס (דילן אובריאן) מתעורר במעלית העולה באיטיות, כשהיא נעצרת ונפתחת, מתברר לו שהגיע למושבה של נערים השוהים ב"קרחת", מרחב פתוח עצום המוקף קירות בטון. תומס לא מבין היכן הוא נמצא וגם אינו זוכר את הוריו או כל פרט אחר מעברו.
גםלשאר הנערים במקום, הנקראים "הקורחים", אין מושג כיצד הגיעו למקום ומהי תכלית שהייתם בו. הם רק עדים לכך שמדי בוקר נפתחות דלתות בטון ענקיות המובילות למבוך, ונסגרות עם ערב. בכל 30 יום מגיע נער חדש ל"קרחת" באמצעות המעלית. אלא שפחות משבוע לאחר הגעת תומס מתרחש אירוע בלתי צפוי. למקום מגיעה תרזה (קאיה סקודלריו), נערה ראשונה. תומס מבין שלכל אחד מהנערים יש תפקיד בקרחת. מגינון ובנייה ועד חברות באליטת הרצים הפועלים נגד הזמן ומנסים במשך שעות היום, עד שקיעת החמה, למצוא נתיב מילוט מהמבוך, לפני שהדלתות ייסגרו עליהם. מי שנשאר לילה במבוך, נעלם ולא חזר ל"קרחת". תומס, שהגעתו מסמנת שינוי בשגרת פעילות המקום, מוטרד מזיכרונות הכלואים בתת המודע שלו, שעשויים לספק תשובה למסתורין של המבוך ולחיים שמחוצה לו. עם תומס ברודי-סנגסטר, וויל פולטר. 113 דקות.
כמו בספר, ראשון מתוך טרילוגיה, מצליח הבמאי ווס בול להרכיב גם בסרט עולם מסתורי-אניגמטי מגובש, בעל היגיון פנימי משלו וחוקיות המניעה את הגיבורים בחלל ההתרחשות הלא ברור להם. הסיפור בנוי היטב, מוקפד לפרטי פרטיו הקטנים ובז'אנר בו הוא פועל בהחלט מדובר בעבודה טובה למדי.
"השער" (ארה"ב 2013)
אימה. סרטו של מייק פלנגן. טים (ברנדון טווייטס), גבר צעיר, משתחרר ממוסד לחולי נפש. אחותו קיילי (קארן גילאן) הממתינה לו לוקחת אותו לביתה ומנסה להחזירו לשגרת חיים. אלא שאת השניים רודפים אירועים שהתרחשו לפני 11 שנים. כשקיילי היתה בת 10 וטים בן 13 הגיעו אתם הוריהם, אלן (רורי קוקרן) ומרי (קייטי סאקוף) לביתם החדש. מראה חדשה שנרכשה על ידי ההורים התגלתה כשער על טבעי לחזיונות מהעתיד. האפקט המפחיד של המראה ערער את בני הבית, טלטל והפנט במיוחד את ההורים וגרם להם, בהתקף מאניה, לנסות לרצוח את ילדיהם. קיילי מחליטה להתמודד בכוחות מחודשים עם המראה העל-טבעית שהרסה את חיי בני המשפחה. 104 דקות.
סרט אימה מהסוג הירוד והרדוד ביותר. עשוי באופן חובבני, סתמי ופשטני, מכיל הרבה מקלישאות הז'אנר שנעשו בעבר בצורה הרבה יותר משכנעת, לא מחדש דבר בתחום ואפילו לא מצליח לממש את המטרה לשמה נעשה – להפחיד.
"הדרך לגיהנום" (ארה"ב 2014)
דרמה-אקשן. סרטו של סקוט פרנק. מאט (ליאם ניסן) היה בעבר סוכן אף.בי.איי מיומן. היום הוא אלכוהוליסט רדוף רגשות אשם על פעולות שעשה. הוא חוזר לזירת האקשן דווקא כמסייע למנהיג כנופיית הסמים בעיר. המאפיונר שולח אותו לאתר את הטיפוסים המסוכנים שחטפו את אשתו ורצחו אותה. מאט, הפועל כעת כבלש פרטי, מגייס את כל כישוריו מהעבר ומגלה מידע מזעזע על העולם התחתון, שהמשטרה לא הצליחה לחשוף. הוא יוצא בעקבות הרוצחים המטורפים, לפני שאלה ימצאו קורבן חדש. עם דן סטיבנס, בויד הולברוק, דייוויד הרבור. 114 דקות.