הערב (ראשון) ייפתח פסטיבל הנבל הישראלי השני, במרכז המוזיקה העירוני ליד אצטדיון בלומפילד ביפו. שלושה ימים של מופעים ותחרויות ובמרכזן הכלי המכובד, המרשים – הנבל.
"ממש לא מפתיע שאנשים אוהבים את צליל הנבל, כי אין משהו שיישמע לא טוב או לא יפה כשנבל משמיע אותו", מסבירה יוליה רובינסקי, נבלאית התזמורת הפילהרמונית הישראלית וחברת ההנהלה האמנותית של הפסטיבל.
נבלאיות חרדיות ונבלאיות פלסטיניות
עד לפני שנה הסתפקנו בתחרות הנבל הבינלאומית שמתקיימת כאן אחת לשלוש שנים. זה לא מספיק?
"זאת אינה שאלה של מספיק או לא מספיק. מעמדו של הנבל בישראל השתנה. יש לנו עשרות רבות של נגני נבל, מפלחי אוכלוסייה שונים. אנשים שלפני כמה שנים לא היית מעלה על דעתך שהם יגיעו לנגן בכלי. צעירות חרדיות, שמנגנות לעצמן ובמסגרות סגורות של נשים בלבד, נבלאיות פלסטיניות, נבלאיות עיוורות".
"יש קבוצה שלמה של נגנים ונגניות צעירים, קבוצה שמנגנת על נבלים קטנים יותר. עכשיו הוסף לזה את הנבלים העממיים מדרום-אמריקה ומאירלנד, ובשנים האחרונות יש נוכחות של נבל גם במוזיקת הג'אז. כל אלה יהיו מיוצגים בפסטיבל. בקיצור, יש סיבה טובה לפסטיבל קבוע למוזיקת נבל בארץ.
את השיחה הזאת אנחנו מקיימים בהפסקה בלוח זמנים צפוף של יוליה בין חזרה של יוליה בפילהרמונית לקראת העלאת "כרמן" (שהחלה אמש בתל אביב) לבין טיפול בפרטים האחרונים בארגון תחרות הנבל לישראלים ובמופעים השונים של הפסטיבל.
איך את הגעת לנגינה בנבל?
"אצלי זה היה פשוט. כילדה בסנט פטרבורג רציתי להיות רקדנית כמו סבתא שלי שרקדה בבלט המפורסם של בית האופרה מרינסקי שם. ההורים התנגדו שאלמד בלט ונשלחתי ללמוד מוזיקה. ביליתי חמש שנים בלימודי פסנתר ושבע שנים בלימוד נבל. יש משהו בכלי הזה - כמו שכבר ציינתי בתחילת השיחה – שמושך אנשים. מי שרואה את הכלי בפעם הראשונה, שומע כמה אקורדים או תחילת נעימה והתגובה היא כמעט תמיד, 'וואו' ואחריה 'איזה יופי'".
כמה שנים צריך להשקיע בנבל?
"אתה יודע, זאת שאלה מצחיקה, אני כבר עשרות שנים עם הכלי ועדיין לומדת. אם בכל זאת נתייחס לעצם הכרת הכלי, אז זה כמובן תלוי בנסיבות. אם אתה מתחיל כשאתה בן חמש תשקיע לפחת עשר שנים בלימוד הכלי אבל אם אתה מגיע לנבל כשאתה בן 15 וקודם למדת לנגן למשל בפסנתר, תוך שנתיים אתה יכול להגיע לרמה כזאת שתוכל להתקבל לנגן בתזמורת. אני מאז הלימודים ממשיכה לשמר את שני הכלים שלמדתי, נבל ופסנתר".
פעם נהגו לומר שנגן נבל משקיע שני שלישים מהזמן שלו בכיוונון המיתרים ושליש בנגינה
"נכון שנהגו לומר, אבל האמת שמאחורי אימרה זו כבר לא מחוברת למציאות. הנבלים שבונים היום בחברות השונות מדויקים יותר וקלים יותר באחזקה המנגנונים אמינים יותר".
הרפרטואר של הכלי יחסית מוגבל, עד לסוף המאה ה-19 יש מעט מאוד יצירות שנכתבו במקור לנבל ומאז יש מבחר יותר גדול של יצירות. מה מנגנים? מה מאתגר אותך כנבלאית?
"החלק האחרון של השאלה הוא הקל ביותר בשבילי. אני מנגנת בעיקר יצירות שלא נכתבו לכלי אלא לפסנתר, אני מנגנת קונצ'רטות לפסנתר של מוצרט, ואת 'וריאציות גולדברג' של באך ויצירות עכשוויות כמו של פיליפ גלאס".
יוליה רובינסקי (תמונת יחסי ציבור)
ג'אז, נעימות יהודיות, שיר של פיירוז
נחזור לפסטיבל...
"הפסטיבל מורכב משני יסודות מרכזיים, האחד הוא תחרות נגינה הפתוחה לישראלים בלבד והשני מופעים של מגוון רחב של מוזיקה לנבל.
"בקונצרט הפתיחה ינגנו שני הזוכים בתחרות הקודמת ליאור עוזיאל ותמר פרנקל-דמארי. ליאור ינגן יצירה אחת תמר יצרה שניה ושניהם יחד ינגנו פרק מתוך קונצ'רטו לפסנתר של מוצרט. פלורנס סיטרוק הגרמניה, המנהלת של תחרות הנבל הבינלאומית בישראל, תנגן קונצ'רטו של המלחין והנבלאי האנגלי מן המאה ה-19 פאריש אלווארס.
פלורנס סיטרוק (יחסי ציבור)
"הנבלאי הקובני, אלפרדו רולנדו אורטיז, שמגיע במיוחד לפסטיבל, ינגן על נבל פרגוואי יצירה שהוא חיבר על פי נעימות מדרום אמריקה. לאורך ימי הפסטיבל מי שיקשיב לרוב אם לא לכל הקונצרטים, יוכל לשמוע יצירות ג'אז, נעימות יהודיות וגם שיר של פיירוז הלבנונית. יש גם אטרקציה ייחודית של נגניות חרדיות שתופענה בקונצרט שבו הכניסה לגברים אסורה".
אלפרדו רולנדו אורטיז (יחסי ציבור)
ההנהלה של התחרות היא על טהרת הנשים?
"כן, גתית בועזסון, שמלמדת באקדמיה בירושלים, סוניטה סטניסלו שמלמדת נבל קלטי ואני שמלמדת בבית הספר למוזיקה באוניברסיטת תל אביב. זה המצב. הישראלי היחיד שזכה כאן בתחרות הבינלאומית חי בניו יורק".
30 נבלאים ינגנו הנדל
נחזור לסיכום לפריחה של הנבל בארץ?
"זה פשוט קורה, בין הנגנים היום יש אפילו תלמידי ישיבה. הנבל מגיע כאחד הכלים בתכנית 'סולמות', התכנית של התזמורת הפילהרמונית שהשותפים בה לומדים לנגן בכלי נגינה ומנגנים בתזמורות אזוריות (היום יש כבר 18 תזמורות בכל רחבי הארץ) ורובם של התלמידים הם מי שלא היו יכולים להרשות לעצמם כלכלית להירשם ללימודי מוזיקה מסודרים.
"לזה אתה צריך להוסיף את עלות הכלי. לאחרונה נוצר קשר עם "קאמאק" חברה צרפתית המייצרת כלים טובים בגדלים שונים במחירים סבירים והיום יש גם בחור שלקח על עצמו את מקצוע אחזקת הכלים, למד טכנאות נבל וכמובן היותו כאן גם היא תורמת להגדלת הנגישות של רבים לנגינה בנבל.
"מספר התלמידים שמגלים עניין הוא מפתיע ולאחר שהזכרתי כבר חרדים, ערבים, יש גם קבוצה מאוד גדולה של ילדים ממוצא אתיופי שלומדים לנגן נבל בתכנית 'סולמות'. זו אחת הסיבות שהפסטיבל מעורר עניין גדול מאוד והכרטיסים נמכרים כל הזמן.
בהמשך השנה, באפריל הקרוב, במסגרת קונצרטי הנוער של הפילהרמונית, יהיה קונצרט שבו ינגנו לפחות שלושים (!) נבלים את הקונצ'רטו המפורסם של הנדל. נראה לי שזה יהיה צילום המצב החדש של מספר אוהבי הכלי בישראל.
פסטיבל הנבל הבינלאומי ותחרות הנבל יתקיימו בין התאריכים ה-23-21 בדצמבר 2014 במרכז המוזיקה העירוני תל-אביב יפו. מחיר קונצרט הפתיחה: 120 ש"ח, קונצרט הסיום: 90 ש"ח, מחירי הקפה-קונצרט, 70 ש"ח. המקומות אינם מסומנים. הכניסה לתחרות חופשית על בסיס מקום פנוי. מלהזמנת כרטיסים: 03-6041808.