האמנים דב אור נר בן ה-88 ובת קיבוצו עתליה ברנזבורג על המיצג שלהם בפסטיבל א-ז'אנר בתמונע
אם תגיעו לתיאטרון תמונע בין התאריכים 29-26 במרץ, תזכו להשתתף באירוע הפתיחה של האגף החדש על שם עמוד ענן במוזיאון "איזור מלחמה", ולצפות במיצג הייחודי של בד רנרוא, אוצר המוזיאון, וליידי גאגא, האסיסטנטית שלו, המייצרים לנגד עיניכם עמוד ענן אנושי.
כל זה כחלק מאירועי פסטיבל "א-ז'אנר" המתקיים זו השנה העשירית בתיאטרון תמונע, ומעלה סוף שבוע של יצירות תיאטרון, מחול, וידאו, מיצב ופרפורמנס, העוסקים בפער שבו אנחנו חיים בין מלחמה כמציאות, לבין שלום כמציאות מקבילה, שמתפקדת אצלנו כפנטזיה בלתי ממומשת.
דב אור-נר, אמן רב תחומי ופסל שהעז מאז ומעולם לעמוד מחוץ לגדר ולתפקד כאאוטסיידר אמיץ באמנות הישראלית, ועתליה ברנזבורג, בת קיבוצו, חצור, שבדרום, הם האמנים האחראים על פתיחת האגף החדש.
מוזיאון מלחמות ישראל
"אפשר להגיד שאנחנו בעצם מתמודדים עם הרשמים שלנו מהמלחמות האחרונות בעזה", מספרת ברנזבורג, "גם בתור אמנים וגם כתושבי הדרום. שנינו גרים בחצור, ליד אשדוד, ומוזיאון 'איזור מלחמה' הוא רעיון של דב מלפני הרבה שנים, למוזיאון שמאגד בתוכו את כל מלחמות ישראל, כאשר כל פעם שיש מלחמה נפתח אגף למלחמה הספציפית. גם האגף הנוכחי זה מין אגף ארעי. התלבשנו על מקום ואמרנו, פה אנחנו עושים את האגף שלנו".
"נעשה את זה פה שלוש פעמים כי אנחנו צופים שיהיו הרבה מבקרים", מוסיף אור-נר, "אז לא כולם יכולים להגיע בבת אחת. נעשה שלוש פעמים שכולם ייהנו מזה".
"זה רעיון של מוזיאון שכנראה לא ייפתח לעולם", משלימה ברנזבורג, "ולכן אנחנו באופן די טפילי הולכים לפתוח את האגף החדש של המוזיאון הרעיוני שלנו שאמור לאגד כל מלחמה באגפים, עד המלחמה הבאה..."
טוב, אתם חיים במקום שיאפשר לכם אגפים רבים נוספים, כנראה
"כן, אנחנו רק מחכים לקיץ..."
דב אור נר ועתליה ברנזבורג, צילום: גדי דגון
מה מצפה לבאי התערוכה שלכם?
"בעצם אנשים הולכים להגיע לתערוכה שתתקיים באחד החללים ב'תמונע', כשבתערוכה הזו יש ציורים של דב ועבודות וידאו שלי ומיצג, שבו נחכה לכם בתור בד רנרוא וליידי גאגא בתוך החלל, כאוצר הראשי של המוזיאון והאסיסטנטית שלו. בתוך המיצג נייצר עמוד ענן אנושי מדב, שאנחנו הולכים, אפשר לומר, לשרוף אותו".
לשרוף אותו?!
"כן... זה המיצג פחות או יותר. עמוד ענן אנושי, כשדב נמצא במרכז השריפה"
"השריפה הזו מייצרת אמנות", מבהיר אור-נר.
בד רנרוא , עטיפת ספרו של דב אור נר
מעריץ את ליידי גאגא
אור-נר, כאמור, אחד האמנים שלעולם לא פחדו להיתפס מחוץ למיינסטרים האמנותי, מסביר את האנרגטיות היצירתית שלו בסוף העשור התשיעי (!) לחייו, במילה "גֶנים", ואלה גם מתקשרים ליצירתו של אור-נר, שהתייתם מהוריו בשואה, באמצעות הפרסונה האמנותית שלו.
"מה שנעשה בעצם זו תערוכה של עבודות שלי, עם ציורים שקשורים בנגיף האבולה, שממיס את הכל בתוך הגוף כשהנגיף הזה תוקף", הוא מספר. "אני הגעתי לאבולה כבר בשנת 1989. ציירתי צמח טפיל שממש דומה לווירוס האבולה והחלטתי שאני ממשיך מהצמח הטפיל ועד הווירוס העכשווי. רואים שם עבודות גדולות, צבעוניות, עם עורבים עם ראש של מצלמה, שמדווחים הכל לאח הגדול. והכי חשוב, העבודות של עתליה, עבודות וידאו שממש קשורות למלחמות בדרום, ומיצג שאנחנו עושים, שקשור למלחמות".
"דב צייר צמח שכאילו משתלט על העולם", ממשיכה אותו ברנזבורג, "צמח טפיל שטיפס על הכל, ועכשיו, כשעלה כל העניין של האבולה פתאום, הוא נכנס לאינטרנט וראה את הצורה של הווירוס והבחין שזה נראה בדיוק אותו דבר כמו הציורים שהוא צייר בסוף שנות השמונים. היה בזה כאילו משהו נבואי של איזה וירוס שיכול לכלות את האנושות.
"בתוך כל האירוע הזה יש תערוכה של ציורים של דב, סרטי וידאו שלי, ובפנים יש שתי דמויות, שאחת מהן היא הפרסונה האמנותית של דב, בד רנרוא, שזה בעצם שילוב בין דב להיטלר לאבא של דב. הדמות הזאת בעצם מאגדת את שלוש הפרסונות האלה. ולגבי ליידי גאגא, אני חושבת שדב צריך להסביר את נוכחותה..."
"למרות הגיל המופלג שלי אני מעריץ את ליידי גאגא", אומר אור-נר, "מכיוון שאני חושב שעד כמה שאני יודע על החיים שלה, יש לה קשר הדוק מאוד לאמנות, אז זה הדבר הראשון שמשך אותי. ואני חושב שההופעות שלה הן לא בדיוק שירה אלא מעבר לזה, היא עושה פרפורמנס, ואנחנו עושים גם פרפורמנס, שדרך אגב, אני חושב שזו אמנות העתיד. בפרפורמנס שנעשה אני מנהל המוזיאון, והיא האסיסטנטית של מנהל המוזיאון. הופענו כבר בעבר בגלריית הקיבוץ בהרכב הזה, של בד רנרוא וליידי גאגא".
"מחוברים"של מלחמה
ההתייחסות הישירה למלחמה באה ממך, עתליה
"סרטי הוידאו שלי הם תיעוד עצמי ממלחמת עמוד ענן, שעשיתי בצורה אינטואיטיבית לחלוטין, ועכשיו הוצאתי אותם מהארכיון והחלטתי לערוך אותם. בתערוכה יש חמישה סרטים שאספתי מעשרים שהיו, והתוצאה היא מיני-'מחוברים' של מלחמה, שאז לא הבנתי את זה, והיום כשאני מסתכלת בפרספקטיבה, זה מה שזה היה, 'מחוברים' של מלחמה. וזה, כמובן, יוצר את הקשר גם עם העורבים של דב שהם עורבי מלחמה שבעצם מתעדים במין התרחשות 'אח-גדולית' כזו. את יודעת, התיעוד העצמי שלנו, הסלפי הזה שהוא דרך להתמודדות".
אולי גם דרך לקיימ
וּת
"כן. זה הפרפורמנס של המציאות. זה הדרך שלך להציג את עצמך בתוך מלחמה".
איך בעצם התחיל שיתוף הפעולה בינך לבין דב?
"אנחנו גרים באותו קיבוץ, וזה מקום קטן, התחלנו לשתף פעולה לפני שנתיים כשהזמנתי את דב להשתתף בתרגיל שעשיתי באוניברסיטה, אני מכירה אותו מהנוכחות שלו בקיבוץ, מעבודות קודמות שדיברו עליהן בקיבוץ. ההורים שלי השתתפו במיצגים בשנות השבעים, והתחלתי להגיע לסטודיו שלו באיזה שלב, לשבת ולדבר ולחשוב על דברים. אנחנו נפגשים אצלו בסטודיו וחושבים מה אפשר לעשות".
"ואני רוצה להגיד שהיא מסיימת לימודים באוניברסיטת תל אביב, ומלמדת פרפורמנס", חותם אור-נר את השיחה.
הפסטיבל יתקיים בימים חמישי-ראשון, 29-26 במרץ 2015, תיאטרון תמונע, תל אביב. המיצג "בד רנרוא וליידי גאגא" יעלה במסגרת "נ"צ 1" בפסטיבל א-ז'אנר ביום חמישי, 26 במרץ 2015 ב-20:00, ביום שישי, 27 במרץ ב-14:00 ובשבת, 28 במרץ ב-20:00. כרטיס: 80-65 ש"ח, להזמנת כרטיסים: 03-5629462.