סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: הזדמנות נוספת ועוד
 

 
 
דרמת מוסר עוצמתית של סוזן בייר, "בורג" המדובר של שירה גפן, רשומון איטלקי משובח ועוד


"הזדמנות נוספת" (דנמרק 2014)
 
דרמה. סרטה של סוזן בייר. חייהם של אנדריאס (ניקולאי קוסטר-וולדו) ואנה (מריה בוניבי) מתנהלים על מי מנוחות. יש להם תינוק קטן ואהוב, הם חיים בבית מרווח בקרבת הים. אנדריאס עושה חיל בעבודתו כחוקר משטרה. באחת ממשימותיו הוא מגיע עם הפרטנר שלו סימון (אולריך תומסן), גרוש טרי חובב אלכוהול, לביתם של טריסטן (ניקולאי לי קאס), עבריין אלים ששוחרר לא מזמן מהכלא ובת זוגו סנה (מי אנדרסן), שניהם מכורים לסמים קשים, שאף להם תינוק, מלוכלך ומוזנח. בני הזוג מנהלים מריבה אלימה ואגרסיבית, וצמד השוטרים מנסה להרגיע את העניינים. כאשר מתברר לאנדריאס ואנה לחרדתם שהם איבדו את תינוקם בעקבות מוות בעריסה לכאורה, אנה מסרבת להשלים עם המציאות ואנדריאס הוגה תוכנית מסוכנת ולא חוקית. 102 דקות.
 
"הזדמנות נוספות" – מועדי הקרנות
 
יש לבמאית הדנית סוזן בייר יותר מעשרה סרטי קולנוע בארסנל האישי (בכלל זה זכייה באוסקר הסרט הזר, על "בעולם טוב יותר"), ובהיותה בת ליהודים שבתקופת השואה חוו טלטלה אישית, היא מרבה לעסוק בעבודותיה הקולנועיות בסוגיות מוסר, אישיות ואוניברסאליות. ב"הזדמנות נוספת" היא פורשת סיפור אישי קשה, שבקצהו קונפליקט מורכב, מייסר, בלתי אפשרי, שאנדריאס נדרש לו. העשייה הקולנועית של בייר מהפנטת וטורדת שלווה. לכל אורך הסרט חשים את המשקולת הכבדה שתלויה על צוואר הגיבור והפתרונות שהוא מנסה לייצר בהתמודדות עם הטרגדיה האישית שחווה. אמנם מדובר בנרטיב אותו יכול היה בקלות להגות תסריטאי טלנובלות ארגנטיני, אבל הטיפול של הבמאית בחומרי הסיפור ובהשלכותיו עוצמתי, מורכב וטעון. עוד אלמנט ששומר על המתח לכל האורך זהו רצף הטוויסטים המפתיע, שלא מאפשר לצופה להיות על קרקע מוצקה, בכל הקשור להבנת המתרחש, כמעט עד השנייה האחרונה. לאוהדים המושבעים של "משחקי הכס", קוסטר-וולדו, מכוכבי הסדרה, עושה כאן תפקיד מצוין. 
  

   



הזדמנות-נוספת01.jpg
הזדמנות נוספת (תמונת יחסי ציבור)


"בורג" (ישראל 2014)
 
דרמה. סרטה של שירה גפן. מיכל קיים (שרה אדלר), אמנית פלסטית קונספטואלית ירושלמית נודעת, מקבלת צוות עיתונות גרמני שבא לראיינה, ברגע ממש לא נכון. היא מתמודדת עם מיטה שבורה, ממנה נפלה ומהמכה נפגע זיכרונה. היא דורשת מחנות הרהיטים מיטה חדשה להרכבה, ולאחר שמביאים לה אותה מתברר כי חסר לה בורג. תלונתה של מיכל על הטעות, גוררת את פיטוריה של נאדין (סמירה סרייה), פלסטינית העובדת במפעל לייצור מיטות, ותפקידה להכניס לשקיות ניילון את המספר המדויק של הברגים הנחוצים להרכבת המיטות. שתי הנשים מגיעות יחד, במקרה, למחסום של צה"ל, וטעות אנוש של חייל גורמת להן להתחלף. מיכל נשלחת לרשות הפלסטינית ונאדין לביתה של מיכל בירושלים. השתיים לומדות לראות את העולם כל אחת דרך עיני האחרת. 91 דקות.
 
"בורג" - מועדי הקרנות 

 
הרעיון הבסיסי-גולמי מצוין, גם ראשיתו של הסרט, שמציגה בדרך אבסורדית את השאלה האלגוריה, האירונית והחיננית, למי באמת חסר בורג בסכסוך הישראלי-פלסטיני? אלא שהמשך הסיפור לא הולך בעקבות הקו הליניארי הזה ובכך הבמאית שגתה, לדעתי. כי מה שמתפתח כאן זו קומדיה של טעויות, שמצד אחד לא נראית מעוגנת במציאות ומצד שני גם לא מנסה לצייר תמונה סוריאליסטית, שהייתה יכולה לשרת היטב את היצירה. הסרט הופך להיות מן יצור כלאיים לא מוגדר, ובעיקר בלתי מובן, וחבל, כי שירה גפן היא במאית רגישה ומוכשרת, בהסתמך על "מדוזות", אותו ביימה יחד עם בן זוגה, אתגר קרת.                  

   

 
"הון אנושי" (איטליה-צרפת 2013)
 
דרמה. סרטו של פאולו וירזי, על פי ספרו של האמריקאי סטיבן אמידון (העלילה הועתקה בהצלחה מקונטיקט של העשור הקודם לצפון איטליה עכשיו). אסופה של  דמויות, בני שתי משפחות ממעמדות שונים, והסובבים אותם, מאכלסת את העלילה.
 
דינו (פבריציו בנטיווגליו) הוא סוכן נדל"ן קטן שעושה הכל כדי לשדרג את מצבו הכלכלי. סרנה (מטילד ג'יולי), בתו המתבגרת, יוצאת עם בן תפנוקים עשיר, מסימיליאנו (ג'גלילמו פינלי), בן כיתתה בבית ספר אקסקלוסיבי. בת זוגו של דינו, רוברטה (ולריה גולינו), מבשרת לו שהיא בהריון. קרלה (ולריהברוני טדסקי) היא שחקנית שוויתרה על חלומותיה האמנותיים כשנישאה לאיש עסקים אמיד. היא מנסה לקנות אולם תיאטרון לשעבר ולהחזירו לימי תפארתו. בעלה הוא ג'ובאני (פבריציו ג'יפוני), בעל עסקים חובקי עולם ופעילות מוניטרית רבת סיכונים. מסימיליאנו הוא הבן שלו ושל קרלה.
 
דונאטו (לואיגי' לו קסקיו) הוא מורה מבריק לדרמה, הנדלק על קרלה. לוקה (ג'יובאני אנזאלדו) הוא בן עשרה מחונן, בעל נטיות אמנותיות, שפגישה מקרית שלו עם סרנה משנה את חיי שניהם. לתאונת דרכים, אליה מתוודה הצופה כבר בראשית הסרט, תהייה השפעה מכרעת על חיי רבות מהנפשות הפועלות. 111 דקות.
 
"הון אנושי" – מועדי הקרנות 

מסכת מרתקת של מפגשים בין דמויות חושפת מניפה רגשית אנושית עשירה, רבת כיוונים וניגודים. חלומות ושברם, כלכליים, חברתיים, רומנטיים. סיפוריהם של אנשים המנסים לעשות כמיטב יכולתם בחייהם, עם הקלפים שחולקו להם. כדי למצוא עניין בחיים. כדי לקדם את עצמם בסולם הדרגות החברתי. כדי למצוא אהבת אמת. המאוויים והתאוות האנושיים השכיחים והבנאליים מובאים על רקע של אי יציבות כלכלית, סממן לכלכלה האירופית הרעועה, והדברים מתכתבים עם הטלטלות האישיות שחווים הגיבורים, המתערערים כל אחד בדרכו. מבחינת מבנה, זהו סרט רשומון אינטליגנטי, המביא את הגרסאות השונות של הנפשות הפועלות המרכזיות לאותם אירועים עצמם, כל פעם באופן שונה, כשכל אחת מהדמויות מביאה את זווית ההתבוננות שלה, וכל גרסה שופכת אור נוסף על הקונפליקטים. ובתוך כדי כך נוצרים בדרך אורגנית חיבורים והקשרים, חלקם מפתיעים, בין הדמויות. "הון אנושי" היא עבודת קולנוע משובחת, הכתובה ומבוצעת באופן מעורר השראה.        
  
  

 
"מרדף לילי" (ארה"ב 2015)
 
מתח-אקשן. סרטו של חאומה קולט סרה. ג'ימי (ליאם ניסן) היה פעם גנגסטר מאיים, שנודע בכינוי "כורה הקברים". את פעילותו הפלילית המדממת ביצע בשירותיו של הבוס והחבר הטוב שון (אד האריס), עד שהחליט לשנות דברים בחייו ולסיים את קריירת הפשע.
 
מי שמנסה עדיין ללכוד את ג'ימי, לאחר שנים רבות בהן נכשל, הוא בלש המשטרה ג'ון (וינסנט דונופריו), יריבו המושבע. כאשר מייק (ג'ואל קינמן), בנו של ג'ימי, המרוחק ממנו, הקים משפחה ולא מעוניין להיות איתו בקשר, מסתבך בדרך שגורמת למות בנו של שון. ג'ימי חייב לצאת ולהגן על בנו מפני נקמתו של הבוס שלו לשעבר. וכפי שפני הדברים נראים, זו הולכת להיות מלחמה קשוחה ואלימה. 114 דקות.      
"מרדף לילי" – מועדי הקרנות
משהו לא טוב עובר על ליאם ניסן. נכון, הבחירה שלו להיכנס במלוא כובד משקלו הסגולי והרקורד הקולנועי שלו לנישת האקשן, היא לא חדשה. זה קורה כבר כמה שנים וסרט אחר סרט מתווספים לקולקציה. אבל עדיין, אפשר גם בז'אנר הזה לעשות בחירות שפויות והגיוניות. "מרדף לילי" הוא אחד היותר מופרכים ומגוחכים, מרמת התסריט העילג והפשטני  ועד שאר הפרמטרים. להוציא את סצנות האקשן - היום מיומנות טכנית שכיחה למדי - אין בסרט הזה כלום. הסיפור קלוש, הדמויות שטחיות וגם המשחק בינוני ומטה. כל המכלול נראה כחלטורה של הבמאי הספרדי סרה ושל ניסן – שכבר עבדו יחד ב"זהות לא ידועה" ו"נון סטופ" - שנעשתה בזלזול וברישול, בניסיון מפוקפק לעשות קופה מהירה.       
  

  


 
"סרט עם קתרין דנב" (ישראל 2014)
 
קומדיה. סרטו של עמרי יבין. מנו (רפי קלמר) והלפרין (דני שגב), צמד חברי ילדות תל-אביבים כבני 50, עדיין מחפשים אחר האישה האידיאלית. בוקר אחד פגישה עם בן מחזורם בבא זי (רונן יפרח) אותו לא ראו יותר משלושים שנה, הנראה צעיר בהרבה מגילו, מלמדת אותם שהוא חי בחווה מבודדת בנגב ומנהל שם מרכז רוחני שמציע טיפולים במין טנטארי. מתברר שאחת המטופלות שלו היא לא אחרת מאשר שחקנית הקולנוע הצרפתייה קתרין דנב (אסתי אשכול).
 
מנו והלפרין מחליטים להיענות להזמנת חברם ויוצאים למסע לדרום. במהלכו יצרפו אליהם אליהם את נטלי (אסיה נייפלד), נערת ליווי שנמלטה מהסרסור שלה איגור (ולדימיר פרידמן) ופנינה (רות פרחי), דודתו הקשישה של הלפרין, שנכנסה לפתע לתרדמת וגיבורינו מקווים כי המפגש עם כוכבת הקולנוע הנערצת עליה יחולל נס ויעיר אותה. 75 דקות.
 
"סרט עם קתרין דנב" – מועדי הקרנות
 
אחד הסרטים ההזויים והתמוהים, שלא לומר המגוחכים והמיותרים, שנראו כאן. קשה להבין מנין שאב יבין, התסריטאי-במאי (שגם הפיק), לעבודת הקולנוע הראשונה שלו, את הסיפור העלוב והמעליב (את הצופה) הזה. כבר מהמשפטים הראשונים אתה למד שזו אמורה להיות קומדיה, אך קלמר ושגב ממש לא מצחיקים. בטח לא עם הטקסטים שיבין שם בפיהם, וגם לא באופן שבו הוא ביים אותם. הבמאי פשוט אינו יודע לייצר פאנצ'ים קומיים. וככל שהסרט מתקדם, המצב לא רק שאינו משתפר, אלא  הולך ומחמיר. כל הסצנות, ללא יוצא מן הכלל, לוקות בחובבנות בוסרית שלא ראויה עדיין להגיע למסך הקולנוע. כשצופים בסרט, התחושה היא שהוא מחזיר את הקולנוע הישראלי 50 שנה אחורה. לפחות. חבל שלא היה מי שהתריע בפני יבין (איש אקדמיה ותיק בעל קבלות בתיאטרון, בטלוויזיה ובספרות) שעדיף כי יגנוז את יצירת הביכורים שלו בקולנוע.   
  

  


"פול בלארט נשאר בווגאס" (ארה"ב 2015)
 
קומדיה. סרטו של אנדי פיקמן. המשכון ל"פול בלארט: שומר קניון", מ-2009.  פול בלארט (קווין ג'יימס) עושה הפעם את דרכו ללאס-וגאס, על מנת להשתתף בכנס שומרים. הוא לוקח איתו את בתו המתבגרת מאיה (רייני רודריגז), רגע לפני שהיא עוזבת את הבית ועוברת ללמוד בקולג'. במהלך הכנס נחשפת בפני פול מזימה, לשדוד את בית המלון בו הוא שוהה עם בתו. עד מהרה מבין פול שהוא היחידי שיוכל למנוע את ביצוע הפשע. 94 דקות.

"פול בלארט נשאר בווגאס" - מועדי הקרנות

  

 


30/04/2015   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע