סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
כתבה
 
מאת: נחום מוכיח "חתונת הרפאים" – הרפתקה פנטסטית מרהיבה
 

 
 


גם אחרי "צ`רלי בממלכת השוקולד" ממשיך טים ברטון לשוטט בטריטוריית האגדות הקסומות . בסרט החדש שלו "חתונת הרפאים" הוא מצעיד קדימה את טכניקת האנימציה המיוחדת "סטופ מושן" בסיועם של מדבבים כג`וני דפ והלנה בונהאם קרטר.

תנועה ורגש של חפצים דוממים

טים ברטון הוא מאותם יוצרי קולנוע שבוראים במדיום הזה אגדות יש מאין, מממשים פנטזיות שמתרוצצות במוחם לסרטי קולנוע קסומים. מרבית סרטיו נראים כמו יצירות אמנות פלסטית מסוגננות במיטבן. "המספריים של אדוארד", "ביטלג`וס", "הפלישה ממאדים", "אד ווד", "כוכב הקופים", "צ`רלי בממלכת השוקולד". אחת הסיבות לכך שהדמיון והמעוף שלו אינם יודעים גבולות, היא שמדובר בעצם באמן מצייר ומאייר. מגיל צעיר עסק ברטון בציור ולאחר לימודיו החל את דרכו בקולנוע כמאייר באולפני "דיסני".

ב-93` הוא יצר את סרט האנימציה הקסום "הסיוט שלפני חג המולד", על פי ספרו המצויר, שיצא במקביל לסרט.
הוא השתמש אז בטכניקת האנימציה המכונה "סטופ-מושן", המנוצלת בדרך כלל ליצירת סרטי אנימציית פלסטלינה. מדובר בצילום פריים ביי פריים של הבובות - מזיזים אותן בכל פעם טיפ-טיפה (סדר גודל של מילימטרים בודדים) ואז מצלמים, ועוד קצת מזיזים ומצלמים שוב – וחוזר חלילה. עבודת נמלים סיזיפית שגוזלת הרבה דם, יזע ודמעות, ובעיקר זמן. אבל התוצאה המתקבלת מקסימה – אשליית תנועה ורגש של חפצים דוממים, כשהסטים ברקע אמיתיים (ואינם עבודת מחשב). צריך לבנות ולעצב אותם, תאורן מאיר אותם, וגם השחקנים-בובות-כוכבים מקבלים טיפול קונבנציונלי בסרטים: ביגוד, איפור וכו` (לפחות הם לא סנובים-מתנשאים שדורשים כל אחד קרוואן חמישה כוכבים על הסט!).

ברטון: "מה שאני אוהב בסוג האנימציה הזה הוא שאפשר למשש אותו. אתה יכול לגעת פיזית בדמויות שלך, להזיז אותן ולראות שהעולם שלהן ממש קיים. זה דומה לסרט רגיל, סגנון האנימציה הזה גורם לתחושה שאתה שם. זאת בניגוד לצילום עם מסך כחול (שתילה של סטים מצולמים או ממוחשבים על רקע שחקנים שמצטלמים בסטודיו). אני אוהב מאוד את האנימציה מהסוג הזה.

"חבר שלי, ג`ו ראנפט (לזכרו מוקדש הסרט), נתן לי סיפור עם רוסי קצר, שנראה מתאים לסגנון האנימציה הזה. זה כמו בליהוק – אתה רוצה לחתן בין המדיום והתוכן, ובמקרה הזה נוצר שילוב טוב". בהקשר הזה כדאי לציין גם כי הסיפור "הרוסי" על נישואי אדם ושדה (שהפכה בעיבוד הנוכחי לכלת הרפאים) , מופיע גם במקורות יהודיים באחת האגדות שנקשרו סביב דמותו של ר` יצחק לוריא, הלו הוא האר"י מצפת.

התוצאה היא סרט שדווקא בעידן של אנימציה ממוחשבת לקח את טכניקת ה-"סטופ מושן" צעד גדול קדימה. הבובות, שנעשו ממתכת קלה מצופה בסיליקון וספוג, וראשיהן צוידו במנגנוני גלגלי שיניים שאפשרו יצירת מגוון הבעות רחב, תוכננו ונבנו במיוחד כדי להיות דומות לשחקנים המדבבים אותן - ג`וני דפ, הלנה בונהאם קרטר ואמילי ווטסון.

אגב, ברטון ודפ הם צמד בלתי נפרד, וזהו כבר שיתוף הפעולה החמישי שלהם יחד. "החזון של טים תמיד מרתק, מעבר לכל מה שאתה מצפה. גם אם טים היה רוצה לצלם 18 מיליון רגל של פילם שבהם כל מה שאני עושה זה לבהות במנורה מבלי למצמץ במשך שלושה חודשים, הייתי עושה את זה", משחרר הכוכב האמריקאי הצהרת נאמנות גורפת לבמאי המועדף עליו.
ויקטור ויקטוריה
העלילה של "חתונת הרפאים" מתרחשת בכפר אירופי במאה ה-19. ויקטור (בקולו של דפ) הוא בחור צעיר נבוך וביישן ממשפחה מהמעמד הבינוני שמשודך לויקטוריה (ווטסון), בת של אצילים ויקטוריאניים קפדנים, מדלן (ג`ואנה לאמלי) ופיניס אוורגלוט (אלברט פיני). בניגוד לחוקים המחמירים של התקופה, יוצא לויקטוריה ולויקטור להיפגש בטירת הוריה לפני החתונה, ומתברר שיש ביניהם קליק, אלא שבמהלך החזרות לאירוע הגדול, ויקטור השלומיאל הלחוץ משבש את התהליך, נכשל באמירת הנדרים ונשלח על ידי הכומר לעשות שיעורי בית לפני שיוכל לממש את נישואיו.
גיבורנו הולך לשוטט ביער ומתאמן על אמירת הנדרים. בסופו של דבר הוא מצליח לומר אותם כראוי ומתאמן בענידת הטבעת על זרד מפותל שיוצא מהאדמה. מתברר שזוהי אצבעה של בחורה העולה מעולם המתים (בונהאם קרטר), רומנטיקנית שבורת לב שנפטרה בליל כלולותיה, ועונד על אצבעה את טבעת הנישואין המיועדת לכלתו. הוא נלקח לארץ המתים התוססת, הססגונית והשונה באופן רדיקלי מהעולם הוויקטוריאני שלו, נתקל בשלדים חביבים וארוסתו החדשה, שנדלקה עליו, מתכננת להינשא לו ולממש איתו את חיי האישות שלהם. ויקטור מצידו עושה כל מאמץ כדי לחזור לעולם החיים ולכלה האוריגינלית שלו, אותה הוא אוהב, אבל כלת הרפאים, המקסימה בזכות עצמה, לא מתכוונת לוותר על זכותה להישאר איתו.
כמה נתוני טריוויה: בסרט זה נעשה לראשונה שימוש במצלמת סטילס דיגיטלית (במקום מסרטת קולנוע סטנדרטית) מסוג קאנון, עם עדשות של ניקון. להדגמת העבודה המאומצת בטכניקת הסטופ-מושן - כל מצמוץ עין של כלת הרפאים, למשל, צולם על ידי האנימטורים ב-28 לחיצות נפרדות על כפתור ההפעלה של המצלמה!
יש בסרט מחוות לריי האריהאוזן, אנימטור סטופ מושן מוביל, לפיטר לורה, כוכב קולנוע מהמאה שעברה, המזוהה בין היתר עם סרטי אימה, ול"וינסנט", סרט הסטופ-מושן הקצר הראשון שיצר ברטון. עיצוב הסטים של עולם המתים הושפע מסגנונו המיוחד של האמן והאדריכל הספרדי גאודי. הסרט צולם במשך 55 שבועות, הוא מכיל 109,440 שוטים, ואורכו 76 דקות.
"חתונת הרפאים" היא יצירה ייחודית, הרפתקה פנטסטית מרהיבה, סרט נפלא וכובש.

ועוד סרטים חדשים שעולים השבוע (24 בנובמבר 2005):

" למינג" (צרפת 2005)

דרמה. אלן (לורן לוקאס) הוא טכנאי מערכות אוטומציה מבריק ומצליח. בעקבות הצעת עבודה אטרקטיבית קורצת הוא עובר עם אשתו בנדיקט (שרלוט גינזבורג) לעיר קטנה, מפתח קשר טוב עם הבוס החדש שלו, ריצ`רד (אנדריי דוסולייה), ועובד על פיתוח מצלמת רחף, המונעת בשלט על ידי מחשב ומסייעת באיתור תקלות בבית ובמשרד גם כששוהים הרחק מהם, פיזית. חייו עם בנדיקט הרמוניים, הם חיים בבית מרווח ומעוצב בפרבר שקט, והכל נראה מושלם.

ואולם כשאלן ובנדיקט מזמינים לארוחת ערב את ריצ`רד ורעייתו, אליס (שרלוט רמפלינג), העניינים מתחילים להתערער. אליס מתפרצת על בעלה (ששוכב עם זונות, לדבריה) ואף יורדת על בני הזוג המארחים, שלא יבחנו אותה בהתנשאות. הערב נקטע באופן מביך והבוס ואשתו עוזבים בחיפזון את ביתם של אלן ובנדיקט. באותו יום השניים מגלה אלן שצנרת המטבח שלו נסתמה על ידי למינג, זן של מכרסם החי בדרך כלל בסקנדינביה, ומאופיין בטקסי נדידה והתאבדות.

מכאן הכל מתחיל להשתבש בעולמו השלו והרגוע של אלן. במקום עבודתו אליס מנסה לפתות אותו, אך הוא לא נענה לה, אחר כך היא מגיעה לבית השניים, מסתגרת באחד החדרים ומתאבדת שם. בהמשך אלן ייצא עם ריצ`רד לחופשה, אלן תתייחס אליו בטלפון בגסות לא אופיינית והוא ימהר אליה. בתודעתו הוא מגיע לביתו ונפגע ממתקפת למינגים, אבל כשהוא מוצא עצמו בבית החולים, מספרים לו שהוא בעצם עבר תאונת דרכים בדרך הביתה. וזוהי רק ההתחלה של התלאות שימשיכו לפקוד אותו, ובשיאן בגידת רעייתו בו עם מעבידו, וינפצו את תקרת הזכוכית של עולמו המוגן. "כשהדמות שלנו נמצאת בבוץ, אנחנו צריכים להמשיך ולבעוט בה", מספק השקפה לא ממש הומנית הבמאי דומיניק מול ("הארי, חבר אמיתי"), שכתב את התסריט יחד עם ז`יל מרשאן. 128 דקות.

סרט שמשאיר הרבה סימני שאלה: אפל, סהרורי, הזוי וביזארי, אך לא ממש מנומק.

"צ`יקן ליטל" (ארה"ב 2005)

אנימציה. סרטו של מארק דינדל, וההפקה הראשונה העצמאית של אולפני "דיסני", ללא חברת "פיקסאר", שאיתה יצרו שבעה סרטים. הסרט מבוסס על האגדה הקלאסית המוכרת "השמים נפלו על הראש", שנוצרה ככל הנראה במאה ה-18 באנגליה. צ`יקן ליטל גרם לאנדרלמוסיה רבתי בעיירתו הקטנה או קיי אוקס, כאשר טען שהשמים נפלו על הראש, וכי חתיכה מהם פגעה בו. שנה לאחר מכן הוא מנסה להחזיר לעצמו את כבודו האבוד, כמו גם את הערכתו המחודשת של אביו. הוא עושה זאת באמצעות הצטרפות לקבוצת הבייסבול המקומית. צ`יקן ליטל מצליח להביא לניצחון גדול לעיירה ונראה כי כל העניינים מסתדרים, עד שיום אחד נופל עליו משהו מוזר מהשמים והוא שוב נכנס להיסטריה, ובטוח הפעם שחייזרים מאיימים מנסים לכבוש את כדור הארץ.

צ`יקן ליטל וחבריו, אבי הברווזה המכוערת, פיש הדג המצחיק וראנט החזרזיר יוצאים לחקור את התופעה המוזרה ולחלץ את העיירה מאסון, ולנסות שלא להכניס אותה ללחץ ולחרדות שווא. לגרסת המקור סיפקו קולות זאק בראף, גארי מרשל, ג`ואן קיוזאק, סטיב זאן ועוד, ואילו הגרסה שתופץ בעברית דובבה בקולותיהם של רן דנקר, גורי אלפי, מיה דגן, אריה צ`רנר ועוד. 77 דקות.

"כמו בגן עדן" (שוודיה 2004)

דרמה, שביים קיי פולאק, והייתה מועמדת לאוסקר הסרט הזר. דניאל דראוס (מיכאל נייקוויסט), מנצח שוודי שמצליח בגדול בזירה הבינלאומית, מותש מהצורך הבלתי פוסק לשמור על מעמדו בצמרת המוזיקה הבינלאומית ומתמוטט. עקב כך הוא קוטע את הקריירה שלו וחוזר לכפר ילדותו, נורלנד. למרות החלטתו להתנתק מהמוזיקה, הוא מוצא את עצמו נעתר לבסוף לבקשת הכומר המקומי לסייע למקהלת הכנסייה ב"מתן כמה עצות". אבל לא איש כמוהו יישאר מרוחק ובלתי מעורב כמדובר בייעודו, כשעוד בילדותו החליט לעשות מוזיקה שתגרום לאנשים לפתוח את לבם, כדבריו. הוא נוטל על עצמו את העבודה עם המקהלה בפול טיים ג`וב, ושיטותיו המיוחדות והבלתי שיגרתיות בלימוד המוזיקה, וההאזנה לה ולקול הפנימי הבוקע מהבטן, גורמות לחניכיו החדשים, כל אחד והמקרה הפרטי שלו, להתנער ולבחון את חייהם מנקודות מבט חדשות. הסטטוס קוו הקפוא והשמרני של אנשי המקום, ובראשם הכומר, מתערער, ודניאל מקים לעצמו אויבים מצד אחד, ומאידך כל אנשי המקהלה מתייצבים מאחוריו, כולל לנה (פרידה האלגרן) היפה, שמעוניינת גם באהבתו. 130 דקות.

הנוסחה מוכרת ומשומשת, אבל למרות זאת הסרט אפקטיבי ולוחץ על בלוטות הרגש במקומות הנכונים.

"משימה בשטח האויב" (ארה"ב 2005)

פעולה. סרט בכיכובו של סטיבן סיגל, המגלם את כריס קודי, שכיר חרב הנחשב לטוב ביותר בעולם בתחומו, המשתחרר מהכלא בתמורה למשימה מיוחדת שעליו לבצע. הוא אמור לחסל קבוצת טרוריסטים שהשתלטה על צוללת גרעינית. עם ויני ג`ונס, כריסטין אדמס, וויליאם הופ, גארי דניאלס. ביים: אנתוני היקוק. 96 דקות.


24/11/2005   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. תודה נחום
khtui , (13/12/2005)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע