"איימי" (בריטניה 2015)
דוקומנטרי. סרטו של אסיף קפדיה, שהוקרן בפסטיבל קאן. תוך שימוש בחומרים נדירים שלא נראו עד כה, מוצגת מסכת חייה הטרגית של חייה הקצרים של היוצרת-זמרת איימי ווינהאוס. מערש גידולה במשפחה יהודית בפרבר הלונדוני סאואת'גייט וההשפעות המוזיקליות שספגה מאביה מיטש (פרנק סינטרה) ומסבתה סינתיה (אלה פיצג'רלד, לואי ארמסטרונג, טוני בנט). מראשית פריצתה כזמרת בעלת קול חשוף נדיר ועד הצלחתה המטאורית, ששיאה זכייה בחמישה פרסי גראמי. ועל הדרך למרבה הצער גם התמכרויותיה לסמים קשים ולאלכוהול, לא מעט בגלל אהבתה האובססיבית לבלק פילדר-סיביל, שהפך בעלה ויחד הם התנסו בכל חוויה נרקוטית אפשרית, אלימות הדדית, ומה לא. והסוף היה, באופן בלתי נמנע כנראה, כרוניקה ידועה מראש. 128 דקות.
"איימי" - מועדי הקרנות
פורטרט קולנועי עמוק ומרגש של אמנית גדולה. חיבורם יחדיו של הסרטונים הביתיים שצולמו על ידי אנשים קרובים בפאזות שונות של חייה הקצרים, ואלה הציבוריים שנגעו בתהילת עולם - מדגיש את הקונטרסט הקיצוני שבין הקריירה של ווינהאוס ובין אתוס חייה הפרטיים, אותם לקחה אל הקצה. הסרט מנסה לפענח את הבלתי ניתן לפיצוח כנראה: מדוע נסחפה האמנית המצליחה למסלול קטלני ולדרך שאין ממנה חזרה. קפדיה סוקר את הנושא בפריזמה רחבה: חוקר את בית גידולה ומקורות ההשפעה שלה, נוגע בהמראתה לקריירה מטאורית איתה לא יכלה להתמודד (היו שטענו שעליה להישאר זמרת ג'אז ולשיר במקומות קטנים ואינטימיים סטנדרטים ואולדיז - גם שיריה המקוריים הנפלאים היו ברוח זו); הוא מכוון לאופן הנואש, הטוטאלי, חסר השיפוטיות והביקורת, בו אהבה את פילדר-סיביל, שסחף אותה להתנסויות סופר-מסוכנות; ולא פוסח גם על בדידותה הקיומית הנוראה, אף שהייתה מוקפת אנשים, בעיקר אינטרסנטים, כאלה שניסו לגזור עליה קופון. השורה התחתונה היא פרופיל קולנועי דרמטי-רגשי של האמנית, עם רגעי התעלות נשגבים מצד אחד ומומנטים של עצבות, קדרות ומלנכוליה, מאידך.
איימי (צילום: יחסי ציבור)
"אסון מהלך" (ארה"ב 2015)
קומדיה. סרטו של ג'אד אפאטו. אביה של איימי (איימי שומר) דאג להרוס לה בילדותה כל אידיאל רומנטי באשר לזוגיות ולחיי נישואין, וטרם גירושיו מאמה הבהיר לה ולאחיה כי המונוגמיה מתה. בבגרותה היא עובדת ככתבת במגזין גברים נחשב, ומעבירה את חייה בהתאם לשיעור שלמדה מאביה: ליהנות מהחיים בלי מחויבות רומנטית, מה שעלול רק להגביל ולסרס אותה. עדיף לא להתאהב ורק לנהל מערכות יחסים קלילות. מפגש עם אחד המרואיינים שלה, ד"ר אהרון קונורס (ביל היידר), הופך למפגש לילי סוער, שבעקבותיו מגלה איימי לחרדתה כי הקשר הזה עם הדוקטור נושא בחובו רגשות וכי גישתה הצינית לאהבה הולכת ומתערערת.
"אסון מהלך" - מועדי הקרנות
היחס שלי לג'אד אפאטו הוא של "כבדהו וחשדהו". מבית היוצר שלו, כבמאי או כמפיק, יצאו תוצרים קומיים בין סבירים לבלתי נסבלים, כמו "בתול בן 40", "הדייט שתקע אותי", "סופרבאד – חרמן על הזמן", "מסיבת רווקות" ועוד. ההומור בסרטיו נע לרוב בין בדיחות וולגריות לדאחקות על גבול המשעשעות. יש מי שמתחבר לזה יותר. אני פחות. אבל דווקא "אסון מהלך" הפתיע אותי לטובה. בראש ובראשונה בזכות איימי שומר, סטנדאפיסטית מוכשרת במקור, שגם כתבה את התסריט. למרבה המזל היא לא הביאה לפרסונה הקולנועית שלה, בתפקידה ראשון על המסך הגדול (אחרי המון עבודות טלוויזיה), את המופרעות המוגזמת בדרך כלל של בימת הסטנד-אפ והצחוקים ההיפר-אקטיביים מהמסך הקטן. לתסריט ולמשחק שלה כאן יש טיימינג נהדר, הבדיחות שלה בעלות טעם ואנינות מיוחדים, ונראה כי אפאטו זרם איתה ואפילו ויתר על הנטייה הטבעית שלו להומור מוגזם-מופרע. התוצאה: קומדיה רעננה ומשעשעת מאוד.
"פיקסלים" (ארה"ב 2015)
בדיוני. סרטו של כריס קולומבוס. כילדים בשנות ה-80, החברים סם ברנר, וויל קופר, לאדלו לאמונסוף ואדי "יורק האש" פלנט היו אשפי משחקי וידאו. וככאלה, הם הצילו שוב ושוב את העולם – באולמות משחקי הווידאו – ב-25 סנט למשחק. אבל כעת, בהיותם בוגרים, זה הולך להיות משחק קצת יותר רציני. חייזרים מפרשים תשדורת מאז של משחקי וידאו שנשלחו בקלטת לחלל כהכרזת מלחמה, ופותחים במתקפה על כדור הארץ, כשגיבורי משחקי הווידאו הופכים בידיהם למודלים קטלניים.
וויל קופר (קווין ג'יימס), שהוא כיום נשיא ארה"ב, מגייס בזה אחר זה את חברי הילדות שלו למשחקי הווידאו, ברנר (אדם סנדלר), לאמונסוף (ג'וש ג'אד) ופלנט (פיטר דינקלג'), להצלת כדור הארץ, אבל הפעם על אמת. יחד הם יוצאים למאבק בפקמן, דונקי קונג, פולשי החלל ועוד. לחבורה מצטרפת המומחית לאסטרטגיה ויולט (מישל מונהאן), הנרתמת לסיוע לחבורה בשלל כלי נשק הייחודיים לה. 100 דקות.
"פיקסלים" - מועדי הקרנות
הבמאי כריס קולומבוס החל את הקריירה שלו בשנות ה-80, אז יצר נעורונים מסחריים קלילים כמו "לילה מגניב" ו"מלון הלבבות השבורים" וב-1990 הנפיק את להיט הענק "שכחו אותי בבית". גיבורי "פיקסלים" הם אותם גיבורים שלו מאז, אם כי בגרסה בוגרת-עכשווית, אבל עם השתוקקות נוסטלגית עדיין למה שהיה כמעט כל עולמם אז - משחקי הווידאו והארקייד. הרעיון לחזור לעידן ההוא באמצעות פלישה חייזרית עכשווית - מקורי ומגניב למדי וגם הפן התקופתי-נוסטלגי על סממניו עובר כאן יפה, וגם הפירוטכניקה מדליקה ואפקטיבית. השאלה היא האם הצעירים אשפי המחשבים של היום בכלל יתחברו לסרט שכל כולו ערגה לפקמן ודומיו? קשה לי להניח שקהל יעד שלו הם הילדים של האייטיז, כלומר בני ה-40 פלוס של היום. אבל לך תדע.
"ללא כפפות" (ארה"ב 2015)
דרמה. סרטו של אנטון פוקואה. בילי הופ (ג'ייק ג'ילנהול) הוא אלוף אגרוף במשקל קל. סגנונו האלים תודלק כל השנים על ידי הדחף נואש לזכות באהבה, כסף ותהילה. כעת יש לו הכל. משפחה, בית גדול וביטחון כלכלי. והוא גם בשיא הקריירה שלו.
אלא שלפתע מתרחשת תאונה טרגית שבה נהרגת אשתו האהובה. האירוע מערער לחלוטין את בילי. הוא פורש מהזירה, צורך אלכוהול ותרופות בכמויות מסוכנות, בתו נלקחת ממנו על ידי שירותי הרווחה וביתו מעוקל על ידי הבנק. זאת עד שטיטוס וויליס (פורסט וויטאקר), מתאגרף לשעבר, לוקח אותו תחת חסותו ושלב אחר שלב דואג שיחזור למסלול וישיב לעצמו את כבודו העצמי ואת זכותו על בתו. עם רייצ'ל מקאדמס. 123 דקות.
"ללא כפפות" - מועדי הקרנות
"ערים של נייר" (ארה"ב 2015)
דרמה. סרטו של ג'ק שרייר, על פי רב המכר של ג'ון גרין ("אשמת הכוכבים"). קוונטין (נאט וולף) מתוודע לשכנתו המסתורית מרגו (קארה דלווין). זו לוקחת אותו להרפתקה לילית בעיר הולדתה ולפתע נעלמת. מרגו מותירה אחריה סדרה של רמזים נסתרים, שקוונטין חייב לפענחם על מנת שיוכל לנסות לאתרה. כדי לסייע לו במשימה הוא מגייס את חבריו ויחד הם מנסים להבין היכן מרגו. 105 דקות.
"ערים של נייר" - מועדי הקרנות
"שון כבשון" (אנגליה-צרפת 2015)
אנימציה. סרטם של מארק ברטון וריצ'רד סטארזאק. זהו סרט קולנוע ראשון המבוסס על סדרת הטלוויזיה הנודעת, מאת יוצרי "וואלאס וגרומיט". שון, כבשון חכם ושובב, חי בעדר תחת פיקוחו של פארמר וכלב הרועים שלו ביטצר, שאינו יעיל כל כך אבל תמיד בעל כוונות טובות. שון מתאמץ לייצר לעצמו עניין, אך החיים בחווה נותרים עבורו קצת שגרתיים. שון רוקח תוכנית ערמומית, לסדר לעצמו יום חופש, אבל מה שהתחיל כמעשה קונדס יוצא מכלל שליטה, ועלול לגרום לפארמר האומלל לאבד את החווה. לראשונה בחייו נאלץ שון לעזוב את החווה ולהגיע לעיר, שם ינסה בעזרת העדר להציל את פארמר. זו הופכת להיות הרפתקה מרתקת, שבמהלכה הם חווים שורה של תקלות פרועות ומצחיקות. שון גם פוגש כלב יתום שגורם לו להבין שבית ומשפחה הם לא דברים שצריך לקבל כמובנים מאליהם. 85 דקות.
"שון כבשון" - מועדי הקרנות
"שון כבשון" - תענוג מפלסטלינה - הביקורת של הילה אהרון בריק